Elias Hj Idris

【Punca Sebenar 13 Mei: Rampasan Kuasa oleh Tun Razak】

"Ketika orang ramai masih berhimpun untuk perbarisan tersebut, pergaduhan berlaku di Kampung Baru berhampiran, di mana dua lori orang Cina telah dibakar.

Pada jam 7.15 petang, kita dapat melihat satu gerombolan berkumpul seperti lebah di persimpangan Jalan Raja Muda dan Jalan Batu. Lebih banyak kenderaan dipecahkan dan rumah kedai orang-orang Cina dibakar.
Pekedai Cina dan India di Jalan Batu telah bergabung membentuk satu 'pasukan pertahanan kawasan' dengan bersenjatakan apa sahaja yang sempat dicapai - parang, kayu, batang besi dan botol...

Apabila kumpulan orang Melayu beredar, maka penduduk terbabit mengambil tindak balas. Bahagian depan kedai dan kereta yang disyaki milik orang Melayu telah dipecahkan atau dibakar!

Polis tiba kira-kira jam 9 malam, tetapi mereka tidak berkawal di situ. Kemudian, trak yang membawa anggota Unit Simpanan Persekutuan (pasukan pencegah rusuhan) dan Regimen Askar Melayu beredar dari situ.

(Petikan daripada catatan wartawan Far Eastern Economic Review, Bob Reece, mengenai apa yang disaksikan dengan matanya sendiri berlaku pada 13 Mei 1969 selepas sekumpulan pemuda Melayu berkumpul di luar rumah Menteri Besar Selangor, Datuk Harun Idris lewat petang hari berkenaan).

Sudah hampir empat dekad berlalu selepas tercetusnya rusuhan kaum pada 13 Mei 1969

Bagaimanapun, apakah yang mencetuskan rusuhan paling buruk dalam sejarah 50 tahun Malaysia, yang mengorbankan 196 nyawa (mengikut rekod rasmi), masih menjadi rahsia, dan sehingga ini terdapat pelbagai versi mengenainya.
'Versi rasmi' menyebut rusuhan tersebut berpunca daripada tindakan provokasi penyokong pembangkang yang didominasi oleh kaum Cina, yang merayakan kejayaan mereka dalam pilihanraya umum yang menyaksikan Parti Perikatan kalah teruk.

Semuanya karut

Bagaimanapun, pihak pembangkang telah menyangkal akan kebenaran versi tersebut. Terdapat teori-teori lain yang mendakwa rusuhan itu telah dirancang dalam usaha untuk menggulingkan Perdana Menteri waktu itu, Tunku Abdul Rahman.

Kekurangan maklumat awam mengenainya menjadi batu penghalang bagi mereka yang ingin mendedahkan apa yang sebenarnya berlaku. Tetapi satu set dokumen yang baru dideklasifikasikan di London telah membuka peluang kepada ahli sosiologi, Dr Kua Kia Soong untuk mencari kebenarannya.

Pada akhir tahun lalu, Pengetua Kolej New Era itu telah mengambil cuti belajar selama tiga bulan untuk meneliti rekod dan dokumen di Pejabat Rekod Awam di London mengenai tragedi 13 Mei yang telah dideklasifikasikan selepas luputnya tempoh 30 tahun dokumen berkenaan dideklasifikasi sebagai rahsia.
Hasil kajian ke atas dokumen yang dideklafisikasikan itu - yang telah dikompilasikan dalam buku terbaru Dr Kua - mendapati rusuhan 13 Mei itu bukanlah berpunca daripada keganasan kaum, sepertimana yang telah digambarkan kepada rakyat Malaysia.

"Sejarah (rasmi peristiwa) 13 Mei penuh dengan karut-marut, ia tidak mendedahkan apa-apa. Ia meletakkan kesalahan itu ke atas parti pembangkang yang sebenarnya tidak benar. Mereka itu bukan menjadi puncanya.

Pihak yang telah mencetuskan peristiwa berkenaan adalah golongan kapitalis (dalam Umno), elemen-elemen dalaman yang merancang dan melaksanakan pelan ini. Ada rancangannya berdasarkan kepada mereka yang berkumpul di kediaman Menteri Besar Selangor waktu itu.

Ada dokumen dan laporan risikan yang menunjukkan kebenaran perkara itu. Sejarah rasmi perlu mendedahkan kebenaran dan bukannya meletakkan kesalahan kepada setiap orang yang sepatutnya tidak harus dipersalahkan.

Peristiwa 13 Mei merupakan satu 'coup d'etat' atau rampasan kuasa terhadap Tunku oleh golongan kapitalis Melayu yang muncul ketika itu - yang disokong oleh polis dan tentera - untuk merampas kuasa daripada aristokrat lama bagi melaksanakan agenda baru Melayu.

Plot menumbangkan Tunku

Rusuhan itu sebenarnya adalah perbuatan 'samseng Melayu' yang disokong oleh ahli-ahli politik Melayu yang ada di belakang rancangan rampasan kuasa tersebut.

Sebagai contohnya, sekumpulan samseng tiba-tiba muncul dari semua penjuru pada hari 13 Mei untuk berkumpul di kediaman Datuk Harun. Malah tindak-tanduk pihak polis dan tentera sendiri boleh dipersoalkan - di mana mereka hanya berdiri tercegat dan memerhatikan sahaja apa yang sedang berlaku - pembakaran harta benda n pembunuhan.

Dokumen itu juga menunjukkan, kurang daripada seminggu selepas rusuhan tersebut, Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdul Razak yang mempengerusikan Majlis Operasi Negara, diberi kuasa penuh untuk mentadbir negara - satu petanda tentang wujudnya komplot mengenainya.

Manakala perbincangan mengenai perancangan masa depan telahpun dijalankan sebelumnya, termasuk Dasar Kebudayaan Negara (yang diumumkan pada tahun 1971).

Satu dokumen rahsia dari pejabat kabinet Britain yang dimuat dalam buku tersebut, menunjukkan, tidak sampai seminggu selepas rusuhan tersebut Agensi Perisikan Pusat (CIA) telah dapat mengesan apa yang sedang dirancang oleh Tun Razak - 'untuk memperkukuhkan ketuanan Melayu, sambil meminggirkan kaum Cina dan mengenepikan Tunku'.

Peranan anggota pasukan keselamatan dalam peristiwa berdarah 13 Mei itu turut dipersoalkan di mana kalangan diplomatik (juga tertanya-tanya) mengapakah, pada hari rusuhan itu berlaku, Tun Razak ada bertemu dengan pegawai tertinggi polis dan tentera, tetapi pihak keselamatan itu tidak berbuat apa-apa?

Lebih menarik lagi, pasukan keselamatan Malaysia merupakan sebuah pasukan yang berpengalaman luas sewaktu melancarkan peperangan terhadap pengganas komunis antara tahun 1948 dan 1960 dengan memiliki reputasi yang tinggi. Mereka telah berjaya menghapuskan penentangan komunis yang membabitkan operasi yang lebih sukar daripada mengawal rusuhan, tetapi mereka tidak dapat mengawal (rusuhan) pada tahun 1969 itu selama berhari-hari, malah berminggu-minggu!

Pada dasarnya peristiwa 13 Mei itu adalah satu helah bagi tindakan untuk merampas kuasa. Ia adalah satu rampasan kuasa siap dengan dokumennya sekali yang menunjukkan bahawa ia adalah rampasan kuasa.
Jumlah korban tidak diketahui
Dokumen yang telah dideklafisikasikan itu termasuk laporan yang dibuat oleh wartawan asing yang berada di Kuala Lumpur pada masa itu. Ia termasuk laporan oleh kakitangan Pesuruhjaya Tinggi British yang memantau insiden tersebut dan pelbagai lagi laporan sulit dari kalangan diplomat.

Ini semua dianggap buat pertama kali satu catatan lengkap mengenai tragedi tersebut baru dapat ditatapi oleh rakyat Malaysia, di mana sebelumnya banyak laporan wartawan asing yang telah diharamkan di samping tiada akses terhadap dokumen tempatan.

Namun satu perkara yang cukup tersimpan sebagai satu lagi rahsia, iaitu jumlah sebenar korban tragedi tersebut.

Angka rasmi korban rusuhan 13 Mei yang dicatatkan adalah 196 orang; di mana 180 cedera akibat senjatapi dan 259 lagi cedera kerana senjata lain. Seramai 9,143 orang ditangkap dan 5,561 daripadanya telah didakwa di mahkamah. Sejumlah 6,000 orang kehilangan tempat tinggal, dan sekurang-kurangnya 211 kenderaan dan 753 bangunan telah musnah atau mengalami kerosakan.

Dokumen yang telah dideklasifikasikan dan dokumen pihak antarabangsa yang lain pada masa itu menganggarkan jumlah korban yang jauh lebih tinggi, tetapi angka sebenarnya tidak diketahui. Namun majoriti korban tersebut adalah dari kalangan orang Cina!

Perlu juga diketahui akan satu hakikat, iaitu rusuhan kaum akan berlaku apabila orang Melayu tidak merasa senang atau selesa, di mana satu Dasar Ekonomi Baru, iaitu polisi tindakan afirmatif dan yang lain-lainnya perlu ada, jika tidak mahu orang-orang Melayu berasa gelisah dan dengan mudah rusuhan akan meletus.

Inilah mitos pertama yang perlu dihuraikan kerana dokumen-dokumen menunjukkan sesetengah mereka yang mencetuskan tragedi 13 Mei itu bersubahat dengan pihak polis dan tentera. Ia sudah bukan rahsia lagi.

Mitos kedua ialah membabitkan pandangan bahawa rusuhan akan berlaku secara semulajadi dalam negara yang rakyatnya terdiri daripada masyarakat berbilang kaum. Sedangkan hakikat sebenarnya, orang Melayu, Cina dan India tidak akan secara tiba-tiba sahaja mengambil keputusan untuk bergaduh sesame mereka!

Soalnya, adakah pihak berkuasa akan bertindak terhadap pernyataan-pernyataan sepertimana yang berlaku tentang pergaduhan di Kampung Medan.

"Dalam zaman internet, tiada apa pun yang dapat diharamkan di mana maklumat dapat diakses dari lamanweb, dan dari apa jua sumber?
250 Responses
«Oldest   ‹Older   201 – 250 of 250   Newer›   Newest»
  1. Anonymous Says:

    Peristiwa 13 mei da mjd sejarah . Sejarah tu benda da lepas , kita belajar spya ambil iktibar dpd kejadian . Tk kisahlah yg mana betul ikut kita la nk pcya yg mana yg penting amik iktibar . Tk payah maki2 . Rasulullah pernah ke maki2 org ?


  2. Anonymous Says:

    Andai saja , org melayu lbh pentingkan islam dpd bangsa , kita sibuk pertahankan maruah , adat , hak melayu . Tp adakah perkara sama kita buat utk islam ? Adakah kta sibuk pertahankan islam ?


  3. Anonymous Says:

    Moga blh jd seperti ansar dan muhajirin . Tgk jga siapa pemimpinnya "K H A I R U L A N A M" sy impikan , berharap dan ingin pemimpin yg zuhud , hidup di rumah biasa , pakaian biasa , kenderaan biasa . PM dan raja2 , sya teringin dan mmg ingin sgt kalian merasai kesusahan rakyat . Hidup dgn sederhana dan dlm islam ! Kata negara islam , pemimpin pun kena amalkan gaya hidup islam ! Pemimpin yg pimpin rakyat , andai pemimpin tunjuk gaya bkn islam apatah lg rakyatnya ?


  4. Anonymous Says:

    Allah maha mengetahui mana yg haq dan yg batil . Penipu jga yg akn dpt azabnya nnt , yg sibuk nk maki2 utk buktikan org tu penipu buat apa ? Nk dpt azab jga ? Berhujahlah dgn bijak .


  5. Anonymous Says:

    Ok last komen . Apa2 teguran yg diterima dr seseorang mungkin jga adalah dri Allah melalui manusia , yg penting selalu muhasabah diri . Selalulah merasa diri sendiri adalah hina berbanding org lain . Org beriman tk suka rasa diri dia bagus dri org lain , mrka sentiasa rasa mereka sgt hina . Tk mau ke jd org beriman ? Tny diri dan jwb sendiri Ok sekian Allahumma solli ala Muhammad ♡
    ALLAHUAKBAR♡

    - al faqir wal haqir ilallah -


  6. Unknown Says:

    Jgn dgr ckp si gila admin.. Ckp spr tipu.. P jadi pemerhati politik.. Or petugas spr la.. Minded org xleh trima kalah.. Aku xska politik.. Tpi depan mata kira masa dalam pengundian awal sblm di seal.. Depan mata.. Tu pon xpercaya.. Jgn jadikan Alasan.. Ko patut lahir Cina.. Penyokong tegar pkr Ni.. Pas xburuk perangai mcm Ni.. Matlamat pkr jnj umno jatuh.. Jgn Kwn dgn umno.. SBB tu pas kureng dgn pkr dan dap.. Hang ada otak,ada mata, telinga, tgn, kaki.. Allah bg semua.. Hang Buang parti... Hang selidik dulu.. Jgn jadi pak turut OK? Ayam menang tapi kampung tergadai... Blaja lagi tinggi lagi bodoh..


  7. Unknown Says:

    Sedih Aku tgk.. Otak rosak.. Suka2 panggil ulama... Jadi penceramah tah hapa2 pon ulama.. Bercakap mmg senang.. Tpi buat? Dalam Ni bercakap mcm Ustaz.. Tpi realiti? Jauh panggang Dari api.. Umno teruk? Mmg teruk.. Politik mmg teruk.. Pas teruk.. Pkr dgn dap lagi la teruk... Kerana kuasa manusia bleh brubah.. Dalam dunia Ni ada ka kerajaan sempurna? Ada x kerajaan xmkn rasuah.. Arab Saudi yg mekah pon.. Yg sana tipu sini.. Yg sini tipu sana.. Yg tertipu hampa gak..


  8. Anonymous Says:

    Elias hj idris semasa 13 mei 1969 anda berada dimana....keluarga saya terlibat dlm peristiwa 13 di kampung pandan.....sehingga kini ayah saya masih teringat lagi penghinaan lim kit siang yg berada dlm lori semasa perarakan di ampang...dari sumber mana anda ambil cerita ini......setakat dari jurnal2 wartawan asing tak perlulah....menentang bangsa sendiri....semoga allah merahmati anda


  9. Unknown Says:

    ak tertarik gn manifesto atau tawaran pr jika dpt perintah mlys..bebal btol law org menolak..pada ak ap slhnya ak cuba sekali p law jnji tgl jnji..babai la..


  10. Unknown Says:

    ak lbh berminat gn tawaran pr law mereka membentuk kerajaan..bebal la law x minat ap yg d tawarkan..pada ak law ap yg d tawarkan tetap tawar babaila pr..x slh kita cuba..4 tahun je.


  11. Anonymous Says:

    first2 dia naik kn lh...nnti dh dpt jadi kerajaan pusat mmg nasib melayu jatuh je lh.. contoh paling dekat temasik.. skrg ni dia tambah 750 je.. tapi dia dpt nk berbilon2.... ak lg rela ditindas bangsa sendiri dari bangsa lain...


  12. Anonymous Says:

    mahatir pun nk masuk umno balik..
    hmmm..


  13. Anonymous Says:

    Bertaubatlah En. Elias Hkj Idris .. adkah disalahkan tok siak bukak bacaan Al-quran.. cakap org tu org ni tak betul .. tapi sebenarnya awak tu dah sesat .. sokong org kafir yang makan benda haram pulak tu.. Untuk pengetahuan Saya ada seorang kawan berbangsa Korea, dia berkata hatinya tenang mendengar laungan Azan. taubatlah cepat sebelum jauh tersesat. Ataupun sebenarnya penulis ni menyamar(bangsa sebenarnya bukan melayu dan bergama isalm)


  14. Ahbeng Says:

    Setuju dengan fakta 13 mei.memang ada kebenaran.tapi lembu umno yang bodoh tidak mahu paham`yang tahu hanya cacian tanpa fakta yang tepat


  15. Unknown Says:

    Xboleh pkai ini melayu..klau dah benci. Sama. Umno,sanggup jdi baruah dap cina hipokrit ye???
    Ape pon jgn menunjuk sngt,sbb melayu pnuh dendam..nnti mkn tuan lak..


  16. Unknown Says:

    Assalamualaikum, gunakanlah bahasa yang baik dan tunjukkanlah bukti DOKUMEN yang sahih (kajian menunjukkan 70% sumber internet tidak boleh dipercayai), jadi pelbagaikanlah sumber ilmu dan guru. Istighfar, segala kenyataan akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Fikir sebelum taip dan pastikan sahih.


  17. Unknown Says:

    Kita orang Islam tidak pernah berdemonstrasi menyamar dan menjatuhkan bangsa bukan Islam. Nikmatilah keseronokan menjatuhkan orang lain sementara masih bernyawa, dan ingatlah setiap perbuatan walaupun sebesar zarah akan dibalas di hari pengadilan nanti.


  18. Unknown Says:

    Bermaklumat jika dimaksudkan hanya dari sumber internet dan tanpa guru neutral yang tidak beragenda, adalah amalan pembacaan kurang bertamadun.


  19. Pada bangsa lain, Melayu ni seumpama selipar Jepun je. Usah la perasan bagus.


  20. Anonymous Says:

    Cakap tanpa bukti tu ibarat tin kosong je brader.. nk ckp kemukakan bukti yg xdpt disangkal. . Bru org pcya.. takat ckp macam ni n gelar org macai bila x sependapat dgn dia.. aku pon bleh. Heh!


  21. Anonymous Says:

    Terima kasih En. Elias.. alhamdullillah.. dalam medium yg orang yahudi cipta dan majukan ni utk tujuan mencari imam mahdi di dalam dunia kita org Islam, dalam medium yang sama juga kita dapat membongkar satu persatu langkah geng dajal yang menghuru - harakan bumi Nusantara yang semakin mengecil ni.. hanya untuk orang yang rajin berfikir.. rajin2 baca surah kahfi untuk elak dan termakan fitnah dajal dalam medium ini...


  22. Mohammad Naim Says:

    Assalamualaikum Tuan Elias,
    Terima kasih atas info2 dan jawapan yg tuan berikan di ruangan ini.
    Saya takde nak komen apa2 cuma nak berpesan2 (sebagaimana perintah Allah dlm surah al-Asr) ..kemuliaan seorang insan adalah jika dia dpt gunakan akal yg di anugerahkan pd setiap insan tsb melalui apa yg di ajar oleh nabi junjungan kita s.a.w.
    Setiap insan biasa pasti ada berbuat kesilapan tapi kalau kita buat kesilapan yg sama berulang kali .. maka kesiannnnn ...
    Takut di dunia takde bahagian dan di akhirat jauh sekali .. gunakanlah akal anugerah illahi sebaik2nya tanpa emosi ..
    Terbaik Tuan Elias.
    Wassalam.


  23. Anonymous Says:

    Rahsia di sebalik tragedi 13mei dengan illuminati dan freemason


    ORANG-ORANG CINA IBARAT BENTENG MANUSIA BARISAN HADAPAN BAGI MENGHADAPI PENENTANGAN MUSLIM MELAYU.

    disebalik peristiwa amukan bangsa melayu terhadap bangsa cina, bangsa cina hanyalah kaum yang tidak tahu apa-apa terhadap rancangan para illuminati dan freemason terhadap bangsa cina, bangsa cina digunakan sebagai alat yang akan mengaburi mata bangsa melayu, sedangkan ini semua adalah rancangan orang barat untuk mencetuskan perkelahian antara melayu dan bangsa lain.

    pada peristiwa 13mei bangsa cina dianggap bersalah pada pandangan bangsa melayu, sedangkan bangsa cina hanyalah alat yang digunakan untuk memudahkan para illuminati barat untuk memecah belahkan bangsa melayu dalam diam. illuminati dan para freemason menjadikan bangsa cina sebagai benteng yang akan melindungi mereka, sedangkan bangsa cina tidak mengetahui apa-apa tentang konspirasi jahat illuminati terhadap dunia.

    Jika peperangan terjadi,orang-orang Cina yang akan terbunuh dahulu dengan segala AMUK DAN PARANG TERBANG Melayu.Bangsa kesayangan The Hidden Hand,Yahudi Zionis dan hamba kesayangannya,Christian Zionist (Freemason sebagai contoh) sudah pasti terselamat dari amukan orang-orang Melayu dan sempat melarikan diri sambil memijak mayat-mayat orang-orang Cina sebelum merancang pelbagai plan untuk membuat 'counter attack'.

    Orang-orang Melayu adalah satu bangsa yang suka MEMENDAM RASA.Sikap mereka misteri dan pendiam.Mereka tidak suka mencetuskan kekacauan serta-merta jika mereka diganggu,diprovok atau diusik sensitiviti mereka.TETAPI MEREKA AKAN MEMENDAM PERASAAN DEMI PERASAAN DENDAM MEREKA sehingga ke tahap kritikal dan 'psycho'.Apabila sampai satu tahap,ALTER AMUK mereka akan meletus.Inilah yang cuba dihindarkan setiap penjajah mereka.Dari mana perkataan 'amok' dalam bahasa Inggeris diambil?Lihat,bahasa Inggeris terpaksa meminjam perkataan 'amuk' dari bahasa Melayu untuk menerangkan fenomena ini disebabkan mereka tidak mempunyai konotasi yang tepat dari bahasa mereka untuk menjelaskan jenis psikologi ini.

    Alter amuk adalah seolah-olah ekslusif untuk bangsa Melayu walaupun semua manusia turut mengamuk jika berada pada tahap tertentu.JIka kita lihat di Barat,sudah menjadi trend para pelajar yang dibuli atau menghadapi tekanan perasaan yang teruk untuk memikul senjata menembak secara rambang ke arah pelajar-pelajar lain.Tetapi setiap orang Melayu tulen amnya menyimpan alter berbahaya ini.Istimewanya,mereka pandai mengawal dan menggunakannya.Jika tidak,sudah tentu tidak ada seorang pun Cina atau India rasis dan kauvinis dapat hidup di bumi mereka.


  24. Anonymous Says:

    Assalamualaikum. Sedih ah baca komen sini. I'm trying to gain some information about this tragedy but yet.. nampak korang gaduh macam takde akademik. As for pak elias ni, parti politik kat Malaysia ni memang kotor sikit (SEMUA parti). mesti ada gak orang yang tak jujur or songlap ke ape ke. That's why jadi semua ni. Lagi sedih tengok anak Melayu yang tak faham apa yang jadi sekarang. Post macam pak elias ni lah nak hancurkan orang Melayu starting from golongan muda ni. Cuba fikir, just take a thinking, kalau DAP contohnya perintah Malaysia, apa jadi dengan orang ISLAM kita? fikir jap jeee. Sedangkan isu azan pun dah mula bunyi sedangkan sebelum tu takde pun complaint. why? nampak tak? Malaysia negara Islam. So, it should be a common thing untuk semua rakyat Malaysia. I mean SEMUA RAKYAT MALAYSIA. Pak elias ni nampak macam ada knowledge and pandai. tengok cara penulisan (bukan yang busuk2 tu lah) pun nampak your intellectual level. Sayanglah kalau ada pemikiran cmni. UMNO bukanlah parti yang baik keseluruhannya but DAP DEFINITELY NOT A GOOD ONE. Pasal jemaah masjid tak ramai tu, memang Baginda nabi dah pernah sebut dulu lagi pasal ni. Saya tahu pak elias ni ada gak ilmu agama. tapi pesan ikhlas saya, don't waste it. Please just don't. and 1 more thing, memang tak disangkal lah dekat blog ni identity dorang. It could be anybody. Just untuk readers of this post, renungkanlah.. UMNO NOT A GOOD CHOICE BUT DAP COULD BE YOUR WORST EVER. Takut nanti nak solat Aidilfitri pun kena buat sendiri kat rumah sebab takleh takbir. Just saying. anything could happen


  25. Artikel yang sangat bermanfaat sekali, semoga artikel ini juga bermanfaat untuk orang yang sudah membaca.

    .


  26. Miss 01 Says:

    Allahuakbar...anak cucu kitalah yg akan menghancurkan yyakjud ma'jud nanti ... Yakjud ma'jud yg digambarkan oleh rasulullah adalah bermata sepet spt mata belalang mukanya bulat berkulit cerah


  27. Anonymous Says:

    Sudah2lah sembang crite parang terbang tu... xhabis2 lagi ke kena kencing.... woiii kalau betul hantar le ke israel... bodoh xhabis2 lagi yg duk percaya sembang kosong tu..


  28. Anonymous Says:

    Phuiiii penipu....kau kalau tak wujud zaman tu sama dgn aku tak payah la sembang kencang...sumber british bagai...woiiii sembang dgn org tua la kejadian sebenar..especially org yg terlibat! Mmg lahanat betul la kau!


  29. Encik Elias letak kat profile encik, favourite book : Al Quran. Sy nshtkan encik banyakkan mentadabbur makna2 tersurat dan tersirat dlm Al Quran.Jangan menghukum dgn akal semata2.


  30. Balik rumah nun encik elias, baca Quran byk2.kan ke kata favourite book encik tu.baca smpi jmpa ayat yg secara jelas melarang kita menjadikan org2 kuffar sbg shbt baik kita.Tak perlu sy bgtau surah atau ayat apa, sbb tu kan favourite book encik.Sy assume encik tau ayat yg sy maksudkan.Kalau agak tak boleh jmpa, tanya jela ustaz google.kan ke trend smua org skrg berguru dgn google..hrp2 niat baik encik tak disulami dgn langkah yg sumbang.Semoga Allah merahmati Muslimin sekalian alam, dan bangsa Melayu yg tercinta.


  31. Tapi elias yg berkata2 kt dlm ni xsama mcm yg dibayangkan dlm profile..katanya mcm suka dgr zikrullah, tasbih dan takbir, kegemaran pulak membaca Al Quran..tp ckp mcm org kurang iman..encik elias nk tunjuk PANDAI ke nk tunjuk BODOH kt sini..?


  32. Kalau bersahabat dgn golongan kuffar mcm mana tuan? Tuhan soal tak nanti agaknya?Ke dpt excuse nanti? Cer bg pencerahan pada pacal yg hina ni.


  33. Errr lagi satu ni nk betulkan sikit..Raja Namrud yg nyamuk msuk telinga kot..Rasanya Firaun dlm Quran diceritakan ditenggelamkan ke dasar laut merah...ke sy yg slh..cuba tuan rujuk balik Quran..mtk maaf kalau sy slh.


  34. Melayu mcm encik elias mungkin mcm selipar jepun.yg mcm kami tak.encik elias ni Melayu ke Merayu? Cer citer. MELAYU TAK SEMESTINYA UMNO YE.Kami sygkan bangsa melayu dan Islam TAK SMESTINYA KAMI SOKONG UMNO.


  35. Anonymous Says:

    Elias Hj Idris
    Assalamualaikum, Tuan nampak smart saja memberi jawapan untuk semua pencacai di atas. Bukanlah apa? Saya minta tambah sikit dan pencerahan daripada Tuan kalaulah ada.

    Komunis sebenarnya cuma gelaran yang dipaksakan ke atas pejuang-pejuang kemerdekaan tanah air. Diantaranya gelaran itu; pengganas lah, penderhakalah, pemberontak lah dan yang buruk-buruk belaka, khasnya di hamburkan kepada puak kiri sahaja seperti API, KMM, dll. Walhal sebelum itu, semasa penjajahan Jepun mereka asalnya bukanlah kominis tetapi merupakan pejuang-pejuang melawan penjajahan Jepun, MPAJA - Malayan People's Anti Japanese Army yang dibiayai oleh British sendiri dan mendapat pengiktirafan tertentu daripada British. Pada masa itu tak kira puak kiri mahupun kanan sama-sama berganding bahu melawan musuh bersama. Puak kanan membantu di luar, puak kiri berjuang di dalam hutan. Masalah timbul apabila berlakunya pengkhianatan.

    Pendek kata, banyak fakta sejarah telah diabaikan sekarang dan natijahnya telah menyebabkan anak-anak muda sekarang tidak berminat langsung kepada mata pelajaran sejarah. Seolah-olah kemerdekaan dicapai dengan mudah tanpa setitis darah pun dan sudah tentu boring dipelajari. Wallahualam.


  36. Anonymous Says:

    Sumber Dr Kua dari bekas penjajah yang memang tak senang dengan kemerdekaan negara...memang sumber yang "KUKUH SANGAT"

    Penulis silap dalam artikel yang dikarangnya sendiri...betul rusuhan tak akan berlaku macam itu saja...ia tentulah ada PUNCA! dan puncanya telah ada sejak 1964 lagi di mana satu kes pekerja melayu dipukul oleh majikan cina di Pulau Pinang, dan kemuncaknya kematian tragis Mak Minah (pelakon filem P Ramlee) di Coliseum...semuanya berangkai dan berkait...Org Melayu takkan tiba2 saja mengamuk melainkan maruah dan harga diri mereka dipijak.

    Pada saya, ini hanya satu bentuk escapism golongan pelampau cina untuk mengelak fakta bahawa mereka suatu masa dahulu memang telah push the limit dengan kesabaran orang2 melayu...mereka ingin kita semua melupakan sifat kurang ajar mereka suatu masa dahulu dan menunjukkan kononnya mereka 'Golongan yang dianaiya' sedangkan kita semua tahu ia adalah sebaliknya.




  37. Unknown Says:

    askar british bukan bermaksud warga british....boleh saje terdiri dari warga pelbagai wilayah jajahannya spt askar gurkha, india.....british yg menjajah tanah melayu akan merekrut warga jajahannya tok berkhidmat dgn mereka...jadi ketika jepun menyerang tanah melayu @ tanah jajahan kerajaan british, askar2 melayu berperang bukannya tok mempertahankan tanah melayu, tetapi mempertahankan empayar british,..sbb itu selepas saje jepun menyerahkalah, british kembali tok menguasai tanah melayu...buktinya, kita dimerdekakan dgn ehsan british bukannya kita merdeka selepas saje jepun menyerah kalah? Jadi lt adnan, polis di bukit kepong layak digelar wira2 empayar britih bukan wira2 malaysia...
    Tujuan sya menulis komen in yg lari dri tajuk asal, bagi menunjukkan kepada manusia yg buta hati, mudah ditipu dgn tulisan2 sejarah karangan pihak yg menang...tak salah kiranya kita menganggap umngok adalah wakil kerajaan british....


  38. Unknown Says:

    Cuii..perpaduan melayu..nk muntah rasenya..dlm kubur besok malaikat tak tya pon apa bangsa kamu..yg dtanya.apa agamu mu...


  39. Anonymous Says:

    blog ni sebenarnya yang putarbelit, tok aku sendiri cerita, mmg komunis nak memerintah negara kita


  40. Anonymous Says:

    membohong lah kau, selagi boleh bohong, tah kau ni keturunan talibarut komunis DAP.


  41. Unknown Says:

    Haji Elias nih ada baca buku sejarah ke selain buku Kua Kia Soong? Sumber Kua tuh bias kerana dokumen diamksudkan bukanlah dokumen pertama dan pandangan wartawan tu bukanlah sumber berautoriti untuk menegakkan pendapat sejarah. Buku itu juga bukan buku yang seimbang kerana jelas hanya menunjukkan Cina menjadi mangsa dan tidak mengaitkan keadaan selepas pilihanraya sebagai satu isu jelas yang diakui, malah dimohon maaf oleh pihak pembangkang sendiri. Oleh itu, pandangan Kia jelas berpihak pihak dan dibuat atas andaian yang tidak boleh dibuktikan (konspirasi).

    Saya seorang ahli sejarah, saya banyak mempunyai bahan- bahan arkib yg diperolehi di Kew Garden, London. Saya juga menolak tulisan Tunku sebelum dan selepas 13 Mei yang mempersalahkan komunis, pembangkang dan kongsi gelap, kerana Tunku juga turut bertanggungjawab kepada peristiwa 13 Mei. Namun untuk berpegang hanya kepada tulisan Kua dengan alasan tulisan itu berasaskan dokumen adalah jelas tidak objektif dan berat sebelah, kerana Kua memanipulasi dokumen yang dikatakan baru itu walhal dokumen itu juga hanya memuatkan pandangan seorang wartawan yang juga berat sebelah. Nasihat saya, kalau mahu menegakkan fakta sejarah biarkan ikhlas dan adil terhadap faktanya, jangan menjadi orang yang berat sebelah dan dipandu oleh akal politik sahaja. Apabila mahu berhujah dengan fakta sejarah, rujuk semua pihak agar pandangan akal jadi seimbang.


  42. Unknown Says:

    Org melayu hari ini harus banyak mmbaca sejarah drpd golongan kiri,baru kita tahu,dn boleh brpikir


  43. wassup Says:

    Bodo punya nlog


  44. Anonymous Says:

    Assalamualaikum.
    Ya Allah satukan kami. Kita kene bersama sama istighfar. Islam yang yakin dan utuh. Maaf menganggu


  45. Unknown Says:

    Yg cite sebenar..ketua polis zaman dulu ialah cina..bila seseorang ternampak ketua polis sepak(pijak) kepala orang melayu..disitu la mulanya rusuhan..sebab itu ekonomi sekarang tiada ketua polis berbangsa cina di malaysia lagi..harap maklum


  46. Unknown Says:
    This comment has been removed by the author.

  47. Unknown Says:

    sekarang umno telah tumbang, fakta ini patut di masukkan ke dalam buku sejarah malaysia.


  48. faiz Says:

    Betul asyik politik je...nii lahh bangsa Melayu...aku sebagai wakil anak2 muda bangsa melayu...kita bersatu tak kira apa yang jadi...


  49. faiz Says:

    Tuan bercakap semua berunsur politik....kita bercakap BANGSA MELAYu


  50. zack Says:

    elisa hai sirdi kene tipu nge ngehvkum hem..kum hen jadi yb..elisa jadi macai pencacai je..tanah xdpt,rumah tak dapat..apa pun tak dapat..yg dapat kandang babi dan air sungai tahi babi..