Elias Hj Idris
MH menulis:

Kalau nak kenal tuhe (tuhan) kena jadi tuhe (tuhan) - Mat Laksamana dan sila rujuk ayat: Innalillahi wa-inna ilaihi-rooji'uun yang bermaksud kita datang dari Allah dan akan kembali kepada Allah.

Maksud katanya; Kita dijadikan dari Zat Allah swt atau cobek Zat Allah swt dan apabila mati - kembalila cobekan itu kepada Zat Allah swt. Apabila sudah kembali maka jadi Allah swt kembali. Apabila dah jadi Allah kembali, maka barulah kenal akan Allah.

Itu kata muridnya kepada ana: sebagaimana yang tuk guru mat ajarkannya.

Mangkuk menulis:

Itulah sebabnya Pak Ngah mengaku salah dan menerima fatwa sesat kerajaan sebab dalam hal ini beliau memang sedar yang beliau telah salah. Ini berlaku kerana salah mentafsir dapatan beliau ketika melaksanakan muraqabah ahdiatuzzat dan muraqabah la ta'yin.

Pada tahun 2007 ketika mangkuk dan masraden bermuzakarah dengannya, beliau telah mengaku dalam hal itu beliau silap. Mangkuk ingat lagi akan kesimpulan yang kami capai dan ungkapan Pak Ngah; Pak Ngah silap dalam mentafsir dapatan berkaitan Zat - dan patutlah almarhum atuk "diam"...lantas beliau berkata;

"Kita tak akan mampu mencapai Zattullah hatta kalau setakat nurullah pun kalau dah sampai kita sudah binasa. Akan jadi seperti Nabi Uzair yang fana fiz-Zat, tetapi zat kita yang binasa kerana sirna dengan nurullah atau nur Zat Allah - belum pun tersentuh akan Zat.

Dulu Pak Ngah ingat itu Zatullah.

Paling jauh kita mampu sampai dan "sedar" hanya di nur Muhammad. Itu pun setakat nampak 'laut' dan apa yang dipancarkan darinya. Jadi apa yang dihukumkan itu adalah sepatutnya...dan Pak Ngah redha.

Begitulah kurang lebih pengakuan beliau hatta kesedaran itu telah pun lama beliau capai, cuma tidak berpeluang untuk memperbetulkan kerana kitabnya sudah tersebar luas. Beliau hanya memohon agar tiada sesiapa yang berpegang dengan kata-katanya berdasarkan kitab tersebut.

Itu sebab mangkuk betul betul respek beliau kerana jujur dan berani mengaku salah. Jadi, sudah-sudahlah jika nak menghukum beliau. Sebaliknya, doakan beliau dan doakan agar kita pun tidak buat silap macam beliau. Siapa tahu, kita pun mungkin buat kesilapan yang lebih besar, tambahan pula orang alim semacam MH yang ghairah ulas itu ini dalam hal-hal kasyaf dan ghaib. Jadi berhati-hati: mungkin boleh tersalah juga. Kalau tidak salah dalam akidah pun mungkin ujub atau riak atau sum'aah yang halus-halus. Jadi berhati-hati. Itulah nasihat mangkuk buat diri sendiri, MH dan semua yang lain.

Mengenai yang lain seperti huruf aliff dan HA, pada mangkuk dari segi kias tidaklah salah, tetapi kurang sopan (kurang ajaq la senang cakap). Namun itupun Pak Ngah kata agak dia salah kerana tidak sepatutnya dikiaskan begitu.

Untuk makluman semua, Tuan Syeikh Ahmad Laksamana sendiri telah meninggalkan fahaman itu. Jadi, jangan dipegang fahaman dalam kitab tersebut. Beliau sendiri telah kembali ke fahaman ahli Sunnah wal-Jamaah Asyaairah dan Maturudiyah serta bertugas sebagai pemangku mursyid dalam memimpin suluk di bawah mursyid Naq Kholidiyah di sebuah markas suluk di Klang dari cawangan Bukit Tinggi Sumatera.

Untuk maklumat lanjut silalah berziarah ke sini: http://www.bicarasufi.com/bsc/viewtopic.php?t=18925


jaketkulit menulis:

Aku suka dengan kupasan begini di mana ada maklumat yang aku minta dan ada keputusan serta jawapan kepada persoalan.  Cuma aku agak jengkel dengan I_W bukan kerana dia tidak suka kitab ini, tetapi sikap pengikut tarikat tak bersanad yang suka memandang rendah kepada orang lain.

Kalau kita belajar kitab Hikam atau kitab-kitab tasauf yang tinggi sedikit, di mana kita akan sampai kepada perbincangan mengenai makam syuhud.

Kesilapan penulis mungkin kerana menyamakan sifat/zat manusia dengan sifat Allah. Maksud katanya; Kita dijadikan daripada Zat Allah swt atau cobek, Zat ALLAH swt. Apabila mati, iaitu kembali COBEKAN itu kepada Zat Allah swt. Apabila sudah kembali maka jadilah Allah swt kembali. Apabila sudah jadi Allah kembali, maka barulah kenal akan ALLAH.

Quote:

Sepatutnya kita melihat bahawa Allah la punca segalanya makhluk, sedangkan makhluk dahulunya ada di dalam ilmu Allah. Sifat ilmu itu sendiri qadim (dan ahli tasuf melihat apabila segala perancangan dari ilmu Allah yang qadim maka makhluk pun termasuk sekali di situ).

Ini adalah sebelum Allah zahirkan ilmu Allah dengan sifat qudrat Allah yang mencipta manusia dan makhluk sebagaimana dalam perancangan ilmu Allah. Maka apabila mazhar ilmu Allah maka jadilah ia mumkin terpisahlah alam ketuhanan dan alam mumkin.

Jadi kefahaman ahli-ahli sufi bahawa yang wujud hakiki adalah zat dan sifat Allah, sedangkan mumkin adalah bayangan kepada ilmu Allah yg dizahirkan. Maka wujud mumkin tidak lah wujud yang hakiki. Jadi apabila wujud mumkin maka terpisahlah ia dari alam ketuhanan dan apabila balik kepada Allah bukan bereti balik kepada sifat yang qadim tadi (ilmu).

Adapun analogi mumkin di dalam ilmu Allah itu analoginya ibarat setitis air milo dititikkan ke dalam lautan, maka tidak air yang terbentang luas itu dinamakan air milo bahkan orang memanggil air laut jua. Namun kalau diteliti secara halus maka air milo itu tetap milo dan air laut tetap laut.

Allah tetap Allah

Dan mumkin tetap mumkin walaupun ia pernah bersatu dahulu di dalam ilmu Allah. Jadi kalau ini yang dibawakan tentu sahaja dikatakan kesilapan dalam penulisan oleh penulis kitab, tetapi tentang analogi zakar dan faraj itu aku yakin tuan thread tak mengerti bahasa yang digunakan akibat kurangnya mengaji.

Mangkuk menulis:

Jika MH nak baca dengan serius kenalah berjumpa dengan penulisnya. Saudara tua, sahabat serta seorang yang mangkuk anggap sebagai guru - Syekh Mohd Sazali bin Abdul Wahi @ Ahmad Laksamana @ Pak Ngah. Hakikat Insan ditulis berdasarkan dapatan/warid beliau dalam suluk Naqsyabandiyah Kholidiyah (markas Bukit Tinggi Sumatera) dan ditulis berdasarkan perintah almarhum datuknya Syeikh Othman.

Semuanya ada 4 jilid, tetapi yang tersebar ke merata Malaysia itu hanya satu jilid sahaja...malah itupun sebenarnya baru mukadimah. Sementara isinya yang detail adalah dalam jilid ke-3 dan segala rahsia hingga jalan mati ada dalam jilid ke-4. Murid murid dan beberapa rakan terdekat pun tidak pernah ditunjukkan kitab berkenaan.

Mangkuk kira ini sebagai rezeki la. Itu pun pasai mangkuk tak berminat. Jadi apabila "datang" perintah daripada Pak Ngah suruh bagi kat Mangkuk, tetapi barokahnya sahaja, sedangkan fizikal kitabnya Mangkuk tak minat pun nak membacanya.

Bila siap menyalin pengalaman beliau (ketika itu beliau masih muda sekitar lewat 20-an), datuknya suruh beliau bercampur dengan orang ramai, khasnya ahli maksiat atas dua sebab, iaitu

i)  untuk melatihnya bersabar dalam musyahadah; dan

ii) agar dapat menarik mereka bertaubat kembali ke jalan yang benar.

Malangnya apabila baru satu jilid dibuka (jadi masyhur dan ramai pengikut ketika itu) - melalui teknik bertaklim secara informal..ada "murid" yang tidak amanah dan menyebarkannya sehingga Pak Ngah serta kitabnya terkenal satu Malaya!

Inipun ujian untuk Pak Ngah dan "musibah" padanya jua, namun itulah laluannya dengan kehendak Allah swt hingga 1,000 orang alim mengatakan beliau sesat (dan hikmahnya, inilah darjat yang datuknya nak beliau capai! ALLahu-akhbar).

Jadi itulah rumusan penulis dan kitab Hakikat Insan yang mangkuk bisa kongsikan jika MH nak baca secara serius pergilah berjumpa dengan beliau dan minta kesemua jilid itu khasnya lagi 3 jilid itu). Kemudian baru betul-betul serius serta 'adil' jika MH nak membaca dan menghukumnya.

Bagi Pak Ngah - dihukum sesat adalah makanannya selama ini. Namun bagi Mangkuk beliau adalah salah seorang guru buat Mangkuk dunia akhirat.
2 Responses
  1. AKU.. Says:

    alhamdulillah..jika pakngah sendiri sudah mengakui..sy akan cuba untuk membantu membersihkan nama pakngah semampu yg mungkin. moga allah redho atas kita semua


  2. Anonymous Says:

    Jalan ada banyak jalan bermacem2 bentuk panjangnya jalan.
    Ada jalan kampong bertar ada batu lombong orang berjalan.
    Ada jalanraya dan ada jalan lebuhraya mobil sentiasa berjalan.
    Ada jalan berliku2 ada jalan luros maseh kemalangan dijalan.
    Tidak disiplin cuai dijalan banyak aksiden berlanggaran dijalan.
    Sudah cukop signboards mengapa maseh terbabas tersesat jalan?
    Kalo tersesat dijalan jangan lopa kembali semula kepangkal jalan.
    Ada jalan Mat Laksamana ramei yg berjalan maseh tersesat jalan.
    Ada Jalan Ratu Adil Sejati sedikit berjalan Allah beri petunjuk jalan.
    Ada jalan ketinggalan zaman ada jalan kebangkitan Akhir Zaman.
    Antara 2 persimpangan jalan - jalan mana mahu anda ikutkan..??