Elias Hj Idris

                                                Gambar hiasan


*Kenalilah, Dr Mujahid Yusor Rawa - Menteri Agama*

Latar pendidikan Mujahid ialah sastera Pak Arab (ijazah sarjana muda). Kemudian untuk sarjana, dia belajar bidang pengurusan sumber manusia. Manakala untuk doktor falsafah, bidang sains politik.

Dia bukan sahaja tidak layak untuk bicara soal agama; bahkan juga sangat jahil selok-belok perundangan dan keperlembagaan negara. Dia mungkin baca cedok sana, cedok sini; dengar sikit-sikit apa yang dibisikkan oleh DAP — tetapi dia tidak mengaji secara berdisiplin.

Atas kepentingan politik kepartian, dia menuduh mereka yang cuba menyampaikan kepada masyarakat tentang bahaya ICERD yang mengancam kedudukan dan kedaulatan Melayu dan orang-oorang asal Sabah dan Sarawak, sebagai kononnya “mengadu-domba” dan “fitnah”.

Walhal yang memberikan pandangan tentang bahaya ICERD dan mengapa ia bercanggah dengan banyak peruntukan Perlembagaan, bukanlah calang-calang orang.

Tuan Lukman Sheriff Alias, ialah peguam kanan dengan puluhan tahun pengalaman dalam bidang guaman; beliau juga ialah exco Majlis Peguam Malaysia (Bar Council), dan sememangnya arif tentang Perlembagaan Persekutuan. *Beliau menyatakan bahawa ICERD adalah bertentangan dengan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan (kedudukan Istimewa orang-orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak). Ia juga bertentangan dengan Perkara 89 Perlembagaan Persekutuan berkenaan dengan Tanah Rizab Melayu.*

Manakala siapa tidak kenal dengan Prof. Madya Dr. Shamrahayu? Beliau ialah pakar rujuk untuk undang-undang Perlembagaan, selain bidang kepakarannya berkenaan comparative law. *Beliau mengatakan bahawa ICERD bukan sahaja akan memberi kesan kepada kedudukan Melayu dan bumiputera, bahkan akan turut melanggar isu aqidah kerana akan menyebabkan murtad mesti dibenarkan, perkahwinan silang agama tidak boleh dihalang, dan banyak lagi. Ini semua termaktub dalam Article 5(d)(iv) dan (vii) ICERD.*

Sesungguhnya pandangan jahil Mujahid tiada bernilai sama sekali, jika dibandingkan dengan pandangan penuh berautoriti oleh dua pakar bidang perundangan dan perlembagaan ini.

Apabila seseorang itu jahil, seperti Mujahid, tapi memandai-mandai, inilah yang disebut oleh Prof. Syed Naquib al-Attas sebagai kemunculan para pemimpin palsu yang menyebabkan kerosakan kepada masyarakat.

Aidil Khalid
Peguam.

P/s : Menanti bidak catur Mujahid untuk membela kenyataan beliau dengan alasan "tabayyun sebelum balun" atau wartawan salah lapor.

#TolakICERD
#BantahICERD
#LawanICERD
0 Responses