Elias Hj Idris
IKAN MUDIK BUKAN SELALU


Sistem computer Immigration di KLIA 1 & 2 masih lumpuh. Ketika ini sistem pakai 'manual'. Manual means nothing to do with database.

Gangguan rangkaian berlaku sejak 21/08/2013.

Apakah ia telah disabotaj? Kenapa pelancong dari China yang paling ramai masuk?
Saya tidak mau memberi angkanya, tetapi anda boleh cek sendiri.
Ini adalah kes terpanjang dalam sejarah. Adakah sistem ini yang telah di'hacked'?
Kenapa sampai hari ini masih belum dapat dipulihkan?


Tan Sri Muhyiddin Yassin, menteri hal ehwal dalam negeri sila jawab. Juga Anthony Loke dan Datuk Indera Khairul Dzaimee (Anda tahu siapa orang ini?).

By the way ini bukan pasal politik, ini soal keselamatan negara.
Ada berita kata airlines dah ok. Tetapi ON AND OFF. Saya tidak peduli airlines. Itu tidak ada kena-mengena dengan immigration.

By the way flight INTERNATIONAL hari ini 25/08/2019 saja berjumlah 121 flights masuk dengan jumlah penumpang 43,758 orang dan keluar 229 flights dengan jumlah penumpang 45,342.

Jadi jumlah FLIGHT 450 melibatkan penumpang “INTERNATIONAL” 89,100 orang dari 0000hrs 25/8/2019 hingga 0000hrs 26/08/2019 both KLIA1 & 2.

MP dan menteri anda pun tidak tahu kalau ditanya 'on the spot'!

Saya tidak perlu beri detail yang lebih. Up to you memikirkan mungkin anda ingat pelancong masuk hanya 5,000 orang satu hari. Satu jam pertama pagi ini sahaja 10 flight sudah landing, 1 sudah keluar melibatkan penumpang 2,178 orang.

Dan saya tidaklah sebodoh macam semua orang fikir nak berikan semua bukti cuma di immigration ”the SQL server was NOT FOUND“ jika anda access dari PC JENIS LENOVO kat kaunter even now kendatipun apa pun  news dan pegawai yang muncul mendakwa!

Anda tahu apa itu SQL?
It means structured query language; Ia adalah bahasa khusus computer yang digunakan dalam pengaturcaraan dan direka untuk menguruskan data yang diadakan dalam sistem pengurusan pengkalan data (database) yang berhubung kait, atau untuk memproses aliran dalam sistem pengurusan aliran data yang berhubung kait.

Database terletak di server bukan dalam hard disk PC LENOVO depan pegawai yang cop pasport anda.

By the way the best cyberattacker countries on earth bagi saya adalah China, Russia, Iran, North Korea. Not even US boleh beat mereka.

China even curi plan untuk F-35 dari US now buat J-31 atau Shenyang F-31 (鹘鹰) mereka. Anda mau percaya atau tidak itu anda punya hal . Again I don’t give a damn.

Apa yang saya beritau pasal computer Immigration is Fact dan selebihnya adalah 'warning'! Saya tidak perlu tarik kepala dan sembamkan muka anda depan computer mereka di airport.


Kalau kerosakan ini "hanya perkakasan rangkaian", good luck! It is fine.

Saya bukan ahli bagi mana-mana parti politik. Anda mau percaya atau tidak itu juga none of my business.

By the way kalau anda hendak mendabik dada yang anda hanya bekerja di airport dan tahu semua, lupakan la. Anda tidak pun boleh 'lihat' apa yang berlaku di kaunter immigration dan anda tidak pun faham antara manual, log dan database dan anda nampak orang keluar masuk macam biasa anda ingat semua ok. Tahniah anda pintar!

Anda tidak pun tahu apa itu LOG dan berapa digit angka yang ada padanya.
Malah 89,100 orang keluar masuk harini ini tanpa memasuki database baru hari ini anda dengar walaupun pasport tetap dicop dan perjalanan nampak lancar. Cuma tiada siapa tahu yang masuk adalah mungkin the most wanted person on earth kerana immigration tidak dapat access database mereka sendiri.

Andainya ketika mereka keluar semula, sistem semua ok, nama mereka tidak pun timbul di screen sebagai pernah masuk Malaysia.

Setakat hendak menjadi juara tunjuk pandai bolehlah. Anda tidak pun tahu berapa pelancong masuk dan dari negara mana ikut kategori? Anda cuma boleh meneka.

Anda sendiri tidak tahu apa maksud sistem yang normal dan sistem yang tidak normal apabila database tidak boleh access. Sebenarnya bila database tidak boleh access perjalanan lagi cepat, jadi anda ingat semua ok sebab immigration cuma catat 8 digit log no dan cop pasport, tidak pun masuk ke database.
Bukan bermakna bebas keluar masuk, tetapi bermakna rekod masuk keluar tidak ada dalam database.

Kalau ini pun masih tidak faham tidaklah tahu apa yang hendak saya cerita lagi.

Sebab itu orang Melayu mudah kena jual selama 200 tahun.

Dan... orang yang masuk sekitar 45,000 orang sehari sejak 21/3/2019 itu kita tidak akan dapat kesan walaupun mereka 'overstay' dan jadi perompak ata pelacur di Malaysia, 'blacklist' (kerana overstay sebelumnya atau atas kesalahan lain) OR NOT WALAUPUN PASPORT MEREKA DICOP.

Nama mereka tidak pun ada dalam database dan immigration pun tidak dapat mengesan mereka dan tidak akan tahu bila tarikh visa mereka tamat selepas mereka keluar dari check out.

Tidak percaya? Ikut suka anda. Tanyalah siapa saja yang kerja cop pasport di immigration kecuali dia menipu anda kerana tidak mahu beritahu kelemahan mereka.

Gembira ke? Anda dapat saudara baru jika mereka memilih untuk tidak pulang untuk selamanya - selagi tidak kena tangkap!
Apa beza pelancong sebelum ini dengan pelancong tiga hari lepas? Dulu, semua ada dapat key-in dalam database dan tahu siapa mereka jika “blacklist”.

Tiga hari lepas seorang pun tidak key-in dalam database dan tidak tahu apakah mereka wanted terrorist?Tinggallah berapa lama, pergilah ke mana jua, buatlah apa saja....

Inilah hakikat sebenar di mana menteri anda pun tidak tahu, apa lagi anda semua!

Pada hari ini juga paling ramai orang Malaysia ke luar negara. Mengejutkan juga. Namun inilah peluang keemasan para blacklist dan para penjenayah yang dikehendaki polis. Immigration tidak akan dapat menentukan siapakah mereka semasa keluar untuk ”dikesan dan tahan” dan diserahkan kepada TCO (Traffic Controller Officer) di KLIA.

Ya la, "ikan mudik bukan selalu" bila sistem di airport kita diterobos dengan mudah.
0 Responses