Elias Hj Idris
Rosli Mat Sah

Sejarah negara fail. Lepas tu duk berbohong dan memutarbelitkan sejarah sebenar.
Yap Ah Loy pulak yang bina Masjid Jamek...

Apa punya bangang, apa punya pembohong la.

Raja Abdullah Raja Jaafar mudik dari Kelang ke simpang Sungai Kelang dan Sungai Gombak pada tahun 1857 bersama 212 orang kuli Cina untuk ke Batu Empat Jalan Ampang untuk lombong bijihnya. Sepanjang laluan ke Ampang yang sekarang ni merupakan Jalan Ampang, 200 orang kuli Cina tu mati akibat penyakit. Raja Abdullah terpaksa mengimport lagi kuli Cina dari Linggi dan Sungai Ujung dan Lukut untuk mengerjakan lombongnya di Ampang dan Hulu Kelang.

Yap Ah Loy datang ke Kuala Lumpur dari Lukut selepas ketiadaan duit untuk balik ke China pada tahun 1862 untuk menjadi kuli kepada Kapitan Cina kedua Kuala Lumpur, Liu Ngim Kong.
Masa Yap Ah Loy datang, tapak Masjid sehingga ke Jalan Melayu sudah ada kampung Melayu bernama Kampung Jawa. Bila ada kampung Melayu bermakna adalah masjidnya.

Masjid Jamek sekarang ini batu asasnya diletakkan oleh DYMM Sultan Alauddin Sulaiman Shah pada 23 Mac 1908. Kos pembinaan adalah sebanyak 32,625 Ringgit dibiayai sebahagian besarnya daripada kutipan dari orang Melayu dan sumbangan kerajaan kolonial British. Arkitek masjid ini adalah Arthur Benison Hubback.

Yap Ah Loy mati pada 15 April 1885. Semasa dia dilantik sebagai Kapitan Cina oleh Sultan Selangor pada tshun 1868, kawasannya hanya merangkumi kawasan tengah Bandaraya Kuala Lumpur sekarang sehingga ke Pudu sahaja. Selebihnya adalah Kawasan Penghulu Melayu Abdullah Hukum bermula dari penjara pudu ke Bangsar.

Yap Ah Loy bukan pemaju Kuala Lumpur sebagaimana yang cuba didakwa oleh puak-puak berkenaan tapi dia berperanan penting dalam Perang Saudara di Kuala Lumpur dan perangnya dengan Chong Chong dari Rawang. Apatah lagi Yap Ah Loy hanyalah Kapitan Cina ketiga dan tempoh kuasanya adalah dsri 1868 sehingga 1885 sahaja.

Puak ni nak bohong dan putar belit fakta sejarah yang mana? Nak kata Kuala Lumpur dibuka dan dimajukan oleh Yap Ah Loy? Nak kata Sutan Puasa, Raja Abdullah, Raja Mahadi, Raja Sulaiman tu sekua pendatang asing? Nak kata Bukit Bintang tu, Cheras dan Pudu Cina yang buka dan majukan?
Orang Cina hanya datang selepas Kuala Lumpur terkenal dengan bijih timahnya. Sebelum itu Kuala Lumpur hanyalah sebuah perkampungan kecil Melayu dengan laluan menerusi Bukit Bluff (Bukit Aman sekarang) menuju ke perkampungan-perkampungan Melayu lain di Damansara.
29 comm
0 Responses