Elias Hj Idris

55 Ciri-ciri Ajaran Sesat Salafi Wahhabi 

Yang Harus Dihindari Ummat Islam

55 Ciri-ciri Ajaran Sesat Salafi Wahabi Yang Harus Dihindari Ummat Islam
Aljazera-News.Com —

Sebagai ummat Islam yang berjuang menegakkan Islam Rahmat lil alamiin dan memperjuangkan Islam sebagai cahaya penerang hati kita wajib mengetahui ciri-ciri aliran yang menyimpang dari ajaran Islam yang disampaikan oleh Baginda RasuluLlah. Kyai Tobhary Syadzly mejelaskan ada 55 ciri ajaran sesat yang wajib dihindari atau dijauhi oleh umat Islam.

Oleh: KH Thobary Syadzily

Inilah kejahatan dan kesesatan aliran Salafi Wahhabi yakni ajaran yang dibawakan oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab at-Tamimi an-Najdi:

1. Allah bersemayam di atas ‘arsy seperti akidahnya kaum Yahudi.
2. Golongan yang beriman kepada setengah ayat Al-Qur’an dan kafir dengan setengah ayat Al-Quran yang lain.
3. Golongan yang menolak takwil pada setengah ayat, dan membolehkan takwil pada setengah ayat yang lain berdasarkan mengikuti hawa nafsu mereka.
4. Golongan yang menafikan kenabian Nabi Adam A.S.
5. Golongan yang menyatakan bahawa Alam ini Qidam/Maha Dahulu (Rujuk pandangan Ibn Taimiyyah).
6. Golongan yang mengkafirkan Imam Abu al-Hasan Al-Asy’ari dan para pengikutnya.
7. Golongan yang mengkafirkan Sultan Sholahuddin Al-Ayyubi dan Sultan Muhammad Al-Fateh.
8. Golongan yang mengkafirkan Imam An-Nawazwi dan seluruh ulama Islam yang menjadi para pengikutnya (Asy’ariyah dan Maturidiyah).
9. Golongan yang mengdhoifkan hadits-hadits sohih dan mengsohihkan hadis-hadis dhoif (lihat penulisan Albani).
10. Golongan yang tidak mempelajari ilmu dari guru atau syeikh, hanya copy paste dan membaca dari buku-buku dsb.
11. Golongan yang mengharamkan bermusafir ke Madinah dengan niat menziarah Nabi Muhammad SAW.
12. Golongan yang membunuh ummat Islam beramai-ramai di Mekah, Madinah, dan beberapa kawasan di tanah Hijaz (lihat tarikh an-Najdi).
13. Golongan yang meminta bantuan askar dan senjata daripada pihak Britain (yang bertapak di tempat Kuwait pada ketika ini) ketika kalah dalam perang ketika mereka ingin menjajah Mekah dan Madinah.
14. Golongan yang menghancurkan turath (sejarah peninggalan) ummat Islam di Mekkah dan Madinah.(lihat kawasan perkuburan Jannatul Baqi, Bukit Uhud dsb)
15. Golongan yang membenci kaum ahlul bait.
16. Golongan yang bertentangan dengan ijma para shohabah, tabiin, salaf, khalaf dan seluruh ulama ASWAJA.
17. Golongan yang mendakwa akal tidak boleh digunakan dalam dalil syara’, dengan menolak fungsi akal (ayat-ayat Al-Quran menyarankan menggunakan akal)
18. Golongan yang mengejar syuhrah (pangkat, nama, promosi,kemasyhuran) dengan menggunakan pemahaman mereka yang salah terhadap Al-Qura’n dan As-Sunnah.
19. Golongan yang mengdhoifkan hadis solat tarawih 20 rakaat.(Albani)
20. Golongan yang mengharamkan menggunakan tasbih.(Albani)
21. Golongan yang mengharamkan berpuasa pada hari Sbtu walaupun hari Arafah jatuh pada hari tersebut.(Albani)
22. Golongan yang melecehkan Imam Abu Hanifah R.A.(Albani)
23. Golongan yang mendakwa Allah memenuhi alam ini dan menghina Allah dengan meletakkan anggota pada Allah SWT.
24. Golongan yang mendakwa Nabi Muhammad SAW tidak hayyan (hidup) di kuburan beliau .(Albani)
25. Golongan yang melarang membaca 'sayyidina' dan menganggap perbuatan itu bidah dholalah / sesat.
26. Golongan yang mengingkari membaca Al-Quran dan membaca talqin pada orang yang meninggal.
27. Golongan yang melarang membaca salawat selepas azan.(Albani)
28. Golongan yang mengatakan syurga dan neraka ini fana (tidak akan kekal - Ibn Taimiyyah)
29. Golongan yang mengatakan lafaz talaq tiga tidak jatuh, jika aku talaq kamu dengan talaq tiga . (Ibn Taimiyyah).
30. Golongan yang mengisbatkan (menyatakan/menetapkan) tempat bagi Allah. (Ibn Taimiyyah)
31. Golongan yang menggunakan wang ringgit untuk menggerakkan ajaran sesat mereka, membuat tadlis (penipuan dan pengubahan) di dalam kitab-kitab ulama yang tidak sependapat dengan mereka.
32. Golongan yang mengkafirkan orang Islam yang menetap di Palestin sekarang ini. (Albani)
33. Golongan yang membid'ahkan seluruh umat Islam.
34. Golongan yang menghukumi syirik terhadap amalan umat Islam yang tidak sepaham dengan mereka.
35. Golongan yang membawa ajaran tauhid dan tidak pernah belajar ilmu tauhid.(Ibn Taimiyyah)
36. Golongan yang mengatakan bahawa Abu Jahal dan Abu Lahab juga mempunyai tauhid, tidak pernah Nabi Muhammad SAW mengajar begini ataupun para sohabat R.A. (Muhammad Abdul Wahhab)
37. Golongan yang membolehkan memakai lambang salib hanya semata-mata untuk mujamalah/ urusan rasmi kerajaan, dan hukumnya tidak kufur. (Bin Baz)
38. Golongan yang membiayai keuangan askar kaum kuffar untuk membunuh umat Islam dan melindungi negara mereka. (kerajaan Wahhabi Saudi)
39. Golongan yang memberi syarikat-syarikat Yahudi memasuki Tanah Haram.(Kerajaan Wahhabi Saudi)
40. Golongan yang memecah-belah umat Islam dan institusi kekeluargaan.
41. Golongan yang mengharamkan maulid dan bacaan-bacaan barzanji, marhaban.
41. Golongan yang menghalalkan bom bunuh diri atas nama jihad walaupun orang awam kafir yang tidak bersenjata mati. (selain di Palestin)
43. Golongan yang menghalalkan darah Ahlus Sunnah Wal Jamaah Asy’ariyah dan Maturidiyah. Lihat di Lubnan, Chechnya, Algeria, dan beberapa negara yang lain.
44. Golongan yang menimbulkan fitnah terhadap umat Islam dan menjelek-jelekkan nama baik Islam.
45. Golongan yang membuat kekacauan di Patani, Thailand.
46. Golongan yang sesat menyesatkan rakyat Malaysia.
47. Golongan yang meninggalkan ajaran dan ilmu-ilmu ulama ASWAJA yang muktabar.
48. Golongan yang meninggalkan methodologi ilmu ASWAJA.
49. Golongan yang minoriti dalam dunia, malah baru berumur setahun jagung.
50. Golongan yang menuduh orang lain dengan tujuan melarikan diri atau menyembunyikan kesesatan mereka.
51. Golongan yang jahil, tidak habis mempelajari ilmu-ilmu agama, tetapi ingin membuat fatwa sesuka hati.
52. Golongan yang melarang bertaqlid, tetapi mereka lebih bertaqlid kepada mazhab sesat mereka.
53. Golongan yang secara zahirnya berjubah, berkopiah, singkat jubah, janggut panjang, tetapi berlewat, tidak menghormati ulama, mengutuk para alim ulama dan tidak amanah dengan ilmu dan agama Islam.
54. Golongan yang tidak hujjah dalam ajaran mereka.
55. Golongan yang membawa ajaran sesat Ibn Taimiyyah/Muhamad Ibn Abd Wahhab, kedua-dua individu ini telah dicemuh, ditentang, dijawab dan dikafirkan oleh jumhur ulama ASWAJA atas dasar akidah mereka yang sesat.
Elias Hj Idris
Samshol Hussin : "Saya tengok orang yang dituduh sebagai Wahhabi tu tidak pernah pun menuduh seseorang itu kafir, sesat dsb, tetapi orang yang mengaku presiden ASWJ Msia yang selalu menuduh orang lain macam-macam".

Ada 19 jawapan bagi tohmahan ini:
Bdkmacho Hensem https://www.facebook.com/SunniMalaysia/posts/955509207847554Kami Tidak Mahu Fahaman Wahhabi Di Malaysia

Rekod Merah Dr Asri Zainal Abidin (MAZA);

1. Berkabung bukan ajaran Islam
- MAZA ke Johor pakai songkok lilit kain putih dalam kuliahnya kata lilit kain putih kat songkok bukan ajaran Islam. Tapi tak mengapa. Katanya itu ikut protokol
https://www.facebook.com/bongkarMAZA/videos/511063215740498/

2. Mengatakan Ulamak Al Azhar seperti anjing ?
https://www.facebook.com/bongkarMAZA/videos/504000619780091/?video_source=pages_finch_thumbnail_video

3. Selawat Syifa' bercanggah dengan prinsip Aqidah Islam
- yang amalkan selawat - alim ulamak dan umat Islam. TGNA, Tok Guru Haron Din, Dr Wahbah Az Zuhaili dan ramai lagi.
https://www.facebook.com/bongkarMAZA/posts/502954426551377

4. Memuji ulamak yang menyesatkan Imam An Nawawi dan Imam Ibnu Hajar al Asqolani
https://www.facebook.com/bongkarMAZA/videos/503278449852308/?video_source=pages_finch_thumbnail_video

5. Berlebihan memuliakan habaib mendekatkan diri kepada Syiah. Memuja Ibnu Taimiyyah tidak mengapa.
- kritikan kepada habaib
https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/pb.298006940379461.-2207520000.1454941607./466909233489230/?type=3&theater
- puisi untuk ibnu taimiyyah
https://www.facebook.com/bongkarMAZA/posts/530313073815512

6. Dulu kata Wahhabi adalah hantu/momok.
- sekarang betul-betul Wahhabi bertukar jadi manusia
https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/pb.298006940379461.-2207520000.1454942450./433008483545972/?type=3&theater

7. Ulamak al Azhar yang tak bersalah ditohmah MAZA kononnya sokong SISI, tapi dia diamkan Wahhabi Mesir yang terang-terangkan sokong As Sisi.
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/a.497514553762031.1073741828.298006940379461/497514533762033/?type=3&theater

8. Profesor Hamka pun Ahli Bid'ah ke?
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/posts/531902246989928

9. Syiah di Perlis ?
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/a.298012660378889.1073741827.298006940379461/511925318987621/?type=3

10. Hudud pun dipertikaikan
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/a.298012660378889.1073741827.298006940379461/510145705832249/?type=3

11. Liberal menyukai fatwa MAZA tentang kalimah Allah
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/posts/509675012545985

12. Memfitnah asatizah dan umat Islam Singapura
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/a.298012660378889.1073741827.298006940379461/499249486921871/?type=3

13. Rasulullah penawar jiwa katanya, mengapa pula mengkafirkan amalan selawat syifa – yang ada menyatakan Rasulullah penyembuh hati ?
-
https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/a.298012660378889.1073741827.298006940379461/495040484009438/?type=3&theater

14. Ulamak nak berdakwah pun kena sekat ?
-
https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/a.298012660378889.1073741827.298006940379461/477684242411729/?type=3

15. Batu api yang penakut – kononnya akan turun ke Bersih 4
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/a.298012660378889.1073741827.298006940379461/477476052432548/?type=3

16. Kompilasi kebatilan MAZA
- Menuduh pengajian Sifat 20 berasal dari Yunani dan Greek
- Memandirkan Ijtihad Imam Asy Syafie,
- Menghina dan melekehkan Syeikh Jaafar al Barzanji
- Habib Munzir disekat dari memberi ceramah di Perlis
- Kritikan terhadap artikel – Salah Guna Nama Ijmak
- Memfitnah Bekas Mufti Mesir – Sheikh Dr Ali Juma’ah
- Fitnah terhadap Sekolah pondok
- Artikel – Kembara Ilmu ke India – pelbagai tuduhan dusta dan penghinaan terhadap sistem pendidikan Pondok serta Ulamak.
- Memperlekehkan pengajian ilmu secara bersanad

Bukti didedahkan di - http://halaqah.net/v10/index.php?topic=7927.0

17. Memfitnah Lembaga Zakat Selangor
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/a.298012660378889.1073741827.298006940379461/522467271266759/?type=3&theater

18. Liberal berterima kasih dengan MAZA – isu khalwat
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/a.298012660378889.1073741827.298006940379461/515583101955176/?type=3

19. Sambutan Maulidul Rasul dilarang, Perarakan Maulidul Rasul dilarang, tetapi sambut Hari Keputeraan beserta perarakan/kawad sempena Harilahir Raja Perlis boleh pula ?
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/posts/514894055357414
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/a.298012660378889.1073741827.298006940379461/513000985546721/?type=3&theater

20. Kaitan MAZA dan COMANGO
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/posts/511743652339121

21. Menyelewengkan Kitab ihya’ Ulumiddin – isu melarang penguat kuasa menangkap orang yang berkhawat di tempat yang tertutup.
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/posts/511437539036399

22. Tidak bersetuju Sister In ‘Islam’ (SIS) Liberal Diharamkan
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/posts/511289205717899

23. Membuat fitnah terhadap Jabatan Islam Selangor
- http://jom-islah.blogspot.my/…/bila-pakar-hadith-mengajar-b…

24. Membuat fitnah terhadap pengajian Sifat 20 dan Sekolah Pondok
- http://jom-islah.blogspot.my/…/dr-asri-menghina-pengajian-s…

25. Penghinaan terhadap ijtihad Imam Asy Syafie dan para sahabat
- http://jom-islah.blogspot.my/…/komen-terhadap-artikel-islam…

26. Imam yang mengamalkan Mazhab Asy Syafie dipecat
- https://www.youtube.com/watch?v=M1aNrPRql-c

27. Memfitnah institusi mufti
- http://jomfaham.blogspot.my/…/hakikat-sebuah-kebenaran-tuga…

28. Memfitnah Bekas YDP YADIM
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/photos/a.298012660378889.1073741827.298006940379461/470300579816762/?type=1&theater

29. Hak penjagaan anak boleh diberikan kepada orang kafir
- https://www.facebook.com/bongkarMAZA/posts/465307280316092

http://ikanlepu.blogspot.my/2015/12/wahhabi-tersasar-jauh.html
Elias Hj Idris

                               Walaupn sibuk berperang tentera Nazi pn tetap solat!

Kata ulama, apabila Allah tidak mengkehendaki kita lagi :
• Allah akan sibukkan kita dengan urusan dunia
• Allah akan sibukkan kita dengan urusan anak-anak.
• Allah akan sibukkan kita dengan urusan perniagaan.
• Allah akan sibukkan kita dengan harta.
• Allah akan sibukkan kita dengan mencari pengaruh pangkat dan kuasa.


• Alangkah ruginya kerana kesemuanya itu akan kita tinggalkan. Sekiranya kita mampu bertanya pada orang-orang yang telah pergi terlebih dahulu menemui Allah SWT dan jika mereka diberi peluang untuk hidup sekali lagi sudah semestinya mereka memilih tidak lagi akan bertarung bermati-matian untuk merebut dunia.

• Tujuan kita diciptakan adalah untuk menyembah Allah dan beribadat kepada Allah SWT. Sebenarnya apa yang kita dapat dari habuan dunia ini telah pun ditentukan oleh Allah SWT.

• Kita mungkin cemburu apabila melihat orang lain lebih daripada kita dari segi gaji, pangkat, harta, kereta mewah dan rumah besar.

• Kenapa kita tidak pernah cemburu melihat ilmu dan amalan orang lain lebih daripada kita. Kenapa kita tidak pernah cemburu melihat orang lain bangun disepertiga malam untuk solat tahajjud.

• Kita cemburu melihat orang lain tukar kereta baru, tetapi jarang kita cemburu melihat orang lain boleh khatam Al-Quran sebulan 2 kali.

• Kesemua petanda-petanda ini menunjukkan dunia akhir zaman apabila duit, pangkat dan harta mengatasi segalanya.

• Setiap kali menyambut hari jadi kita sibuk hendak raikan sebaik mungkin tetapi kita telah lupa dengan bertambahnya umur kita maka kita akan dipanggil oleh Allah SWT semakin dekat.

• Kita patut bermuhasabah mengenai bekalan ke satu perjalanan yang jauh yang tidak akan kembali lagi buat selama-lamanya.

• Sesungguhnya mati itu benar, alam kubur itu benar, pertanyaan munkar dan nakir itu benar, mahsyar Allah itu benar, syurga dan neraka itu benar.

(Mari kita kongsikan tazkirah ringkas yang banyak memberi kesedaran bahawa dunia ini hanya sementara dan akhirat itu kekal abadi)
Elias Hj Idris
Yusoff Taib shared a link.


https://youtu.be/YuBvOiT8Wm0
Subhanallah, terkuak sudah... dan inilah tiga tanda kiamat itu.
Elias Hj Idris

Dialog Ulama Sufi yang Akan Membuat Anda Tercengang

sumber gambar: sufimuda.net
Seorang sufi besar, Dzun Nun al-Mishri Rahimahullah, selesai bermalam di rumah gurunya selama tujuh puluh hari. Sang guru ialah ulama besar yang wafat di tahun 186 Hijriyah, Imam Syuqran al-Qairawani. Imam Syuqran merupakan seorang ahli ibadah, orang zuhud yang sebenarnya, dan soleh.
Di akhir kunjungannya, Dzun Nun al-Mishri meminta nasihat dan pelajaran terakhir, sebelum melanjutkan perjalanan untuk berguru kepada ulama yang lain.
“Ketahuilah,” tutur Imam Syuqran, “orang yang zuhud terhadap dunia itu; makanannya apa yang ditemukan, tempat tinggalnya di mana saja berada, pakaiannya adalah semua yang menutup auratnya, tempat duduknya adalah khalwat (menyendiri bersama Allah Ta’ala), ucapannya adalah al-Qur’an, kawan akrabnya adalah Allah Ta’ala yang Mahaperkasa, teman satu perjalanannya adalah zikir kepada Allah Ta’ala, pendampingnya adalah hidup sederhana, kesukaannya adalah diam, tujuannya adalah rasa takut, kenderaannya ialah rindu, ambisinya adalah nasihat, pemikirannya adalah mengambil pelajaran, bantalnya adalah kesabaran, alas tidurnya adalah debu tanah, teman-temannya adalah orang yang sesuai antara perkataan dan perbuatannya, tutur katanya adalah hikmah, dalilnya adalah akal, sahabat sejatinya ialah kesabaran untuk tidak marah, nafkah untuknya ialah tawakkal, lauknya adalah lapar, dan penolongnya adalah Allah Ta’ala.”

Kelar mencerna semua nasihat sang guru, Imam Dzun Nun al-Mishri berhenti sejenak, memasukkan nasihat agung dari sang guru ke dalam hatinya, untuk dijadikan pegangan hidup setelah al-Qur’an dan as-Sunnah ash-shahihah.
Sebelum beredar, Imam Dzun Nun al-Mishri tak lupa bertanya tentang cara mencapai kesemua hal yang diwasiatkan oleh gurunya tersebut. “Semoga Allah Ta’ala merahmatimu, wahai Guruku. Lantas,” tanya Imam Dzun Nun al-Mishri kepada Imam Syuqran al-Qairawani, “...jalan apa yang harus ditempuh agar seorang hamba menggapai derajat tersebut?”

Jawab Imam Syuqran singkat namun dia merenung jauh... lama sekali, “Caranya,” lanjut sang Imam, “...dengan bermuhasabah diri dan senantiasa berdiskusi dengan dirimu sendiri.”
“Nah,” jelas Imam Syuqran, “...pelajaran untukmu cukup sampai di sini.”

Dalam nasihatnya yang lain, Imam Syuqran mengatakan, “Siapa yang bertawakkal, dia akan merasa kaya. Dan siapa yang meninggalkan tawakkal, dia akan kelelahan. Siapa bersyukur, dia akan dicukupi. Siapa yang redha, dia akan diselamatkan. Siapa yang terpukau saat melihat orang yang berlaku zalim, itu merupakan kegagalan, sedangkan meninggalkan mereka adalah menguntungkan.”
Elias Hj Idris

Islam Akan Menjadi Agama Terbesar di China

Umat Islam didunia patut gembira dengan kabar ini. Karena, selama ini yang terjadi, banyak media hanya menyampaikan berita tentang penindasan pemerintah komunis RRC terhadap Muslim Uighur saja. Padahal, berdasarkan survei yang dilakukan, secara diam-diam dan pasti di dalam tubuh rakyat RRC sendiri, Islam tengah tumbuh bagai jamur di musim penghujan. Dan hebatnya, Islam tumbuh di kalangan usia produktif, yakni di usia bawah 30 tahunan.

Islam memiliki jumlah pengikut terbesar dari kalangan warga Tiongkok di bawah usia 30 tahun, melebihi agama Buddha dan Katolik di negara terbesar di Asia tersebut, berdasarkan survei yang dilakukan Sekolah Tinggi Filsafat di Renmin University of China.

“Islam cenderung memiliki demografis yang lebih muda,” kata Wei Dedong, profesor studi Buddhis di Sekolah Tinggi Filsafat di Renmin University of China, yang berpartisipasi dalam pengamatan itu, kepada Global Times, seperti yang dimuat oleh OnIslam.net (11/7/2015), dan selanjutnya dikutip Panel Berita.

Muslim di China sedang sholat dilapangan terbuka. foto: Facebook

Wei melanjutkan, mayoritas Muslim di RRC berasal dari kelompok etnis minoritas, dan biasanya seorang muslimah dari kelompok itu melahirkan beberapa anak. “Anak-anaknya juga akan menjadi Muslim sementara sangat langka untuk menemukan orang dewasa berpindah ke Islam.”

Berdasarkan Survei Agama RRC 2015, Islam punya jumlah pengikut tertinggi dari kalangan anak muda. Sekira 22,4 persen dari mereka berusia di bawah 30 tahun. Setelah Islam, Katolik mengikuti dengan 22 persen. Sementara itu, lebih dari setengah penduduk Tiongkok berusia di atas 60 tahun memeluk agama Buddha dan Taoisme. Survei itu dilakukan terhadap 4.382 orang di lokasi keagamaan di 31 wilayah yang dikumpulkan pada 2013 hingga 2015.

Beberapa bulan yang lalu, sebuah studi baru menemukan bahwa jumlah umat Islam diperkirakan akan melampaui orang Kristen sebanyak 1 persen setelah 2070. Menurut penelitian tersebut, jumlah umat Islam akan hampir sama dengan umat Kristen pada pertengahan abad ini, dengan peningkatan 30 persen pemeluk Islam.

Para Muslimah di China.

Tapi, semua itu tidak akan bisa terjadi tanpa adanya izin dari Allah SWT. Karena, setiap keadaan yang sulit akan selalu Allah sertakan dengan kemudahan mengiringinya.

 
 
Nota:  Islam sudah bertapak di China sejak zaman Iskandar Zulqarnain lagi, iaitu di zaman Syeikh Huang-ti menjadi maharaja.

Ini adalah bendera awal China sebelum kedatangan komunis.
Elias Hj Idris
Ojay Khoo 
Tuesday, 23 February 2016 22:43

Daughter of ex-Special Branch Chief Exposes 'Dictator' Najib's Scandals

Written by International Business Times

Clare Rewcastle Brown is public enemy number one of the Malaysian state. But she isn't bothered. The investigative journalist just laughs at the irony. Her father was head of special branch in what is Malaysia today when it was still a British colony. Now his daughter is their prime target.

From London, Brown, 56, runs two independent news outlets focused on exposing political and financial corruption in Malaysia. Sarawak Report is a blog and Radio Free Sarawak broadcasts on the south-east Asian airwaves. After a career as a BBC and ITV journalist, and her children having grown older, she had more free time. So she founded these two outlets, first the blog then the radio station. But why Sarawak, a Malaysian state on the island of Borneo? That's where Brown was born and spent her early childhood before moving out of the region, aged eight.

She is now the focus of smear campaigns, arrest warrants, and email hacking by the Malaysian authorities after her relentless campaign of exposés of the 1MDB scandal, a swamp of corruption and fraud allegations swallowing Prime Minister Najib Razak, PetroSaudi, Abu Dhabi, billionaire Malaysian financier Jho Low, Goldman Sachs, and the Queen of England's bank Coutts, among others. All parties involved deny any wrongdoing and reject allegations of fraud and corruption.


It's all about being the richest and the biggest

Clare Rewcastle Brown is editor of Sarawak Report and founded Free Sarawak Radio
In a nutshell, the scandal is this: 1MDB is a Malaysian public development fund. To load the fund with capital, bonds – i.e. debt – were issued to investors. That money was then to be used for infrastructure projects and anything that might improve economic growth in Malaysia. But money might have gone missing from 1MDB, perhaps stolen, in transactions facilitated by western banks.

Some of that money may have ended up in Najib's personal bank account – $700m (£488bn, €630bn) of it, in fact – via a payment from PetroSaudi. Najib says the money has nothing to do with 1MDB or PetroSaudi and is an unrelated political donation from Saudi royals, which he has not benefited from personally and has now returned. This is just one element of the scandal's complex tangle, doggedly uncovered by Brown and her colleagues, and picked up in the media across the world.

So credible and serious are the allegations that financial regulators and fraud authorities have opened investigations in Britain, the US and Switzerland. The Swiss Attorney General believes $4bn has been stolen from 1MDB. An investigation by a Malaysian anti-corruption commission, however, cleared Najib. "Najib is so corrupt," Brown tells IBTimes UK. "He's been in government since he was 23. His dad was prime minister. He thinks it's all about being the richest and the biggest... If you want to be in charge, you've got to be the richest guy on the block."

Najib, who was educated at the exclusive private school Malvern College and then the University of Nottingham "has this veneer of being this public schoolboy and people fall for it," Brown says. "They think he is this nice, posh, English gentleman. Obama thinks he's lovely. But in fact, the more you find out about him... he's a thoroughly corrupted man."

Najib Razak, prime minister of MalaysiaGetty

Sarawak Report started out focusing on the rights of indigenous people in the Borneo jungle who were being forced out by, Brown says, by aggressive loggers and a corrupt local government. Their jungle lands on which they relied to survive were being torn up in an orgy of wanton ecological destruction in one of the most biodiverse areas on the planet. These people were being starved out, says Brown.

After a visit to Malaysia while Brown was still a BBC journalist, to attend "what turned out to be a pretty bogus media and the environment conference", she got speaking to locals, journalists and NGOs about the deforestation in Borneo, and rumours of a money trail allegedly leading back to theSarawak chief minister, Taib Mahmud, "an awful potentate there who'd been in place for 30 years, and before that it was his uncle," Brown says. The state controls who gets the logging licences. So, Brown says, the logging companies give kickbacks to enrich state officials, who then hand out the licences. And Mahmud was at the top of the pile, claims Brown, growing wealthier by the week.

"They have so much money from their initial rape of Sarawak that they're ahead of the game everywhere. They're a global menace, unrestrained in their tactics and greed."- Clare Rewcastle Brown.

"It was like somebody having control of the Amazon," Brown says. "But what became fascinating was these same companies then, because they made so much money out of destroying Borneo, and because they were controlled by him ultimately, they were then exporting their model.
"NGOs around the world are coming up against these Sarawak Malaysian logging companies, run by Chinese entrepreneurs local to Sarawak, who are destroying Papua, they're into the Congo big-time, they're into the Amazon – they're everywhere. The business model is [to] corrupt the local political leader and start getting your contracts. They have so much money from their initial rape of Sarawak that they're ahead of the game everywhere. They're a global menace, unrestrained in their tactics and greed... Everyone I spoke to was telling me how incredibly rich the head of state was there, and saw endless stories coming out, and thought hey, why isn't anyone doing this? Why isn't anyone writing about it? And of course the answer came back that Malaysia has been a hidden dictatorship for a very long time, the media is very heavily controlled, nobody can do anything without a licence, and you don't get a licence unless you're a pal of the guys in charge, etc."

All these issues "really p***ed me off," Brown says, "and I discovered the internet. I thought, if nothing else, I'll join the debate because it's all taking place in English and there seemed to be a lot of people there who were very concerned but not really very professional at articulating the issues, and so were fairly ineffective." Brown says she used her journalistic skills– "i.e. if you're going to say something and attack somebody you have your back-up evidence" – to make her writing harder-hitting than the authorities were used to, because "I was making it quite hard for them to brush it aside" by gathering evidence and corroborating her stories.

A view of a timber depot in the upper Baram region of Malaysia's eastern Sarawak stateGetty
To reach the jungle tribes, who didn't have easy access to the internet, Brown expanded and set up Radio Free Sarawak so they could hear what was going on for themselves. "I just found myself going on and on because I was trying to get to the root of the corruption and shake someone into doing something about it. So the next step was central corruption, federal level," Brown says.

Then, in 2013, there were rumblings about 1MDB. "So I asked around, sniffed around, and I gathered there was this material out there and it took me six months, but I persuaded Xavier Justo to part with it in the end, which is another story, and the poor guy is still in jail."

Justo, a Swiss national and former employee of PetroSaudi, leaked information on a deal between the company and 1MDB to Brown. Now he is in jail in Thailand, where he was convicted of attempted corporate blackmail. Brown, who has hundreds of thousands of emails and documents that have been leaked by a number of different sources, says he is a whistle-blower.

Western facilitators of a Third World tragedy

There is an arrest warrant out for Brown in Malaysia. First the Malaysian authorities accused her of lying. Now they say she is spilling state secrets. As far as she is aware, the latest charge against her is "activities detrimental to parliamentary democracy". Sarawak Report has been blocked in Malaysia since Brown started going after Najib. When the Malaysian police appealed for Brown to be placed on Interpol's most-wanted list, Interpol "told them to take a hike". But Brown shrugs it off, calling herself a veteran.

When she was pursuing Mahmud in the mid-2000s, British and American PR people were hired by the Malaysian government to discredit her. One, the now-defunct FBC Media, was a hybrid PR and television production company, which helped covertly place high-quality propaganda in the broadcast media, including the BBC, in deals exposed by Sarawak Report and The Independent newspaper. A right-wing Texan blogger was also hired to set up websites criticising Sarawak Report and Brown.

"...activities detrimental to parliamentary democracy..."- Malaysian authorities' charge against Brown
"The reason I find this such a fascinating story is that all the facilitators in this Third World tragedy have been British and American and Swiss, largely, companies. Bankers, lawyers and biddable PR companies," Brown says. "At the moment I don't know who is running Najib's ops against me but they are focusing on abusing Facebook's sponsored content – quite a few sites, including sites called Open Source Investigations and Sarawak Report Exposed. There was another called The Real Clare Rewcastle, but they pulled that when The Independent ran a story about how they used fake Twitter and Facebook characters (including dead heroes) to defame me."

Brown says she is "not going to Malaysia in a hurry. But I sometimes look at it and I think, 'Oh God' – and there are plenty of people who are saying this to me, they're British businessmen, and they say: 'Oh Clare, you're just going in there like an elephant, you have to be delicate, you've made things worse, look at how he's cracked down' – and I thought, you know what? He's shown his claws. It was always there and we've exposed the lie. I'm not going to buy this that we should have let him off. He has been cracking down. He brought in this so-called 'emergency terror legislation' which will give him total power. It'll give him martial law powers the moment he decides to click his fingers and implement them."

Gordon Brown meets Najib Razak at Downing StreetGetty

An interesting tangent to the story is that Brown's husband, Andrew, a PR executive for EDF Energy, is the brother of Gordon Brown, the former Labour prime minister of Britain. Najib has run the Malaysian finance ministry for years, and became prime minister while Brown was Britain's premier. The pair have had dealings. So what does her brother-in-law make of all this?

"I've not asked him to reflect on Najib. I think he's certainly shocked at what we've uncovered, the level of corruption," she says. "Part of this whole story is how could these deals happen? How could it have gone through the international banking system? And the answer is, deals like this are going through the international banking system all the time. Certainly these banks have been caught turning a blind eye and letting it happen... It's shocking corruption and he is duly shocked."

Brown is glad she has been able to get these stories out, especially the unfolding 1MDB scandal.

"Najib had so many cards in his hand. He was a favoured leader that both Britain and America felt they had someone they could do business with, in this strategic country," she says, citing Najib's willingness to sign the Trans-Pacific Partnership trade deal being pushed by the Americans. Now the investigations have started, including one by the UK's Serious Fraud Office, the scandal has slipped out of Malaysia's borders and Najib's grasp. "Even if he cracks down locally, he's not going to be able to hide this internationally," Brown says. "I would like to think they can get rid of him because he's not a good guy." - http://www.ibtimes.co.uk/
Elias Hj Idris
Elias Hj Idris
Keluarga di Raja Arab Saudi ibnu Saud sebenarnya keturunan YAHUDI ...

            Monumen di Jeddah, Arab Saudi - JEDDAH EYE
 
Neil Armsteen with Shamsudin Ali and 7 others.
 
ROTHSCHILD MENUBUHKAN NEGARA ARAB SAUDI (KELUARGA IBN SAUD)
~Keluarga Diraja Saudi adalah dari keturunan Yahudi dan dipilih sendiri oleh Rothschild.

Arab Saudi merupakan salah sebuah negara di dunia Islam yang sangat strategik, terutama sekali kerana di negara tersebut terdapat Baitullah di Makkah yang menjadi pusat ibadah haji kaum Muslimin di seluruh dunia. Malah sejarah dan perjalanan Islam itu sendiri sememangnya tidak boleh dipisahkan dari wilayah Hijjaz itu kerana di sanalah Rasulullah SAW dilahirkan dan di sanalah Islam bermula sehingga menjadi peradaban besar dunia. Arab Saudi juga sering menjadi rujukan dalam bidang pendidikan Islam kerana di negara tersebut terdapat beberapa pusat pendidikan ulung seperti Universiti Raja Abdul Aziz di Jeddah dan Ummul Qura di Makkah yang menjadi tempat belajar ramai pelajar Islam dari seluruh dunia. Dari negara ini jugalah, munculnya gerakan Wahhabi yang banyak membawa pengaruh dalam dunia Islam. Lebih jauh lagi, Saudi sering dianggap sebagai mewakili model negara Islam yang berdasarkan al-Quran dan Sunnah. Itu dari satu sisi. 

Namun di sisi yang lain, Saudi juga merupakan negara yang paling banyak dikritik oleh dunia Islam. Sejak dari awal pembentukannya, negara ini dianggap sebagai pemberontak terhadap Khilafah Utsmaniyah. Sejarahnya penuh dengan pertumpahan darah terhadap lawan-lawan politiknya. Banyak pihak menjadi saksi terhadap tindakan keras yang dilakukan oleh rejim ini terhadap pihak-pihak yang menentang kekuasaan keluarga Saud. Bukan itu sahaja, Saudi juga dikecam kerana menyediakan negaranya untuk menjadi pangkalan tentera AS. Kehidupan keluarga kerajaan Saud yang penuh dengan kemewahan yang melampau juga banyak menjadi perbincangan. Secara ekonomi, Saudi juga menjadi dambaan negara-negara kuasa besar dunia disebabkan faktor kekayaan minyaknya yang luar biasa.


Salah satu kehebatan Arab Saudi selama ini adalah kejayaannya dalam menipu kaum muslimin, dengan menonjolkan seolah-olah negaranya merupakan cerminan negara Islam yang menerapkan al-Quran dan Sunnah. Keluarga kerajaan Saud sering menampilkan diri mereka sebagai pelayan umat hanya kerana di negara mereka terdapatnya dua kota suci, Makkah dan Madinah yang tidak putus-putus dikunjungi oleh umat Islam dari seluruh dunia. Saudi juga banyak memberikan bantuan kepada kumpulan-kumpulan Islam dan negeri-negeri umat Islam tertentu demi menonjolkan imej baik mereka sebagai ‘pelayan umat’ dan penjaga dua tanah haram (Khadim al-Haramain). Akan tetapi, dia lupa bahawa imej baik itu sesungguhnya semakin pudar hasil persahabatannya dengan AS sehingga sanggup mengorbankan dan mengkhianati kaum muslimin. Seluruh dunia tahu bahawa Arab Saudi adalah pendukung penuh AS baik secara politik mahupun ekonomi dalam Perang Teluk II. Saudi juga menyokong serangan AS ke atas Afghanistan dan berada di sisi AS untuk memerangi umat Islam. Sudah terlalu nyata bahawa Saudi sentiasa berganding tangan dengan AS dalam kempen AS memerangi Islam.

Selain keakrabannya dengan syaitan besar AS, Saudi juga amat terkenal kejamnya terhadap gerakan-gerakan Islam yang mengkritik kekuasaannya. Ramai ulama yang berani dan soleh yang dipenjarakan hanya kerana mengkritik keluarga kerajaan dan pengurusannya terhadap umat. Selain itu, sikap joli keluarga Saud dengan gaya hidup kapitalisme sangat menyakitkan hati umat Islam. Mereka berjoli dengan segala kemewahan yang melimpah-ruah, manakala pada saat yang sama mereka membiarkan rakyat mereka, rakyat Iraq, rakyat Palestin dan lain-lain hidup menderita akibat tekanan ekonomi, penindasan dari penguasa sendiri dan juga tekanan dari AS. Kerajaan Saudi tidak akan berkompromi dengan mana-mana rakyat yang mengkritiknya, malah kewujudan parti politik juga diharamkan sama sekali sejak dari mula ia memerintah lagi. Dalam masa yang sama, atas alasan menjaga keamanan keluarga dan kerajaan, mereka menghabiskan jutaan dolar dalam melakukan kerjasama ketenteraan dengan AS dan menempatkan (ketika ini) lebih daripada 5,000 anggota tentera AS di Arab Saudi.


SEJARAH PENUBUHAN ARAB SAUDI

Ad-Diriyah berdekatan dengan Riyadh bernama Muhammad bin Saud (Ibn Saud) bermazhab Hambali, dan pada tahun 1740, Ibn Saud atas cadangan agen British telah menjemput pengasas fahaman Wahhabi, Muhammad bin Abd Wahhab (Ibn Wahhab) untuk tinggal di Ad-Diriyah.
Dengan pertemuan mereka berdua, rancangan pemberontakan oleh agen British telah berjaya dan membebaskan Ad-Diriyah bebas daripada pemerintahan Uthmaniyah, Turki. Ad-Diriyah menjadi negara pertama bagi pemerintahan Ibn Saud dan Ibn Wahhab diberi autoriti untuk meyebarkan fahaman Wahhabi.

Selepas kematian Ibn Saud, Abd Aziz telah mengambil-alih tampuk pemerintahan dan menjadikan fahaman Wahhabi sebagai sandaran utama pemerintahan dan memusnahkan makam Saidina Ali bin Abi Talib serta Saidina Hussain atas alasan mengelakkan perbuatan syirik pengikut Syiah.

Keluarga Saud terus melancarkan perang terhadap pemerintahan Uthmaniyah selama 80 tahun lebih. Akhirnya pada tahun 1902 Ad-Diriyah berjaya dilepaskan malah berjaya menawan bandar Riyadh.
Bagi melindungi kawasan jajahannya agar tidak dirampas, Abd Aziz menjalinkan hubungan dengan British dan menjadikan Semenanjung Arab sebagai negeri di bawah naungan British.

Dengan kerjasama British dan Amerika pada tahun 1953, Rothschild menubuhkan bank negara untuk Arab, Saudi Arabian Monetary Agency.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saudi_Arabian_Monetary_Agency

Syarikat-syarikat minyak Rothschild sepeti BP dan Royal Dutch Shell telah diberi hak untuk melombong minyak di serata negara Arab Saudi.


WILAYAH ARAB, ROTHSCHILD DAN PBB
 
Kembali kita kepada penubuhan Liga Bangsa-bangsa yang diumum di Paris pada tahun 1919. Antara tokoh yang berada dalam persidangan perdamaian 1919 itu adalah Emir Faisal yang mengetuai delegasi Arab ke Versailles, Paris.

Siapa Emir Faisal? Beliau adalah anak kepada Hussein bin Ali , Sharif Mekah. Ayahnya menjadi Sharif Mekah sejak zaman Turki Uthmaniyyah dan menjadi Raja Hijjaz setelah Pemberontakan Arab 1917-1918 menentang khilafah atas niat beliau ingin menjadi khalifah Islam, bersekutu dengan British demi cita-citanya membina empayar Dinasti Bani Hashim di semenanjung Arab.

Turki Uthmaniyyah yang bersekutu dengan Jerman dalam Kuasa Pusat telah cuba menghalang pemberontakan Sharif Hussein ini, walau bagaimanapun Sharif Hussein berjaya menguasai kawasan Hijjaz termasuk mengekalkan pemerintahan Mekah-Madinah dari tahun 1916 hingga tahun 1924 dengan bantuan British dan Perancis serta menggelar dirinya khalifah bagi umat Islam.

Ketika pemberontakan 1916-1917 itu Emir Faisal membantu ayahnya untuk menentang Turki Uthmaniyyah bekerjasama dengan agen British di Mesir, T.E Lawrence. Sesuai dengan Perang Dunia Pertama yang berlangsung ketika itu, pihak Sharif Hussein bersama pihak bersekutu, dan Turki Uthmaniyyah bersama kuasa pusat.

Setelah kekalahan Turki Uthmaniyyah dalam Perang Dunia Pertama, Emir Faisal tidak kurang mendapat untung bersama ayahnya. Banyak wilayah takluk Turki Uthmaniyyah diserah kepada mandat-mandat British. Beliau menjadi wakil Arab membuat perjanjian dengan Presiden Israel pertama dan juga ketua organisasi zionis sedunia Chaim Weizmann yang dikenali sebagai Perjanjian Faisal-Weizmann 1919 yang diadakan di Paris bersekali dengan Perjanjian Perdamaian Paris 1919.

Apa yang menarik adalah kisah setelah itu ketika ketumbukan Wahabi-Ibn Saud berlangsung pada 1924. British tidak lagi menyokong atau membantu Sharif Hussein dan membiarkan pihak Ibn Saud yang menentang Sharif Hussein untuk mendapatkan wilayah Hijjaz dan Mekah-Madinah. Anaknya, Emir Faisal masih menjadi raja di Syria dan kemudiannya Iraq sehingga beliau meninggal dunia pada 1933.

Sebelum pergi lebih jauh, mari kita ketahui perihal Ibn Saud dan usaha penaklukan beliau. Ketumbukan tentera Ibn Saud dianggap kuat setelah bekerjasama dengan Sheikh Muhammad Ibn Abd Wahhab sehingga dapat memerintah wilayah Diriyyah di Riyadh dari tahun 1744-1818 yang juga dikenali Arab Saudi pertama.

Empayar Turki Uthmaniyyah walau bagaimanapun cuba mengambil kembali wilayah itu untuk bernaung di bawah Turki Uthmaniyyah dengan menghantar Muhammad Ali Pasha. Pada 1818, Ibn Saud telah kalah kepada Muhammad Ali Pasha. Walau bagaimanapun Ibn Saud cuba membina kembali kekuatannya dan cuba mendapatkan wilayah Riyadh tersebut pada 1824 apabila berperang dengan Bani Ar Rashid yang merupakan sekutu Empayar Turki Uthmaniyyah.

Dari tahun 1824 itu iaitu zaman Arab Saudi kedua, Ibn Saud terus merangka perancangan untuk berkuasa di wilayah arab dengan tema tajdid ke arah pemurnian Islam bersama kelompok Wahhabi. Kemuncaknya adalah peperangan dengan Bani Hashim pimpinan Sharif Hussein yang dikisahkan tadi pada tahun 1924. Walaupun banyak kelompok kabilah yang ingin menguasai wilayah Arab, ternyata setelah kejayaan Bani Hashim bersama pihak bersekutu pada era Perang Dunia Pertama mengalahkan Khilafah Turki Uthmaniyyah, keturunan Saudi dianggap lebih berjaya pasca Perang Dunia Pertama itu.

Ketumbukan tentera Ibn Saud yang digelar "Ikhwan" itu telah berjaya melebar penguasaan wilayah mereka sehingga pada tahun 1932 tertubuhlah dengan rasminya Kerajaan Arab Saudi Ketiga yang diiktiraf oleh British (ertinya British tidak akan mengganggu kedaulatan wilayah Ibn Saud), sementara banyak tanah Arab lain masih di bawah mandat British.

Apa yang lebih menarik, 6 tahun selepas itu pada tahun 1938, simpanan minyak dijumpai di Arab Saudi oleh penasihat kepada Ibn Saud iaitu Jack Philby (nama Islamnya Sheikh Abdullah). Beliaulah yang membawa syarikat Rockefeller, Standard Oil for California (SOCAL) dan Texaco menguasai pasaran minyak Arab Saudi seterusnya membentuk Arabian-American Oil Company (ARAMCO).

Baik, siapa Jack Philby ini? Inilah manusia yang menjadi antara manusia yang berpengaruh membentuk peta semenanjung tanah Arab hari ini. Pada awal kariernya menjadi agen British di tanah Arab beliau memimpin beberapa institusi negara-negara mandat British pasca Perang Dunia Pertama.

Sebelum itu, beliau adalah di antara mereka yang merancang untuk menjayakan Kerajaan Persekutuan Arab di bawah misi Pemberontakan Arab bagi menentang Khilafah Turki Uthmaniyyah yang mahu mengangkat Sharif Hussein sebagai ketua negara-negara Arab bersatu - meliputi kawasan dari Syria hingga ke Yaman. Di dalam misi itu, beliau bekerjasama dengan T.E Lawrence sebagai perancang perang membantu Sharif Hussein dan anaknya, Emir Faisal.

Pada 1917, Philby dihantar kepada Ibn Saud sebagai wakil British untuk perundingan. Dalam masa yang sama, Philby lebih cenderung pada Ibn Saud untuk memerintah semenanjung Tanah Arab setelah wilayah-wilayah Turki Uthmaniyyah dilepaskan selepas Perang Dunia Pertama itu.

Pada 1918, apabila berlakunya Perjanjian British-Perancis yang membahagi-bahagikan tanah Arab untuk dijadikan wilayah mereka dan pembentukan Deklarasi Balfour mewujudkan negara Israel, Philby merasakan misi membentuk semenanjung arab bersatu telah dicurangi.1920, Philby menjadi menteri keselamatan dalam negeri di Iraq pasca revolusi Iraq waktu itu. Setahun setelah itu 1921, Philby dilantik menjadi ketua unit rahsia British di Mandat Palestin.1922, Philby ke London dan bertemu semua pemimpin penting barat yang sedang mengoperasi wilayah Arab termasuk Winston Churchill, King George, Prince of Wales, Baron Rothschild, Wickham Steed, dan Chaim Weizmann, ketua pergerakan zionis sedunia.

Atas sebab berbeza dengan polisi British yang pro-Bani Hashim sedangkan Philby pro-Ibn Saud, Philby diarahkan berhenti dari semua jawatannya oleh British pada 1924. Namun kemudian, Ibn Saud memanggil Philby menjadi penasihat beliau untuk membantunya menguasai semenanjung Arab yang masih sebahagian besarnya berada di bawah mandat British. 1925, Philby berunding dengan pihak British sebagai wakil Ibn Saud, yang kemudiannya membawa kepada pengiktirafan British kepada kedaulatan wilayah Ibn Saud dan sokongan British mula beralih dari pro-Bani Hashim kepada pro-Ibn Saud. Pada tahun1930, Philby memeluk Islam dan menggunakan nama Sheikh Abdullah.

Pada tahun 1931, Philby menjemput Charles R Crane warga Amerika untuk meneroka simpanan minyak di Arab Saudi yang bakal ditubuhkan setahun selepas itu 1932 secara rasmi. Pada tahun 1933, setahun setelah Arab Saudi ditubuhkan, syarikat Rothshchild berurusan dengan Philby untuk menguasai minyak di sana melalui SOCAL dan Texaco lalu terbentuklah ARAMCO 1936. Sehingga tahun 1973, kerajaan Arab Saudi hanya memegang 25% saham ARAMCO membuatkan syarikat itu menjadi aset Amerika paling bernilai dan penjana keuntungan Rothschild yang terbesar di dunia.
Hanya pada tahun 1980, barulah ARAMCO dikuasai sepenuhnya oleh Arab Saudi dan menukar namanya menjadi Saudi Aramco.

Dari kisah penaklukan negara-negara Arab yang beralih kuasa dari Uthmaniyyah-British-Bani Hashim-Saudi ini, kita dapat lihat akhirnya kemuncak perolehan keuntungan minyak yang diidam-idamkan Rothschild dan Rockefeller untuk menguasai minyak di tanah Arab tercapai walaupun sukar untuk kita buktikan Rockefeller berada di sebalik segala konflik dan permainan politik perang di sana. Namun jelas tanpa mampu disangkal tahun 1914-1933 (19 tahun), daripada mula minyak di Arab dan Perang Dunia tercetus hingga perundingan bersama Philby yang menjadi penasihat Ibn Saud, membawa kepada kejayaan Standard Oil memegang saham terbesar pemprosesan minyak di tanah Arab selama lebih 40 tahun.


KESIMPULAN

Dengan pengaruh Rothschild dalam PBB yang asas penubuhannya yang tidak dapat lari daripada Rothschild, dan pengaruh kuat Rothschild dalam industri minyak dan kewangan dunia, seolah-olah politik dunia dalam kerangka perang dunia pertama, kedua dan mungkin menjurus kepada ketiga ini tidak dapat melarikan sosok keluarga Rothschild yang sudah berkembang biak dalam segenap institusi dan industri dunia, baik politik, ekonomi mahupun pendidikan dan sosial. Ada banyak lagi fakta mengenai kaitan pembangunan Israel, permainan ekonomi Dollar (kapitalis), dasar perang Amerika zaman milennium, demokrasi, globalisme dan idea "New World Order" yang tidak disentuh lagi tetap punya kaitan dengan Rothschild.

Dan kita juga tidak wajar melupakan tahun 1919 ketika Liga Bangsa-bangsa ditubuh di Paris dan terbitnya buku "The New World Order" oleh Batten itu, Rothschild telah menubuhkan Interchurch World Movement (IMW) yang beliau anggap lebih penting daripada Liga Bangsa-bangsa. Malah setelah itu membawa kepada penubuhan The Federal Council of Churches dan The World Council of Churches yang akhirnya bersekutu peranannya dengan PBB.


Khatimah

Wahai kaum muslimin, sesungguhnya senarai pengkhianatan keluarga Saud tehadap umat Islam ini amatlah panjang yang tidak akan habis untuk diungkapkan. Begitulah kerajaan Saud...semasa mereka merampas kekuasaan dari khilafah yang sah dahulu melalui rampasan kuasa secara kekerasan, mereka tidak pernah bertanya sama ada hal itu bertentangan dengan syariat Islam ataupun tidak (walhal hal itu jelas-jelas bertentangan dengan Islam). Lalu kini, mereka mengatakan bahawa sesiapa yang cuba untuk melakukan demonstrasi kerana ingin menggulingkan kerajaan, ia adalah tidak sah menurut syarak!

Justeru, sedarlah wahai kaum muslimin terhadap pengkhianatan dan putar belit penguasa Saudi dan juga penguasa-penguasa umat Islam yang lain. Mereka telah memerintah umat Islam dengan menggulingkan pemerintahan khilafah yang sah dahulu, lalu mereka mengatakan bahawa rampasan kuasa, pemerintahan serta sistem kufur yang mereka terapkan selepas itu sebagai ‘sah’

Sedarlah wahai kaum muslimin bahawa kita semua kini perlu dan wajib kembali kepada sistem pemerintahan yang sebenar, dan satu-satunya sistem pemerintahan Islam yang sah menurut syarak adalah sistem khilafah. Buanglah kesemua rejim yang menindas kamu selama ini dan InsyaAllah penggantian rejim dan sistem ini (dari sistem kufur kepada sistem Islam) akan berlaku apabila kamu  semua menginginkannya. Keputusan adalah di tangan kamu. Walau sehebat dan sekuat mana sekalipun rejim yang memerintah, sesungguhnya kamu berkuasa untuk merobohkannya jika kamu ingin berbuat demikian. Maka marilah kita sama-sama meruntuhkan sistem kufur ini melalui thariqah (jalan) sebagaimana Rasulullah SAW telah meruntuhkannya di Makkah dahulu, sehinggalah Daulah Islam tertegak secara sah di muka bumi ini.
Elias Hj Idris
KRONOLOGI SEBELUM HUSSAIN AHMAD NAJADI DIBUNUH

22 Mac 2013 - Akaun AmBank Najib Razak menerima jumlah USD620 juta |
23 Mac 2013 - Hussain Ahmad melaporkan kepada BNM bahawa jumlah wang tersebut dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib |
25 Mac 2013 - Akaun Najib menerima lagi jumlah USD60 juta |
26 Mac 2013 - Hussain Ahmad sekali lagi melaporkan kepada BNM bahawa jumlah wang tersebut dimasukkan lagi ke akaun peribadi Najib.

5 Mei 2013 - Pilihanraya Umum 13
AMBANK melaporkan kepada BNM bahawa jumlah wang yang besar telah dikeluarkan daripada akaun itu pada setiap bulan.
28 Julai 2013 - Hussain Ahmad membuat laporan polis berkaitan transaksi jumlah yang besar wang itu ekoran tiada tindakan oleh Bank Negara Malaysia |
29 Julai 2013 - Hussain Ahmad ditembak mati oleh seorang lelaki Cina yang bergelar "Soi Ngan Chai" di tempat letak kereta di Lorong Ceylon KL |
30 Ogos 2013 - Kesemua akaun AmBank Najib ditutup dan dana dipindahkan ke luar negara | September 2013 - Kesemua Ketua IT di setiap bahagian AmBank telah dipecat dan digantikan.

Kronologi pembunuhan bekas ADUN Alor Limbat, Terengganu - Hj Alias bin Abdullah

Bekas ADUN Alor Limbat, Negeri Terengganu Darul Iman, almarhum Haji Alias Abdullah adalah bekas Pengerusi TIA yang didaftarkan pada tahun 2008, iaitu syarikat awal bagi pendaftaran 1MDB.

Baru-baru ini, bekas Menteri Besar Negeri Terengganu ada menyebutkankan tentang isu cagar minyak dan gas PETRONAS.

Soalnya, adakah Najib Razak menguasai 1MDB sama seperti TIA?

EKSKLUSIF: Adakah Perdana Menteri Najib Razak yang mempengerusikan Lembaga Penasihat 1MDB menguasai sepenuhnya ke atas dana milik kerajaan itu? Jika benar, maka banyak perjanjian kontroversi pada skala sederhana dan besar 1MDB mungkin dihalalkan atas keizinan Perdana Menteri. Apa yang jelas di sini ialah, Najib berkuasa penuh secara mutlak ke atas agensi berkenaan ketika di mana ia masih dikenali sebagai TIA (Lembaga Pelaburan Terengganu).

Berdasarkan Memorundam dan Tatasusila Urusan Syarikat (M&A) pada tarikh 2hb September, 2009 kelulusan Perdana Menteri diperlukan untuk penggubalan mana-mana pengstuksturan dari Kerajaan Pusat, dan Peruntukan 117 ada menyatakan bagi kelulusan apa-apa projek diperlukan ditandatangan oleh Perdana Menteri.

Kesimpulannya, apakah pembunuhan Almarhum Hj Alias bin Abdllah juga ada kaitannya dengan 1MDB?

Tanda tanya yang bermain sekarang, apakah pembunuhan Almarhum Hj Alias ada kena-mengena dengan pembunuhan mendiang Kevin Morais? Dan... berapa ramai lagikah kes pembunuhan misteri serupa ini akan terus berlaku di Malaysia ini?
Elias Hj Idris
Ojay Khoo Friday, 19 February 2016 22:25
'APANDI DUG THE GRAVE FOR NAJIB': WHY DID SRC TRANSFER MILLIONS INTO NAJIB'S ACCOUNTS

Why did SRC International, a Finance Ministry-owned subsidiary, transfer millions of ringgit into the personal accounts of Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, who is also the finance minister?

Did SRC International commit any criminal offence by transferring the funds into Najib’s accounts?
Attorney-General Tan Sri Mohamed Apandi Ali said last month Najib did not commit any criminal offence because he was unaware from where the money came.

But while the A-G has ordered the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) to close investigations, several questions remain unanswered.


What is SRC International?


SRC International was incorporated on January 7, 2011, and principally involved in projects associated with conventional and renewable energy resources, natural resources and minerals.
It is also involved in “any partnership, joint ventures or any arrangements for sharing profit, union of interest or cooperation and property holding”, according to its financial statement for the financial year-ending March 2012.

At the date of its incorporation, the board of directors comprised Datuk Che Abdullah @ Rashidi Che Omar, Datuk Suboh Md Yassin, Datuk Paduka Ismee Ismail, Nik Faisal Ariff Kamil, Vincent Beng Huat Koh and Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi.

The identity of the current top management team is unknown, as Faisal and Suboh, both of whom served as the company directors, disappeared last year amid MACC’s investigations into the firm.
1MDB link

SRC International was formerly a subsidiary of 1Malaysia Development Bhd, but ties were severed in February 2012 in order to qualify for a RM4 billion loan from the Retirement Fund Incorporated (KWAP).

The loan, which was disbursed in two tranches in August 2011 and March 2012, was spent on investments in Indonesia, Mongolia and “some other countries”, the ministry said last year.
Despite the controversy surrounding SRC International, the company appears to keep a low profile.
Its website, src.com.my, contains only the company logo, name and the message: “Thank you for your visit. Please note that our site is currently under construction”.

Even more mysterious, src.com.my only turns up as the 31st search result during a search for “SRC International Sdn Bhd” on Google.

Unlike its former parent company, SRC International has had little engagement with the press and the public.

It has issued only two press statements to date: on October 21 and November 5, 2015. Both were bare denials that its RM4 billion loan from KWAP was misappropriated.


Transfer of RM42 million to Najib

The public first heard about SRC International when The Wall Street Journal reported last year that money flowed from the company into Najib’s accounts.

Between December 2014 and February 2015, SRC International transferred RM50 million to its subsidiary, Gandingan Mentari, which transferred the RM50 million to Ihsan Perdana, WSJ reported.
Ihsan Perdana was a private company set up to undertake corporate social responsibility (CSR) programmes for 1MDB.

From Ihsan Perdana, RM42 million was transferred into Najib’s accounts at AmBank in three deposits of RM27 million, RM5 million and RM10 million, said WSJ.


Transfer of RM27 million to AmBank accounts

But according to several documents the A-G showed in a press conference last month, SRC International transferred another RM35 million to Putra Perdana Construction.

That firm, in turn, transferred RM34.99 million to Permai Binaraya, which transferred RM27 million to a private bank account ending in “880”.

Funds transferred to the “880” account were used to pay for Najib’s Visa and MasterCard bills amounting to a total of RM3.2 million, according to Apandi’s charts.
SRC International also transferred RM105 million and RM30 million on July 14, 2014 and August 8 the same year to Putra Perdana Construction.


Main players keeping mum

Apandi did not explain why SRC International, a company dealing in energy, was transferring money to a construction outfit.

Nor did he explain why some of the money ended up in an account which settled Najib’s credit cards.
The Malaysian Insider emailed SRC International for an explanation on the money transfer, and the nature of its business with Putra Perdana Construction, but has yet to receive a response.

Police have also yet to respond to The Malaysian Insider’s questions on whether or not they were investigating a possible case of criminal breach of trust by SRC International.

MACC is unable to reveal any details of its probe into SRC International to the public as it is bound by the MACC Act 2009.

Its Operations Review Panel and the Special Panel were to meet with Apandi yesterday to obtain a clarification on his order to close investigations into SRC International.
But the meeting was cancelled at the eleventh hour, without any explanation.

Barisan Nasional strategic communications chief Datuk Abdul Rahman Dahlan and Umno information chief Tan Sri Annuar Musa also did not respond to The Malaysian Insider’s requests for comments.

But one lawmaker told The Malaysian Insider he had submitted to Parliament a question on why SRC International had transferred the funds to Putra Perdana Construction.

He previously told a press conference that given the number of transactions involved, and the instant utilisation of the funds upon receipt, it was “incredible” for the A-G to accept at face value Najib’s claim he did not know the money originated from SRC International.

“In fact, Apandi dug the grave for the prime minister by claiming that the latter thought the funds were from the mysterious Arab donor, who gifted him with US$681 million.
“However, Najib would have contradicted himself because the unutilised Arab donation was purportedly returned to the donor in August 2013, long before the SRC International transfers took place.
“Based on this evidence alone, there is now a prima facie case to charge the prime minister with corruption or criminal breach of trust, and it is for Najib to prove his innocence in the court of law,” the lawmaker said.

He said Apandi would be abusing his discretionary powers accepting Najib’s unconvincing and contradictory excuses by not allowing the court to determine the truth. – TMI

Why did SRC International, a Finance…
malaysia-chronicle.com|By .



Misteri Pemindahan Jutaan Ringgit daripada SRC International ke dalam akaun peribadi Najib




Kaitan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan pemindahan wang dari SRC International terus mengundang persoalan. – Gambar StraitsTimes


Oleh: Anisah Shukry

Mengapa SRC International, anak syarikat milik Kementerian Kewangan memindahkan jutaan ringgit ke dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga menteri kewangan?

Adakah SRC International melakukan apa-apa kesalahan jenayah dengan memindahkan dana ke dalam akaun peribadi Najib?
 
 
Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali bulan lepas berkata, Najib tidak melakukan apa-apakesalahan jenayah kerana beliau tidak mengetahui dari mana wang itu datang.

Tetapi ketika peguam negara mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menutup kertas siasatan, beberapa persoalan masih belum terjawab.

Apakah itu SRC International?
SRC International ditubuhkan pada 7 Januari 2011 dan pada dasarnya terlibat dalam projek berkaitan dengan sumber tenaga konvensional dan boleh diperbaharui, sumber asli dan mineral.
Ia juga terlibat dalam “mana-mana perkongsian, usaha sama atau sebarang perjanjian perkongsian keuntungan, gabungan kepentingan atau kerjasama dan pegangan hartanah”, menurut penyata kewangan bagi tahun kewangan berakhir pada Mac 2012.

Ketika diperbadankan, lembaga pengarahnya terdiri daripada Datuk Che Abdullah @ Rashidi Che Omar, Datuk Suboh Md Yassin, Datuk Paduka Ismee Ismail, Nik Faisal Ariff Kamil, Vincent Beng Huat Koh dan Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi.
 
Identiti pasukan pengurusan atasan semasa tidak diketahui, kerana Faisal dan Suboh, kedua-duanya yang berkhidmat sebagai pengarah syarikat, menghilangkan diri tahun lepas di tengah-tengah siasatan SPRM ke atas syarikat itu.

Kaitan dengan 1MDB

SRC International merupakan bekas anak syarikat 1MDB tetapi berpecah daripada syarikat pelaburan strategik itu pada Februari 2012 untuk melayakkannya membuat pinjaman RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP).

Pinjaman yang disalurkan dalam 2 bahagian pada Ogos 2011 dan Mac 2012, dibelanjakan untuk pelaburan di Indonesia, Mongolia dan “beberapa negara lain”, kata Kementerian Kewangan tahun lepas.

Walaupun kontroversi melanda SRC International, syarikat itu dilihat tidak menonjolkan diri.
Laman sesawangnya “src.com.my” kosong, selain gambar logo syarikat, nama dan mesej: “Thank you for your visit. Please note that our site is currently under construction” (Terima kasih kerana melayari laman sesawang kami. Sila ambil perhatian laman sesawang kami sedang dalam pembinaan).

Tiada maklumat lanjut mengenai syarikat itu yang boleh diperoleh daripada laman sesawang ini.
Lebih misteri lagi, src.com.my merupakan hasil carian ke-31 ketika satu carian dijalankan ke atas “SRC International Sdn Bhd” di Google.

Tidak seperti syarikat induknya, SRC International kurang mendedahkan identiti syarikat kepada media dan orang ramai.

Ia hanya mengeluarkan 2 kenyataan akhbar setakat ini: pada 21 Oktober dan 5 November tahun lepas. Kedua-duanya mengenai penafian mereka berhubung pendedahan pinjaman RM4 bilion daripada KWAP yang disalahgunakan.

Pemindahan RM42 juta kepada Najib
Orang ramai hanya mula memberi perhatian kepada SRC International apabila The Wall Street Journal (WSJ) melaporkan pada tahun lepas terdapat wang disalurkan daripada syarikat itu ke akaun peribadi Najib.

Antara Disember 2014 dan Februari 2015, SRC International memindahkan RM50 juta kepada anak syarikatnya, Gandingan Mentari yang kemudiannya memindahkan RM50 juta kepada Ihsan Perdana, lapor WSJ.

Ihsan Perdana merupakan sebuah syarikat swasta yang ditubuhkan bagi menjalankan program tanggungjawab sosial korporat (CSR) untuk 1MDB.

Daripada Ihsan Perdana, RM42 juta pula dipindahkan ke dalam akaun peribadi Najib di AmBank dalam 3 transaksi sebanyak RM27 juta, RM5 juta dan RM10 juta, kata WSJ.

Pemindahan RM27 juta ke dalam akaun AmBank
Bagaimanapun, menurut beberapa dokumen yang didedahkan peguam negara pada sidang media bulan lalu, SRC International memindahkan baki RM35 juta kepada Putra Perdana Construction.
Putra Perdana Construction seterusnya memindahkan RM34.99 juta kepada Permai Binaraya yang kemudiannya memindahkan RM27 juta ke dalam akaun bank persendirian berakhir dengan digit “880”.

Dana yang dipindahkan ke dalam akaun “880” digunakan untuk membayar kad kredit Visa dan Mastercard Najib berjumlah RM3.2 juta, menurut carta didedahkan Apandi.

SRC International juga memindahkan RM105 juta dan RM30 juta pada 14 Julai 2014 dan 8 Ogos tahun sama, masing-masing ke Putra Perdana Construction.

Individu utama berdiam diri
Apandi tidak menjelaskan mengapa SRC International, sebuah syarikat yang terlibat dalam tenaga, memindahkan wang kepada syarikat pembinaan.

Beliau juga tidak menjelaskan mengapa sebahagian daripada wang itu akhirnya digunakan untuk membayar kad kredit Najib.

The Malaysian Insider sudah menghantar emel kepada SRC International untuk mendapatkan keterangan mengenai pemindahan wang, dan jenis perniagaannya dengan Putra Perdana Construction, tetapi buat masa ini masih belum menerima sebarang jawapan.

Polis juga belum menjawab persoalan The Malaysian Insider mengenai sama ada atau tidak ada kemungkinan kes pecah amanah SRC International.

SPRM tidak dapat mendedahkan sebarang butiran siasatan terhadap SRC International kepada umum kerana terikat dengan Akta SPRM 2009.

Panel Penilaian Operasi dan Panel Khas SPRM sepatutnya bertemu dengan Apandi semalam untuk mendapatkan penjelasan mengenai arahan menutup kertas siasatan SRC International.

Tetapi mesyuarat itu dibatalkan pada saat akhir, tanpa sebarang penjelasan diberikan.
Sementara itu, Ketua Komunikasi Strategik Barisan Nasional Datuk Abdul Rahman Dahlan, dan Ketua Penerangan Umno Tan Sri Annuar Musa enggan mengulas pertanyaan yang diajukan The Malaysian Insider.

Tetapi Setiausaha Publisiti DAP memberitahu The Malaysian Insider beliau sudah mengemukakan satu soalan kepada Parlimen mengenai mengapa SRC International memindahkan dana ke Putra Perdana Construction.
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu sebelum ini pada sidang medianya mendedahkan jumlah urus niaga yang terlibat, dan penggunaan segera dana selepas menerimanya, dan “luar biasa” bagi peguam negara menerima dakwaan Najib beliau tidak mengetahui wang itu berasal daripada SRC International .

“Malah, Apandi menimbulkan banyak persoalan terhadap perdana menteri dengan mendakwa dana itu daripada penderma misteri dari Arab, yang menyumbangkan AS$681 juta.
“Bagaimanapun, kenyataan Najib bercanggah kerana derma Arab yang tidak digunakan kononnya dikembalikan kepada penderma pada Ogos 2013, lama sebelum transaksi pemindahan wang SRC International dibuat.

“Berdasarkan bukti ini sahaja, kini terdapat satu kes prima facie yang jelas untuk mendakwa perdana menteri kerana terlibat dengan aktiviti rasuah atau pecah amanah, dan ia adalah penting untuk Najib membuktikan yang beliau tidak bersalah di mahkamah,” kata MP itu.

Dia berkata Apandi akan menyalahgunakan kuasa budi bicaranya untuk menerima alasan yang tidak meyakinkan dan bercanggah Najib dengan tidak membenarkan mahkamah membuktikan kebenaran. – The Malaysian Insider