Elias Hj Idris
*** Petikan drp buku ASAL PEJUANG DARI HUTAN dalam siri 'Selangkah ke Alam Jin'.

Perjanjian Pangkor telah membahagikan kawasan perlombongan bijih di Klian Pauh (Taiping) kepada puak Hai San. Kawasan perlombongan Klian Baru (Kemunting) diberikan kepada puak Ghee Hin. Puak Ghee Hin tidak berpuas hati kerana mahukan kawasan perlombongan Klian Pauh yang ada lebih banyak deposit bijih (Nota: Mereka inilah asal puak kongsi gelap yang ada di negara ini sekarang).

Ngah Ibrahim terpaksa akur dengan pentadbiran British apabila menerima seorang Residen untuk negeri Perak. Bagi jajahan Larut, Ngah Ibrahim terpaksa menerima Kapten Tristam Speedy sebagai Penolong Residen. Pada mulanya, Ngah Ibrahim tidak begitu gusar kerana Kapten Tristam Speedy adalah kakitangannya sendiri sewaktu mentadbir Larut.

Untuk mendapatkan hasil bagi mentadbir negeri Perak, JWW Birch telah mengenakan cukai ke atas perlombongan dan perniagaan bijih di Larut. Antara lain, kuasa Ngah Ibrahim memungut hasil dan cukai disekat. Hak itu beralih ke tangan Residen British.

Ini menimbulkan kemarahan Ngah Ibrahim kerana ia bertentangan dengan persetujuan Pangkor di mana dia berkuasa ke atas jajahan Larut. Namun Kapten Speedy lebih taat kepada pihak British walaupun Ngah Ibrahim adalah majikannya dan menguatkuasakan perintah pemungutan cukai. Ngah Ibrahim tidak dapat berbuat apa-apa apabila Kapten Speedy juga berkuasa ke atas polis bersenjata (yang diwujudkan oleh Ngah Ibrahim, tetapi digantikan oleh Kapten Speedy dengan polis Sepoi dari Punjab).

Perasaan marah Ngah Ibrahim berhubung pengutipan cukai oleh Residen British mendorong beliau menyokong kumpulan pembesar Melayu yang menentang pentadbiran British di Perak. Ngah Ibrahim disokong pula oleh Laksamana Mohamad Amin, bapa mertuanya.

Dato’ Maharaja Lela Pandak Lam ialah seorang pembesar kelapan Perak yang merupakan pejuang bangsa yang bertanggungjawab kepada sumpah dan janjinya, tetapi dia dikecewakan oleh raja dan bangsanya sendiri.

Dia seorang keturunan Daeng Salili, anak Raja Bugis dari Daerah Luwuk, Sulawesi. Semasa pemerintahan Sultan Muzaffar Shah III, beliau datang ke Perak dan dilantik sebagai mufti serta dianugerahkan gelaran “Dato’ Maharaja Lela Tan Lela”, dengan kuasa boleh memancung tanpa bertanya.

Pandak Lam kemudian merupakan pemimpin yang mengetuai perjuangan menentang British di Perak. Ia berpunca apabila JWW Birch sebagai Residen British terlalu banyak mencampuri hal-ehwal adat-istiadat orang Melayu. Dia berlaku biadab dengan orang Melayu.

Birch memperkenalkan banyak pembaharuan secara mendadak tanpa mempertimbangkan perasaan orang Melayu. Dia menamatkan hak Sultan Abdullah dan pembesar dalam hal pengutipan cukai. Dia memberikan perlindungan kepada hamba abdi yang melarikan diri. Sedangkan adat hamba hutang ini adalah adat resam Melayu.

Pembaharuan ini telah melemahkan kedudukan Sultan dan pembesar apabila ketiadaan hasil pendapatan. Ia menjadikan hubungan dengan Birch telah semakin tegang. Baginda telah memerintahkan Dato' Maharaja Lela membunuh Birch dan berusaha untuk mengusir British. Segala senjata dan keperluan disiapkan oleh baginda bersama dengan Raja Ismail.

Bersama-sama dengan pemimpin-pemimpin yang lain seperti Orang Kaya-kaya Seri Agar Diraja yang dikenali sebagai Dato’ Sagor dan Ngah Kandin, Dato' Maharaja Lela merancang satu pakatan untuk membunuh Birch. Keputusan itu diluluskan dalam satu mesyuarat di Durian Sebatang yang dipengerusikan oleh Sultan Abdullah dan dihadiri oleh pembesar-pembesarnya termasuk Pandak Indut, Kulup Ali, Ngah Jabor dan Panjang Bur pada 21 Julai 1875.

Tugas itu dilaksanakan oleh Siputum dengan menetak Birch yang sedang bermain sabun ketika mandi sungai Perak pada 2 November 1875 di Pasir Salak.

Long Jaafar menemui bijih yg melekat
pada badan gajahnya yg hilang bernama 'Larut'
0 Responses