Elias Hj Idris

Nabi Isa Ternyata Tidak Pernah Disalib, Tertulis di Kitab Injil berusia 1500 tahun ini, Lalu Siapa Yang Disalib?


Perdebatan panjang mengenai Nabi Isa ‘alaihissalam, atau dalam pandangan Kristian dinamakan “Jesus Sang Juru Selamat”, tidak sempat lekang ditelan masa yang berlalu. Perdebatan itu nampaknya kembali segar sebaik keluarnya berita penemuan sebuah kitab Injil berumur lebih dari 1,500 tahun.
Dalam kitab Injil versi Barnabas yang ditemukan itu punya pendapat bahawa Nabi Isa ‘alaihissalam atau Jesus, tidak sempat disalib. Orang yang disalib itu ialah teman Nabi Isa yang mengkhianatinya, iaitu Judas Iskariot, atau dalam ajaran Islam dinamakan yang merupakan “...orang yg diserupakan bersama Nabi Isa ‘alaihissalam”, tercantum dalam Al-Qur’an surah An-Nisa ayat 157.
Injil Barnabas dikenali sebagai Injil di luar injil-injil kanonik yang direstui dan yang dirasmikan oleh Vatican seperti  injil-injil Matius, Markus, Lukas dan Yohanes. Injil-injil yang direstui Vatican ini tidak serupa dengan Injil Barnabas.
Seiring bersama peristiwa yang dicatat dalam Islam, injil lanjut umur ini ada menyebut bahawa Jesus serta-merta diangkat ke syurga, sementara Judas dengan iradah Allah swt telah disamarkan menyerupai Jesus dan disalibkan dalam proses selayaknya sebagaimana yang diyakini sejauh ini.

Seandainya ditelusuri lebih mendalam, Injil Barnabas dinyatakan bahawa Nabi Isa (Jesus) bercerita kepada Barnabas bahawa dia dapat dibunuh. Namun kata Nabi Isa, Allah swt bakal membawanya naik dari alam bumi ini. Sedangkan orang yang dibunuh itu sebenarnya seorang pengkhianat yang wajahnya diubah menjadi seperti Nabi Isa.dan beberapa orang telah yakin bahawa orang yang disalib itu Nabi Isa a.s.
”Tetapi Muhammad bakal datang, Rasul Allah yang suci,” kata Nabi Isa. Nama Nabi Muhammad ada disebutkan pada Bab 136, 163 dan 220. Kalau dikaitkan di antara isi Injil Barnabas bersama ada info yang menyatakan bahawa yang disalib, iaitu Judas bererti orang yang disalib itu adalah rakan Nabi Isa ‘alaihissalam yang sudah berbuat khianat.
Pada 28 Februari 2012 dulu sudah dihebohkan bahwa sudah ditemukan di Turki sebuah Injil berumur 1,500 thn yang menceritakan tentang kehadiran Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam. Menteri Budaya dan Penerangan Turki pada waktu itu, Ertugul Gunay mengemukakan petunjuk yang selari dengan keyakinan Islam, di mana Injil ini meletakkan Jesus sebagai manusia, bukan “Tuhan”. Melalui fakta ini, sekaligus menolak rencana dan idea tritunggal dan penyaliban Jesus.
“Penemuan terbesar Injil tersebut ditaksirkan berharga 28 juta dollar AS,”

Bahkan, para ahli menegaskan bahawa Injil tersebut original. Injil ituditulis dgn tinta emas dalam bahasa Aramaic— bahasa yang difungsikan Jesus.

Sumber : http://www.infoduniaislam.info/
0 Responses