Elias Hj Idris
 

Dua hari kami menghabiskan masa di tempat yang gah ke seluruh dunia - bekas tapak di antara kerajaan tertua - Gangga Nagara. Selepas kerajaan Hindu itu timbul pula Kerajaan Beruas dan Kerajaan Shamsul Bahrin yang terletak di lingkungan 40km persegi pekan Beruas yang ada sekarang.

Banyak penemuan yang kami lakukan - ia belum termasuk dalam proses cari gali kesan tinggalan. Kami menemui mereka yang arif dan tahukan ceritanya. Agak malang apabila ramai di antara mereka yang tua sudah tiada lagi. Ia termasuk pengasas Beruas yang ada sekarang - Uda Lambuk. Cerita hanya diperolehi daripada generasi ke-4 dan 5 sahaja; itupun berdasarkan riwayat dari mulut ke mulut.

Tapak perbendaharaan kerajaan Samsul Bahrin
dalam gua yang terletak di Jalan Kg Kota, Beruas

Cuma agak meyakinkan apabila banyak penemuan yang kami diperlihatkan oleh penduduk kampung. Ia terdiri daripada khazanah lama yang tidak ternilai harganya. Itupun mereka seakan-akan cemburu, kerana sebelumnya telah puas ditipu oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab.

Tujuan asal kami ke sana adalah berkaitan dengan ura-ura penerbitan siri buku 'SELANGKAH KE ALAM JIN'. Apabila manusia di sesebuah tamaddun itu pupus, jin yang panjang umur itu bertindak mengambil-alih tugas menjaga segala khazanah; menjadi hak-milik mereka.

Jadi, terpaksa diadakan beberapa cara untuk menerjah ke alam tersebut. Ia termasuk dengan wirid atau melalui mereka yang ada hubungan dengan masyarakat jin. Kita akan dapat mengenalinya, di samping mengelakkan daripada unsur syirik yang terlalu tebal menjadi pegangan kalangan orang Melayu.

Kadang-kadang Allah swt tu seakan-akan tidak berfungsi dibuat dek kepercayaan bebal orang-orang kita. Memang ada orang yang meninggal dunia ketika mencari khazanah ini, tetapi segera dikaitkan dengan 'orang di tempat keras itu'!

Ada yang dilempang dan teleng mukanya - angkara jin yang menjaga di sesuatu kawasan. Macam mana ni? Sedangkan, kita tahu bahawa masyarakat jin jauh lebih rendah tarafnya daripada manusia mukmin.

'SELANGKAH KE ALAM JIN' ini akan merongkai segala misteri di sebalik kehidupan makhluk jin untuk kita lebih memahami - dan menjauhi gejala syirik; dosa yang tidak diampunkan Allah swt. Apabila syirik mati masuk neraka. Na'uzubillah.
17 Responses
  1. Rahim Jidin Says:

    Memang sudah tiada orang2 tua yang tahu tentang penerokaan Beruas pada abad 1800. Saya pernah berjumpa anak2 Uda Lambuk, Selamah Bt Uda lambuk (circa 1959 meninggal) dan Yaakob Bin Uda Lambuk (circa 1970 meninggal). Anak Tok Yaakob, Mohamad Sofian sekarang tinggal di Jalan Sitiawan, Beruas, (dekat Gertak Tok Yaakob).
    Terima kasih.


  2. mihawk Says:

    Salam saudara Rahim Jidin. Sy merupakan pertalian darah dengan Yaakob bin Uda Lambok dimana sy mungkin cicit cicitnya.. mungkin kita boleh aturkan pertemuan tali persaudaraan di antara keturunan ini. Email sy azmiezainal@gmail.com


  3. Assalamualaikum..saya juga ada pertalian dengan UDa Lambok.Atok saya Kamaruddin bin Yaakub..Yaakub Bin Uda Lambok..


  4. cheyah Says:

    Yeke..bpk mertua sy pula bin kamaruddin bin yaakub


  5. org beruas gak ke cheyah ni


  6. Unknown Says:

    Assalam..saya daripada Institut Pendidikan Guru Kampus Kota Bharu, dalam proses menyiapkan tugasan penulisan sejarah saya berkaitan kewujudan kerajaan Beruas. Siapa yang harus saya berjumpa untuk di jadikan sumber utama kajian lapangan saya? Orang2 lama yang mempunyai pengetahuan tentang kerajaan melayu awal beruas. Mohon bantuan. Terima kasih.


  7. Anonymous Says:

    Saya Aindun Bindi Abdul Zaman bin Muhammad Yaakub bin Uda Lambok



  8. Anonymous Says:

    Aindun ni Mak Teh saya



  9. Anonymous Says:

    Berdasarkan hadis daripada Anas bin Malik, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya amal kalian itu diperlihatkan kepada kaum kerabat dan keluarga kalian yang sudah meninggal dunia. Jika amal itu baik, mereka akan berasa gembira, dan jika sebaliknya mereka akan memohon: Ya Allah jangan kamu matikan mereka sehingga Kamu berikan petunjuk kepada mereka."

    Elak khianati orang meninggal dunia

    Diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dalam kitab Nawadir al-Usul, Abdul Ghafur Ibnu Abdul Aziz menuturkan bahawa ayahnya pernah menerima riwayat daripada datuknya dan menceritakan Rasulullah SAW bersabda: "Amal perbuatan itu diperlihatkan pada hari Isnin dan Khamis kepada Allah, manakala amalan nabi serta ibu bapa mereka diperlihatkan pada Jumaat."

    Baginda SAW juga berpesan supaya jangan sekali-kali melakukan khianat kepada orang yang telah meninggal dunia dengan amalan buruk dan keji. Alangkah sedih dan kecewanya orang yang meninggal dunia apabila melihat tingkah laku kita yang melanggar syariat Allah SWT.

    Selain itu, antara perkara yang dapat membantu kita menjaga dan menghormati mereka yang telah meninggal dunia ialah dengan menyambungkan silaturahim.

    Semoga sedikit manfaat ini kita boleh menyusun salasilah keluarga besar kita untuk menyambung silaturahim semula.

    Uda lambok + andak gamboh

    1.Alang mat saleh
    2.Mohamed yacob (penghulu mukim lantikan sultan gelaran toh amar) / gertak tok yaakob
    3.Puteh husin bin uda lambok (pawang tok puteh)
    4.Kulup basir bin uda lambok (Penghulu imam / kadi masjid kota) 1911..
    5.Lateh
    6.Selamah
    7.Anjang said
    8.Ngah manom
    9.Abdul latif (aki latif)
    10.Chu mat noh
    11.Andak sinum

    Sumber: perak government gazzete dan saudara mara di beruas terutama pak cik din yang menyusun semula keluarga besar kanda nordin + andak jura (salasilah sebelah andak gamboh)

    Kanda nordin + andak jura:
    Alang iman
    Andak gamboh
    Uda birmah/uda beremah

    Susur galur dari kanda nordin ada juga yang menjadi penghulu mukim antaranya yeop jamaluddin bin itam shukor

    Semoga dapat menyambung silaturahim semula dan menyumbang kebaikan buat atok nenek moyang kita semua ke arah kebaikan. Masih lagi mencari susurgalur uda lambok yang terhenti setakat disitu sahaja. Jika terdapat sebarang info yang boleh dikemaskini pada salasilah boleh emailkan kepada saya zack.adzam99@yahoo.com

    Sekian dari saya.. mohon maaf jika terdapat sebarang kesilapan dan harap dimaklumkan semula pada saya



  10. Anonymous Says:

    Assalamualaikum,

    Kemaskini..
    semakan bersama tok sedara Mohamad Sofian bin Mohamed Yacob (Tok Cik Mat) stakat yang sempat saya catit:

    A) Susunan adik beradik Tok Yakob
    1. Kulup basir (Penghulu imam / kadi masjid kg kota Muhammadiah) 1911
    2. Ngah manom
    3. Alang mat saleh
    4. Anjang said
    5. Andak sinum
    6. Puteh husin (tok puteh)
    7. Chu mat noh
    8. Lateh (Abdul Latif)
    9. Mohamed yacob (penghulu mukim lantikan sultan / gertak tok yaakob
    10.Selamah

    B) Uda Lambok (Tok Lambok) merupakan Panglima Besar Diraja dan Panglima Perang Kanan.
    C) Riwayat daripada Tok Yakob ke Tok Cik Mat, Uda Lambok (Tok Lambok) berasal dari Bota Kanan berketurunan Bugis.
    D) Merupakan anak murid kepada Raja Jaafar (Tok Rabok) dalam ilmu kerohanian/kebathinan.
    E) Makam Uda Lambok (Tok Lambok) ada di Kg Chendrong Klubi berdekatan kawasan rumah. Makam Uda Lambok (Tok Lambok) pernah nak dipindahkan tetapi tidak dibenarkan oleh Tok Yakob.
    f) Antara pengasas pembukaan semula beruas (kawasan Belukar Sambang) sekitar kurun ke 18.

    Kemaskini..
    Semakan bersama Raja Rozlan bin Raja Yaacob (Pak Engku Waris Raja Jaafar (Tok Rabok)) kg. Kota Beruas setakat yang sempat catit:

    1. Uda Lambok (Tok Lambok) merupakan Panglima Besar Diraja ketika itu.
    2. Merupakan Anak saudara kepada Long Monek (Sungai Raya) yang berkahwin dengan Raja Alam Shah (Chenderiang).
    3. Salah seorang anak uda lambok (Tok Lambok) berkahwin dengan anak sulong Raja Jaafar (Tok Rabok), waris di Kg Sg Rotan.
    4. antara yang ada kaitan pertalian dengan uda lambok (Tok Lambok) seingat saya selain long monek, dimaklumkan adalah seperti Pawang Ana, Ngah Cherah, Ngah Ibrahim, Pandak Jamil (saya ingat2 lupa yang dimaklumkan oleh Pak Engku dalam catatan Pak Engku)
    4. Antara pengasas pembukaan semula beruas (kawasan Belukar Sambang) sekitar kurun ke 18.
    5. Ketika berlaku peperangan, Raja Jaafar (Tok Rabok) bersama angkatan perang yang diketuai
    oleh Uda Lambok (Tok Lambok) sebagai Panglima Utama untuk menjaga Raja Jaafar (Tok Rabok) di seberang sungai beruas iaitu di Kg. Kota. Terdapat 3 panglima di bawah pimpinan Uda Lambok (Tok Lambok) yang ditugaskan menjaga 3 penjuru di beruas termasuk uda lambok (Tok Lambok) sebagai benteng terakhir (Kg. Chendrong Klubi). 3 Penjuru tersebut ialah di kawasan Sg Rotan, Kg Dendang, Kg. Chendrong Klubi (benteng terakhir) dan ke seberang sg. beruas Kg Kota.
    6. Antara panglima yang bersama dengan uda lambok (Tok Lambok) ketika itu ialah Uda Mada Imam Pendekar Raja, pembuka kg kota beruas hujung 1870 an. ada 2 panglima lagi saya tidak berapa ingat yang dimaklumkan oleh Pak Engku tapi insyAllah saya akan buat catatan semula yang pasti waris 2 panglima ini ada di Kg Dendang dan Kg Sg Rotan.
    7. Pusat Bandar ketika itu adalah Taiping.

    sumber lain setakat yang sy dapat maklumat dari dari kuala kangsar, mereka memaklumkan mereka pernah diceritakan mengenai uda lambok dan pembukaan semula beruas (Belukar Sambang) oleh orang-orang lama, uda lambok dan bapanya ada nama lain sebelum menggunakan nama uda lambok dan ada termasuk dalam salasilah jauh mereka. Masih dalam semakan (Allah Hu 'Alam)

    Sekian dari saya. mohon maaf jika terdapat sebarang kesilapan dan harap dimaklumkan semula pada saya. sekadar perkongsian dan catitan. masih dalam proses penyusunan dan semakan semula pada yang lebih arif. semoga sejarah ini tidak hilang begitu sahaja untuk generasi akan datang dan penaik semangat dalam setiap perjuangan. Jika terdapat info terkini boleh dimaklumkan kepada saya.

    Sekian terima kasih.




  11. Anonymous Says:

    Kemaskini:

    Rujuk perkara no.6 diatas:
    Sg Rotan, Batu Hampar -
    1. Alang Palit ALANG KARIM @ MAT ARIN(Pawang Laut)
    2. Uda Birmah bin Kanda Nordin (Tok Berma)

    Sekian dari saya. mohon maaf jika terdapat sebarang kesilapan dan harap dimaklumkan semula pada saya. sekadar perkongsian dan catitan. masih dalam proses penyusunan dan semakan semula pada yang lebih arif. semoga sejarah ini tidak hilang begitu sahaja untuk generasi akan datang dan penaik semangat dalam setiap perjuangan. Jika terdapat info terkini boleh dimaklumkan kepada saya.

    Sekian terima kasih.


  12. Anonymous Says:

    Kemaskini:

    Rujuk perkara D. Di atas:

    Berkemungkinan berkongsi satu guru dengan Raja Jaafar dalam ilmu kebatinan/kerohanian


  13. Anonymous Says:

    Kemaskini:
    Semakan bersama Pak Engku kg Kota dan Pak Nuar(Pak Ungge) Sg Rotan..

    Antara mereka memang ada kaitan....dalam perjuangan dan anak cucu ada bekahwin utk merapatkan lagi kerabat.. Cucu Uda Lambuk...Mat Tocong (nama jolokan) ada berkahwin dgn perempuan Bt. 26 (keturunan Alang Palet) . Anak Uda Lambok pula berkahwin dgn anak Raja Jaafar Tok Rabok.. dpt anak nama Mat Tocong (duduk Sungai Rotan Bt. 26)

    Sekian dari saya. mohon maaf jika terdapat sebarang kesilapan dan harap dimaklumkan semula pada saya. sekadar perkongsian dan catitan. masih dalam proses penyusunan dan semakan semula pada yang lebih arif. semoga sejarah ini tidak hilang begitu sahaja untuk generasi akan datang dan penaik semangat dalam setiap perjuangan. Jika terdapat info terkini boleh dimaklumkan kepada saya.

    Sekian terima kasih.


  14. Anonymous Says:

    Kemaskini sedikit maklumat.. maklumat ni dari saudara mara yg lain.. uda lambok tu bukan nama sebenar.. nama tu hanya di pakai ketika di beruas. Maknanya mungkin benarlah apa yang disampaikan orang dari kuala kangsar tersebut spt yg pernah sy makluman di atas.

    Kronologi dia mse berlaku peperangan. British cari nama2 yg ada dalam senaraihitam mereka utk ditangkap dan dibunuh. Jd nama uda lambok dan keluarganya bukan nama sebenar tp dipakai menandakan nama org kebiasaan. Jd, bila british dtg dan nk cari nama2 dlm senarai hitam mereka.. nama yang dicari tu tiada. Hanya tahu nama bukan rupa. Jd, dipendekkan cerita demi keselamatan keluarga dan masa yang mendatang. Menjadi orang kebiasaan dan hanya yang mengenali shj mengetahui siapa sebenarnya uda lambok.

    Allah hu 'Alam bishowab


  15. Anonymous Says:

    Pembetulan.. anak saudara kepada:

    Long monik berkahwin dgn raja omar..

    Tidak dpt teruskan penulisan atas sbb2 tertentu.. dan akan dimaklumkan kpd waris shj

    Sekian terima kasih