Elias Hj Idris
Musuh Allah swt terdiri daripada orang-orang kafir dan munafiq.

Orang-orang kafir ini pun ada dua jenis; kafir fasiq (iaitu orang-orang Islam yang engkar - mereka yang batal imannya seperti tidak solat atau yang mempersendakan perintah Allah swt). Sejenis kafir lagi ialah kafir 'furuj' (iaitu mereka yang bukan-Islam dari kalangan kafir harbi).

Seterusnya, ialah orang-orang munafiq - jenis orang Islam yang cakap tidak serupa bikin; lain di luar, hitam gelemat di dalam; pepat di luar rencong di dalam - tidak yakin dengan Islam. Perasan lokoih dan rasa tidak selesa bila orang bercakap tentang Islam. Paling ketara adalah mereka dari kalangan ahli maksiat - kaki judi, kaki zina (womaniser), tonggak arak, riba kerana berhutang beli kereta, beli rumah atau beli perabot di Courts Mammoth!

Ada yang bermulut capul juga; "Ahh... orang Cina n India yang tak solat pun berjaya dan kaya-raya!"

Golongan kafir fasiq dan munafiq ini bukan sedikit implikasi yang membelit diri mereka. Pertama sekali terlucut hak mereka sebagai hamba Allah swt - di mana mereka itu lebih teruk daripada taraf binatang! Cukup teruk sebab sehina-hina binatang babi, di sisi Allah swt babi TIDAK ada dosa dan tidak akan diperhitungkan untung-jahat mereka di akhirat kelak.

Mereka itu adalah setan dalam wajah manusia, "Berkata iblis: Hai Tuhanku! Demi, sebab Engkau menyesatkanku, akan kuhiaskan kepada mereka (kejahatan yang ada) di bumi, (sehingga mereka nampak baik) dan demi, akan kusesatkan mereka itu kesemuanya."  -  Al-Hijr: 39

"Kecuali hamba-hamba-Mu yang ikhlas."  - Al-Hijr: 40

"Allah swt berfirman: Inilah jalan yang lurus bagi-Ku."  - Al-Hijr: 41

"Sesungguhnya, hamba-hamba-Ku tidak ada bagi engkau kekuasaan atas mereka, kecuali orang yang mengikut engkau di antara orang-orang yang sesat."  - Al-Hijr: 42

Mereka ini terhindar daripada petunjuk (taufiq) dan dorongan (hidayah) Allah swt... dan seseorang itu hanya bisa kembali kepada Allah swt melalui kedua-dua taufiq dan hidayan ini BUKAN dengan ibadah mereka!

Di mana dalam surah Al- A'raaf: 186 Allah swt menjelaskan secara tegas, "Barang siapa yang disesatkan Allah, maka tak adalah petunjuk baginya dan dibiarkan-Nya mereka itu dalam kedurhakaan serta dalam keraguan." Ada anak kepada seorang adik penulis pernah merungut yang dia susah sekali untuk solat disebabkan ada 'suara-suara' gangguan, termasuk suara menempelak dan mencemuh bila dia nak mulakan solat. Penulis nasihatkan dengan pelbagai cara buat melawan gangguan tersebut. Malah sering mengajaknya solat bersama di mesjid tika kedengaran suara azan.

Dia tak sedar - 1 waktu solat yang ditinggalkan, selain daripada jatuh kafir fasiq azab yang bakal dilaluinya di akhirat kelak ialah 6,000 tahun akhirat dibakar dalam neraka Allah swt. Kalau sudah bertahun-tahun tidak solat... inilah yang dikatakan 'kekal dalam neraka jahannam' itu.

That's enough! Definitely, u r my anemy. Ia sejenis manusia yang usahkan nak berguna kepada agama atau negara - untuk diri sendiri pun tidak lepas! Musuh Allah ni, tetap musuhku walau anakku sndri.
Dalam surah At-Taubah: 73 Allah swt menjelaskan; "Hai Nabi, berjuanglah terhadap orang-orang kafir dan orang-orang munafiq dan keraslah terhadap mereka. Dan tempat mereka dalam neraka jahannam. Itulah tempat kembali yang jahat."
Itulah punca mengapa Nabi saw memerangi puak-puak kafir dan munafiq ini. Seterusnya, Allah swt mengingatkan lagi; "Janganlah engkau sembahyang atas seseorang yang telah mati di antara mereka selama-lamanya dan jangan pula engkau berdiri di atas kuburnya (buat ziarah). Sesungguhnya, mereka itu kafir terhadap Allah dan rasul-Nya, dan mereka mati, sedang mereka itu fasiq."  -  At-Taubah: 84


Punya la hina manusia sebegini di sisi Allah swt.

Maka di sisi Allah swt - ya sesuai dengan qudroh dan irodah-Nya belaka, Dia berkuasa menjadikan manusia itu lebih hina daripada binatang babi; contoh hinanya Fir'aun yang ternyata hebat membina Piramid dan Sphinx di Mesir pun dilaknatkan. Qorun yang kaya-raya itu ditenggelamkan sebagai sang kafir. Malah Mao Tze-dong, China komunis yang mengetuai lebih dua bilion umat manusia pun matinya kafir dan bakal kekal di dalam neraka jahannam.

So, apalah sangat 'kamu' cucu Tuk Inson yang tidak pernah ada jasa apa-apa pada Allah swt dan Islam? Then, sebagai ahli maksiat - sesiapa pun 'hilang' apa jua haknya di sisi Allah swt, termasuk hak mengampunkan apa jua dosa org terhadapnya!

Tapi tu la... bila Allah swt '...biarkan dia dalam kedurhakaan serta dalam keraguan' maka dengan muka tidak malu digunakannya nama Allah swt "... atas nama Allah swt mas takkan maafkan pak long dunia akhirat" bila terperasan yang dirinya difitnah, konon!

Keraguan yang bersarang kesan kejahilan.

Sama juga la dengan yang sekor lagi tu... mengata kat dirinya sendiri; bibirnya tebal seakan 'domoi' menatang babi. Badan dah la bulat - tidur siang, bangun jam 3.00ptg dan berjaga malam; bila masanya solat. Jumaat pun lepas...

"Awak ni bukn lh manusia, binatang kut!"



Nota:  Memang bangang  sangat la pi percaya cakap 2, 3 ekor staff yang bermasalah - bermasalah sejak di kedai dekat Pasar Kota lagi di mana musibat 2, 3 ekor tu la memang kaki buat hal. Percaya sangat cakap si dajjal berekor sehingga timbul pelbagai kemelut; mrk yg buat fitnah, reka cerita bg sedap mulut, tapi pak sdra sndri yg dituduh membuat fitnah - mengomel la si tolol dlm grup keluarga, bertele-tele mencerca, menghina, kondem sekehendak hati. Lupa budi baik n lupa yang pak sdra tu seorang penulis tersohor - yg miliki banyak n bermacam2 jenis peluru. Sekali di'temberak'nya peluru tersebut, haa... terus berkelintau mcm org sasau!

Ni bru terserlah skit saja 'belang' pak sdra sbg pejuang tegar - lembut jgn disangka dapat dikunyah, bertolak-ansur, jgn sangka mudah ditolak ke tengah ke tepi. Belum tengok lg jenis direbus tak empuk, didiang tak hangus tu!

Sndri tuduh and then sndri juga yg percaya! Emosional tak menentu sehingga timbul ungkapan ini;
"Awak ni bukn lh manusia, binatang kut!" .

Nampak cerdik, rupa2nya bahlol.
Erm... memang bahlol sungguh pun! Rascal.                                      
0 Responses