Elias Hj Idris

Kembali kepada fakta dan sistem inilah yang didakwa ulama-ulama bahawa 'perbankan Islam' sebagai bukan riba, tetapi perniagaan yang disukai oleh Allah swt. Ini kerana mereka tidak mengenakan faedah, tetapi melibatkan harga jualan rumah daripada bank kepada pembeli (peminjam). Apakah pendapat ramai tentang hal ini? Adakah ia riba? Pada dasarnya, ini adalah riba dan tiada bezanya dengan pengajaran dari cerita larangan menangkap ikan pada hari Sabtu.

Maksudnya:
“…Dan bertanyalah kepada mereka (wahai Muhammad) mengenai (penduduk) bandar yang letaknya di tepi laut, semasa mereka melanggar larangan pada hari Sabtu, ketika datang kepada mereka pada hari Sabtu itu ikan-ikan (yang menjadi cubaan kepada) mereka, yang kelihatan timbul di muka air; sedang pada hari-hari lain, ikan-ikan itu tidak pula datang kepada mereka. Demikianlah kami menguji mereka (dengan cubaan itu) kerana mereka sentiasa berlaku fasik…”;  - surah Al-A’raaf:163

Perbuatan ulama hari ini membenarkan riba (yang diberi nama ‘perbankan Islam’) telah digambarkan dalam surah Al-A’raaf ini. Kisahnya di mana terdapat suatu kampung orang-orang Yahudi yang dilarang menangkap ikan pada hari Sabtu. Namun di bawah taqdir Allah ikan-ikan itu hanya muncul ke permukaan air laut di hari Sabtu, sedangkan di hari-hari lainnya ikan tidak muncul.

Maka apa yang dilakukan warga kampung tersebut? Mereka telah meletakkan pukat ikan di malam Sabtu; di mana pada hari Sabtu mereka menyaksikan ikan-ikan tersebut masuk ke dalam pukat yang telah mereka pasang. Kemudian apabila tiba hari Ahad mereka pun menarik pukat tadi sebelum ikan-ikan tersebut sempat keluar semula darinya.

Oleh itu adakah mereka dikira menangkap ikan pada hari Sabtu? Mereka menyatakan larangan Allah ialah menangkap ikan dan mereka hanya mengepung tetapi tidak menangkapnya. Mereka ini cuba mempermainkan Allah swt, maka Allah jadikan mereka monyet dan khinzir.

Itulah mereka yang sebenarnya, dan kini siapakah yang dipermainkan?

Apakah pula pengajarannya kepada sistem perbankan Islam pada hari ini? Tiada bezanya. Mereka ini telah menyatakan bahawa larangan Allah ialah hutang dengan riba, maka mereka berniaga dengan hutang yang bercampur riba (kononnya perniagaan) dan menyatakannya ia bukan riba. Sistem bank konvensional dan sistem perbankan Islam adalah sistem yang sama, hakikatnya ia menjalankan transaksi yang semata-mata untuk memberi hutang dan mendapatkan keuntungan melalui 'tambahan' (riba) daripada perniagaannya memberi hutang.

Perbezaannya sistem perbankan Islam sekadar menukarkan 'nama' kepada Islam dan jual-beli. Orang buta pun boleh mengenali tipu daya ini (yang tidak bertuhankan nafsu), dan maka itu terdapat hadis yang mengatakan akan datang suatu masa mereka menghalalkan riba dengan jual beli. Kehidupan ini sangat singkat dan kita lihat sahaja nanti siapakah yang akan dipermainkan, sama ada mereka atau Allah swt?

Ahli-ahli politik dan para peniaga mengambil kesempatan dari sensitiviti umat Islam di Malaysia berkenaan halal dan haram untuk meraih keuntungan.

Asalnya sistem perbankan di Malaysia berasal dari perbankan konvensional, kemudian kapitalis telah menggaji para ilmuwan yang paling top dalam pendidikan syariah di Malaysia untuk melabelkan semula produk-produk perbankan konvensional dalam bahasa Arab. Kemudiannya dengan menggunakan legal tricks dan disokong oleh hujah-hujah bersandarkan al Quran dan Sunnah untuk menyokong produk perbankan Islam tersebut - walaupun sudah amat terang dan bersuluh bahawa produk-produk tersebut adalah haram kerana riba 'melalui pintu belakang'.

Mana-mana pun individu yang dibayar dengan gaji yang terlalu mahal dan sangat untung akan sanggup menggunakan segala kepakaran untuk mengerah sepenuh tenaga dan kudrat bagi mempertahankan produk-produk yang telah dihalalkan itu!

Bagi mana-mana individu yang tersilap mengambil di antara produk ini adalah sangat tidak bernasib baik kerana terpaksa menghadapi;

i)  Bank – tuan punya produk ini.

ii)  Peguam – balaci yang dibayar untuk berlawan bagi pihak bank.

iii)  Bank Negara - yang mempertahankan produk ini untuk menarik pelaburan luar seperti produk sukuk yang bernilai berbilion-bilion dolar.

iv)  Ulamak ekonomi – yang dibayar oleh bank untuk menyokong dan memancung mana-mana pihak yang cuba untuk menafikan atau memangkah produk-produk ini.

** Mengikut teori konspirasi, Abraham Lincoln dan J.F. Kennedy juga dibunuh kerana riba oleh puak-puak Yahudi!

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang-orang yang beriman. Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat)."  -  surah Al-Baqarah: 278-9


Si hodoh yang mahal harganya... @ RM13juta!

Ada pembesar di sebuah negeri miliki DUA buah model ini


Allah tetap melancarkan perang terhadap pengamal riba, iaitu puak Yahudi.

Selepas kewafatan Nabi Sulaiman a.s. Bani Israel yang ingkar (iaitu kaum Yahudi) telah mengubahsuai kandungan kitab Taurat mengikut kesesuaian mereka. Salah satunya adalah berkaitan dengan riba. Mereka mengatakan adalah haram pinjam duit dengan riba kepada Yahudi lain namun halal meminjamkan duit kepada orang bukan Yahudi dengan mengenakan riba. (Deuteronomy 23:20-21). Maka riba menjadi semakin berleluasa.

Maka Allah swt menghantarkan puak Babylon di bawah perintah maharaja Nebuchadnezzar menyerang dan memusnahkan Baitulmuqaddis serta menjadikan penduduknya hamba abdi dan dibawa ke Babylon sebagai hamba kerahan.

"Dan Kami menyatakan kepada Bani Israil dalam kitab itu: “Sesungguhnya kamu melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali, dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau. Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu); dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku."  -  Surah Al-Isra 4-5

Kali kedua Yahudi juga diserang kerana membunuh Nabi Zakaria, Nabi Yahya dan Nabi Isa (namun Nabi Isa diselamatkan dan diangkat ke sisi Allah swt) dan juga kembali mengamalkan riba serta pernah memerangi Nabi Isa kerana baginda melarang riba. Puak Yahudi di Baitulmuqaddis diserang oleh Rom di bawah perintah Maharaja Titus The Great di mana Baitulmuqaddis telah dijadikan padang jarak padang terkukur,sehingga tinggal cuma satu dinding yang mana menjadi ratapan puak yahudi sekarang. Dinding ratapan, waliling wall. Rakyatnya disiksa dan dibunuh tanpa belas kasihan.

Mereka itu dibunuh kerana menentang sistem kewangan berasakan riba oleh federal reserve bank yang dikuasai Yahudi, zionist dan freemason.

"Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga. Oleh itu, apabila sampai masa janji (membalas perbuatan derhaka kamu) kali kedua, (Kami datangkan musuh-musuh kamu) untuk memuramkan muka kamu (dengan penghinaan dan keganasannya); dan untuk memasuki masjid (Baitulmaqdis) sebagaimana mereka telah memasukinya pada kali yang pertama; dan untuk menghancurkan apa sahaja yang mereka telah kuasai, dengan sehancur-hancurnya."  -  surah Al-Isra 7

Perlu diingat, urusniaga Islam ada 'akad dan ini hanya sah jika dilakukan di antara sesama muslim. Soalnya, bank-bank di Malaysia yang dipunyai oleh bukan Islam senang-senang sahaja mempamerkan produk Islam, kononnya. Contohnya, Hong Leong Islamic Bank, atau Standard Chartered Islamic Bank dsb.

Soalnya, apa yang cerdik-pandai Islam di Malaysia ini dok buat? Di mana suara sang mufti?




** Disesuaikan daripada tulisan tempayan (TKO)
Nota:  Akan menyusul sejarah perbankan Islam di Mesir, kemudian ke Pakistan dan Australia.
78 Responses
  1. Anonymous Says:

    Bank Run Campaign

    Kill the Bankster, and you'll stop the war on Muslim and kill the New World Order

    Hapuskan bank, dan anda akan menghentikan peperangan ke atas negara Islam dan menjatuhkan New World Order

    Klik link untuk maklumat penuh (buangkan space pada url):

    h t t p :// tranungkite .net /v11 /modules .php? name= Forums &file= viewtopic&p =378187 #378187

    Hidupkan Baitul Mal!! Mari bersama sebarkan, copy dan paste info ini!


  2. Anonymous Says:

    Per: Allah Tidak Pernah Tertipu

    Surah Al Baqarah ayat 275 bermaksud orang yang MENGAMBIL RIBA mengatakan "Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba" Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba.

    Ada dua dalam satu penjelasan disitu:

    1. Orang yang mengambil riba berkata "berniaga itu sama sahaja seperti riba"
    2. Sedangkan Allah menghalalkan perniagaan dan mengharamkan Riba.

    Bank Islam menjalankan perniagaan iaitu "jual beli" dan itu jelas dihalalkan Allah. Bank tidak memberi pinjaman kerana pinjaman dalam Islam hanyalah Qard al Hasan iaitu Pinjaman yang Baik. iaitu pinjam 100 bayar 100. Kalau bank buat begitu siapa yang akan bayar pekerja? Ingat tiada produk "PINJAMAN" dalam bank Islam, yang ada adalah "PEMBIAYAAN" iaitu melalui jual beli.

    Situasi 1:
    Anda ingin beli kereta rm 100k tapi tiada wang maka anda ke bank KONVENSIONAL dan "PINJAM" rm 100k dan beli kereta itu. Anda dapat kereta dan anda kena bayar bank bulan2 pada harga rm 100k tambah interest. Jumlah habis bayar rm 150k. Itu riba.

    Situasi 2:
    Anda ingin beli kereta rm 100k tapi tiada wang maka anda ke bank ISLAM dan bank ISLAM "beli" kereta tersebut dan "jual" pada anda rm 150k. Anda setuju untuk "beli" kereta tersebut pada harga rm 150k. Tapi anda tiada wang untuk bayar bagaimana? Islam membenarkan pembayaran bertangguh (deffered payment). So anda bayar bulan2 sehinggalah habis rm 150k tersebut. Mana riba? Tiada. Yang ada hanyalah Jual Beli, Quran 2:275 "Allah membenarkan Jual Beli tetapi melarang riba".

    So di bank KAFIR anda pinjam dan beli pada penjual, di bank ISLAM, bank ISLAM beli pada penjual dan Jual pada anda dengan bayaran bertangguh. Ada pinjam disitu? Tiada.

    Post anda boleh menyesatkan orang Islam yang cetek pemahaman tentang syariah. Maka untuk berbicara tentang Islam gunalah kaedah akademik yang berdalil jelas.

    Fahamilah konsep Syariah Islam. Dalam Syariah ada Muamalat. Islam itu agama yang lengkap.

    Ikhlas,
    Iman


  3. Anonymous Says:

    inilah hujahnya wahai iman...
    nak mengelak perkara haram dengan tipu daya, akan tetapi hukumnya tetap haram jua...buat la macam mana pun, ia tetap haram. Allah haramkan bersetubuh siang hari, berbuka dulu baru bersetubuh pun hukumnya haram juga..sama jugak dalam perbankan islam, konon nak elak riba, tapi sistem sama macam riba, cuma dibuat tipu daya, kemudian meletakkan hukumnya harus..sama la tu..jalannya jer yang berbeza...renung2kan wahai iman...

    Soalan;
    Ustaz, pada bulan puasa seseorang lelaki melakukan persetubuhan di siang hari dan dia terlebih dahulu membatalkan puasa tersebut pada hari itu, adakah perlu diganti puasa tersebut 2 bulan berturut-turut. Sekian, yang daif.


    Jawapan:
    Pertama, perlu dingatkan bahawa sengaja berbuka puasa di bulan Ramadhan adalah dosa besar sama ada berbuka dengan makan, minum atau bersetubuh (jimak). Sabda Nabi s.a.w. (bermaksud); ““Sesiapa berbuka puasa sehari di bulan Ramadhan tanpa ada rukhsah (kelonggaran) yang diizinkan Allah untuknya, puasa sepanjang masa sekalipun tidak akan berupaya membayarnya sekalipun ia melakukannya” (Riwayat Imam Abu Daud, at-Tirmizi dan Ibnu Majah).

    Orang yang melakukan perbuatan di atas ia telah melakukan dua dosa; pertama, dosa berbuka puasa dengan sengaja di bulan Ramadhan dan kedua, dosa melakukan helah (tipu daya) untuk menghalalkan larangan Allah di bulan Ramadhan. Berbalik kepada soalan; adakah tetap diwajib kaffarah ke atasnya?, para ulamak berbeza pandangan;

    1. Jumhur ulamak (merangkumi Imam Abu Hanifah, Imam Malik , Imam Ahmad dan sebagainya) berpendapat; ia tetap dikenakan kaffarah kerana ia melakukan persetubuhan ketika kewajipan puasa Ramadhan masih terbelenggu atas dirinya. Orang yang berbuka puasa di bulan Ramadhan –tanpa sebarang keuzuran- walaupun puasanya batal, namun kewajipan puasa tetap tidak gugur darinya. Jadi, apabila ia bersetubuh, persetubuhan itu berlaku ketika kewajipan puasa atas dirinya masih berjalan dan kerana itu tetap dikenakan kaffarah ke atasnya mengikut pandangan teramai para ulamak.

    2. Mazhab Syafi’ie; menurut mazhab Syafi’ie; tidak dikenakan kaffarah ke atasnya kerana persetubuhan itu berlaku ketika ia tidak lagi berpuasa. Jadi, mazhab Syafi’ie tidak melihat kepada kewajipan puasa, akan tetapi melihat kepada wujud puasa atau tidak ketika persetubuhan itu berlaku. Jadi, menurut mazhab Syafi’ie; persetubuhan yang mewajibkan kaffarah ialah persetubuhan yang berlaku ketika masih berpuasa (yakni puasa masih ada dan kemudian dibatalkan dengan persetubuhan). Adapun persetubuhan yang berlaku setelah puasa batal, maka tidak wajib kaffarah.

    Pandangan yang rajih bagi masalah ini ialah pandangan jumhur ulamak kerana ia menutup pintu helah kepada orang-orang yang ingin melanggar hukum Syariat. Jika tidak dikenakan kaffarah, nescaya semua orang yang ingin bersetubuh di siang hari di bulan Ramadhan akan melakukan sedemikian; mereka akan makan terlebih dahulu, kemudian melakukan persetubuhan . Maka tidak ada makna Syariat mewajibkan kaffarah jika sedikit helah sahaja sudah dapat menidakkannya. Kerana itu para ulamak hari ini menegaskan; pandangan yang rajih ialah pandangan jumhur tadi.

    Wallahu a’lam.

    Rujukan;

    1. Fatwa Syeikh Muhammad Soleh al-Munajjid (http://islamqa.com/ar/ref/38287/صوم).



    (Sumber: Ustaz Ahmad Adnan Fadzil SU Panel Syariah HPA)


  4. Anonymous Says:

    Tuan imam yang dihormati, yang saya musykil mengapa perlu 150k.adakah bank islam memerlukan 50k untuk membayar pekerja dan kos lain.bank kafir laknatullah pun untung 50k jugak.takdak beza. keuntungan yang dibenarkan dalam islam satu perempat. bermakna 25k. keliru


  5. Anonymous Says:

    bank memang asal tempat berhutang, aktiviti riba adalah aktiviti utama dalam mencari untung. Jadi bank adalah tempat maksiat. Peliklah bila islam dikaitkan dengan bank... BANK ISLAM misalnya. Nama yang tidak kena sebab tempat maksiat dikaitkan dengan Islam.


  6. Anonymous Says:

    Setidak2nya sistem Bank Islam lebeh selamat
    dari Bank Bersila Si-Hindu Chetti atau Si-Along..


  7. Anonymous Says:

    Penulis tidak meletakkan dirinya sebagai pemberi pinjaman.


  8. Anonymous Says:

    ADa yg kata "Bank islam menjalankan jual beli"... jual beli ini semua tipu... bukan jual beli sebenar. Jual beli sebenar kena ada barang. Bank islam jual beli rumah TAPI rumahnya belum ada.. so tak ada rumah.


  9. Anonymous Says:

    Kepada yg ingat bagi pinjam duit tanpa kaut untung adalah merugikan, jangan bagi pinjam duit! Riba tetap riba.. Walaubagaimanapun transaksinya dengan akad dan nama2 syariah, yang membebankan tetap membebankan, yang tertindas tetap tertindas.

    Pinjaman boleh dijadikan satu bentuk perkhidmatan. Setiap perkhidmatan boleh dikenakan yuran. Tetapi cukuplah sekadar yuran perkhidmatan untuk menguruskan transaksi pinjaman dan kos operasi. Perlukah ikut kadar yg serupa dgn sistem konvensional?

    Katakan Ahmad membeli rumah di Taman A dengan bayaran tunai RM200k.

    Saya yang tak mampu bayar tunai kena buat pinjaman Bank Sistem Islam.
    Akad 1, bank membeli rumah tersebut dengan harga RM200k.
    Akad 2, bank menjual kepada saya dengan harga yang saya terpaksa setuju (tanpa boleh dirunding kerana tiada pilihan lain) dengan harga RM300k pada tempoh 30thn (tempoh yang tertunggak.)

    Barang yang dibeli adalah barang yang sama, pada waktu yang sama dan ditempat yang sama. Tetapi harga barang tunai RM200k, tetapi harga barang tertunggak RM300k.

    Selepas 30thn, harga rumah meningkat jadi RM500k. Ahmad untung RM300k, manakala saya yang baru melangsaikan bayaran tertangguh hanya untung RM200k pada barang yang sama dalam tempoh pelaburan yang sama.

    Inikah sistem bank islam yang tak menindas yang dimaksudkan? Ini belum diambil kira denda kelewatan membayar dan risiko barang ditarik oleh pihak bank.


  10. Anonymous Says:

    Kalaupon bank islam dibenarkan ambil sedikit upah untuk menyara kos operasi, tapi rasanye besar juga kos tu. Gaji pekerja, sewa bangunan, api air, nak bukak branch baru, expend business area, so pendapat saya upah yang dibenarkan sebenarnya agak besar, mungkin tak sebesar riba' bank conventional....


  11. Maafkan saya, tp perbandingan bersetubuh dan perbankkan islam tu mmg sy xleh trima, saudara menghujah panjang bersetubuh tu bg menunjukkan keselarian dgn hukum perbankkan islam.., tulisan saudara juga menunjukkan satu rumusan, namun cuba berikan skali perbankkan islam yg hanya menggunakan tiket nama islamik?, insyakallah saudara akan melihat dr sudut lain selepas itu , ada bank yg hanya berselindung dan ada yg sedaya upaya menaikkan perbankkan islam yg teras asalnya murni.., sejarah dan pengalaman adalah cikgu yg baik buat kita, 1st..amati dulu bank pertama dunia.., siapa pemiliknya, bagaimana cara die meraih untung?.., kemudian kaitannya dan implikasinya terhadap global.., jd apa pula fungsi tetibe perbankan islam naik??.., mereka yg ahlinya sedaya upaya mewujudkan satu jln yg lebih baik.., tp perlu dr smua pihak agar ianya menjadi, si labu air yg kerja di perbankkan islam ni pun memberi impact.., jika mereka tidak boleh menjwb point sepatutnya dan hanya bertindak kerja sambil tidak berdakwah.., itula salah satu kelemahannya perbankan islam ini.., namun siapa pula penaung dan juga pihak yg bertanggungjwb mendidik mereka ini?,


  12. Dan pihak yg bertanggujwb ini pula siapa yg berhak menegur mereka?, sudah tentu mereka terdiri dr kalangan pemimpin dan senario zman skrg yg mengamalkan perbezaan level ini juga menyusahkan, jd kita akan mengharap golongan yg ahlinya pula menguruskan golongan pemimpin ini.., namun perlu juga di igt mereka yg ahli juga adalah golongan minority yg juga manusia yg sezaman dgn kita, manusia tidak boleh lari dr melakukan kesilapan.. reaksi keyboard warior kini yg slalunya dgn bangganya meletakkan pendpt, logic, pengalaman peribadi dan emosi sbgai titik panduan juga eleman besar yg menjengkelkan dan memberi impak besar atas perjuangan yg sebenarnya baik ini.., tabiat suka mengikut org kita(melayu) juga menjadi penyedap.., contoh apabila individu mengalami pengalaman buruk dgn perbankkan islam, pertama die akan mencari sekutunya., dan bila ketemu mereka pun merasakan telah sedar pling advanced skali dan merasakan perlu bersuara tanpa mengkaji dr pelbagai sudut dahulu serta meletakkan kesimpulan yg dibuatnya sndri adalah pling tepat, kita selalunya akan melihat sesuatu itu dgn harapan apa kita lihat selari dgn jangkaan awal kita..


  13. Tahukah saudara kebanyakan sistem perbankkan islam mendekati kitaran ekonomi seimbang.., contohnya menggunakan bai bithamal ajil barangan jualan bg proses ini akan smpai ke pengguna akhir.., manakala conventional system hanya mentepukan aliran permintaan, pengguna akhir dan secara tepatnya ekonomi seimbang dan bukan menjadikan sibkaya terus kaya, dan miskin makin tertindas.., apa relevannya si dungu yg bersetubuh siang hari bulan puasa dan implikasi kewujudan perbankan islam, 1st itu adalah keputusan dr individu dan dosanya dgn allah, perbankkan islam pula melibatkan rmai pihak, tahukah saudara ada perbankkan islam yg menolak application individu jika mengesan bank statementnya terdapat unsur genting, spa, dan benda2 laro yg lain, padahal individu tersebut stabil dan mampu membayar ansuran, jika ianya sekadar mengambil kira ke untungan.., mengapa bank itu tolak application individu tersebut?..


  14. Dan akhir skali hujah saudara di atas menekankan yg haram tetap haram, halal tetap halal.., betul.., tp sy yg baru blajar ni perlukan pencerahan.., contohnya.., al rajhi bank akadnya berlafaz.., maybank islamic pula hanya ade tajuk besar atas sekeping kertas di atasnya AKAD.., back to al quran pulak.., so bile balik ke al quran of coz lah sy yg jahil ni x layak tok mentafsir.., tp dengan jelas kat situ SYARAT SAH JUAL BELI, penjual, pembeli, brg nyata dan wujud bukan atas kertas sahaja, lafaz jelas serta persetujuan dua belah pihak??, dan taukah saudara jika barangan belian itu adalah milo sejumlah 100k, anda berhak memilih milo itu, dan wajib bank membeli milo itu pada anda.., sy percaya ada yg membaca sambil mempersoalkan ape kena mengena milo plak dlm ni, jd di sebabkan itu, kaji dahulu syariah compliance dan insyakallah faham kaitan milo td..


  15. Kemudian apa yg di ubah2 oleh perbankan islam dgn meletakkan sytem conventional sebagai teras modul utama???, sebenarnya kita manusia ni yg bermasaalah dan berubah2.., tahukah saudara berapa ramai banker di luar sana yg dulunya berdiri kukuh di bawah naungan sistem conventional, komisyenya mengalahkan head department, dan kehendak allah akhirnya menyertai perbankkan islam yg menjaga teras islamic merasakan ter reset semula segala ilmu perbankkannya.., ada juga yg lantaklah asal gaji aku msuk, ada juga yg di duga gagal di naungan perbankan islam merasa takut untuk msuk semula ke conventional., ada juga yg gagah.., berkempen gunakan islam dan dpt tawaran lebih baik(gaji,pangkat) dengan bersahaja jumpa dengan org yg dikempennya sebelum ini untuk meninggalkan balik perbankkan islam bagi menyokongnya.., contoh lain plak yg dtg dr kite sndri, pergi tanya kebanyakan banker melayu pasal asb lah contohnya.., konpem x 100% yg leh terangkan dr a smpai z, tanya bangsa lain plak try., kadang sy terkejut tgok kefasihan diowg.., mereka yg betstatus good2 dan org penting plak.., walaupun gaji 40k adakah saudara kebanyakan mereka sensitif tentang perbankkan islam ni?, sedangkan harian mereka terlibat dgn cashflow yg nilainya besar..


  16. Sebenarnya sentuhan dr mereka serta sokongannya sgt penting.., itulah sbb di awal penulisan sy ni mengatakan melibatkan pelbagai pihak.., kebanyakan org besar akan melatah, lambatlah bank u, eh i swept kat mana kredit kad pun isu ke?, then pling best menghukum.., ini secara tidak langsung jd role model kat staff bawAhannya.., kwn2, dan anak2.., ini yg dikatakan rantaian impak., contoh bila ayah kita ckp A ni elok, dan kwn kite ckp plak B lg elok, mmg kite akan ikut kwn bab kite suke mengikut.., tp tersemat kekal la di hati nurani kite yg ayah ckp A lg elok..byangkan tetibe ter ikut dgn kempen perbankkn islam sebenarnya pling buruk dan munafik, dan kehendak allah smua tutup?, siapa akan mengimbangi system yg pastinya dr musuh azali kita tu di imbangi, penulis blog memasukkan kennany and abrahim Lincoln dlm tulisannya, diowg yg nama besar dunia pun senang je di hapuskan.., mereka bru sedar dirompak besar besaran dgn sistem emas perak ke kertas.., spe yg rompak tu?, macammana penglibatan amerika dgn perang dunia ke dua asalnya.., x di nafikan desakan bank.., bank ape plak tu??, spe pengasasnya.., apa amaran islam pasal diowg?.., jd bertimbang rasa lah dengan kewujudan dan usaha mereka yg mengimbangi system yg dahulunya ikutan smua org dan tidak boleh dilwan.., dan berhati dgn bank perbankkan islam yg hanya menyamar menggunakan nama islam sahaja.., ianya sebenar serangan balas dr musuh utama kita untuk menjadikan kita keliru, tidak bersatu dan berbalah sesama sendri.., dan fikirlah ini juga, kenapa diowg sanggup ikut buat nama islam jugak, sbb diowg tau setiap drpd kita kuat untuk mempertahankan islam.., dan jika kita tidak dlm jln yg betul, diowg tak takut.., setiap individu bertanggungjwb dgn agama, bangsa kita sndri, insyakallah akan bertambah baik..


  17. Anonymous Says:

    Hukum ALLAH xbleh ikut kepahaman sndri.. nti jd sperti yahudi.. tnya pada ulama yg amalkan kehidupan sunnah.. kte sndri pn xmngamalkn sunnah mcm mane la kite nk ikut hukum ALLAH... riba ttp riba... Ekonomi ni bwah kawalan ALLAH... klau pemerintah org yg jahil agama maka ALLAH xbagila sistem ekonomi yg btul... Zman khalifa dlu ekonomi hebat.. sbb pmimpin hebat n takwa tinggi. Kte skrg pmimpin xbleh pkai pastu kte skong plak pemikiran die.. jahanam la sume...


  18. Anonymous Says:

    Assalamualaikum, En. Elias ada buat pembiayaan & pinjaman dari mana-mana bank x? Kalau ada bank apa yang betul2 halal dan bebas riba di Malaysia?


  19. Assalamualaikum. Bank2 yang dilabel Islamic di malaysia memang orang ramai dah tahu - produk haram di'laras'kan menjadi produk halal. Sebahagiannya menjadi benar2 halal tetapi ada beberapa produk yg dilabel Islamic masih syubhah dan memang terang2 haram.

    Contohnya:
    1. urusan jual beli spt rumah, kereta apa2 je berkaitan 'jual beli' rata2 memang ikut lunas syariah. Apa yg berlaku ialah bank membeli bagi pihak pembeli dan menjualnya kembali kpd pembeli dgn harga baru termasuk kadar untung. Itu ok...
    2. produk pinjaman peribadi dll yg berteraskan pinjaman semata-mata. Mulanya saya ingat semua level dah ok tapi bilamana saya semak modus operandi sehingga ke tahap tuntutan hutang kembali, di situlah bermulanya permainan & pelarasan terma syariah. Saya sendiri sekarang ni menjadi mangsa riba Bank CIMB Islamic bank. bank2 yg mengaku 'Islamic' ini biasanya akan mengenakan cas kewangan (finance charge) dan cas lewat bayaran (late charge service) dan dinyatakan dlm penyata2 yg dihantar kpd penghutang. Inilah sumber rezeki haram mereka - ya terus terang saya katakan haram sebabnya Yahudi mengamalkan 'cas' lewat dan pelbagai 'cas'yg memungkinkan jumlah pokok perlu meningkat apabila sampai kembali ke tangan mereka. Kalau pinjam melalui kredit card di ATM, pasntinya RM50 dicas juga tak kira berapa yg dikeluarkan. Pokoknya semua transaksi kemudian dilabelkan cas. So bila nak tahu semua itu ialah RIBA? Bila mana kita dapat surat lawyer konvensional.... Laywar akan maklumkan kelewatan bayaran pokok bersama2 INTEREST akan disusuli tindakan undang2. Surat pun dah BI, memang terang2 itu dipanggil interest. Bank CIMB Islamic amal interest? Ya. Saya ada bukti kukuh di tangan. Dah la mengaku Islamic bank, ambil pula peguam konvensional yg terang2an amalkan riba (tanyalah peguam2 syarie), maka mereka bank Islamic ini sendiri upah peguam yg amal riba... Islamic la konon... Kesimpulannya, tak perlu saya panjang2kan isu ini yg sudah pun saya jumpa 'semut hitam di atas batu hitam di malam hari' spt yg Nabi ingatkan tentang fitnah2 yg akan muncul kpd umat islam. Memang bank yg melabel diri mereka Islamic ini, PENIPU! PEMAKAN RIBA! dan PEMBAYAR RIBA! Semoga Allah jahanamkan mereka semua!!!


  20. Bodoh.... terlalu bodoh.... ALLAH MELARANG KITA BERJUAL BELI ATAS URUSAN ORANG LAIN... hang buta ka??? x nampak ka apa function bank islam kt situ?? x ubah mcam BERUK KERA (BROKER)...


  21. kita sebenarnya dah lama dah diperbodohkan oleh musuh2 islam... lepas Rasullah wafat dan di ikuti para sahabat... Penyembah penyembah syaitoon dah mula atur langkah untuk sesatkn kita.... SISTEM MATA WANG KERTAS, puak ni jugak cipta... dunia jadi pak turut ka...



  22. Anonymous Says:

    Salam En Elias dan rakan - rakan lain yang memberi komen.
    pertama sekali saya mohon jagalah adab bila memberi pendapat.
    Dalil dan pendapat ulamak ada..pilihlah mana yang terbaik dan mohon pada Allah SWT agar tidak tersesat. Hentikan kata - kata kesat.
    pada pendapat saya...
    jangankan bank, sistem matawang yang kita gunakan pun riba based system ( fiat money ).
    Untuk selamat daripada fitnah riba .. janganlah meminjam.. biar susah macamnana pun bersabar dan cari jalan untuk turunkan kos...

    Cuma nak Tanya..
    Untuk saya yang dah meminjam ni...
    Perlukah saya langsaikan semua hutang bank.. @ jual semua benda yang dibeli secara hutang bank agar saya dapat hidup tanpa hutang sekaligus tanpa riba?


  23. Anonymous Says:

    Menarik sungguh perbincangan ini. Bagi saya cubaan menipu Allah tu memang terjadi.

    Sebagai contoh, dalam perbankan islam, jika saya hendakkan pinjaman peribadi berjumlah RM1,000 tunai pihak bank akan membuat transaksi seperti berikut.

    Pihak bank akan menjual kepada saya sebuah computer dengan harga RM1,500 dan saya akan menjual balik kepada pihak bank dengan harga RM1,000.

    Saya akan dapat RM1,000 dan pihak bank akan dapat RM1,500.

    Dalam kes ni sapa pulak yang nak jual beli computer. Kedua-dua pihak tahu yang saya hendak adalah wang tunai. Siapa yang kita hendak tipu sebenarnya?


  24. Hilmi Ghazali Says:

    Salam Tuan2,

    Kembalilah kita kepada dasar seperti yang diajar Allah Taala melalui Al-Quran dan sunnah Nabi SAW. Semoga kita dilindungi daripada fitnah dajjal dan akhir zaman.

    O Allah, redhailah dan rahmatilah kami untuk masuk Surga Mu seperti mana orang2 beriman yang Engkau redhai.


  25. This comment has been removed by the author.

  26. Ujudnya fiat money tanpa bersandar kpd nilai hakiki sudah terserlah penipuan memperhambakan sesama manusia cerita banyak x mahu fikirlah sendiri!!!


  27. This comment has been removed by the author.

  28. This comment has been removed by the author.

  29. Ujudnya fiat money tanpa bersandar kpd nilai hakiki sudah terserlah penipuan memperhambakan sesama manusia cerita banyak x mahu fikirlah sendiri!!!


  30. Anonymous Says:

    Masalahnya dia bukan jual 150k. Dia jual 300k sebab terus ambilkira untung sampai habis bayar. Aniaya peminjam tu. Haram...


  31. Abu Ammar Says:

    Assalamualaikum

    Masya ALLAH. Artikel yang baik. Rententan dari "Perbankan Islam" dan sistem ekonomi yang berasaskan RIBA yang sentiasa "MENCURI" dari Money Supply yang dicipta atas angin, bekalan wang tidak akan mencukupi untuk membayar hutang dan hutang baru "terpaksa" dibuat untuk meanmpungnya. Tidak dapat tidak ia akan menjurus kepada inflasi dan ditambah dengan faktor faktor luaran yang lain (peperangan dan manipulasi harga minyak dan lain lain) maka kuasa beli semakin menurun dan ramai yang terperangkap dengan hutang dan akhirnya ramai yang dikenakan tindakan undang undang dan bilangan yang MUFLIS bertambah setiap hari.

    Saya memulakan Blog saya http://www.ceritahutangbankdananda.com/ dan Page saya https://www.facebook.com/ceritahutang/ untuk membantu golongan berhutang yang telah di"tekan" secara tidak adil oleh Bank Bank dan Agen Pengutip Hutang. Insya ALLAH saya nak kongsikan Artikel Artikel berkenaan dengan "Perbankan Islam" (dengan info grafik supaya senang faham) yang diwar warkan sebagai "penyelamat" bagi Umat Islam yang terang terang menipu.


  32. Nordin Says:

    Walau pun Bank Islam tidak mengenakan INTEREST seperti bank biasa, namun keuntungan yang berlebihan yang di kenakan kepada pengguna itu ada lah di kira riba' juga. Harga kereta 100k jadi 150k adalah keuntungan yang melampau, sebab itu dikira riba'.


  33. sekalipun bank islam menyatakan urusniaga mereka bebas dari riba, tetapi perlu diingat amalan tindas menindas tetap ada.., dan atas sebab inilah Allah mengharamkan riba'.


  34. Anonymous Says:

    sebaiknya bank tak boleh letak nama islam sebagai nama bank, letak nama lain yang bercirikan islam, sebab duit saya dalam akaun bank pernah ghaib. bila duit hilang pelanggan akan marah bank, segala bentuk sumpahan diberikan kepada bank, cth celaka bank is***, pelanggan bank isxxx datang dari pelbagai agama dan bangsa buat malu sahaja


  35. Anonymous Says:

    saya pinjam duit dari bank islam 30 ribu dan kena bayar balik 70 ribu dalam tempoh 10 tahun, untung bank islam terlalu besar dan menyusahkan peminjam, saya tak tahu adakah bank islam membuat keuntungan secara back door riba? saya nak tahu jawapannya di akhirat kelak apabila pemilik bank di tanya di hadapan Allah.



  36. Tuan Nyonya
    Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
    Keuangan *
    * Home Loan
    * Investasi Pinjaman
    * Auto Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    * Line of Credit
    * Kedua Mortgage
    * Akuisisi kreditan
    Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 1,5%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 12 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
    Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
    dangotegrouploandepartment@gmail.com


  37. Anonymous Says:

    Saya bukan pakar hukum tapi bukanlah terlalu jahil untuk memahami pendebatan serta hujah sharie yang membolehkan atau mengharamkan sesuatu pelaksanaan transaksi melibatkan kewangan.
    Mohon pakar-pakar hujah didalam forum ini menyelesaikan persoalan:

    1. Pinjaman atau hutang tulin tanpa sedikit pun dikenakan keuntungan walaupun sejemput, contohnya pinjam 100.00 mesti bayar 100.00. Jika yang terdesak sangat memerlukan maka setiap tambahan nilai melebihi pinjaman pokok adalah haram walaupun sudah ada usaha sebelum berurusan membuat persetujuan keuntungan diakhir pembayaran pinjaman.

    Soalnya: kaedah apa lagi untuk institusi kewangan ini gunapakai untuk membuat keuntungan bagi meneruskan kewujudannya sebagai membantu individu yang sangat memerlukan.
    Kononnya saya pemilik bank dan berhajat membantu membiaya keperluan terdesak seseorang, APA PERLU SAYA LAKUKAN untuk memenuhi syarak.

    Buangkan ketepi emosi dan hujahkan secara ilmiah bukan kerana Ego atau tersepit. Kalau tidak berpengetahuan jelas tentang samada Hukum atau Cara bank berfungsi sila jangan memandai-mandai minta perhatian. Riak dan perkataan yang menyesatkan umat adalah kerja setan. Saya menunggu respon.


  38. Anonymous Says:

    Jangan pergi meminjam duit atau pembiayaan dimana-mana institusi kewangan. Bank konvensyional haram pasal RIBA dan Bank Islam diragui kesahihannya menjalankan urusniaga Islam seperti yang didebatkan disini.
    Tan kan selepas selesai meminjam baru tersedar dan bising bising HARAM HALAL atau pun memang faham dari awal lagi tetapi sengaja melangkah kebank meminjam duit atau mohon pembiayaan.
    Pergi lah cari institusi yang boleh dipinjam dan bayar balik nilai pinjaman atau pembiayaan asal.KALAU ADA lah menunggu anda!

    Tiada siapa yang memaksa meminjam jadi tidaklah perlu bersusah payah risau tentang penglibatan diri dengan RIBA.


  39. Anonymous Says:

    Selepas pinjaman atau pembiayaan diluluskan maka terlompat terlatah pasal HARAM HALAL? Gitu yer sifat terpuji manusia mukmin?

    Dicadangkan bagi yang terlalak terlolong sebab tersepit nak bayar balik hutang yang kau orang sendiri pergi bank isi borang minta pinjam sila cuba-cuba buat begini:

    1. Cari Firman atau Hadis dimana-mana yang mengatakan bahawa pinjaman yang dibuat tak payah bayar dan berdosa kalau bayar.

    2. Pergi jer kat bank dan kasi tahu nak batalkan perjanjian kerana Unsur Riba dan bayar balik semua yang dipinjam kalau mampu.

    Renung diri sendiri dan cermin diri. Jangan jadi muslim yang jijik.


  40. hari yang baik untuk semua orang malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

     Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan saya kehilangan 5,000MYR, kepada seorang wanita di Arab Saudi.

     i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

     Saya memohon untuk jumlah pinjaman Rp80,000MYR dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 80,000MYR. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

    Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat adil hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat dalam mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi Puan Emiliana melalui e-mel: emilianawilson11@gmail.com untuk pinjaman anda

    Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi meluangkan masa untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam kehidupan anda.
    satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.


  41. Anonymous Says:

    Dari En Man
    Mengapa Dalam Islam Diharamkan Riba?
    - Riba Qardh adalah riba yang muncul karena adanya tambahan atas pokok pinjaman dalam hutang piutang maupun jual beli kredit
    - Riba Jahiliyah adalah riba yang ada saat zaman jahiliah dimana tambahan atas pokok pinjaman dalam hutang-piutang yang terjadi karena pinjaman dibayarkan melebihi batas waktu yang ditentukan dalam akad
    - Riba Fadhl adalah tambahan kuantiti yang muncul karena proses pertukaran dua jenis barang ribawi
    - Riba Nasi’ah adalah tambahan kuantiti dalam proses pertukaran dua jenis barang ribawi karena adanya penangguhan

    Pinjaman Secara Islamik di Malaysia
    - Ada unsur keuntungan berlebihan.
    - Ada akad yang pelik, contoh beli komputer RM8500 tapi pada masa sama jual kembali pada harga RM5000.
    - Pengiraan bayaran balik pinjaman adalah berdasarkan kepada bunga/interest bank konvensional
    - Produk terbaru, bayaran boleh berubah jika kadar bunga BLR Bank Negara berubah

    Dari Abu Hurairah. dia berkata; “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Akan datang kepada manusia suatu masa di mana saat itu mereka akan memakan riba, ” Abu Hurairah berkata; maka timbullah pertanyaan kepada beliau; “Apakah semua manusia melakukannya?” Beliau menjawab: “Yang tidak makan di antara mereka akan mendapatkan debunya.(Ahmad, Abu dawud, Nasai dan Ibn Majah)

    SATU ANALOGI
    Siti dan Ahmad adalah sepasang suami isteri yang sangat inginkan seorang anak, tapi malang sekali benih Ahmad tidak subur. Halim bersimpati terhadap pasangan ini dan ingin membantu. Mereka tahu jika Siti dan Halim bersetubuh untuk mendapatkan anak, ini adalah haram di sisi agama. Oleh itu untuk mengelak persetubuhan haram, mereka telah melakukan pembenihan secara tabung uji menggunakan telur Siti dan sperma Halim.

    Persamaan Antara 2 Kes Di Atas
    1. Salah satu sebab riba diharamkan adalah kerana Allah tidak membenarkan penindasan dan keuntungan yang berlebihan.
    2. Perbankan Islam telah mencipta produk yang dikatakan halal dengan menukar riba kepada jual beli, tetapi penindasan dan keuntungan yang berlebihan tetap berlaku.
    3. Adakah ini yang dimaksukan oleh hadis diatas?
    4. Salah satu sebab zina diharamkan adalah tidak mahu zuriat dan keturunan yang rosak (tidah sah) akibat perbuatan zina.
    5. Siti, Ahmad dan Halim telah megelak zina dari berlaku dengan menggunakan kaedah pembenihan secara tabung uji.


  42. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.


  43. orgkapak Says:

    Macam mana syarikat/organisasi boleh memberi pinjaman tanpa riba kpd umat Islam. Begini caranya:
    1. Syarikat/Organisasi menjalankan perniagaan.
    2. Keuntungan yang didapati melalui perniagaan inilah yang boleh diberikan sbg pinjaman. Ini lah ikhsan dan tanggung jawab sosial kpd umat Islam.
    3. Jangan takut, janji Allah itu benar. Jika kita bersungguh-sungguh utk melaksanakan perintah Allah dan yakin, insya allah, Allah akan membantu niat murni kita.


  44. Anonymous Says:

    akad yang menghalalkan riba.. konsepnya sama sahaja.. malah kiraan pembiayaan dikira berapa lama penangguhan bayaran itu dibuat.. jika 150k itu dikatakan harga jual sebuah kereta kenapa berbeza bagi orang yang membayar ansuran selama 7 tahun dan 9 tahun?? sepatutnya dikira begini 150k/7/12 atau 150/9/12.. ini tidak dikira melalui interest dan di darab berdasarkan tahun yang dipinjam..


  45. Anonymous Says:

    Saya cadangkan bank bukak syarikat jual beli kereta....Bank beli beberapa kereta yang mereka rasa popular dan menjual kepada pembeli dengan keuntungan. Syarikat ni boleh menjual dan memberi pembayaran tertangguh kepada pembeli kereta.
    Di sini terdapat risiko kepada syarikat jika terdapat beberapa kereta yang tidak dapat dijual. Ini merupakan suatu cadangan yang boleh dicuba. Perniagaan mesti ada risiko untuk rugi. RIBA takde risiko untuk rugi, kalau tak bayar RIBA pinjaman harta peminjam mungkin dirampas oleh mahkamah.


  46. Anonymous Says:

    Perbankan islam menggunakan istilah jual beli, persoalannya
    Adakah benar pihak bank memiliki secara mutlak barangan, seperti kereta, rumah
    yang hendak dijual
    Bukankah syarat jual beli, penjual hanya boleh jual barang yg dimiliki olehnya.
    Apa yg berlaku pihak bank hanya membuat kontrak jual beli dan tidak pernah pun
    berniat untuk memiliki barangan tersebut untuk dijual kemudian....bukankan
    perkara ini seakan2 sama dengan kesah larangan menangkap ikan pada hari sabtu?


  47. Salam!
    Saya adalah Dr Robert West, pemberi pinjaman pinjaman swasta dan pengarah urusan firma pilihan Westrade, sebuah firma berdaftar dan firma kewangan yang diiktiraf dengan laman web rasmi syarikat yang diluluskan di mana kami menawarkan pinjaman peluang masa untuk individu dan organisasi korporat di seluruh dunia. kami adalah organisasi pinjaman pinjaman kewangan yang terkenal di dunia dengan pensijilan perkhidmatan kewangan, berdaftar dan diiktiraf di seluruh dunia, di firma kewangan Opsyen Westrade, kami menyediakan pinjaman kepada mana-mana jenis kepada individu dan badan korporat di mana-mana bahagian dunia dengan mekanisme pemberian pinjaman sistem dalam talian kami di minat yang sangat berpatutan 2% hubungi kami hari ini. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada kami bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada anda.
    hubungi kami hari ini melalui
    E-mel: robertwestradefinancefirm@gmail.com
    semua yang kami perlukan adalah maklumat anda dalam format di bawah
     
    BUTIRAN PEMOHON
    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jantina:
    5) Status Perkahwinan:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    11) Tempoh Pinjaman:
    12) Tujuan Pinjaman:
    13) Agama:
    14) Pernahkah anda memohon sebelum:
    15) Nama Facebook:
    16) Nombor Whatsapp:
    17) Nama Pengguna Instagram:
    18) Adakah anda bercakap Bahasa Inggeris:
    19) Tarikh lahir:

    Apabila anda memohon dengan kami, anda memohon dengan syarikat yang dipercayai yang mengambil berat tentang keperluan kewangan anda. Kami akan menjaga anda melalui keseluruhan proses
    Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang anda selesaikan untuk membayar balik dengan mengambil kira keadaan kewangan Peribadi semasa anda dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya. hubungi saya melalui
    E-mel: robertwestradefinancefirm@gmail.com

    Salam
    Dr Robert West


  48. Sy mahu kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yg Dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti Muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami sy mati dalam sebuah kereta. kemalangan dan sejak itu hidup menjadi sangat kejam kepada sy dan keluargaku dan sy telah cuba utk mendapatkan pinjam dari bank-bank di malaysia dan sy ditolak dan dinafikan kerana sy tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan sy sangat sedih
    Pada hari yg dikhaskan ini semasa saya melalui internet, sy melihat kesaksian Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjam dari Puan Rossa dan sy menghubungi beliau utk bertanya mengenai pinjam Rossa ibu dan bagaimana sebenarnya pinjam dari ibu Rossa dan dia memberitahu sy benar dan sy menghubungi Ibu Rossa dan memfailkan permohonan pinjam sy dan pinjaman sy diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 24 jam saya mendapat wang pinjam sy di dalam akaun bank sy dan apabila sy menyemak akaun sy, wg pinjam sy adalah utuh dan sy sangat gembira dan Sy telah berjanji bahawa sy akan membantu memberi keterangan kepada orang lain mengenai syarikat pinjam ibu rossa, jadi sy ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada sesiapa yg memerlukan pinjaman utk menghubungi Puan Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda juga boleh menghubungi sy melalui email saya: mirabintimuhammed @ gmail.com untuk maklumat serta kawan-kawan saya A nnisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com


  49. Halo,
    Ini adalah untuk memberitahu masyarakat bahawa Puan Charity White, pemberi pinjaman swasta, mempunyai peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan bantuan kewangan, membayar bil, melabur dalam perniagaan baru atau meningkatkan perniagaan anda. Kami memberi pinjaman 2% kepada syarikat dan individu. Ia tidak memerlukan banyak dokumen, serta terma dan syarat yang jelas dan sensitif. Hubungi kami melalui e-mel: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan menyediakan perkhidmatan terbaik kami.


  50. Anonymous Says:

    Pada prndapat sy bank islam ke konvensional sama shj cuma yg bank islamic ni hnya utk menghalalkan apa yg dioanggik riba dgn alasan darurah. Tiba itu digaramkan Allah adlah kerana terdapatnya unsur2 kezaliman yg nyata daripada yg memberi hutang kpd yg berhutang. Jd persoalannya adakah bank “idlamic” ni dapat menghilangkan unsur2 kezaliman yg ada dlm sistem riba itu sendri? Jwapannya sudah tentulah tidak!

    Situasi 1: Ali ingin membeli kereta dgn harga 100k dgn bank konvensional atas kontrak hutang selama 9 tahun dan harus membayar blik sebanyak 150k. Jd ada tambahan sebanyak 50k dan itu jrlas riba.

    Situasi 2: Ali ingin membeli kereta dgn harga 100 k ttp tiada duit jd Ali pergi ke islamic bank dan pihak bank bersetuju utk mrmbeli kereta tersebut dgn harga asalnya 100k dan menjualnya kembali kpd Ali dgn harga 150k selama 9 tahun. Jd ada keuntungan tambahan dr pihak bank kepada Ali sebanyak 50k.

    Jadi jika Ali pergi ke bank konvensional atau islamic pon ttp harus membayar tambahan sebanyak 50k. Jd dimana bezanya? Ali typ terbeban dengan tamabahan hutang yang harus dibayar sebanyak 50k cuma yang ditukar adalah akadnya dan yg menjadi persoalan adakah kereta tersebut brnar2 dimiliki okeh pihak bank atas nama bank itu sendiri sebelum dijual kpd Ali?

    “Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba". Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.” (QS 2;275)

    Jadi siapakah golongan yang dirujuk oleh Allah di dalam ayat ini dimana mereka mngatakan riba itu sama shj spt jual beli? Wallahualam.


  51. Halo, nama saya ialah Aishyah Bin syafiq, saya masih tidak percaya kerana saya tidak pernah dalam hidup saya percaya terdapat pinjaman pemberi pinjaman dalam talian sebenar akibat pengalaman saya yang ditipu oleh syarikat palsu di Filipina, tetapi kawan saya Sharifah Amirul memperkenalkan saya kepada dr. Robert, seorang peminat yang baik hati dan pemberi pinjaman pinjaman tulen yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak RM15,000, Sharifah Amirul memberitahu saya mengenai Dr. Robert. bagaimana dia mendapat pinjaman daripada firma kewangan Robert Robert dan menunjukkan bukti pemindahan pinjaman dari akaun syarikat Dr Robert kerana pinjamannya telah diluluskan.
    Saya masih ragu-ragu sehingga saya menghubungi Dr Robert dengan ketakutan yang besar di hati saya, tetapi kejutan terbesar saya adalah untuk berjaya dan menerima pinjaman dan memulakan perniagaan yang baik dan kejutan yang paling besar, permintaan pinjaman saya telah diluluskan oleh Dr, Robert dan dalam masa 48 jam pemprosesan, saya mendapat pinjaman saya dipindahkan ke akaun bank saya dan sehingga kini saya masih terkejut dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat pinjaman yang memberi pinjaman kepada saya, saya akan memberi keterangan mengenai syarikat pinjaman itu
    jadi saya menggunakan peluang ini untuk menasihati semua saudara lelaki dan saudara perempuan saya yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Dr Robert melalui
    e-mel: robertwestradefinancefirm@gmail.com
    dan anda juga dapat menghubungi saya melalui saya
    e-mel: aishyahsyafiq1985@gmail.com atau anda juga boleh menghubungi rakan saya yang memperkenalkan saya kepada Dr. Robert melalui
     e-mel: sharifahamirul05@gmail.com untuk maklumat lanjut
    Semoga Allah SWT terus memberkati Dr. Robert kerana mengubah keadaan kewangan saya dengan lebih baik dan saya berharap dia menjalani kehidupan yang panjang


  52. Salam khusus kepada semua orang yang membaca ini sekarang juga!

    Saya ingin memulai dengan mengucap syukur kepada allah atas anugerah kehidupan.
    Nama saya Yusi Retnowati dan saya ingin berbagi cerita bagus tentang bagaimana Nyonya Ana Michael dari Guaranty Trust Loan membuat hidup saya menjadi manis.
    Saya mengalami kesulitan keuangan untuk beberapa lama dan saya harus boorow dari teman-teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima gaji saya.
    Dan saat itulah hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan kehilangan ayah saya bulan berikutnya. Setelah pemakaman ayahku, teman-temanku mulai meminta uang mereka kembali.

    Saya sangat hancur karena keluarga saya menderita dan saya tidak punya uang untuk membayar hutang saya. Jadi, saya memutuskan untuk pergi ke bank saya, BCA meminta pinjaman tapi saya menolak pinjaman karena saya tidak punya pekerjaan. Jadi saya menjadi sangat ingin mendapatkan uang untuk membayar hutang saya. Kemudian saya memutuskan untuk memeriksa situs web jika saya akan melihat pemberi pinjaman pribadi yang dapat saya pinjam. Sebenarnya, saya melihat begitu banyak cerita bagus secara online dan saya pikir hidup saya akan berubah untuk selamanya tapi saat itulah menjadi sangat buruk sehingga saya hampir menghabiskan hidup saya karena saya diminta membayar begitu banyak biaya hanya untuk saya agar tidak menerima pinjaman. .

    Tapi saat kupikir hidupku sudah berakhir, saat itulah allah menggunakan temanku yang kutemui di bank untuk membantuku. Teman saya Pak Harun, saya menceritakan kisah saya kepadanya dan bagaimana saya dipecat dan pinjaman online yang tidak berhasil. Jadi, dia mengatakan kepada saya bahwa seharusnya tidak khawatir bahwa dia akan mengenalkan saya kepada pemberi pinjaman yang dapat dipercaya yang dipinjamnya.

    Jadi, setelah dia memberi tahu saya bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Guaranty Trust Loan, saya memutuskan untuk menghubungi informasi kontak Guaranty Trust Loan yang dia berikan kepada saya yaitu: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com.

    Setelah itu proses persetujuan kredit saya selesai dan saya menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyatakan bahwa saya harus memberikan rincian bank saya. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta.
    Begitulah hidup saya berubah dan saya akan terus membagikan berita sehingga setiap orang bisa melihat dan menghubungi perusahaan yang baik yang mengubah situasi saya.

    Anda bisa menghubungi Guaranty Trust Loan via email: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya kepada saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya. Inilah email saya: yusiretnowati06@gmail.com

    Dan di bawah ini adalah rincian akun saya yang dikreditkan dari Securedy Trust Loan,
    Nama Bank: Bank BCA

    Alamat bank: jln.dr.setiabudhi bandung

    Nama akun: Yusi Retnowati

    Nomor akun: 2330142840:

    Tipe akun: tahapan BCA

    Segera setelah saya membayar biaya dokumen, saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan hari ini saya bebas dari biaya finansial dan sekarang saya memiliki bisnis pribadi saya. terimakasih kepada Allah atas anugrah-Nya atas hidupku.


  53. Zara Says:

    BERITA BAIK UNTUK AL

    Saya ingin mengingatkan semua pencari pinjaman internet untuk berhati-hati, terdapat penipuan pinjaman dalam talian di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen palsu dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran, maka mereka akan meminta anda membayar yuran lesen dan bayaran pemindahan, jadi berhati-hati.

    Semua pemberi pinjaman palsu ini mempunyai banyak persamaan yang saya dapati dan saya akan menyenaraikan mereka di bawah

    Kebanyakan mereka mempunyai akaun gmail

    Mereka semua mempunyai kuasa yang meyakinkan. mereka akan menjanjikan segala-galanya

    Mereka semua mempunyai gambar profil palsu seorang wanita yang memakai tudung

    Mereka semua memberi kadar faedah 2%

    Tiada had pada jumlah yang anda boleh pinjam

    Berita baiknya ialah saya telah menemui firma pinjaman dalam talian yang sah. Saya tidak berada di sini untuk berkhotbah tetapi untuk membantu orang keluar dari pengisap wang ini. hubungi syarikat (Dailypayloan@yahoo.com) Jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman, atau anda menghantar saya e-mel peribadi (zaradam@yahoo.com). Satu perkataan cukup untuk orang bijak


  54. Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman automatik, pinjaman pertanian, pembelian pinjaman dan penjualan, pinjaman pelaburan atau pembiayaan projek? Kami menubuhkan sebuah institusi pemberi pinjaman negara untuk memberi sokongan kepada syarikat awam dan syarikat sektor swasta serta individu. Ini adalah untuk menyokong status kewangan di seluruh dunia. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini, kami memberi jaminan bahawa tawaran terbaik adalah kebahagiaan kami. Keutamaan Kami menawarkan pinjaman kepada bahagian-bahagian yang berlainan di dunia. Asia, Australia / Oceania, Eropah, Amerika Utara, Amerika Selatan dan Afrika, Antartika. Hubungi kami untuk maklumat lanjut.Email
    hubungi RUMANA J LOAN Dari melalui E-mel: rumanajloanfirm@gmail.com
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) tempoh pinjaman: ...............
    10) sebab untuk pinjaman: ...........
    11) adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    Best Regard


  55. Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman automatik, pinjaman pertanian, pembelian pinjaman dan penjualan, pinjaman pelaburan atau pembiayaan projek? Kami menubuhkan sebuah institusi pemberi pinjaman negara untuk memberi sokongan kepada syarikat awam dan syarikat sektor swasta serta individu. Ini adalah untuk menyokong status kewangan di seluruh dunia. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini, kami memberi jaminan bahawa tawaran terbaik adalah kebahagiaan kami. Keutamaan Kami menawarkan pinjaman kepada bahagian-bahagian yang berlainan di dunia. Asia, Australia / Oceania, Eropah, Amerika Utara, Amerika Selatan dan Afrika, Antartika. Hubungi kami untuk maklumat lanjut.Email
    hubungi RUMANA J LOAN Dari melalui E-mel: rumanajloanfirm@gmail.com
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) tempoh pinjaman: ...............
    10) sebab untuk pinjaman: ...........
    11) adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    Best Regard


  56. HAPPY NEW YEAR HAPPY NEW YEAR HAPPY NEW YEAR
    DARI-rossastanleyloancompany

    Apakah Anda membutuhkan kredit yang urg?

    Sangat Cepat dan Transfer Instan ke rekening bank anda
    Bayar kembali bulan setelah Anda
    akun bank
    * Suku bunga rendah 2%
    * Pengembalian jangka panjang (1-30) Panjang
    * Pinjaman fleksibel dan gaji bulanan
    *. Berapa lama waktu yang dibutuhkan untuk membiayai? Setelah mengajukan pinjaman
    Anda mungkin mengharapkan jawaban kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 48 Jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan
    Dari kru Di perusahaan pinjaman ROSSA STANLEY, kami adalah perusahaan pembiayaan yang berpengalaman yang menyediakan fasilitas pinjaman mudah untuk tulus, korporat, legal dan publik dengan tingkat bunga 2%. Kami memiliki akses ke koleksi uang tunai untuk diberikan kepada perusahaan dan mereka yang memiliki rencana untuk memulai bisnis tidak peduli sedikit atau besar, kami memiliki uang tunai. Yakinlah yang kesejahteraan dan Kenyamanan Anda adalah prioritas utama kami, di sini kami di sini untuk mengurus Anda.

    Hubungi perusahaan pinjaman yang sah dan dapat dipercaya dengan track record layanan yang memberikan kebebasan finansial kepada Perserikatan Bangsa-Bangsa.
    Untuk informasi lebih lanjut dan pinjaman yang meminta untuk bisnis anda, belilah rumah, beli mobil, liburan, hubungi kami via,

    E-mail Resmi: rossastanleyloancompany@gmail.com
    Instagram resmi: Rossamikefavor
    Twitter resmi: Rossastanlyloan
    Official Facebook: rossa stanley favor
    CSN: +12133153118
    untuk respon cepat dan cepat.
    Silahkan mengisi aplikasi di bawah ini dan kami akan memanggil Anda lagi, Kami tersedia 24/7

    DATA PEMOHON

    1) Nama Lengkap:

    2) Negara:

    3) Alamat:

    4) Jenis Kelamin:

    5) Status Perkawinan:

    6) Pekerjaan:

    7) Nomor Telepon:

    8) posisi saat bekerja:

    9) Penghasilan:

    10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:

    11) Durasi Pinjaman:

    12) nama facebook:

    13) nomor Whatsapp:

    14) Agama:

    15) Tanggal lahir:

    SALAM,
    Mrs.Rossa Stanley Favor
    ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
    Email rossastanleyloancompany@gmail.com


  57. yustiharun Says:

    Saya ingin memulai dengan bersyukur kepada allah untuk karunia hidup.
    Nama saya Yusti Harun dan saya ingin berbagi cerita yang bagus tentang bagaimana Ny. Maria Pedro dari Guaranty Trust Loan membuat hidup saya manis.
    Saya sedang mengalami kesulitan keuangan untuk beberapa waktu dan saya harus meminjam dari teman-teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima gaji saya.
    Dan saat itulah hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan saya kehilangan ayah saya pada bulan berikutnya. Setelah ayahku dimakamkan, teman-temanku mulai meminta uang mereka kembali.

    Saya sangat terpukul karena keluarga saya menderita dan saya tidak punya uang untuk membayar hutang saya. Jadi, saya memutuskan untuk pergi ke bank saya, BCA untuk meminta pinjaman tetapi saya ditolak pinjaman karena saya tidak punya pekerjaan. Jadi saya menjadi putus asa untuk mendapatkan uang untuk membayar hutang saya. Kemudian saya memutuskan untuk memeriksa situs web jika saya akan melihat pemberi pinjaman pribadi yang dapat saya pinjam. Sebenarnya, saya melihat begitu banyak cerita bagus secara online dan saya pikir hidup saya akan berubah untuk selamanya tetapi saat itu menjadi sangat buruk sehingga saya hampir mengambil hidup saya karena saya diminta untuk membayar begitu banyak biaya hanya untuk saya tidak menerima pinjaman .

    Tetapi ketika saya berpikir hidup saya sudah berakhir, saat itulah allah menggunakan teman saya yang saya temui di bank untuk membantu saya. Teman saya Nyonya Erpan, saya menceritakan kisah saya kepadanya dan bagaimana saya dipecat dan pinjaman online yang tidak berhasil. Jadi, dia mengatakan kepada saya bahwa tidak perlu khawatir bahwa dia akan memperkenalkan saya kepada kreditur yang dapat diandalkan yang dia pinjam.

    Jadi, setelah dia memberi tahu saya bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Guaranty Trust Loan, saya memutuskan untuk menghubungi informasi kontak dari Guaranty Trust Loan yang dia berikan kepada saya yaitu: mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com

    Setelah itu proses persetujuan kredit saya selesai dan saya menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyatakan bahwa saya harus memberikan rincian bank saya. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta.
    begitulah hidup saya berubah dan saya akan terus berbagi berita sehingga semua orang dapat melihat dan menghubungi perusahaan yang baik yang mengubah situasi saya.

    Anda dapat menghubungi Guaranty Trust Loan melalui email: mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya kepada saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya. Inilah email saya: yustiharun5@gmail.com


    Dan di bawah ini adalah detail akun saya yang dikreditkan pinjaman dari Guaranty Trust Loan,
    Nama Bank: Bank BCA

    Alamat bank: jln.dr.setiabudhi bandung

    Nama akun: Yusti Harun

    Nomor akun: 2348702337:

    Jenis akun: tahapan BCA

    Segera setelah saya membayar biaya dokumen, saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan hari ini saya bebas secara finansial dan sekarang saya memiliki bisnis pribadi saya. terima kasih kepada Allah atas rahmatnya atas hidupku.


  58. Gloria S Says:

    Halo, saya Ny. GLORIA Peminjam Pinjaman Swasta. Kami memberikan pinjaman kepada perusahaan 2% lebih rendah. Apakah Anda perlu pinjaman segera untuk membayar utang, ATAU Anda memerlukan pinjaman usaha untuk meningkatkan bisnis Anda, membayar tagihan Anda dan meningkatkan kesuburan perusahaan Anda? apakah Anda telah ditolak oleh Bank dan lembaga keuangan lainnya? kami memberikan layanan yang baik kepada individu, perusahaan, pria dan wanita bisnis dan kami bersedia membantu orang yang bersedia menulis kepada perusahaan kami dan mendaftar dengan kami dan kami akan membantu banyak orang yang secara finansial turun. Namun, Opportunity Finance ada di Door Step Anda, jadi hubungi kami hari ini melalui email di: (gloriasloancompany@gmail.com) atau WhatsApp Number + 1 (631) 483-9037 dan dapatkan pinjaman Anda hari ini.
    Mrs. Gloria S MD / CEO
    PERSYARATAN KREDIT INFORMASI YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama lengkap: ............
    2) Jenis Kelamin: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nomor Telepon: ........
    6) Pekerjaan: ..............
    7) Penghasilan: ......
    8) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: ....
    9) Jangka waktu pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Sudahkah Anda mengajukan permohonan dan ditolak? Kemudian ........
    12) Apakah kamu berbicara bahasa Inggris .......
    Salam


  59. Gloria S Says:

    Halo, saya Puan GLORIA Peminjam Pinjaman Swasta. Kami memberi pinjaman kepada syarikat 2% yang lebih rendah. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang, ATAU anda memerlukan pinjaman perniagaan untuk meningkatkan perniagaan anda, membayar bil anda dan meningkatkan kesuburan syarikat anda? telahkah anda
    ditolak oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami menyediakan perkhidmatan yang baik kepada
    individu, korporat, lelaki dan wanita perniagaan dan kami bersedia membantu orang
    yang bersedia menulis kepada syarikat kami dan mendaftar dengan kami dan kami akan membantu ramai
    orang yang turun secara kewangan. Walau bagaimanapun, Opportunity Finance berada di Langkah Pintu anda,
    jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriasloancompany@gmail.com) dan dapatkan pinjaman anda hari ini. Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Sebab untuk pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    12) Adakah anda bercakap bahasa Inggeris .......
    Best Regard


  60. Gloria S Says:

    Halo, saya Puan GLORIA Peminjam Pinjaman Swasta. Kami memberi pinjaman kepada syarikat 2% yang lebih rendah. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang, ATAU anda memerlukan pinjaman perniagaan untuk meningkatkan perniagaan anda, membayar bil anda dan meningkatkan kesuburan syarikat anda? adakah anda telah dinafikan oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami memberikan perkhidmatan yang baik kepada individu, korporat, lelaki dan wanita perniagaan dan kami bersedia membantu orang yang bersedia menulis kepada syarikat kami dan mendaftar dengan kami dan kami akan membantu ramai orang yang secara kewangan turun. Walau bagaimanapun, Opportunity Finance berada di Langkah Pintu anda, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriasloancompany@gmail.com) Atau WhatsApp Number +1 (330) 577-2856 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Sebab untuk pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    12) Adakah anda bercakap bahasa Inggeris .......
    Best Regard


  61. Siti Aminah Says:

    Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.


  62. nama saya Ibu Najwa Mohamed I tinggal di George Town Malaysia, saya dengan cepat mahu menggunakan media dalam talian ini untuk memberitahu semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati agar tidak jatuh ke tangan peminjam palsu. Saya ingin memberi keterangan tentang bagaimana Tuhan Yang Maha Kuasa membimbing saya kepada pemberi pinjaman yang benar dan mengubah hidup saya dari rumput ke Grace. Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman dalam talian jadi saya memutuskan untuk menghubungi rakan yang baru mendapat pinjaman dalam talian dan berkongsi kisahnya dalam talian, dia memberitahu saya tentang seorang wanita bernama Puan Rika Anderson, Ketua Pegawai Eksekutif RIKA ANDERSON LOAN COMPANY.
    Beberapa hari yang lalu saya memohon pinjaman (Rm200,000,000) dengan kadar faedah yang rendah, saya memberitahu ibu saya apa yang saya mahu gunakan untuk membina perniagaan saya dan pinjaman saya telah diluluskan dengan mudah. Tidak ada tekanan dan semua persediaan dibuat dengan pemindahan kredit dan dalam masa kurang dari 24 jam saya menerima mesej bank dari pemindahan pinjaman saya ke akaun bank saya dan saya sangat gembira dengan perniagaan saya dan keluarga saya. sesiapa sahaja yang memerlukan hubungan dengan ibu pemberi pinjaman Rika melalui e-mel rikaandersonloancompany@gmail.com, saya berjanji untuk berkongsi kesaksian. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia demi kebaikan yang telah dilakukannya dalam hidup saya. Anda juga boleh menghubungi saya pada masa semut melalui najwamohamedh@gmail.com


  63. nama saya Ibu Najwa Mohamed I tinggal di George Town Malaysia, saya dengan cepat mahu menggunakan media dalam talian ini untuk memberitahu semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati agar tidak jatuh ke tangan peminjam palsu. Saya ingin memberi keterangan tentang bagaimana Tuhan Yang Maha Kuasa membimbing saya kepada pemberi pinjaman yang benar dan mengubah hidup saya dari rumput ke Grace. Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman dalam talian jadi saya memutuskan untuk menghubungi rakan yang baru mendapat pinjaman dalam talian dan berkongsi kisahnya dalam talian, dia memberitahu saya tentang seorang wanita bernama Puan Rika Anderson, Ketua Pegawai Eksekutif RIKA ANDERSON LOAN COMPANY.
    Beberapa hari yang lalu saya memohon pinjaman (Rm200,000,000) dengan kadar faedah yang rendah, saya memberitahu ibu saya apa yang saya mahu gunakan untuk membina perniagaan saya dan pinjaman saya telah diluluskan dengan mudah. Tidak ada tekanan dan semua persediaan dibuat dengan pemindahan kredit dan dalam masa kurang dari 24 jam saya menerima mesej bank dari pemindahan pinjaman saya ke akaun bank saya dan saya sangat gembira dengan perniagaan saya dan keluarga saya. sesiapa sahaja yang memerlukan hubungan dengan ibu pemberi pinjaman Rika melalui e-mel rikaandersonloancompany@gmail.com, saya berjanji untuk berkongsi kesaksian. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia demi kebaikan yang telah dilakukannya dalam hidup saya. Anda juga boleh menghubungi saya pada masa semut melalui najwamohamedh@gmail.com


  64. ayu amangku Says:

    Saya sangat berterima kasih kepada Allah SWT dan kepada Ny. Rika Anderson kerana memberi saya pinjaman sebanyak RM250,000. Nama saya Ayu Amangku, saya dari Indonesia dan kini tinggal di malaysia. Saya telah berutang bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit sifar dan saya telah membantu banyak kewangan rumah, tetapi semua telah menolak saya kerana penarafan kredit saya yang tinggi dan penarafan kredit yang rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah berhenti membaca dan belajar tentang RIKA ANDERSON LOAN COMPANY di salah satu blog saya hubungi perunding kredit Rika Rika melalui e-mel: (rikaandersonloancompany@gmail.com) dengan keyakinan bahawa pinjaman saya diberi beberapa hari lalu dan berharap untuk datang lagi, maka saya menyadari bahawa tidak semua Syarikat pinjaman blog adalah betul palsu kerana semua penghinaan kewangan saya telah diselesaikan, sekarang saya mempunyai nilai yang sangat besar dan usaha perniagaan yang berkualiti, saya tidak boleh menyimpan ini untuk saya jadi saya harus mulakan dengan berkongsi kesaksian tentang perubahan hidup ini. Anda boleh menghubungi Cik Rika Anderson melalui e-mel: rikaandersonloancompany@gmail.com, atau juga hubungi saya untuk maklumat melalui Email: ayuamangku@gmail.com


  65. Roni Dilla Says:

    Nama saya RONI DILLA, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman internet kerana pemberi pinjaman internet begitu banyak di sini adalah semua penipu dan mereka hanya berkongsi cerita untuk menipu wang anda, saya memohon pinjaman sebesar Rp500.000.000 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan sejumlah Rp15.000.000 tanpa mendapat pinjaman,

    Pada tarikh ini pada 27 Februari, 2018, rakan saya Suri Yono di tempat kerja memberitahu saya bagaimana dia memohon pinjaman dari CAPITAL LOAN CENTER dan dia akhirnya menerima pinjamannya. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya telah kehilangan banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

    Semoga ALLAH memberkati puan yang baik untuk apa yang dia lakukan kepada saya dan keluarga saya, saya memberitahu kawan saya untuk memperkenalkan saya kepada ibu yang baik. Tomasa Justin, CAPITAL LOAN CENTER, dia dan saya memohon pinjaman sebesar Rp500,000,000.

    Saya mematuhi terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.

     Akhirnya, saya menerima pinjaman dalam akaun bank saya dan saya memanggil kawan saya Suri Yono bahawa saya telah menerima pinjaman itu dan saya juga telah memperkenalkan begitu ramai orang kepada Ibu Puan MARIA PEDRO yang Baik.

    Saya mahu anda yang membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika anda memerlukan pinjaman supaya anda juga akan memberi keterangan mengenai muhibah ibu yang baik.

    jadi saya menggunakan jalan ini untuk memaklumkan setiap orang Indonesia dan orang lain yang sesuai untuk membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan MARIA PEDRO melalui EMAIL: [mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com]
    Yono melalui dia EMAIL: YONOSURI702@GMAIL.COM
    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui EMAIL: ronidilla5@gmail.com
    Anda juga boleh menghubungi rakan saya Suri
    sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran


  66. Jessie Aiman Says:

    Halo, Jessie anis aiman adalah nama saya, kini saya tinggal di Indonesia. Saya hampir bosan dengan kehidupan beberapa bulan yang lalu kerana saya memerlukan wang untuk membayar bil saya, dan kerana keadaan saya saya terdesak untuk mendapatkan pinjaman untuk membayar bil saya telah membelanjakan dan membiayai perniagaan saya. Kesemua percubaan saya untuk mendapatkan pinjaman daripada syarikat pinjaman swasta dan syarikat internet adalah tidak berguna.


  67. Halo,
    Saya Puan Olivia Daniel, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman dengan segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu. Kami memberi pinjaman kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada anda bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
    (oliviadaniel93@gmail.com)


    DATA PERMOHONAN

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh Lahir:
    Terima kasih,


  68. julia simon Says:

    Lingkaran cahaya,
    Saya Julia Simon Saya ingin menerima pekerjaan Allah yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
    Saat ini saya tinggal di jakarta di indonesia. Saya seorang janda dengan empat anak dan saya terjebak dalam situasi keuangan pada Juli 2017 dan saya harus membiayai kembali dan membayar tagihan saya.
    Saya korban penipuan kredit 2 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari diri saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dipercaya oleh GLOBAL FIANCE LIMITED
    Untuk orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan di internet adalah penipuan di sini, tetapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
      Saya mendapat pinjaman dari GLOBAL FIANCE LIMITED Rp500.000.000 dengan sangat mudah dalam waktu 24 jam setelah saya mendaftar, jadi saya memutuskan untuk menerima pekerjaan Allah yang baik melalui KEBAIKAN GLOBAL TERBATAS dalam kehidupan keluarga saya. Saya dengan hormat menyarankan Anda jika Anda membutuhkan dan silakan hubungi Mrs AUGUSTA IBRAMHIM, CEO GLOBAL FIANCE LIMITED. Hubungi mereka melalui email :. (augustaibramhim11@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (juliasimon460@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau ingin.


  69. ROBBI Says:

    Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya


  70. ayu amangku Says:

    Saya sangat bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Kuasa dan kepada Ny. Rika Anderson karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp900.000.000,00. Nama saya Ayu Amangku, saya dari Indonesia. Saya telah berutang bertahun-tahun jadi saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah banyak membantu keuangan rumah, tetapi semua menolak saya karena peringkat kredit saya yang tinggi dan peringkat kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah berhenti membaca dan belajar tentang RIKA ANDERSON LOAN COMPANY di salah satu blog saya menghubungi konsultan kredit Rika Rika melalui email: (rikaandersonloancompany@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal 28 Februari 2018 dan berharap untuk datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman blog benar-benar palsu karena semua penghinaan keuangan saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang berkualitas, saya tidak dapat menyimpan ini untuk saya jadi saya harus mulai dengan membagikan ini kesaksian perubahan hidup. Anda dapat menghubungi Ms Rika Anderson melalui email: rikaandersonloancompany@gmail.com, atau melalui Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi melalui Email: ayuamangku@gmail.com


  71. ayu amangku Says:

    Saya sangat bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Kuasa dan kepada Ny. Rika Anderson karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp900.000.000,00. Nama saya Ayu Amangku, saya dari Indonesia. Saya telah berutang bertahun-tahun jadi saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah banyak membantu keuangan rumah, tetapi semua menolak saya karena peringkat kredit saya yang tinggi dan peringkat kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah berhenti membaca dan belajar tentang RIKA ANDERSON LOAN COMPANY di salah satu blog saya menghubungi konsultan kredit Rika Rika melalui email: (rikaandersonloancompany@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal 28 Februari 2018 dan berharap untuk datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman blog benar-benar palsu karena semua penghinaan keuangan saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang berkualitas, saya tidak dapat menyimpan ini untuk saya jadi saya harus mulai dengan membagikan ini kesaksian perubahan hidup. Anda dapat menghubungi Ms Rika Anderson melalui email: rikaandersonloancompany@gmail.com, atau melalui Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi melalui Email: ayuamangku@gmail.com


  72. Gloria S Says:

    Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda? Adakah anda mengalami kesukaran mendapatkan pinjaman daripada Peminjam atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah? Kemudian bimbang kami telah datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan di luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mesti 18 tahun ke atas.
    Kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
    sila hubungi GLORIA S LOAN COMPANY melalui email: {gloriasloancompany@gmail.com} atau WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557
    Selamat sejahtera


  73. Gloria S Says:

    Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda mengalami kesukaran mendapatkan pinjaman daripada Peminjam atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Kemudian bimbang kami telah datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan di luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mesti 18 tahun ke atas. Mendapatkan
    kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
    hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel: {gloriasloancompany@gmail.com} atau WhatsApp Nombor: +1 (361) 645-7557
    Selamat sejahtera


  74. Gloria S Says:

    Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda mengalami kesukaran mendapatkan pinjaman daripada Peminjam atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Kemudian jawapan kepada soalan ini ialah:
    Kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel: {gloriasloancompany@gmail.com} atau WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557
    Salam Sejahtera


  75. Gloria S Says:

    Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda mengalami kesukaran mendapatkan pinjaman daripada Peminjam atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Kemudian jawapan kepada soalan ini ialah:
    Kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel: {gloriasloancompany@gmail.com} atau WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557
    Salam Sejahtera


  76. Gloria S Says:

    Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda mengalami kesukaran mendapatkan pinjaman daripada Peminjam atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Kemudian jawapan kepada soalan ini ialah:
    Kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel: {gloriasloancompany@gmail.com} atau WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557
    Salam Sejahtera


  77. cash loan Says:


    Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
    in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
    categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
    loan at 3% interest rate, Contact us via Whats app +919205646839
    mohanmendcompany01@gmail.com

    LOAN SEEKERS APPLICATION FORM
    ******************************
    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8) Fax Number:
    9) Occupation:
    10) Monthly Income:
    11) Salary Date:
    12) Purpose of loan:
    13) Where did you get our loan advertisement: