Elias Hj Idris
Jibril Al Kautsar

Ketika anda mengalami sakit, jangan buru-buru ke doktor. Semua petunjuknya sebenarnya ada di telapak tangan. Dengan mencari titik organ yang sakit di telapak tangan dan lakukan pengobatan sendiri.

Caranya:
• Tekan titik organ mana yang sakit di dalam tubuh dengan ibu jari, selama 5 detik.
• Lepaskan ibu jari anda - 3 detik.
• Kemudian tekan lagi. Ulangi ini selama beberapa minit.
• Ketika terasa sakit yang berkepanjangan, pijat setidaknya sekali sehari. Setelah seminggu anda akan merasa jauh lebih baik.

7 Bahagian anggota tubuh yang sedap diurut ketika sakit:

1 . Pelipis dekat mata 5-7 detik, lepaskan perlahan.

2. Di antara ibu jari dan jari telunjuk.
Bahagian ini kalau dipijat bisa membantu anda yang mengalami sakit leher. Cubalah pijat selama 2 minit dengan gerakan yang lembut dan makin keras. Sungguh tidak terduga bahagian tubuh yang jauh bisa salingberhubungan terasa.

3. Tulang di pergelangan kaki.
Kalau mengalami sakit punggung bawah, sakit panggul ataupun pinggul, anda bisa memijat di pergelangan kaki, terutama di bahagian tulang yang besar. Mungkin terdengar aneh, namun perlahan-lahan anda akan merasakan otot lebih rileks dan nyaman dan selesa.

4. Mata ketiga.
Kata orang, mata ketiga ini ada di pangkal hidung dekat kening. Dengan memijat bahagian ini, anda bisa meredakan mata yang lelah. Caranya adalah dengan memijat lembut bahagian ini. Lakukan tekanan-tekanan biasa selama 1 minit. Menjelang tekanan-tekanan yang akhir, tutup mata anda. Tekan selama 9 kali, pada tekanan ke-10, tekan agak lama kemudian lepas perlahan.

5. Sayap di punggung.
Di punggung kita ada tulang yang menonjol seperti sayap, memijat area di sekitar sana memang akan terasa nyaman/selesa. Tahukah anda, pijatan ini bisa membantu meredakan masalah lenguh-lenguh pada leher, kepala, nyeri yang muncul di payudara bahkan masalah pernafasan.

6. Telapak kaki.
Pada bahagian telapak kaki, ada banyak sekali titik akupresur yang nyaman dan kadang menyakitkan untuk dipijat. Menggunakan ibu jari untuk memijat bagian tengah telapak kaki bisa membantu anda mengatasi masalah pencernaan.

7. Punggung dan telapak tangan.
Saat mengalami nyeri menstruasi yang tak melilit namun cukup mengganggu, cuba pijat bahagian tengah punggung telapak tangan dan bahagian dalam telapaknya.

** pijat - urut!
1 Response
  1. Anonymous Says:

    Gud...
    Ingatkan cuma ada kaedah reflexology tapak kaki.
    Rupanya ada juga kaedah reflexology tapak tangan..