Elias Hj Idris

Kembali kepada fakta dan sistem inilah yang didakwa ulama-ulama bahawa 'perbankan Islam' sebagai bukan riba, tetapi perniagaan yang disukai oleh Allah swt. Ini kerana mereka tidak mengenakan faedah, tetapi melibatkan harga jualan rumah daripada bank kepada pembeli (peminjam). Apakah pendapat ramai tentang hal ini? Adakah ia riba? Pada dasarnya, ini adalah riba dan tiada bezanya dengan pengajaran dari cerita larangan menangkap ikan pada hari Sabtu.

Maksudnya:
“…Dan bertanyalah kepada mereka (wahai Muhammad) mengenai (penduduk) bandar yang letaknya di tepi laut, semasa mereka melanggar larangan pada hari Sabtu, ketika datang kepada mereka pada hari Sabtu itu ikan-ikan (yang menjadi cubaan kepada) mereka, yang kelihatan timbul di muka air; sedang pada hari-hari lain, ikan-ikan itu tidak pula datang kepada mereka. Demikianlah kami menguji mereka (dengan cubaan itu) kerana mereka sentiasa berlaku fasik…”;  - surah Al-A’raaf:163

Perbuatan ulama hari ini membenarkan riba (yang diberi nama ‘perbankan Islam’) telah digambarkan dalam surah Al-A’raaf ini. Kisahnya di mana terdapat suatu kampung orang-orang Yahudi yang dilarang menangkap ikan pada hari Sabtu. Namun di bawah taqdir Allah ikan-ikan itu hanya muncul ke permukaan air laut di hari Sabtu, sedangkan di hari-hari lainnya ikan tidak muncul.

Maka apa yang dilakukan warga kampung tersebut? Mereka telah meletakkan pukat ikan di malam Sabtu; di mana pada hari Sabtu mereka menyaksikan ikan-ikan tersebut masuk ke dalam pukat yang telah mereka pasang. Kemudian apabila tiba hari Ahad mereka pun menarik pukat tadi sebelum ikan-ikan tersebut sempat keluar semula darinya.

Oleh itu adakah mereka dikira menangkap ikan pada hari Sabtu? Mereka menyatakan larangan Allah ialah menangkap ikan dan mereka hanya mengepung tetapi tidak menangkapnya. Mereka ini cuba mempermainkan Allah swt, maka Allah jadikan mereka monyet dan khinzir.

Itulah mereka yang sebenarnya, dan kini siapakah yang dipermainkan?

Apakah pula pengajarannya kepada sistem perbankan Islam pada hari ini? Tiada bezanya. Mereka ini telah menyatakan bahawa larangan Allah ialah hutang dengan riba, maka mereka berniaga dengan hutang yang bercampur riba (kononnya perniagaan) dan menyatakannya ia bukan riba. Sistem bank konvensional dan sistem perbankan Islam adalah sistem yang sama, hakikatnya ia menjalankan transaksi yang semata-mata untuk memberi hutang dan mendapatkan keuntungan melalui 'tambahan' (riba) daripada perniagaannya memberi hutang.

Perbezaannya sistem perbankan Islam sekadar menukarkan 'nama' kepada Islam dan jual-beli. Orang buta pun boleh mengenali tipu daya ini (yang tidak bertuhankan nafsu), dan maka itu terdapat hadis yang mengatakan akan datang suatu masa mereka menghalalkan riba dengan jual beli. Kehidupan ini sangat singkat dan kita lihat sahaja nanti siapakah yang akan dipermainkan, sama ada mereka atau Allah swt?

Ahli-ahli politik dan para peniaga mengambil kesempatan dari sensitiviti umat Islam di Malaysia berkenaan halal dan haram untuk meraih keuntungan.

Asalnya sistem perbankan di Malaysia berasal dari perbankan konvensional, kemudian kapitalis telah menggaji para ilmuwan yang paling top dalam pendidikan syariah di Malaysia untuk melabelkan semula produk-produk perbankan konvensional dalam bahasa Arab. Kemudiannya dengan menggunakan legal tricks dan disokong oleh hujah-hujah bersandarkan al Quran dan Sunnah untuk menyokong produk perbankan Islam tersebut - walaupun sudah amat terang dan bersuluh bahawa produk-produk tersebut adalah haram kerana riba 'melalui pintu belakang'.

Mana-mana pun individu yang dibayar dengan gaji yang terlalu mahal dan sangat untung akan sanggup menggunakan segala kepakaran untuk mengerah sepenuh tenaga dan kudrat bagi mempertahankan produk-produk yang telah dihalalkan itu!

Bagi mana-mana individu yang tersilap mengambil di antara produk ini adalah sangat tidak bernasib baik kerana terpaksa menghadapi;

i)  Bank – tuan punya produk ini.

ii)  Peguam – balaci yang dibayar untuk berlawan bagi pihak bank.

iii)  Bank Negara - yang mempertahankan produk ini untuk menarik pelaburan luar seperti produk sukuk yang bernilai berbilion-bilion dolar.

iv)  Ulamak ekonomi – yang dibayar oleh bank untuk menyokong dan memancung mana-mana pihak yang cuba untuk menafikan atau memangkah produk-produk ini.

** Mengikut teori konspirasi, Abraham Lincoln dan J.F. Kennedy juga dibunuh kerana riba oleh puak-puak Yahudi!

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang-orang yang beriman. Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat)."  -  surah Al-Baqarah: 278-9


Si hodoh yang mahal harganya... @ RM13juta!

Ada pembesar di sebuah negeri miliki DUA buah model ini


Allah tetap melancarkan perang terhadap pengamal riba, iaitu puak Yahudi.

Selepas kewafatan Nabi Sulaiman a.s. Bani Israel yang ingkar (iaitu kaum Yahudi) telah mengubahsuai kandungan kitab Taurat mengikut kesesuaian mereka. Salah satunya adalah berkaitan dengan riba. Mereka mengatakan adalah haram pinjam duit dengan riba kepada Yahudi lain namun halal meminjamkan duit kepada orang bukan Yahudi dengan mengenakan riba. (Deuteronomy 23:20-21). Maka riba menjadi semakin berleluasa.

Maka Allah swt menghantarkan puak Babylon di bawah perintah maharaja Nebuchadnezzar menyerang dan memusnahkan Baitulmuqaddis serta menjadikan penduduknya hamba abdi dan dibawa ke Babylon sebagai hamba kerahan.

"Dan Kami menyatakan kepada Bani Israil dalam kitab itu: “Sesungguhnya kamu melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali, dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau. Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu); dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku."  -  Surah Al-Isra 4-5

Kali kedua Yahudi juga diserang kerana membunuh Nabi Zakaria, Nabi Yahya dan Nabi Isa (namun Nabi Isa diselamatkan dan diangkat ke sisi Allah swt) dan juga kembali mengamalkan riba serta pernah memerangi Nabi Isa kerana baginda melarang riba. Puak Yahudi di Baitulmuqaddis diserang oleh Rom di bawah perintah Maharaja Titus The Great di mana Baitulmuqaddis telah dijadikan padang jarak padang terkukur,sehingga tinggal cuma satu dinding yang mana menjadi ratapan puak yahudi sekarang. Dinding ratapan, waliling wall. Rakyatnya disiksa dan dibunuh tanpa belas kasihan.

Mereka itu dibunuh kerana menentang sistem kewangan berasakan riba oleh federal reserve bank yang dikuasai Yahudi, zionist dan freemason.

"Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga. Oleh itu, apabila sampai masa janji (membalas perbuatan derhaka kamu) kali kedua, (Kami datangkan musuh-musuh kamu) untuk memuramkan muka kamu (dengan penghinaan dan keganasannya); dan untuk memasuki masjid (Baitulmaqdis) sebagaimana mereka telah memasukinya pada kali yang pertama; dan untuk menghancurkan apa sahaja yang mereka telah kuasai, dengan sehancur-hancurnya."  -  surah Al-Isra 7

Perlu diingat, urusniaga Islam ada 'akad dan ini hanya sah jika dilakukan di antara sesama muslim. Soalnya, bank-bank di Malaysia yang dipunyai oleh bukan Islam senang-senang sahaja mempamerkan produk Islam, kononnya. Contohnya, Hong Leong Islamic Bank, atau Standard Chartered Islamic Bank dsb.

Soalnya, apa yang cerdik-pandai Islam di Malaysia ini dok buat? Di mana suara sang mufti?




** Disesuaikan daripada tulisan tempayan (TKO)
Nota:  Akan menyusul sejarah perbankan Islam di Mesir, kemudian ke Pakistan dan Australia.
42 Responses
  1. Anonymous Says:

    Bank Run Campaign

    Kill the Bankster, and you'll stop the war on Muslim and kill the New World Order

    Hapuskan bank, dan anda akan menghentikan peperangan ke atas negara Islam dan menjatuhkan New World Order

    Klik link untuk maklumat penuh (buangkan space pada url):

    h t t p :// tranungkite .net /v11 /modules .php? name= Forums &file= viewtopic&p =378187 #378187

    Hidupkan Baitul Mal!! Mari bersama sebarkan, copy dan paste info ini!


  2. Anonymous Says:

    Per: Allah Tidak Pernah Tertipu

    Surah Al Baqarah ayat 275 bermaksud orang yang MENGAMBIL RIBA mengatakan "Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba" Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba.

    Ada dua dalam satu penjelasan disitu:

    1. Orang yang mengambil riba berkata "berniaga itu sama sahaja seperti riba"
    2. Sedangkan Allah menghalalkan perniagaan dan mengharamkan Riba.

    Bank Islam menjalankan perniagaan iaitu "jual beli" dan itu jelas dihalalkan Allah. Bank tidak memberi pinjaman kerana pinjaman dalam Islam hanyalah Qard al Hasan iaitu Pinjaman yang Baik. iaitu pinjam 100 bayar 100. Kalau bank buat begitu siapa yang akan bayar pekerja? Ingat tiada produk "PINJAMAN" dalam bank Islam, yang ada adalah "PEMBIAYAAN" iaitu melalui jual beli.

    Situasi 1:
    Anda ingin beli kereta rm 100k tapi tiada wang maka anda ke bank KONVENSIONAL dan "PINJAM" rm 100k dan beli kereta itu. Anda dapat kereta dan anda kena bayar bank bulan2 pada harga rm 100k tambah interest. Jumlah habis bayar rm 150k. Itu riba.

    Situasi 2:
    Anda ingin beli kereta rm 100k tapi tiada wang maka anda ke bank ISLAM dan bank ISLAM "beli" kereta tersebut dan "jual" pada anda rm 150k. Anda setuju untuk "beli" kereta tersebut pada harga rm 150k. Tapi anda tiada wang untuk bayar bagaimana? Islam membenarkan pembayaran bertangguh (deffered payment). So anda bayar bulan2 sehinggalah habis rm 150k tersebut. Mana riba? Tiada. Yang ada hanyalah Jual Beli, Quran 2:275 "Allah membenarkan Jual Beli tetapi melarang riba".

    So di bank KAFIR anda pinjam dan beli pada penjual, di bank ISLAM, bank ISLAM beli pada penjual dan Jual pada anda dengan bayaran bertangguh. Ada pinjam disitu? Tiada.

    Post anda boleh menyesatkan orang Islam yang cetek pemahaman tentang syariah. Maka untuk berbicara tentang Islam gunalah kaedah akademik yang berdalil jelas.

    Fahamilah konsep Syariah Islam. Dalam Syariah ada Muamalat. Islam itu agama yang lengkap.

    Ikhlas,
    Iman


  3. Anonymous Says:

    inilah hujahnya wahai iman...
    nak mengelak perkara haram dengan tipu daya, akan tetapi hukumnya tetap haram jua...buat la macam mana pun, ia tetap haram. Allah haramkan bersetubuh siang hari, berbuka dulu baru bersetubuh pun hukumnya haram juga..sama jugak dalam perbankan islam, konon nak elak riba, tapi sistem sama macam riba, cuma dibuat tipu daya, kemudian meletakkan hukumnya harus..sama la tu..jalannya jer yang berbeza...renung2kan wahai iman...

    Soalan;
    Ustaz, pada bulan puasa seseorang lelaki melakukan persetubuhan di siang hari dan dia terlebih dahulu membatalkan puasa tersebut pada hari itu, adakah perlu diganti puasa tersebut 2 bulan berturut-turut. Sekian, yang daif.


    Jawapan:
    Pertama, perlu dingatkan bahawa sengaja berbuka puasa di bulan Ramadhan adalah dosa besar sama ada berbuka dengan makan, minum atau bersetubuh (jimak). Sabda Nabi s.a.w. (bermaksud); ““Sesiapa berbuka puasa sehari di bulan Ramadhan tanpa ada rukhsah (kelonggaran) yang diizinkan Allah untuknya, puasa sepanjang masa sekalipun tidak akan berupaya membayarnya sekalipun ia melakukannya” (Riwayat Imam Abu Daud, at-Tirmizi dan Ibnu Majah).

    Orang yang melakukan perbuatan di atas ia telah melakukan dua dosa; pertama, dosa berbuka puasa dengan sengaja di bulan Ramadhan dan kedua, dosa melakukan helah (tipu daya) untuk menghalalkan larangan Allah di bulan Ramadhan. Berbalik kepada soalan; adakah tetap diwajib kaffarah ke atasnya?, para ulamak berbeza pandangan;

    1. Jumhur ulamak (merangkumi Imam Abu Hanifah, Imam Malik , Imam Ahmad dan sebagainya) berpendapat; ia tetap dikenakan kaffarah kerana ia melakukan persetubuhan ketika kewajipan puasa Ramadhan masih terbelenggu atas dirinya. Orang yang berbuka puasa di bulan Ramadhan –tanpa sebarang keuzuran- walaupun puasanya batal, namun kewajipan puasa tetap tidak gugur darinya. Jadi, apabila ia bersetubuh, persetubuhan itu berlaku ketika kewajipan puasa atas dirinya masih berjalan dan kerana itu tetap dikenakan kaffarah ke atasnya mengikut pandangan teramai para ulamak.

    2. Mazhab Syafi’ie; menurut mazhab Syafi’ie; tidak dikenakan kaffarah ke atasnya kerana persetubuhan itu berlaku ketika ia tidak lagi berpuasa. Jadi, mazhab Syafi’ie tidak melihat kepada kewajipan puasa, akan tetapi melihat kepada wujud puasa atau tidak ketika persetubuhan itu berlaku. Jadi, menurut mazhab Syafi’ie; persetubuhan yang mewajibkan kaffarah ialah persetubuhan yang berlaku ketika masih berpuasa (yakni puasa masih ada dan kemudian dibatalkan dengan persetubuhan). Adapun persetubuhan yang berlaku setelah puasa batal, maka tidak wajib kaffarah.

    Pandangan yang rajih bagi masalah ini ialah pandangan jumhur ulamak kerana ia menutup pintu helah kepada orang-orang yang ingin melanggar hukum Syariat. Jika tidak dikenakan kaffarah, nescaya semua orang yang ingin bersetubuh di siang hari di bulan Ramadhan akan melakukan sedemikian; mereka akan makan terlebih dahulu, kemudian melakukan persetubuhan . Maka tidak ada makna Syariat mewajibkan kaffarah jika sedikit helah sahaja sudah dapat menidakkannya. Kerana itu para ulamak hari ini menegaskan; pandangan yang rajih ialah pandangan jumhur tadi.

    Wallahu a’lam.

    Rujukan;

    1. Fatwa Syeikh Muhammad Soleh al-Munajjid (http://islamqa.com/ar/ref/38287/صوم).



    (Sumber: Ustaz Ahmad Adnan Fadzil SU Panel Syariah HPA)


  4. Anonymous Says:

    Tuan imam yang dihormati, yang saya musykil mengapa perlu 150k.adakah bank islam memerlukan 50k untuk membayar pekerja dan kos lain.bank kafir laknatullah pun untung 50k jugak.takdak beza. keuntungan yang dibenarkan dalam islam satu perempat. bermakna 25k. keliru


  5. Anonymous Says:

    bank memang asal tempat berhutang, aktiviti riba adalah aktiviti utama dalam mencari untung. Jadi bank adalah tempat maksiat. Peliklah bila islam dikaitkan dengan bank... BANK ISLAM misalnya. Nama yang tidak kena sebab tempat maksiat dikaitkan dengan Islam.


  6. Anonymous Says:

    Setidak2nya sistem Bank Islam lebeh selamat
    dari Bank Bersila Si-Hindu Chetti atau Si-Along..


  7. Anonymous Says:

    Penulis tidak meletakkan dirinya sebagai pemberi pinjaman.


  8. Anonymous Says:

    ADa yg kata "Bank islam menjalankan jual beli"... jual beli ini semua tipu... bukan jual beli sebenar. Jual beli sebenar kena ada barang. Bank islam jual beli rumah TAPI rumahnya belum ada.. so tak ada rumah.


  9. Anonymous Says:

    Kepada yg ingat bagi pinjam duit tanpa kaut untung adalah merugikan, jangan bagi pinjam duit! Riba tetap riba.. Walaubagaimanapun transaksinya dengan akad dan nama2 syariah, yang membebankan tetap membebankan, yang tertindas tetap tertindas.

    Pinjaman boleh dijadikan satu bentuk perkhidmatan. Setiap perkhidmatan boleh dikenakan yuran. Tetapi cukuplah sekadar yuran perkhidmatan untuk menguruskan transaksi pinjaman dan kos operasi. Perlukah ikut kadar yg serupa dgn sistem konvensional?

    Katakan Ahmad membeli rumah di Taman A dengan bayaran tunai RM200k.

    Saya yang tak mampu bayar tunai kena buat pinjaman Bank Sistem Islam.
    Akad 1, bank membeli rumah tersebut dengan harga RM200k.
    Akad 2, bank menjual kepada saya dengan harga yang saya terpaksa setuju (tanpa boleh dirunding kerana tiada pilihan lain) dengan harga RM300k pada tempoh 30thn (tempoh yang tertunggak.)

    Barang yang dibeli adalah barang yang sama, pada waktu yang sama dan ditempat yang sama. Tetapi harga barang tunai RM200k, tetapi harga barang tertunggak RM300k.

    Selepas 30thn, harga rumah meningkat jadi RM500k. Ahmad untung RM300k, manakala saya yang baru melangsaikan bayaran tertangguh hanya untung RM200k pada barang yang sama dalam tempoh pelaburan yang sama.

    Inikah sistem bank islam yang tak menindas yang dimaksudkan? Ini belum diambil kira denda kelewatan membayar dan risiko barang ditarik oleh pihak bank.


  10. Anonymous Says:

    Kalaupon bank islam dibenarkan ambil sedikit upah untuk menyara kos operasi, tapi rasanye besar juga kos tu. Gaji pekerja, sewa bangunan, api air, nak bukak branch baru, expend business area, so pendapat saya upah yang dibenarkan sebenarnya agak besar, mungkin tak sebesar riba' bank conventional....


  11. Maafkan saya, tp perbandingan bersetubuh dan perbankkan islam tu mmg sy xleh trima, saudara menghujah panjang bersetubuh tu bg menunjukkan keselarian dgn hukum perbankkan islam.., tulisan saudara juga menunjukkan satu rumusan, namun cuba berikan skali perbankkan islam yg hanya menggunakan tiket nama islamik?, insyakallah saudara akan melihat dr sudut lain selepas itu , ada bank yg hanya berselindung dan ada yg sedaya upaya menaikkan perbankkan islam yg teras asalnya murni.., sejarah dan pengalaman adalah cikgu yg baik buat kita, 1st..amati dulu bank pertama dunia.., siapa pemiliknya, bagaimana cara die meraih untung?.., kemudian kaitannya dan implikasinya terhadap global.., jd apa pula fungsi tetibe perbankan islam naik??.., mereka yg ahlinya sedaya upaya mewujudkan satu jln yg lebih baik.., tp perlu dr smua pihak agar ianya menjadi, si labu air yg kerja di perbankkan islam ni pun memberi impact.., jika mereka tidak boleh menjwb point sepatutnya dan hanya bertindak kerja sambil tidak berdakwah.., itula salah satu kelemahannya perbankan islam ini.., namun siapa pula penaung dan juga pihak yg bertanggungjwb mendidik mereka ini?,


  12. Dan pihak yg bertanggujwb ini pula siapa yg berhak menegur mereka?, sudah tentu mereka terdiri dr kalangan pemimpin dan senario zman skrg yg mengamalkan perbezaan level ini juga menyusahkan, jd kita akan mengharap golongan yg ahlinya pula menguruskan golongan pemimpin ini.., namun perlu juga di igt mereka yg ahli juga adalah golongan minority yg juga manusia yg sezaman dgn kita, manusia tidak boleh lari dr melakukan kesilapan.. reaksi keyboard warior kini yg slalunya dgn bangganya meletakkan pendpt, logic, pengalaman peribadi dan emosi sbgai titik panduan juga eleman besar yg menjengkelkan dan memberi impak besar atas perjuangan yg sebenarnya baik ini.., tabiat suka mengikut org kita(melayu) juga menjadi penyedap.., contoh apabila individu mengalami pengalaman buruk dgn perbankkan islam, pertama die akan mencari sekutunya., dan bila ketemu mereka pun merasakan telah sedar pling advanced skali dan merasakan perlu bersuara tanpa mengkaji dr pelbagai sudut dahulu serta meletakkan kesimpulan yg dibuatnya sndri adalah pling tepat, kita selalunya akan melihat sesuatu itu dgn harapan apa kita lihat selari dgn jangkaan awal kita..


  13. Tahukah saudara kebanyakan sistem perbankkan islam mendekati kitaran ekonomi seimbang.., contohnya menggunakan bai bithamal ajil barangan jualan bg proses ini akan smpai ke pengguna akhir.., manakala conventional system hanya mentepukan aliran permintaan, pengguna akhir dan secara tepatnya ekonomi seimbang dan bukan menjadikan sibkaya terus kaya, dan miskin makin tertindas.., apa relevannya si dungu yg bersetubuh siang hari bulan puasa dan implikasi kewujudan perbankan islam, 1st itu adalah keputusan dr individu dan dosanya dgn allah, perbankkan islam pula melibatkan rmai pihak, tahukah saudara ada perbankkan islam yg menolak application individu jika mengesan bank statementnya terdapat unsur genting, spa, dan benda2 laro yg lain, padahal individu tersebut stabil dan mampu membayar ansuran, jika ianya sekadar mengambil kira ke untungan.., mengapa bank itu tolak application individu tersebut?..


  14. Dan akhir skali hujah saudara di atas menekankan yg haram tetap haram, halal tetap halal.., betul.., tp sy yg baru blajar ni perlukan pencerahan.., contohnya.., al rajhi bank akadnya berlafaz.., maybank islamic pula hanya ade tajuk besar atas sekeping kertas di atasnya AKAD.., back to al quran pulak.., so bile balik ke al quran of coz lah sy yg jahil ni x layak tok mentafsir.., tp dengan jelas kat situ SYARAT SAH JUAL BELI, penjual, pembeli, brg nyata dan wujud bukan atas kertas sahaja, lafaz jelas serta persetujuan dua belah pihak??, dan taukah saudara jika barangan belian itu adalah milo sejumlah 100k, anda berhak memilih milo itu, dan wajib bank membeli milo itu pada anda.., sy percaya ada yg membaca sambil mempersoalkan ape kena mengena milo plak dlm ni, jd di sebabkan itu, kaji dahulu syariah compliance dan insyakallah faham kaitan milo td..


  15. Kemudian apa yg di ubah2 oleh perbankan islam dgn meletakkan sytem conventional sebagai teras modul utama???, sebenarnya kita manusia ni yg bermasaalah dan berubah2.., tahukah saudara berapa ramai banker di luar sana yg dulunya berdiri kukuh di bawah naungan sistem conventional, komisyenya mengalahkan head department, dan kehendak allah akhirnya menyertai perbankkan islam yg menjaga teras islamic merasakan ter reset semula segala ilmu perbankkannya.., ada juga yg lantaklah asal gaji aku msuk, ada juga yg di duga gagal di naungan perbankan islam merasa takut untuk msuk semula ke conventional., ada juga yg gagah.., berkempen gunakan islam dan dpt tawaran lebih baik(gaji,pangkat) dengan bersahaja jumpa dengan org yg dikempennya sebelum ini untuk meninggalkan balik perbankkan islam bagi menyokongnya.., contoh lain plak yg dtg dr kite sndri, pergi tanya kebanyakan banker melayu pasal asb lah contohnya.., konpem x 100% yg leh terangkan dr a smpai z, tanya bangsa lain plak try., kadang sy terkejut tgok kefasihan diowg.., mereka yg betstatus good2 dan org penting plak.., walaupun gaji 40k adakah saudara kebanyakan mereka sensitif tentang perbankkan islam ni?, sedangkan harian mereka terlibat dgn cashflow yg nilainya besar..


  16. Sebenarnya sentuhan dr mereka serta sokongannya sgt penting.., itulah sbb di awal penulisan sy ni mengatakan melibatkan pelbagai pihak.., kebanyakan org besar akan melatah, lambatlah bank u, eh i swept kat mana kredit kad pun isu ke?, then pling best menghukum.., ini secara tidak langsung jd role model kat staff bawAhannya.., kwn2, dan anak2.., ini yg dikatakan rantaian impak., contoh bila ayah kita ckp A ni elok, dan kwn kite ckp plak B lg elok, mmg kite akan ikut kwn bab kite suke mengikut.., tp tersemat kekal la di hati nurani kite yg ayah ckp A lg elok..byangkan tetibe ter ikut dgn kempen perbankkn islam sebenarnya pling buruk dan munafik, dan kehendak allah smua tutup?, siapa akan mengimbangi system yg pastinya dr musuh azali kita tu di imbangi, penulis blog memasukkan kennany and abrahim Lincoln dlm tulisannya, diowg yg nama besar dunia pun senang je di hapuskan.., mereka bru sedar dirompak besar besaran dgn sistem emas perak ke kertas.., spe yg rompak tu?, macammana penglibatan amerika dgn perang dunia ke dua asalnya.., x di nafikan desakan bank.., bank ape plak tu??, spe pengasasnya.., apa amaran islam pasal diowg?.., jd bertimbang rasa lah dengan kewujudan dan usaha mereka yg mengimbangi system yg dahulunya ikutan smua org dan tidak boleh dilwan.., dan berhati dgn bank perbankkan islam yg hanya menyamar menggunakan nama islam sahaja.., ianya sebenar serangan balas dr musuh utama kita untuk menjadikan kita keliru, tidak bersatu dan berbalah sesama sendri.., dan fikirlah ini juga, kenapa diowg sanggup ikut buat nama islam jugak, sbb diowg tau setiap drpd kita kuat untuk mempertahankan islam.., dan jika kita tidak dlm jln yg betul, diowg tak takut.., setiap individu bertanggungjwb dgn agama, bangsa kita sndri, insyakallah akan bertambah baik..


  17. Anonymous Says:

    Hukum ALLAH xbleh ikut kepahaman sndri.. nti jd sperti yahudi.. tnya pada ulama yg amalkan kehidupan sunnah.. kte sndri pn xmngamalkn sunnah mcm mane la kite nk ikut hukum ALLAH... riba ttp riba... Ekonomi ni bwah kawalan ALLAH... klau pemerintah org yg jahil agama maka ALLAH xbagila sistem ekonomi yg btul... Zman khalifa dlu ekonomi hebat.. sbb pmimpin hebat n takwa tinggi. Kte skrg pmimpin xbleh pkai pastu kte skong plak pemikiran die.. jahanam la sume...


  18. Anonymous Says:

    Assalamualaikum, En. Elias ada buat pembiayaan & pinjaman dari mana-mana bank x? Kalau ada bank apa yang betul2 halal dan bebas riba di Malaysia?


  19. Assalamualaikum. Bank2 yang dilabel Islamic di malaysia memang orang ramai dah tahu - produk haram di'laras'kan menjadi produk halal. Sebahagiannya menjadi benar2 halal tetapi ada beberapa produk yg dilabel Islamic masih syubhah dan memang terang2 haram.

    Contohnya:
    1. urusan jual beli spt rumah, kereta apa2 je berkaitan 'jual beli' rata2 memang ikut lunas syariah. Apa yg berlaku ialah bank membeli bagi pihak pembeli dan menjualnya kembali kpd pembeli dgn harga baru termasuk kadar untung. Itu ok...
    2. produk pinjaman peribadi dll yg berteraskan pinjaman semata-mata. Mulanya saya ingat semua level dah ok tapi bilamana saya semak modus operandi sehingga ke tahap tuntutan hutang kembali, di situlah bermulanya permainan & pelarasan terma syariah. Saya sendiri sekarang ni menjadi mangsa riba Bank CIMB Islamic bank. bank2 yg mengaku 'Islamic' ini biasanya akan mengenakan cas kewangan (finance charge) dan cas lewat bayaran (late charge service) dan dinyatakan dlm penyata2 yg dihantar kpd penghutang. Inilah sumber rezeki haram mereka - ya terus terang saya katakan haram sebabnya Yahudi mengamalkan 'cas' lewat dan pelbagai 'cas'yg memungkinkan jumlah pokok perlu meningkat apabila sampai kembali ke tangan mereka. Kalau pinjam melalui kredit card di ATM, pasntinya RM50 dicas juga tak kira berapa yg dikeluarkan. Pokoknya semua transaksi kemudian dilabelkan cas. So bila nak tahu semua itu ialah RIBA? Bila mana kita dapat surat lawyer konvensional.... Laywar akan maklumkan kelewatan bayaran pokok bersama2 INTEREST akan disusuli tindakan undang2. Surat pun dah BI, memang terang2 itu dipanggil interest. Bank CIMB Islamic amal interest? Ya. Saya ada bukti kukuh di tangan. Dah la mengaku Islamic bank, ambil pula peguam konvensional yg terang2an amalkan riba (tanyalah peguam2 syarie), maka mereka bank Islamic ini sendiri upah peguam yg amal riba... Islamic la konon... Kesimpulannya, tak perlu saya panjang2kan isu ini yg sudah pun saya jumpa 'semut hitam di atas batu hitam di malam hari' spt yg Nabi ingatkan tentang fitnah2 yg akan muncul kpd umat islam. Memang bank yg melabel diri mereka Islamic ini, PENIPU! PEMAKAN RIBA! dan PEMBAYAR RIBA! Semoga Allah jahanamkan mereka semua!!!


  20. Bodoh.... terlalu bodoh.... ALLAH MELARANG KITA BERJUAL BELI ATAS URUSAN ORANG LAIN... hang buta ka??? x nampak ka apa function bank islam kt situ?? x ubah mcam BERUK KERA (BROKER)...


  21. kita sebenarnya dah lama dah diperbodohkan oleh musuh2 islam... lepas Rasullah wafat dan di ikuti para sahabat... Penyembah penyembah syaitoon dah mula atur langkah untuk sesatkn kita.... SISTEM MATA WANG KERTAS, puak ni jugak cipta... dunia jadi pak turut ka...



  22. Anonymous Says:

    Salam En Elias dan rakan - rakan lain yang memberi komen.
    pertama sekali saya mohon jagalah adab bila memberi pendapat.
    Dalil dan pendapat ulamak ada..pilihlah mana yang terbaik dan mohon pada Allah SWT agar tidak tersesat. Hentikan kata - kata kesat.
    pada pendapat saya...
    jangankan bank, sistem matawang yang kita gunakan pun riba based system ( fiat money ).
    Untuk selamat daripada fitnah riba .. janganlah meminjam.. biar susah macamnana pun bersabar dan cari jalan untuk turunkan kos...

    Cuma nak Tanya..
    Untuk saya yang dah meminjam ni...
    Perlukah saya langsaikan semua hutang bank.. @ jual semua benda yang dibeli secara hutang bank agar saya dapat hidup tanpa hutang sekaligus tanpa riba?


  23. Anonymous Says:

    Menarik sungguh perbincangan ini. Bagi saya cubaan menipu Allah tu memang terjadi.

    Sebagai contoh, dalam perbankan islam, jika saya hendakkan pinjaman peribadi berjumlah RM1,000 tunai pihak bank akan membuat transaksi seperti berikut.

    Pihak bank akan menjual kepada saya sebuah computer dengan harga RM1,500 dan saya akan menjual balik kepada pihak bank dengan harga RM1,000.

    Saya akan dapat RM1,000 dan pihak bank akan dapat RM1,500.

    Dalam kes ni sapa pulak yang nak jual beli computer. Kedua-dua pihak tahu yang saya hendak adalah wang tunai. Siapa yang kita hendak tipu sebenarnya?


  24. Hilmi Ghazali Says:

    Salam Tuan2,

    Kembalilah kita kepada dasar seperti yang diajar Allah Taala melalui Al-Quran dan sunnah Nabi SAW. Semoga kita dilindungi daripada fitnah dajjal dan akhir zaman.

    O Allah, redhailah dan rahmatilah kami untuk masuk Surga Mu seperti mana orang2 beriman yang Engkau redhai.


  25. This comment has been removed by the author.

  26. Ujudnya fiat money tanpa bersandar kpd nilai hakiki sudah terserlah penipuan memperhambakan sesama manusia cerita banyak x mahu fikirlah sendiri!!!


  27. This comment has been removed by the author.

  28. This comment has been removed by the author.

  29. Ujudnya fiat money tanpa bersandar kpd nilai hakiki sudah terserlah penipuan memperhambakan sesama manusia cerita banyak x mahu fikirlah sendiri!!!


  30. Anonymous Says:

    Masalahnya dia bukan jual 150k. Dia jual 300k sebab terus ambilkira untung sampai habis bayar. Aniaya peminjam tu. Haram...


  31. Abu Ammar Says:

    Assalamualaikum

    Masya ALLAH. Artikel yang baik. Rententan dari "Perbankan Islam" dan sistem ekonomi yang berasaskan RIBA yang sentiasa "MENCURI" dari Money Supply yang dicipta atas angin, bekalan wang tidak akan mencukupi untuk membayar hutang dan hutang baru "terpaksa" dibuat untuk meanmpungnya. Tidak dapat tidak ia akan menjurus kepada inflasi dan ditambah dengan faktor faktor luaran yang lain (peperangan dan manipulasi harga minyak dan lain lain) maka kuasa beli semakin menurun dan ramai yang terperangkap dengan hutang dan akhirnya ramai yang dikenakan tindakan undang undang dan bilangan yang MUFLIS bertambah setiap hari.

    Saya memulakan Blog saya http://www.ceritahutangbankdananda.com/ dan Page saya https://www.facebook.com/ceritahutang/ untuk membantu golongan berhutang yang telah di"tekan" secara tidak adil oleh Bank Bank dan Agen Pengutip Hutang. Insya ALLAH saya nak kongsikan Artikel Artikel berkenaan dengan "Perbankan Islam" (dengan info grafik supaya senang faham) yang diwar warkan sebagai "penyelamat" bagi Umat Islam yang terang terang menipu.


  32. Nordin Says:

    Walau pun Bank Islam tidak mengenakan INTEREST seperti bank biasa, namun keuntungan yang berlebihan yang di kenakan kepada pengguna itu ada lah di kira riba' juga. Harga kereta 100k jadi 150k adalah keuntungan yang melampau, sebab itu dikira riba'.


  33. sekalipun bank islam menyatakan urusniaga mereka bebas dari riba, tetapi perlu diingat amalan tindas menindas tetap ada.., dan atas sebab inilah Allah mengharamkan riba'.


  34. Anonymous Says:

    sebaiknya bank tak boleh letak nama islam sebagai nama bank, letak nama lain yang bercirikan islam, sebab duit saya dalam akaun bank pernah ghaib. bila duit hilang pelanggan akan marah bank, segala bentuk sumpahan diberikan kepada bank, cth celaka bank is***, pelanggan bank isxxx datang dari pelbagai agama dan bangsa buat malu sahaja


  35. Anonymous Says:

    saya pinjam duit dari bank islam 30 ribu dan kena bayar balik 70 ribu dalam tempoh 10 tahun, untung bank islam terlalu besar dan menyusahkan peminjam, saya tak tahu adakah bank islam membuat keuntungan secara back door riba? saya nak tahu jawapannya di akhirat kelak apabila pemilik bank di tanya di hadapan Allah.



  36. Tuan Nyonya
    Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
    Keuangan *
    * Home Loan
    * Investasi Pinjaman
    * Auto Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    * Line of Credit
    * Kedua Mortgage
    * Akuisisi kreditan
    Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 1,5%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 12 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
    Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
    dangotegrouploandepartment@gmail.com


  37. Anonymous Says:

    Saya bukan pakar hukum tapi bukanlah terlalu jahil untuk memahami pendebatan serta hujah sharie yang membolehkan atau mengharamkan sesuatu pelaksanaan transaksi melibatkan kewangan.
    Mohon pakar-pakar hujah didalam forum ini menyelesaikan persoalan:

    1. Pinjaman atau hutang tulin tanpa sedikit pun dikenakan keuntungan walaupun sejemput, contohnya pinjam 100.00 mesti bayar 100.00. Jika yang terdesak sangat memerlukan maka setiap tambahan nilai melebihi pinjaman pokok adalah haram walaupun sudah ada usaha sebelum berurusan membuat persetujuan keuntungan diakhir pembayaran pinjaman.

    Soalnya: kaedah apa lagi untuk institusi kewangan ini gunapakai untuk membuat keuntungan bagi meneruskan kewujudannya sebagai membantu individu yang sangat memerlukan.
    Kononnya saya pemilik bank dan berhajat membantu membiaya keperluan terdesak seseorang, APA PERLU SAYA LAKUKAN untuk memenuhi syarak.

    Buangkan ketepi emosi dan hujahkan secara ilmiah bukan kerana Ego atau tersepit. Kalau tidak berpengetahuan jelas tentang samada Hukum atau Cara bank berfungsi sila jangan memandai-mandai minta perhatian. Riak dan perkataan yang menyesatkan umat adalah kerja setan. Saya menunggu respon.


  38. Anonymous Says:

    Jangan pergi meminjam duit atau pembiayaan dimana-mana institusi kewangan. Bank konvensyional haram pasal RIBA dan Bank Islam diragui kesahihannya menjalankan urusniaga Islam seperti yang didebatkan disini.
    Tan kan selepas selesai meminjam baru tersedar dan bising bising HARAM HALAL atau pun memang faham dari awal lagi tetapi sengaja melangkah kebank meminjam duit atau mohon pembiayaan.
    Pergi lah cari institusi yang boleh dipinjam dan bayar balik nilai pinjaman atau pembiayaan asal.KALAU ADA lah menunggu anda!

    Tiada siapa yang memaksa meminjam jadi tidaklah perlu bersusah payah risau tentang penglibatan diri dengan RIBA.


  39. Anonymous Says:

    Selepas pinjaman atau pembiayaan diluluskan maka terlompat terlatah pasal HARAM HALAL? Gitu yer sifat terpuji manusia mukmin?

    Dicadangkan bagi yang terlalak terlolong sebab tersepit nak bayar balik hutang yang kau orang sendiri pergi bank isi borang minta pinjam sila cuba-cuba buat begini:

    1. Cari Firman atau Hadis dimana-mana yang mengatakan bahawa pinjaman yang dibuat tak payah bayar dan berdosa kalau bayar.

    2. Pergi jer kat bank dan kasi tahu nak batalkan perjanjian kerana Unsur Riba dan bayar balik semua yang dipinjam kalau mampu.

    Renung diri sendiri dan cermin diri. Jangan jadi muslim yang jijik.


  40. hari yang baik untuk semua orang malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

     Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan saya kehilangan 5,000MYR, kepada seorang wanita di Arab Saudi.

     i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

     Saya memohon untuk jumlah pinjaman Rp80,000MYR dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 80,000MYR. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

    Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat adil hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat dalam mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi Puan Emiliana melalui e-mel: emilianawilson11@gmail.com untuk pinjaman anda

    Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi meluangkan masa untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam kehidupan anda.
    satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.


  41. Anonymous Says:

    Dari En Man
    Mengapa Dalam Islam Diharamkan Riba?
    - Riba Qardh adalah riba yang muncul karena adanya tambahan atas pokok pinjaman dalam hutang piutang maupun jual beli kredit
    - Riba Jahiliyah adalah riba yang ada saat zaman jahiliah dimana tambahan atas pokok pinjaman dalam hutang-piutang yang terjadi karena pinjaman dibayarkan melebihi batas waktu yang ditentukan dalam akad
    - Riba Fadhl adalah tambahan kuantiti yang muncul karena proses pertukaran dua jenis barang ribawi
    - Riba Nasi’ah adalah tambahan kuantiti dalam proses pertukaran dua jenis barang ribawi karena adanya penangguhan

    Pinjaman Secara Islamik di Malaysia
    - Ada unsur keuntungan berlebihan.
    - Ada akad yang pelik, contoh beli komputer RM8500 tapi pada masa sama jual kembali pada harga RM5000.
    - Pengiraan bayaran balik pinjaman adalah berdasarkan kepada bunga/interest bank konvensional
    - Produk terbaru, bayaran boleh berubah jika kadar bunga BLR Bank Negara berubah

    Dari Abu Hurairah. dia berkata; “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Akan datang kepada manusia suatu masa di mana saat itu mereka akan memakan riba, ” Abu Hurairah berkata; maka timbullah pertanyaan kepada beliau; “Apakah semua manusia melakukannya?” Beliau menjawab: “Yang tidak makan di antara mereka akan mendapatkan debunya.(Ahmad, Abu dawud, Nasai dan Ibn Majah)

    SATU ANALOGI
    Siti dan Ahmad adalah sepasang suami isteri yang sangat inginkan seorang anak, tapi malang sekali benih Ahmad tidak subur. Halim bersimpati terhadap pasangan ini dan ingin membantu. Mereka tahu jika Siti dan Halim bersetubuh untuk mendapatkan anak, ini adalah haram di sisi agama. Oleh itu untuk mengelak persetubuhan haram, mereka telah melakukan pembenihan secara tabung uji menggunakan telur Siti dan sperma Halim.

    Persamaan Antara 2 Kes Di Atas
    1. Salah satu sebab riba diharamkan adalah kerana Allah tidak membenarkan penindasan dan keuntungan yang berlebihan.
    2. Perbankan Islam telah mencipta produk yang dikatakan halal dengan menukar riba kepada jual beli, tetapi penindasan dan keuntungan yang berlebihan tetap berlaku.
    3. Adakah ini yang dimaksukan oleh hadis diatas?
    4. Salah satu sebab zina diharamkan adalah tidak mahu zuriat dan keturunan yang rosak (tidah sah) akibat perbuatan zina.
    5. Siti, Ahmad dan Halim telah megelak zina dari berlaku dengan menggunakan kaedah pembenihan secara tabung uji.