Elias Hj Idris
Dalam melimpahkan kurnia-Nya sebagai zat Yang Maha Kuasa, Allah swt telah menetapkan bahawa setiap apa jua yang ada di langit terserah kepada budi bicara malaikat. Sementara hal-hal di bumi, Allah swt serahkan kepada budi bicara malaikat untuk melepaskannya. Jadi, Jibril telah menyerahkan segala hal di bumi kepada jin. Oleh yang demikian segala khazanah yang terpendam dalam bumi, terletak di bawah bidang kuasa jin.

Jin ini pun ada 7 jenis, mengikut taraf juga yang menjaga di empat penjuru alam, pagi-petang, siang dan malam yang tidak berwaktu selama-lamanya; maknanya sentiasa - tanpa leka dan lalai. Namun jin ada kelas-kelasnya yang ditugaskan buat menjaga di sesuatu kawasan. Kalau ia dari jenis yang baik (ya la... baik selayak taraf jin!) segala kerja akan menjadi lebih mudah. Dengan amalan yang tertentu, dia sudah dapat disisihkan dari setiap khazanah dalam bumi jagaannya.

Perlu diingat, sejarah awal setiap khazanah dalam bumi mesti berkait dengan Nabi Allah Sulaiman. Jadi, jika berusaha untuk mendapatkan khazanah-khazanah jenis demikian kita perlu memanjatkan selawat kepada baginda; 'Innahu-min Sulaimani....'

Persoalan pokoknya, walau apapun ia tetap perlu kembali kepada punca segalanya; iaitu Allah swt biar Dia yang memutuskan; agar Jibril mengarahkan ketua jin yang kemudian akan memberikan arahan kepada anak-anak buahnya. Melalui amalan tahlil yang diadakan, bererti kita benar-benar mentauhidkan Allah swt sambil meletakkan diri ke dalam 'kota' Tuhan. Kalau dalam ilmu jabat, kita berada dalam kandungan kalimah Zat Allah. Kesan kekuatan ruhaniah si mukmin boleh menggerunkan sekelian jin yang berdekatan/berkawalan di situ. Sebab ruh akan bertemu dengan ruh. Iblis jauh sekali; tidak berupaya apa?

Melalui kekuatan ruhani itu, kita berharap sekelian jin yang menjaga khazanah berkenaan tidak akan mengganggu-gugat khazanah berkenaan - biar dia duduk jauh sambil memerhatikan sahaja. Cuma itu la... jin tetap nakal; di mana dia akan mengusik dengan tiupan angin yang kuat. Tiupan sekuat itu, jika ia dari jin tidak akan membinasakan walau sebatang pokok pun. Tetapi jika angin itu datang dari Allah swt dalam bentuk ribut maka kita akan dapat melihat kebinasaannya.

Namun untuk melawan gangguan jin dalam bentuk angin ini mudah; tutupkan saja hidung. Sekejapan sahaja angin itu pun akan berlalu.

Jin dari kalangan low class adalah ifrit. Hantu raya, pocong, langsuir dsb termasuk dalam kelas ini.


Untuk lebih jelas, elok ditelusuri Surah al-Fatihah bagaimana di sana Allah swt tunjukkan tentang kehadiran 7 malaikat dan 7 jin dalam 7 ayat yang diulang-ulang itu!
10 Responses
  1. H.Sakinah Says:

    Salam. Ini salah satu daripada tulisan2yang menarik perhatian di sini. Tingkat ilmu saya masih rendah, jadi saya nak bertanya dalam nak memahami kata2 En.Elias dalam ayat terakhir;"...elok ditelusuri Surah al-Fatihah bagaimana di sana Allah swt tunjukkan tentang kehadiran 7 malaikat dan 7 jin dalam 7 ayat.." Saya tau makna surah tapi tak dapat cari maskud tuan,cuma tau hal; mengenai-Nya dan doa pada-Nya. Harap dapat jawap. t.k


  2. Bab ni kena pi ngaji usul... ada banyak yg nak kena terang ttg perkaitan segala kejadian alam yg berkait dgn angka '7' tu.


  3. H.Sakinah Says:

    Akan bertanya pada ustaz yang ajar tasauf (belum kelas usul, fikah aje la)..tapi dah nampak,perkaitan dengan angka 7, as in, 7 syurga-neraka, etc. Terima kasih.


  4. Ya la... nk trg pjg sangat. Cuba cari dlu.


  5. H.Sakinah Says:

    Yes sir! (InsyaAllah)


  6. H.Sakinah Says:

    Saya dah tanya pada yang lebih arif. Jawapan ustaz saya, kalau ikut tajwid dalam menyebut ayat, tak boleh berenti pada yang tak sepatutnya. Ade bahagian yang bila kita berenti, jadi nama jin, misalnya khannas...betul ke lagu ni?


  7. Ya. Pada ayat-ayat al-Quran ada tercatat 'lam alif' yg kecil di atasnya - itu tanda 'jangan' takleh berhenti. Klu berhenti, jadi maksud lain.

    Allahu-a'laam.


  8. Anonymous Says:

    PENTADBIRAN KERAJAAN ALLAH DILANGIT...
    Allah pertaruhkan kepada Para Malaikat Alam Tinggi.

    PENTADBIRAN KERAJAAN ALLAH DIBUMI....
    Allah pertaruhkan pula kepada Para Jin dan Manusia..


  9. Anonymous Says:

    PENTADBIRAN KERAJAAN ALLAH DIBUMI...
    Hal ehwal dibumi, Allah pertaruhkan Urusan-Nya pada Jin dan Manusia. Namun Manusia itu menguasai karna unsur "Keinsanan" Manusia itu mengatasi unsur kejadian Jin. Sebelumnya Allah pertaruhkan Amanah-Nya pada Jin yg kejadiannya dari unsur api yg panas, akibatnya banyak mendatangkan keburukan. Jin sering bercakar2an berbunuh2an sesama sendiri, membuat kerosakan dan pelbagei2 angkara lagi. Akhirnya diturunkan Malaikat Ababil menghapuskan Jin2 yg durhaka dan dikurangkan penguasaan Jin dan bilangan Jin dibumi...

    Maka bermulalah sejarah baru bagi penghuni penduduk bumi. Firman-Nya : "Telah Aku tajallikan Rahsia-Ku pada makhlok2 laen, gunong ganang, dsbnya, namun tidak ada makhlok yg mampu sanggop memikul menanggongnya.." Firman-Nya lagi : "Dan tidak Aku ciptakan Jin dan Manusia melaenkan supaya mereka itu menyembah akan Daku.." Maka bermulalah sejarah baru dlm penciptaan Manusia sebagei "Khalifah Allah Pertama" dibumi. Maka bermulalah penciptaan ditempa Lembaga Nabi Adam AS yg ditempa dari 7 kepal tanah dari "Bumi Nurani..." Allahu'alam....


  10. Black Ops Says:

    URUSAN MENEMPA LEMBAGA ADAM.... Walau pun urusan dibumi Jibrael serahkan pada Jin, namun urusan penciptaan bertempanya lembaga Nabi Adam AS, masih lagi dlm bidang tanggungjawab Jibrael. Dari 7 kepal Tanah Nurani Bumi Mekah diangkut oleh Jibrael kesatu tempat, maka bermula ditempa sikit demi sikit selama puluhan tahun lamanya.... Tatakala Jibrael sedang bertempa lembaga Adam, keheranan tercongang2 tertanya2 para Jin tidak tahu apa benda yg sedang dibuat oleh Jibrael. Bertanya para Jin : Apalah kerja bodoh yg kamu buat, bertahun2 lamanya tidak juga siap2.. Jawab Jibrael : Shut up you....!!!! Tetapi Azazil telah lebeh dulu tahu.....