Elias Hj Idris
Oleh: Udamada595 (TKO)

Definisi Wahhabi

WAHABI itu ialah "manusia yang memiliki banyak sekali kriteria berikut (yang kurang daripada itu disebut CENDERUNG, yang kurang lagi disebut TIDAK DAPAT DIPASTIKAN dan setakat satu dua kriteria yang KURANG PENTING - sebagai BUKAN WAHABI)":

Biasanya (*bukan semestinya) ‘bidaah’ bagi mereka membawa hukum berdosa, tidak ada bidaah hasanah (bidaah yang baik), dan ‘bidaah’ adalah satu hukum lain selain daripada hukum-hukum yang telah sedia ada, iaitu wajib, sunat, harus, makruh dan haram!

Biasanya mereka melabelkan 'bidaah' (yang membawa kepada hukum berdosa) ke atas sambutan maulidrurasul, kenduri tahlil arwah, bacaan Yaasin pada malam Jumaat, berzikir dan berdoa beramai-ramai selepas solat fardhu dan lain-lain.

Biasanya mereka bersandar kepada tokoh-tokoh seperti Syeikh al-Albani, Ben Baz, Fauzan, Utsaimin, Rabee’ dan lain-lain. Di negara ini biasanya mereka bersandar kepada Dr. Asri, Rasul Dahri, Maszlee Malik, Hafiz Firdaus, Maulana Asri, Azwira dan lain-lain.

Di negara ini mereka gemar mengambil ilmu buat mengembangkan fahaman Wahabi daripada laman-laman web seperti al-Ahkam.net, Darul Kautsar, Institut al-Qayyim, INTIS, al-Nidaa, al-Fikrah.net dan lain-lain.

Biasanya mereka menentang keras kaum sufi, dunia tasauf dan sekelian jemaah tariqat.

Biasanya mereka sangat tidak suka melakukan ‘qunut’ ketika solat fardhu Subuh.

Biasanya mereka sangat tidak suka berzikir dan berdoa beramai-ramai selepas solat jemaah.

Biasanya mereka sangat terpengaruh dengan apa yang lemah, yang samar dan yang salah daripada Syeikh Ibnu Taimiyah (yang benar daripadanya, kita pun sokong).

Biasanya mereka tidak suka dengan keturunan Ahlul Bait.

Biasanya mereka sangat menyanjungi perjuangan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab dan para pengikutnya termasuklah bahagian yang salah dan lemah.

Mereka akan tetap menolak jemaah-jemaah Islam seperti Tabligh, Ikhwanul Muslimin, parti-parti Islam dan lain-lain. Jemaah-jemaah ini kononnya pelengkap kepada 72 golongan yang salah daripada 73 golongan umat Islam. Dan 1 golongan yang terselamat itu ialah mereka - Wahabi!

Mereka sering cuba mengaitkan tokoh-tokoh bukan berfahaman Salafi Wahabi dengan diri mereka denga menggunakan pelbagai helah seperti Imam Abu Hassan al-Asyaari, Syeikh Abdul Qadir Jilani, Imam al-Ghazali, Tok Kenali dan lain-lain. Macamlah umat Islam tidak kenal siapa tokoh-tokoh tersebut dan apa pegangan mereka.

Biasanya mereka menghukum kafir dan sesat kepada seluruh penganut fahaman Syiah sama ada yang ekstrem ataupun tidak.

Biasanya mereka mengaitkan ajaran-ajaran sufi dengan Syiah dan Ahbash.
Biasanya mereka akan mengumpan orang-orang baru dengan menunjukkan bahawa mereka adalah pejuang paling aktif dalam menentang pengaruh Syiah dan menambah-nambah cerita untuk menunjukkan betapa bahayanya fahaman Syiah di sekitar kita. Mereka tunjukkan betapa pentingnya agar kita bersatu dalam gerakan dakwah mereka. Kemudian barulah diterapkan sedikit demi sedikit fahaman Salafi Wahabi itu.

Biasanya mereka bersikap lunak dengan para sekularis, lebih-lebih lagi jika pihak tersebut mempunyai ‘kuasa’ di kalangan pemerintah seperti apa yang berlaku di Arab Saudi.

Mereka menyebarkan pembohongan kononnya Salaf tidak takwil, sementara Khalaf takwil.
Biasanya menolak ilmu tauhid Sifat 20, Imam Asyaari dan mazhab Asya’irah.

Biasanya bergantung kepada Tauhid Uluhiyyah, Tauhid Rubbubiyyah dan Tauhid Asma wa Sifat.

Mereka biasanya bergaul rapat dengan golongan Salafi Wahabi, menolak pilihanraya, parti-parti Islam dan demokrasi.

Mereka bisa mengaitkan apa sahaja yang buruk dalam agama Islam dengan Syiah walaupun kadang-kadang memang tiada sebarang kaitan langsung.

Mereka membenci dakwah tajdid Sebenar (tajdid segar).

Paling jahat apabila mereka menjisimkan Allah, ataupun ‘samar-samar’- antara menjisimkan dengan tidak.

Biasanya mereka percaya bahawa Allah terpengaruh dengan tempat, ruang dan arah. Padahal Allah berlawanan dengan segala sifat makhluk. Apa sahaja yang terpengaruh dengan tempat, ruang dan arah ialah makhluk. Awas, jangan kita tersembah makhluk, ataupun tersembahkan Allah yang bercampur dengan makhluk. Sembahlah Allah sahaja.

(*insyaallah akan ditambah dan diperbaiki dari semasa ke semasa).

Kesudahannya;
Selepas ini janganlah ada lagi ‘madah berhelah’ puak-puak ini seperti:

“Saya bukan Wahabi, Wahabi cuma di Arab Saudi.”

“Saya bukan Wahabi. Wahabi ialah para pengikut Muhammad bin Abdul Wahhab.”

“Saya bukan Wahabi. Wahabi tidak bermazhab. Padahal saya bermazhab, malah saya mengajar kitab fiqh Imam Syafie!”

“Saya bukan Wahabi. Wahabi menolak Ikhwanul Muslimin termasuklah Qardhawi. Saya penyokong fiqh Qardhawi. Mana boleh saya dicop Wahabi.”

“Saya bukan Wahabi. Wahabi tidak berjemaah padahal saya berada dalam Jemaah Islah Malaysia (JIM) dan PAS.”

Kayu ukur kami bukannya belajar di Saudi, bukannya pengikut Muhammad bin Abdul Wahhab, mengajar kitab mazhab Syafie, menyokong Qardhawi, ada jemaah ataupun lain-lain. Kayu ukur kami ialah senarai ciri-ciri yang ada pada golongan Wahabi sebagaimana yang tertera di atas. Jika seseorang itu didapati memiliki kebanyakan daripada ciri-ciri tersebut, maka itulah dia Wahabi yang dimaksudkan, bukan yang lain.

Inilah definisi Wahabi.
Link:
http://tajdidsebenar.blogspot.com/search/label/SALAFI%20WAHABI


Penjelasan oleh: rafie1357


pejuangganjil menulis:

Pada pendapat akulah jika Udamada595 juga yakin dengan apa yang Udamada595 ikuti  sila teruskan.
Siapa benar dan siapa yang salah elok kita tunggu keputusannya di akhirat kelak. Kuasa menghukum bukan di tangan kita. Sesungguhnya Allah itu maha adil.

Jawapannya:

Siapa benar dan siapakah salah? Sungguh ganjil dengan orang yang bernama pejuangganjil. Sudah pasti Ahlus Sunnah wal-Jamaah itu yang benar sebab ia adalah janji Nabi. Hanya Ahlus Sunnah wal-Jamaah yang selamat. Ahlus Sunnah yang selamat ini adalah yang sentiasa berada di dalam bimbingan Allah, rasulNya. Mereka sangat yaqin dengan ainul yaqqiin, haqqul yaqiin dan nurul yaqiin. Tiada sedikitpun keraguan di dalamnya.

Amat berbeza dengan golongan Wahabi dan golongan sesat yang lain apabila sentiasa berada dalam keraguan, dengan rasa was-was yang membelenggu rantai leher mereka. Mereka sentiasa diwas-waskan oleh iblis La'natullah. Mereka menjadi tunggangan Iblis!

Nak tahu siapa benar siapa salah sudah ada tanda-tandanya. Jalan selamat dan jalan kecelakaan juga telah ada tanda-tandanya. Allah Ta'ala telah membentangkan kebenaranNya. Nabi telah meletakkan batu petunjuk jalan kebenaran ini. Hanya hati yang suci dan ikhlas sahaja yang mampu melihatnya. Hati yang gelap kesumat akan menolak seluruh kebenaran sebab Iblis dan nafsu telah bersarang di dalamnya.

Sebagaimana Abu Jahal dan Abu Lahab menolak kebenaran Nabi walaupun mereka itu bapa saudara Nabi dan berbangsa Arab. Mereka tahu Nabi itu benar, namun mereka lebih rela ikut bisikan Iblis, maka jadilah mereka itu isi neraka! Bangsa Arab mereka dan keturunan bangsawan mereka tidak dapat selamatkan mereka daripada azab Allah!

Fir'aun juga tahu Nabi Musa itu benar. Fir'aun tahu jalan Nabi Musa itu adalah jalan Tuhan semesta alam. Buktinya ketika air laut sudah sampai paras hidung untuk menenggelamkan dia, barulah dia berteriak "Aku beriman kepada Tuhan Musa". Tetaapi sayang, semuanya telah terlambat kerana nyawa sudah sampai halkum dan kerongkongan. Maka binasalah Fir'aun dalam kekafiran dan kesombongan yang dia ciptakan!

Masih belum nampakkah lagi jalan kebenaran?

Jika pejuangganjil bukan dari golongan 'Wahabi'... dia masih mempunyai peluang untuk bertaubat. Kembalilah!



bijigetah pun menulis:


IMAM NAWAWI & IBNU HAJAR PUN KAFIR!

Islam dan ulamanya tidak harus dikafirkan seperti yang dilakukan oleh Wahabi - habis dikafirkan semua.

Mungkin sekiranya Nabi Muhammad masih hidup di muka bumi ini pun baginda tidak akan terlepas daripada  dikafirkan oleh golongan Wahhabiyah ini. Mungkin tidak mustahil pada suatu hari nanti Allah pun Wahhabi kafirkan... wal iyazubillah.

Wahhabi bukan sahaja mengkafirkan Sultan Solahuddin Al-Ayyubi, tetapi mereke turut mengkafirkan Imam Nawawi dan Imam Ibnu Hajar Al-Asqolany.

Saudara seislam sekalian, apa sudah jadi dengan puak Wahhabi ni?

Kenapakah Wahhabi benci sangat dengan ajaran Ahli Sunnah wal-Jamaah dan ulamanya? Lihat di bawah ini seorang lagi ulama Wahhabi yang menjadi rujukan utama oleh Wahhabi dan kitab-kitabnya diberi secara percuma ketika kita semua pergi menunaikan umrah dan haji. Wahhabi ini yg bernama Muhammad Soleh Uthaimien menyatakan bahawa;

"Imam Ibnu Hajar Al-Asqolany (Pengarang Fathul Bari Syarah Soheh Bukhary) dan juga Imam Nawawi (Pengarang Syarah Soheh Muslim) adalah pembuat kesesatan dan Nawawi serta Ibnu Hajar beraqidah sesat dan mereka berdua adalah kafir."

Habis kesemua ulama Islam dibid'ahkan dek puak Wahhabi sehinggakan aqidah ulama Ahli Sunnah wal-Jamaah seperti Imam Ibnu Hajar Al-Asqolany dan Imam Nawawi pun habis dihukum sesat. Jadi, mana lagi ulama Islam yang belum dihukum sesat oleh puak ini?
2 Responses
  1. Unknown Says:

    Nak tahu wahabi ke tidak, jawab soalan ini.

    Bagaimana kita nak balik jumpa Tuhan yang "Laisakamislihishaiunwahuwassamiunbasir"?
    Boleh jawab maka betullah ugamamu sebab tahu tempat nak balik. Tak boleh jawab, pi la cari sampai dapat sebelum terlambat. Kalau tidak nak balik jumpa sapa?


  2. Anonymous Says:

    MANA BISA WAHABBI BENCIKAN SUNNI (ASWJ), SEBAB SUKU SAKAT WAHABBI ASAL BERASAL
    DARI SAKA-BAKA PUAK 28 KAPIR KURAISY & THEIR GANGS. BERMAKNA WAHABBI DAJJAL
    MATA SATU TERGOLONG DLM KELUARGA ASWJ. PERHATIKAN.. MANA ADA PUAK SUNNI YG
    BERANI BUAT KACAU DIMUSIM HAJI DLL DLM KERAJAAN BANI SAUD WAHABBI..

    YG PALING DIBENCI DITAKUTI OLEH WAHABBI ADALAH PUAK SYIAH SEBAB MEREKA MENCINTAI
    AHLULBAIT NABI SAW. WAHABBI SANGAT TAKUT KECUT PERUT KAPAN MENDENGER BERITA AKAN
    BANGKITNYA AHLULBAIT IMAM MAHDI SEJATI, BESERTA PASUKAN PEMUDA BANI TAMIM AKAN
    MERAMPAS SEMULA BUMI ARAB ALJAZEERA DARI TANGAN WAHABBI YAHUDI...