Elias Hj Idris



Jenis sekolah yang selama ini mendapat perhatian utama toke2 Cina
Srikandi


Benda Paling Aneh Dalam Malaysia.
Cer tengok bangunan ni. Dah macam wisma korporat apa ntah. Sekolah Menengah Persendirian Cina. Ini lagi deep 'jenis kebangsaannya' berbanding sekolah jenis kebangsaan.

Macam mana... macam mana sekolah yang tiada digazet dalam perlembagaan boleh dapat peruntukan juta-juta dari kerajaan walhal banyak sekolah kerajaan sendiri yang ikut betul-betul dasar-dasar pendidikan kebangsaan yang masih daif dan terabai?

Bagaimana...bagaimana jenglot di hutan disusukan, anak di rumah mati tak makan?

Bangunan dah tahap macam ni mestilah ada lif. Takkanlah bebudak sekolah panjat tangga kalau dah tinggi melangit macam ni. Ada lif mestilah ada ekon. Itu yang makan juta-juta. Sudahlah tauke kaya cukong kaya taja sekolah-sekolah ni, kerajaan pulak taja sekolah yang sama. Abis tu kalau Bangladesh, Myanmar buat sekolah sendiri, kerajaan kena tanggung jugak kah? Jadi apa special nye sekolah private berjenis kebangsaan (atau berasis, bagi sedap sikit) macam ni berbanding sekolah kerajaan?

Tidak bolehkah kaum Cina ini belajar bersama-sama kaum lain? Ada masalah kah? Tidak bolehlah kaum Cina ini belajar betul-betul mengikut silibus kerajaan Malaysia. Ada masalah kah?
Berapa banyak peruntukan kena salur? SJKC sudah ada, kerajaan tanggung. SMPC... kerajaan kena tanggung jugak kah? Semua sekolah ni ada perkataan kaum dalamnya. Ada ke 'sekolah Melayu' dalam Malaysia ni?

Macam mana orang Melayu sahaja mesti masuk sekolah berkebangsaan Malaysia manakala orang Cina dibenarkan beramai-ramai masuk ke sekolah berjenis kebangsaan Cina? Lepas tu nak merepek pasal 'Malaysia Malaysia'. Oh Tuhan!

Bagaimana orang MELAYU-BUMIPUTRA yang terbukti adalah pembayar cukai paling tinggi dalam Malaysia berbanding tauke-tauke dan cukong-cukong biasanya mengelak cukai, kena menanggung satu sistem sekolah rasis yang akhirnya menzalimi mereka balik?

Jika nak salurkan juga, kenapa tak terus terang? Kenapa hanya akhbar-akhbar Cina yang laporkan? Mengapa menteri berdolak-dalik?

Inilah contoh bagaimana perlembagaan boleh dibakulsampahkan sewenang-wenangnya. Bagaimana wang kerajaan Malaysia boleh disalurkan kepada institusi yang menentang perpaduan? Anda boleh menonton sendiri hasil dari projek antiperpaduan ini apabila melihat komen-komen menghina raja-raja Melayu terutama mantan Agong. Sekolah2 rasis ni tak payah wujud pun. Satu negara komunis pun tak buat walau mereka ni brutal. Satu negara liberal pun tak buat. Thailand ada buat? Indonesia ada buat? Vietnam ada buat? Takde manusia waras dalam dunia ni buat benda2 gila ni bervernakular merepek-repek ni.

Tapi kenapa kita buat jugak benda2 yang manusia lain tak berani buat? Adakah kita terlampau bijak dan manusia tu bodoh?

Inilah misteri nusantara.

Misteri paling susah nak dijawab dalam planet bumi.


~Srikandi
mockingjay
updateMF: http://goo.gl/eInJzI
0 Responses