Elias Hj Idris































Oleh : Pena MZR

Perjanjian rahsia projek ECRL yang melibatkan ribuan hektar tanah diberi kepada China didedahkan.

Siapa Jual Negara?

※ Syarikat China telah diberikan beribu-ribu ekar tanah di sekitar 7 stesen bersama dengan hak untuk membangunkan taman-taman perindustrian sebagai "package" perundingan.

※ Sebagai tukaran, Kerajaan China hanya diminta untuk memberi diskaun sebanyak RM21.5 billion ke atas projek ECRL.

※ Jika manusia waras berfikir dan membuat penilaian dengan membandingkan antara nilai dikaun RM21.5 bilion dengan nilai hartanah beribu-ribu ekar berserta dengan hak untuk membangunkan 7 taman perindustrian yang diberi kepada China, nilai tersebut adalah terlalu kecil dan tidak sepadan.

※ Rakyat Malaysia sekali lagi diperbodohkan. Modus operandi mereka adalah: Kononnya, DS Najib Tun Razak membayar kos projek ECRL dengan harga lebih tinggi dan Tun Daim Zainuddin pula berjaya mengurangkan kosnya sebanyak RM21.5 bilion kepada RM44 bilion. Maknanya, DS Najib akan dianggap oleh rakyat sama ada "bodoh" ataupun "penyamun".

※ Sekarang apabila dokumen perjanjian SULIT atau mungkin juga ada perjanjian "tepi" terbongkar, barulah kita nampak "game" mereka ini, bahawa RM21.5 billion itu bukanlah nilai diskaun seperti mana yang diwar-warkan oleh media.

※ Cerita sebenarnya, China telah diberi hak memiliki tanah dan hak pembangunan yang jumlahnya sepuluh kali ganda lebih tinggi daripada ‘diskaun’ yang mereka beri.

0 Responses