Elias Hj Idris

【Punca Sebenar 13 Mei: Rampasan Kuasa oleh Tun Razak】

"Ketika orang ramai masih berhimpun untuk perbarisan tersebut, pergaduhan berlaku di Kampung Baru berhampiran, di mana dua lori orang Cina telah dibakar.

Pada jam 7.15 petang, kita dapat melihat satu gerombolan berkumpul seperti lebah di persimpangan Jalan Raja Muda dan Jalan Batu. Lebih banyak kenderaan dipecahkan dan rumah kedai orang-orang Cina dibakar.
Pekedai Cina dan India di Jalan Batu telah bergabung membentuk satu 'pasukan pertahanan kawasan' dengan bersenjatakan apa sahaja yang sempat dicapai - parang, kayu, batang besi dan botol...

Apabila kumpulan orang Melayu beredar, maka penduduk terbabit mengambil tindak balas. Bahagian depan kedai dan kereta yang disyaki milik orang Melayu telah dipecahkan atau dibakar!

Polis tiba kira-kira jam 9 malam, tetapi mereka tidak berkawal di situ. Kemudian, trak yang membawa anggota Unit Simpanan Persekutuan (pasukan pencegah rusuhan) dan Regimen Askar Melayu beredar dari situ.

(Petikan daripada catatan wartawan Far Eastern Economic Review, Bob Reece, mengenai apa yang disaksikan dengan matanya sendiri berlaku pada 13 Mei 1969 selepas sekumpulan pemuda Melayu berkumpul di luar rumah Menteri Besar Selangor, Datuk Harun Idris lewat petang hari berkenaan).

Sudah hampir empat dekad berlalu selepas tercetusnya rusuhan kaum pada 13 Mei 1969

Bagaimanapun, apakah yang mencetuskan rusuhan paling buruk dalam sejarah 50 tahun Malaysia, yang mengorbankan 196 nyawa (mengikut rekod rasmi), masih menjadi rahsia, dan sehingga ini terdapat pelbagai versi mengenainya.
'Versi rasmi' menyebut rusuhan tersebut berpunca daripada tindakan provokasi penyokong pembangkang yang didominasi oleh kaum Cina, yang merayakan kejayaan mereka dalam pilihanraya umum yang menyaksikan Parti Perikatan kalah teruk.

Semuanya karut

Bagaimanapun, pihak pembangkang telah menyangkal akan kebenaran versi tersebut. Terdapat teori-teori lain yang mendakwa rusuhan itu telah dirancang dalam usaha untuk menggulingkan Perdana Menteri waktu itu, Tunku Abdul Rahman.

Kekurangan maklumat awam mengenainya menjadi batu penghalang bagi mereka yang ingin mendedahkan apa yang sebenarnya berlaku. Tetapi satu set dokumen yang baru dideklasifikasikan di London telah membuka peluang kepada ahli sosiologi, Dr Kua Kia Soong untuk mencari kebenarannya.

Pada akhir tahun lalu, Pengetua Kolej New Era itu telah mengambil cuti belajar selama tiga bulan untuk meneliti rekod dan dokumen di Pejabat Rekod Awam di London mengenai tragedi 13 Mei yang telah dideklasifikasikan selepas luputnya tempoh 30 tahun dokumen berkenaan dideklasifikasi sebagai rahsia.
Hasil kajian ke atas dokumen yang dideklafisikasikan itu - yang telah dikompilasikan dalam buku terbaru Dr Kua - mendapati rusuhan 13 Mei itu bukanlah berpunca daripada keganasan kaum, sepertimana yang telah digambarkan kepada rakyat Malaysia.

"Sejarah (rasmi peristiwa) 13 Mei penuh dengan karut-marut, ia tidak mendedahkan apa-apa. Ia meletakkan kesalahan itu ke atas parti pembangkang yang sebenarnya tidak benar. Mereka itu bukan menjadi puncanya.

Pihak yang telah mencetuskan peristiwa berkenaan adalah golongan kapitalis (dalam Umno), elemen-elemen dalaman yang merancang dan melaksanakan pelan ini. Ada rancangannya berdasarkan kepada mereka yang berkumpul di kediaman Menteri Besar Selangor waktu itu.

Ada dokumen dan laporan risikan yang menunjukkan kebenaran perkara itu. Sejarah rasmi perlu mendedahkan kebenaran dan bukannya meletakkan kesalahan kepada setiap orang yang sepatutnya tidak harus dipersalahkan.

Peristiwa 13 Mei merupakan satu 'coup d'etat' atau rampasan kuasa terhadap Tunku oleh golongan kapitalis Melayu yang muncul ketika itu - yang disokong oleh polis dan tentera - untuk merampas kuasa daripada aristokrat lama bagi melaksanakan agenda baru Melayu.

Plot menumbangkan Tunku

Rusuhan itu sebenarnya adalah perbuatan 'samseng Melayu' yang disokong oleh ahli-ahli politik Melayu yang ada di belakang rancangan rampasan kuasa tersebut.

Sebagai contohnya, sekumpulan samseng tiba-tiba muncul dari semua penjuru pada hari 13 Mei untuk berkumpul di kediaman Datuk Harun. Malah tindak-tanduk pihak polis dan tentera sendiri boleh dipersoalkan - di mana mereka hanya berdiri tercegat dan memerhatikan sahaja apa yang sedang berlaku - pembakaran harta benda n pembunuhan.

Dokumen itu juga menunjukkan, kurang daripada seminggu selepas rusuhan tersebut, Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdul Razak yang mempengerusikan Majlis Operasi Negara, diberi kuasa penuh untuk mentadbir negara - satu petanda tentang wujudnya komplot mengenainya.

Manakala perbincangan mengenai perancangan masa depan telahpun dijalankan sebelumnya, termasuk Dasar Kebudayaan Negara (yang diumumkan pada tahun 1971).

Satu dokumen rahsia dari pejabat kabinet Britain yang dimuat dalam buku tersebut, menunjukkan, tidak sampai seminggu selepas rusuhan tersebut Agensi Perisikan Pusat (CIA) telah dapat mengesan apa yang sedang dirancang oleh Tun Razak - 'untuk memperkukuhkan ketuanan Melayu, sambil meminggirkan kaum Cina dan mengenepikan Tunku'.

Peranan anggota pasukan keselamatan dalam peristiwa berdarah 13 Mei itu turut dipersoalkan di mana kalangan diplomatik (juga tertanya-tanya) mengapakah, pada hari rusuhan itu berlaku, Tun Razak ada bertemu dengan pegawai tertinggi polis dan tentera, tetapi pihak keselamatan itu tidak berbuat apa-apa?

Lebih menarik lagi, pasukan keselamatan Malaysia merupakan sebuah pasukan yang berpengalaman luas sewaktu melancarkan peperangan terhadap pengganas komunis antara tahun 1948 dan 1960 dengan memiliki reputasi yang tinggi. Mereka telah berjaya menghapuskan penentangan komunis yang membabitkan operasi yang lebih sukar daripada mengawal rusuhan, tetapi mereka tidak dapat mengawal (rusuhan) pada tahun 1969 itu selama berhari-hari, malah berminggu-minggu!

Pada dasarnya peristiwa 13 Mei itu adalah satu helah bagi tindakan untuk merampas kuasa. Ia adalah satu rampasan kuasa siap dengan dokumennya sekali yang menunjukkan bahawa ia adalah rampasan kuasa.
Jumlah korban tidak diketahui
Dokumen yang telah dideklafisikasikan itu termasuk laporan yang dibuat oleh wartawan asing yang berada di Kuala Lumpur pada masa itu. Ia termasuk laporan oleh kakitangan Pesuruhjaya Tinggi British yang memantau insiden tersebut dan pelbagai lagi laporan sulit dari kalangan diplomat.

Ini semua dianggap buat pertama kali satu catatan lengkap mengenai tragedi tersebut baru dapat ditatapi oleh rakyat Malaysia, di mana sebelumnya banyak laporan wartawan asing yang telah diharamkan di samping tiada akses terhadap dokumen tempatan.

Namun satu perkara yang cukup tersimpan sebagai satu lagi rahsia, iaitu jumlah sebenar korban tragedi tersebut.

Angka rasmi korban rusuhan 13 Mei yang dicatatkan adalah 196 orang; di mana 180 cedera akibat senjatapi dan 259 lagi cedera kerana senjata lain. Seramai 9,143 orang ditangkap dan 5,561 daripadanya telah didakwa di mahkamah. Sejumlah 6,000 orang kehilangan tempat tinggal, dan sekurang-kurangnya 211 kenderaan dan 753 bangunan telah musnah atau mengalami kerosakan.

Dokumen yang telah dideklasifikasikan dan dokumen pihak antarabangsa yang lain pada masa itu menganggarkan jumlah korban yang jauh lebih tinggi, tetapi angka sebenarnya tidak diketahui. Namun majoriti korban tersebut adalah dari kalangan orang Cina!

Perlu juga diketahui akan satu hakikat, iaitu rusuhan kaum akan berlaku apabila orang Melayu tidak merasa senang atau selesa, di mana satu Dasar Ekonomi Baru, iaitu polisi tindakan afirmatif dan yang lain-lainnya perlu ada, jika tidak mahu orang-orang Melayu berasa gelisah dan dengan mudah rusuhan akan meletus.

Inilah mitos pertama yang perlu dihuraikan kerana dokumen-dokumen menunjukkan sesetengah mereka yang mencetuskan tragedi 13 Mei itu bersubahat dengan pihak polis dan tentera. Ia sudah bukan rahsia lagi.

Mitos kedua ialah membabitkan pandangan bahawa rusuhan akan berlaku secara semulajadi dalam negara yang rakyatnya terdiri daripada masyarakat berbilang kaum. Sedangkan hakikat sebenarnya, orang Melayu, Cina dan India tidak akan secara tiba-tiba sahaja mengambil keputusan untuk bergaduh sesame mereka!

Soalnya, adakah pihak berkuasa akan bertindak terhadap pernyataan-pernyataan sepertimana yang berlaku tentang pergaduhan di Kampung Medan.

"Dalam zaman internet, tiada apa pun yang dapat diharamkan di mana maklumat dapat diakses dari lamanweb, dan dari apa jua sumber?
209 Responses
«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 209   Newer›   Newest»
  1. srebeh Says:

    Alhamdulillah... Tahniah diatas pencerahan dari saudara. Rakyat Malaysia umum nya patut tahu hal ini.


  2. Anonymous Says:

    BENARKAH TRAGEDI 13 MEI 1969 BERUPA SATU RAMPASAN KUASA..?? Terlalu sukar dijawab dgn tepat, melainkan hanya Allah jua Yg Maha Tahu lagi Maha Merencana.. Kita tidak mahu jawapannya dari media asing yg banyak memutar belitkan fakta sebenar. Sejarah bangsa Melayu dan Tanah Melayu telah lama dijajah. Penjajah tidak mahu orang Melayu dan Islam bangkit diTanah Melayu. Maka dimasukkan bangsa2 laen lain supaya orang Melayu dan Islam sukar maju dan bersatu. Serupalah kesahnya apabila British dgn pakatan Illuminati memasukkan pendatang2 haram Yahudi Dajjal kePalestin. Akhirnya warga Palestin, bumi Palestin dan Islam terjajah...

    Sebelumnya cuba kita singkap sejarah kekejaman Parti Komunis Malaya yg berkuasa memerintah seketika, selepas tentera Jepun menyerah kalah dlm WWII.. Bagaimana naseb orang2 Melayu yg ramai mati dibunuh? Berbalik kesah ketika 13 Mei, bageimana dgn cerita orang2 Melayu yg terperangkap dlm panggung wayang, bila habes tayangan masa keluar lalu ditetak dibunuh? Bageimana pula kesah kehadiran bantuan Wali Perang berupa tentera2 ghaib dgn "Parang Terbang"? Apakah itu semua kesah2 yg hanya sengaja diada2kan sahaja...??? Cubalah direnongkan...


  3. Amende ler Wali perang? Parang terbang? Kurafat lagi syirik perbuatan tu. apa yg perlu dibanggakan?


  4. Dzul Asyraf Says:

    setakat claim ada bukti, tp x perjelaskan sumber & cerita betul2, baik x payah. sama je mcm konspirao teori yg berlambak2kat luar sana.


  5. Anonymous Says:

    DATE "13" MAY 1969 WAS A SYMBOL OF DEATH / REVOLUTION.... Bulan Mei tanggal 05 Mei 20"13" nanti akan berjalan pengundian dlm PRU"13". Kali ini koq detik paling getir cemas dlm sejarah politik pemerintahan Malaysia. Kalo parti pembangkang menang apakah trajedi "13" Mei 1969, rusuhan kaum bakal semula berulang..?? Ato sebaliknya pihak yg kalah berkonspirasi mengaturkan percaturan rusuhan..?? Gara2 takut kehilangan tahta, takut tembelang dibongkar bakal dihukum, koq kemungkinan ada yg sanggop last cako bermati2an berhabes2an...

    This year 20"13" is the Year Of The Karmic Water Snake. All unsettlled issues during the reign of the Mighty Water Dragon in year 2012, will be accumulated and burst in the Year Of Karmic Snake. In Year 20"13" the Snake will be opposing his greatest enemy the Faithfull Loyal Fire Boar. The sensual, greedy and sleeky Water Snake is symbol as the guardian of the teasures. Will in year 20"13" the Year Of The Karmic Water Snake brings peace and prosperity, or disaster to Malaysia..?? Only God Knows...

    Semoga kedua pihak serta penyokong2 masing2 sudah matang serta bisa belajar dari sejarah silam.. Insya'Allah, mudah2an kedua2 pihak dgn rela hati bisa menerima keputusan PRU"13", siapakah yg akan memerintah yg bakal diketahui nanti.. Raja Iskandar Zulqarnaen hanya mampu memerhati, giliran siapa pula kali ini yg akan tumbang nanti..?? Ngak ketahuan....


  6. Anonymous Says:

    PLUTO THE PLANET OF NUCLEAR POWER, REGENERATION & TRANFORMATION....

    Pluto is now in Capricorn The Sea Goat untill year 2024. Capricorn rules by Saturn is the "House Of The Devil", the masterpiece of the coperate world and earth structures. We should have learned from previous history... When Pluto was in Capricorn there were many transformations, revolutions, climatic changes, changes of the earth and the world structures. Corrupted, greedy, stubborn leaders and misused of powers for sure collapsed. Arrogant, brutal and illegal kingdom / government sooner will be detroned, etc...

    Do you think you can bring along all your illegal corrupted treasures to the other side of the world..?? That the Laws Of Pluto (The Master Transformer) when Pluto is in Capricorn. Mother Earth has shaked planet earth many times, and she will continuing shaking.... Will Malaysia achieve her vision the Wawasan 2020 before 2024..?? Only God knows. Man Plans but God Laughs....

    Orang Melayu hari2 suka makan pengat. Banyak makan pengat Orang Melayu banyak angin kepala bengong jadi pelupa susah mahu ingat. Sebab itu hari2 Orang Melayu termasuk Pemimpin2 Melayu mesti selalu dikasi ingat... Mahulah Orang Melayu dikasi ingat PRU"13" pada 05 Mei 20"13" dan jaraknya dgn "13" Mei 20"13" ngak jauh udah terlalu dekat. Oleh itu orang Melayu mesti selalu berwaspada mahulah sentiasa bersiap2 sedia beringat2...


  7. Meor Ambiya Says:

    sape yg berckp wali tu..lawak la..mmg ade org melayu menuntut ilmu tu..kisah parang terbang tu jg adalah betul..org cina yg penah melalui peristiwa tu sndiri yg cite kt aku..tu cina yg tua2 x berani dgn melayu..tp cina skrg hairan ape dgn melayu skrg ni..melayu skrg ni lemah dari segi mental,fizikal,jasmani dan rohani..semagat melayu skrg x mcm dulu..islam skrg x mcm dulu jg..islam dan melayu skrg lebih kepada fahaman yg die merasakan golongan die je betul..sedar la..org yahudi dan kafir sedang menutup sejarah melayu yg beragama islam..jika nk kenal sape melayu..dan knp org yahudi dan kafir takut kepada melayu islam cari la sejarah melayu yg telah lama hilang..slah satunye perpecahan yg berlaku sbb pengkhianatan bgsa sndiri..


  8. Anonymous Says:

    Setiap negara mempunyai sejarah nya sendiri..jadikan ia teladan ke anak cucu kita.dan jgn sesekali kita mengapi apikan ia.Negara Malaysia sejak tun razak lagi telah memperjuangkan nilai perpaduan sehingga tercetusnya konsep 1 Malaysia kini.dan kini tugas kita semua adalah memastikan ia tidak digugat demi kelangsungan hidup anak.cucu.cicit.dan persahabatan di antara rakyat yg berbilang kaum.


  9. mahadzira Says:

    Terimakasih admin utk info terbaru ini, nampaknya situasi akan berulang jika melihat gaya politik kita hari ini jika polis tidak tegas.


  10. Anonymous Says:

    Cuba baca yg ni pulak

    13 Mei - Sebelum & Selepas
    http://sahabatmantap2.wordpress.com/

    Apa pendapat anda ?


  11. Anonymous Says:

    lebih kepada spekulasi daripada fakta. jika benar adanya dokumen yang 'dedeflikasi'tersebut, tak perlu susah2 buat bermacam-macam teori konspirasi. kemukakan sahaja terus dokumen itu. biar dikaji pelbagai pihak untuk ditafsirkan. barulah betul telus.


  12. Daripada 'live traffic' yang diperhatikan banyak orang masuk ke thread ni. Nape? Bimbang atau takut dengan dogma pergaduhan ke?
    Sape yang nak bergaduh?
    Klu diperhatikan Bersih 1.0, 2.0, 3.0 aritu apa yang dilakukan oleh polis serta mereka yang beruniform polis (tanpa tag nama n pangkat) itulah pencetusnya keresahan.
    Ada tok dalang di belakangnya, iaitu pemimpin Umno sendiri.
    Jadi, pru kali inilah masanya untuk mereka itu dihumbankan ke longkang.


  13. Umno ni adalah satu entiti yang teramat jahat.
    Apa punca maka PKM dituduh jahat a.k.a 'pengganas'?
    Dari sejarah awal, Umno hanya tau berfoya-foya, yamseng n bercanda dengan mem-mem omputey di setiap kesempatan - terbuai oleh slogan 'Hidup Melayu' itu.
    Sedangkan pejuang kemerdekaan sebenar tetap komited dengan perjuangan mereka - membebaskan tanah air daripada cengkaman penjajah.
    Pada November 1947 Dr Burhanuddin Al-Helmi bersama Miau Siu n Gnapathy hadir ke Persidangan Kemerdekaan Negara-negara Asia di New Delhi.
    Pada Mac 1948 apabila terkesan dengan tuntutan berkenaan kumpulan 'Tenaga Rakyat' telah mogok seluruh negara sehingga melumpuhkan seluruh jentera pentadbiran n ekonomi penjajah Inggeris.
    Ia baru menyedarkan Umno yang dok leka dengan keseronokan 'enjoy' yang tak kesudah itu bahawa kedudukan mereka mula terancam.Jadi Umno menghasut penjajah agar mengenakan 'Undang-undang Darurat, Jun 1948' di mana kesemua parti politik diharamkan (kecuali Umno!) di mana semua pemimpin politik ditangkap dan dipenjarakan (pun kecuali Umno!).
    Dr Burhanuddin ditangkap dan dipenjarakan selama 7 tahun (bebas 1955 di waktu Umno dah bersiap-siap nak merdeka ikut acuan Inggeris!).
    Ibrahim Yaakob dan lain-lain lari ke Indonesia meneruskan perjuangan membebaskan rumpun Melayu dalam gagasan 'Melayu Raya'.
    PKM jelas tamau diri mereka ditangkap lalu lari masuk ke dalam hutan. Ia berikutan apabila Gnapathy ditangkap terus didakwa terlibat dengan gerakan komunis lalu dihukum gantung! Sekadar tuduhan.
    Umno dan penjajah jelas TIDAK puas hati. PKM harus diburu maka anak-anak muda Melayu direkrut jadi askar - diberikan pakai uniform (nampak gah) dan diberikan senjata api untuk memburu anggota PKM yang meneruskan perjuangan kemerdekaan dari dalam hutan.
    Megah sungguh la anak-anak Melayu bila menyarung uniform dan menyandang senjata!
    Apabila diburu dan dibunuh, PKM perlu menentangnya - pun dengan menggunakan senjata api; dan terus dicap Umno n penjajah sebagai 'pengganas'.
    Sadisnya, anak-anak muda Melayu yang dijadikan tentera penjajah itu dimomokkan dengan slogan 'wira negara' jika gugur di medan perjuangan!
    Perjuangan apa? Perjuangan kerana memburu PKM - pejuang kemerdekaan tanah air itu?
    Di sini letaknya kepalsuan yang dititipkan Umno pada minda anak-anak muda Melayu yang mati secara sia-sia; demi kelangsungan agenda penjajah dan parasit Umno (yang masih leka dengan foya-foya dan 'Hidup Melayu' mereka itu).


  14. Peristiwa 13 Mei itupun melalui trek yang seakan-akan sama; apabila selepas pru Umno gagal membentuk kerajaan di Perak dan Selangor kerana jumlah kerusi yang sama banyak dengan 'pembangkang'.
    Anak-anak muda Melayu sekali lagi dihimpun oleh Dato Harun Idris di Balai Dato' Harun Kampung Baru.
    Semangat perkauman ditiupkan.
    Benar Cina DAP n Gerakan mengadakan perarakan sambil mencerca Melayu, tapi mereka tidak membunuh orang (pada mulanya). Mereka pun marah apabila sewaktu kempen Umno mainkan sentimen anti-Cina - suruh Cina balik Tongsan!
    Anak-anak Melayu yang diberi minum air Pak Kiyai terus naik semangat; asal nampak saja Cina yang melintas di Kampung Baru habis dicantas mereka. Ini permulaannya; dan kesan tindak balasnya ialah apa yang berlaku di panggung wayang Federal di Jalan Raja Laut itu.


  15. Anonymous Says:

    saya nak tahu fakta sebenarnya?..pembunuhan di Kuala Lumpur tercetus dimana terlebih dahulu?..di pawagan odeon dahulu kah? atau di kg baru?..mohon pencerahan sbb artikel saudara agak tergantung sedikit..tak perlu marah2, saya insan biasa..


  16. Anonymous Says:

    atau 2 pemuda dari Setapak yang ingin ke Kg Baru dibunuh dahulu?..mohon pencerahan juga..


  17. Pasei apa nak marah2 pula?
    Ttg fakta tu sdra ble tanyakan pihak polis saja la... Bukit Aman ada rekodnya, k!


  18. Anonymous Says:

    maaf lah artikel Tn Haji sendiri agak tergantung disitu..susah nak dipercayai..lagipun, sejarah keluarga kami ada juga dibunuh dengan puak2 komunis ni..jangan lah buka luka yang lama...pedih rasanya...


  19. Anonymous Says:

    Ye ke? Dah baca Laporan Mageran yang dikeluarka? Segala-galanya terkandung di dalam laporan tersebut..
    http://rayaputeh.wordpress.com/laporan-tragedi-13-mei/


  20. Kita tak paksa untuk sesiapa pun percaya? Hidup ni kita wajib berlandaskan takdir kententuan Allah swt. Jika berasa ralat dengan ketentuan takdir, silap banyak la dlm natijah iman sdra.
    Laporan Mageran?
    Tragedi 13 Mei tu pun dilakarkan oleh Umno lagi mau percaya report yang mereka sendiri cuba tutup kebobrokan yang berlaku!
    Selagi bernama Umno, jgn percaya sama sekali! Kesannya, nila spesis Melayu yang ada arini; membuat keputusan yang salah berdasarkan maklumat yang juga salah.


  21. Anonymous Says:

    Malam minggu bahang PRU"13" semakin terasa, semakin dekat semakin panas hangat pijo. Perang bendera berkenderaan sudah bermula, berkonboi merata2 dijalanraya seluruh negara. Besok Ahad 5 Mei 20"13", sudah tiba masanya detik cemas PRU"13" akan bermula. Malam Isnin diumumkan keputusannya, samada Kerajaan Lama ato Kerajaan Baru, yg akan naik tahta, hanya Allah yg menentukannya. Apakah tragedi 13 Mei 1969 akan berulang semula..?? Man Plans but God Laughs... "SELAMAT MENGUNDI"....


  22. Anonymous Says:

    Naseb bayek BN manang, klu tidak 13 May akan berulang. Urang Chinak udah tahuk udah serik penangan Melayuk. Hanya Hinduk kadak merasak kadak kenak lagik pelantak parang ladin Melayuk. Ituk sabab Hinduk dah naik tocang ada Hinduk beranik bunoh urang Melayuk... BN udah manang labeh bayek dudok rumah dah tantuk mengenak. Klu dia mengiring kenak, dia menirap kenak, kalu dia talantang lagiklah kenak... Tok Tuah ada berpesan tak akan hilang Melayuk diduniak...


  23. anak bertuah Says:

    kisah parang terbang memang betul berlaku.kisah ini diceritakan sendiri oleh seorang nenek yang sudah tua kepada saya.kisah komunis tembak orang melayu juga betul berlaku di kampung saya.orang muda cuba tanya orang-orang tua jika ingin tahu.kisah 13 mei ini yg saya tahu memberri pengajaran kepada kita bahawa semua kaum mesti diberi peluang yg sama dlm ekonomi bukan orang cina sahaja yg kaya di bandar2 dan melayu jadi buruhnya sahaja.saya tahu orang melayu berasa sgt sensitif pada masa itu kerana hidup miskin,mereka mahukan perubahan.kesannya DEB berjaya membantu orang2 melayu meningkatkan pendapatan, jika tidak orang melayu terus bergelumang dgn kemiskinan. kini setelah kaya orang melayu lupa diri selalu cari kesalahan orang bukannya memperbaiki diri.cermin diri siapakah kita....?


  24. PRU13 ni Umno menang walaupun merosot teruk, namun tidaklah kan terjadi peristiwa 13 Mei (walaupun kita masih di bulan Mei).
    Sebab apa?
    Punca sebab Melayu yang terbuka mindanya berada di PR; walaupun ditimpa kekalahan melalui pelbagai corak penipuan SPR.
    Namun kebobrokan la yang terserlah... penipuan paling hina; merampas hak yang bukan hak - makan haram la jadinya!


  25. Anonymous Says:

    sekali penipu selamanya penipu tuan..mengapa Allah Taala menjadikan Lim Kit Siang dipanjangkan umurnya..supaya Allah Taala nak uji samada bolehkah Lim Kit Siang bercakap benar..usah berselindung lagi lah...bangkai gajah tidak boleh ditutup lagi tuan..


  26. Anonymous Says:

    tgk la DAP menang berapa kerusi???? kalau DAP menang lagi banyak kerusi macam mana? apa yg tinggal lagi untuk bangsa kita??? sesungguhnya cina2 DAP adalah cina2 yg mengimpikan untuk menakluk tanah air kita..aku kesal betul dengan sikap org melayu yg duk gaduh sesama melayu menjatuhkan sesama melayu!!! bersatulah kita bangsa melayu diatas nama agama dan bangsa!!! apa yg peliknya parang terbang? sirah peperangan nabi s.a.w pun ada benda2 yg ajaib berlaku dgn kekuasaan Allah..sehinggakan ada sahabat yg patah pedangnya..lalu nabi menyuruh sahabat itu mengambil pelepah pohon kurma lalu dimohonnya pada Allah..maka dgn kehendak allah sahabat tadi berperang hanya dgn menggunakan pelepah kurma itu tetapi tajamnya lebih lagi dari pedang..itu kjekuasaan Allah kerana tidak ada yg mustahil bg allah..jgn bila ada benda pelik sahaja kurafat..kena igt bukan jin sahaja yg berkuasa..Allah lagi besar kuasanya...yg aku tahu semua melayu kena bersatu dan standby kalau2 sejarah berulang kembali...cina2 DAP pengkianat negara tidak akan duduk diam selagi melaysia mnjadi hak org melayu..lupakan pasal parti tetapi kita bersatu atas nama agama dan bangsa!!!!


  27. Wahai sekelian 'anonymous' satu je korang takde kejujuran; sekadar menulis benda yg tidak pasti - penuh khayalan sndri.
    Nama sndri pun tak berani nak serlahkan.
    DAP n Cina pandai berpolitik.
    Melayu? Dah 55thn ibu-ayah bg kepercayaan pd Umno memerintah. Apa yg kita anak-cucu ni dapat drp Umno?
    Sekadar BRIM RM500! Tunggu tahun depan dpt lg RM1,200 (tu pun klu tak dikencing dek Umno!).
    Mana yg sokong bg Umno/BN menang tu apa yg ada di kpg mrk? Sekali lg mrk ditipu Umno/BN atas isu perkauman spt yg macai mainkan di sini.
    Apa yg jelas jelas, Umno adalah pengkhianat; bkn setakat dijual apa yg ada; bkn sekadar dirembat segala khazanah negara - IC segera pun diberi kpd org Sulu n di pru ni paling ketara IC utk org Bangla.
    Ada macai nampak ni semua?
    Tu sbb teman kata pecacai takde akai. Sekadar tau mencacai, sdgkn kain sndri bergelumang taik.


  28. Anonymous Says:

    Saya rasa semua warganegara Malaysia berhak mengetahui sejarah sebenar negara. Bukan seperti apa yang ditipu di buku teks sejarah sekolah. Sila klik link di bawah untuk menyaksikan sendiri ucapan TAR pada tahun 1988 sebelum beliau kembali ke rahmatullah pada tahun 1990. Tunku adalah seorang yang benar-benar memperjuangkan kemerdekaan rakyat Melayu dari penjajahan British. Saya rasa ucapan ini benar dan saya percaya pada beliau. Sedarlah wahai Rakyat Malaysia!

    http://www.youtube.com/watch?v=Iuo1cu9vk7k


  29. Anonymous Says:

    Tuan Elias pernah dengar pepatah berbunyi begini " jika kita berkawan dengan penipu, kita akan jadi penipu.."renung-renungkan lah..lagipun Tuan Elias bukan amik peduli pun kalau orang Melayu jatuh sakit..tengok je..sudah2 lah Tuan Elias..dah tua jangan nak lidah panjang sangat..mgkn Tuan Elias buta hati tak nampak apa yang berlaku masalah orang Melayu skrg ni..wallahualam


  30. bbackstreet Says:

    orang yg tidak tahu sejarah hanya akan mengulangi sejarah..tak mustahil peristiwa 13 mei akan berulang..UMNO pejuang nasib melayu n bangsa..


    N lagi satu bila BN bg brim npa orang yg xsokong BN amek gk??? bek xyah amek da sokong pembangkang sgt..lps 2 kata ini kata itu..bodohny owg cmnie..mulut ja besar tapi xberani..XTAW SEJARAH JGN BERCAKAP PASAI SEJARAH.............................HIDUP BN


  31. Sila baca sejarah kemerdekaan negara di atas tu... bkn Umno yg mainkan peranan sbb Umno hanya tau berfoya-foya dgn mem-mem omputey di mess pegawai n di rumah estate manager.
    Sejarah tu sebut camne Umno tipu anak2 muda Melayu utk jadi askar n pergi buru pejuang kemerdekaan (PKM) dlm hutan.
    Apabila pejuang itu diburu dengan senjata api maka pejuang itu terpaksa hadapi dgn senjata juga.
    Pastu Umno tipu lagi, sape yg mati dicap 'wira negara'.
    Megah bukan main Melayu yg kena tipu dek Umno tu.
    So, sampai la Umno dok menipu lagi. Cuma tu la... macai mana tau nak fikir kewajaran yg ada?
    Sorry to say... dah 56thn Melayu beri kepercayaan kepada Umno utk bela nasib mereka.
    Apa yg ada? Tanah rizab Melayu pun tinggal separuh. Melayu tinggal papa kedana di kpg... mai Umno tipu lg dgn sentimen anti-Cina pula.
    Dan... seperti selalunya, Melayu akan percaya utk ditipu lagi dan lagi dan lagi...


  32. Jgn butakan mata... 56thn Umno memerintah mana bangunan milik Melayu di KL sana?
    Mana bangunan milik Melayu di JB, Ipoh atau Penang?
    Tu pun pecacai yg masuk ke sini masih rabun mata dok menegakkan kebatilan Umno - suruh sokong Umno juga utk bela Melayu!
    Sdgkn Umno tu boleh dikira 'brand name' yg dah 'expired'.
    Kasi terajang masuk longkang aje.


  33. Anonymous Says:

    saya rasa tuan elias yang bathil..menegakkan benang yang basah..jika benar mengapa saudara menulis di blog sahaja?..bukanhkah itu mencacai namanya?..takde pun nak ke hadapan..makin spin adalah..saya rasa artikel tuan dan sama level dengan longkang atau tahap kuman sungai gombak..so buat lah apa yang patut..pesan saya dari anak muda, jangan berkawan dengan penipu, nanti kita juga menipu..amin..


  34. Anonymous Says:

    hehehe..buang aja ke longkang..artikel sampah..sembunyikan kebenaran..janji menang,member tinggal belakang..bukan boleh percaya tuan ellias..kesian...macai


  35. Anonymous Says:

    xyah la nk bggakan cina tu sgt,kau tgok kt penang ni,kaum melayu byk ditindas,kos rumah mahal,,org cina je mmp beli,dap mmg pngkhianat


  36. Nape ramai sangat yg masuk ke artikel ni? Berdedai mcm org yg dah tak siuman kerana dibayangi peristiwa 13 Mei!
    Artikel tu sekadar nak beritau peel org Umno dlm perebutan kuasa.
    Tupun belum dieritakan lagi watak tiap seorang pelakunya... lg huduh.
    Namun pecacai Umno mana tau nak fikir itu semua. Nasihat org lain pun tamau dengar.


  37. Sila ambil perhatian, sewaktu LGE mula2 naik jadi Ketua Mneteri Pulau Pinang agenda besarnya ialah menaikkan elauns guru KAFA dari RM450 (di zaman Umno?BN)kepada RM750/bln. La ni dah dapat RM1,350.
    Peruntukan agama Islam juga naik 10x ganda drp zaman BN memerintah.
    Tu la... Umno mana minat dgn soal agama sbb mereka pun anti-Islam!


  38. Anonymous Says:

    bila masa plak LGE naikkan elaun KAFA kepada 1k?..tok sah nak bohong la orang tua..aku dengar cikgu yang mengajar di SAR Balik Pulau dekat 7 bulan kerajaan negeri tak bayar elaun mereka. Alih2 kerajaan pusat yang terpaksa membayar gaji mereka sbb SAR juga terikat dengan kerajaan persekutuan. Kau ni orang tua nak menipu kami pun agak2 lah..ini hal agama jangan nak putar belit lah sial nyer orang tua!!!!


  39. Anonymous Says:

    Asslm,

    sy mintak izin share yer..


  40. Anonymous Says:

    Guys... sekarang ni nampaknya melayu gaduh sama melayu.. orang cina & india jadi penonton, tepuk tangan.. Nak tanya sikit la? dalam pru13 yang baru lepas ni ada nampak anak muda cina kibar bendera DAP? saya tak nampak la. Anak melayu kita yang sibuk.. bangga jadi kuli cina.. Renung-renungkan lah.. mana hala tuju anak-anak melayu kita.. Melayu kena bersatu... TQ


  41. Dr Mahathir kata, org yg tak cerdik saja yg masih tinggal dlm Umno (yg mmg dah buruk hingga ke usus tu!).
    Org Umno malas membaca n cari maklumat. Mrk seumpama 'lembu' - makan apa yg tuannya bagi.
    So, biar org kata apa pun lembu tu tetap akan sedap dgn rumptunya juga.
    Bila time nak tidur pun ia masih mengunyah juga.
    Harap jgn yg masuk kat sini serupa itu 'lembu' ya! Elauns KAFA pun tatau berapa LGE kasi?
    K'jaan Pusat abaikan bab agama ni bkn bru - sejak 3-4 pru dah.


  42. Pihak yg meniup api perkauman ni adalah Umno n PM Umno yg tak cukup 'seduit' tu.
    Ni zaman millenium, bkn zaman katak di bawah tempurung (Umno). Umno mmg rasis - dgn Cina lain ayatnya, pi kat Melayu lain ceritanya.
    So, bangsa yg cerdik adalah Cina - mereka tau di mana bebal n kebatilan Umno/BN yg ada.
    Faktor ni dpt dilihat, org Kpg yg bengong saja yg mengundi Umno kali ni... sbb mrk cuma tengok TV Umno. Baca pun surat kabor Umno.
    Sdgkn semua org tau klu tak menipu bukan Umno, namanya.
    Pecacai yg masuk ke sini pun serupa! Mahathir kata, bodo belaka!


  43. Anonymous Says:

    Elias anak setan!


  44. Anonymous Says:

    spin fakta admin oi!..amik la DAP tu jadi bapak angkat hang..dasar keturunan penderhaka elias ni


  45. siti Says:

    Ayah saya antara anak muda pada zaman kemerdekaan dan juga memihak kepada UMNO, mmg benar peristiwa 13 Mei itu berpunca darpada pemimpin UMNO yg cetuskan isu perkauman...


  46. Anonymous Says:

    Assalamualaikum..haa..apa apa pun bagi salam dulu eh.masalah betul lah orang orang melayu dalam ni.semakin parah kepincangan kaum melayu yang saya sayangi ni.bila bercakap mengenai hal ini,melayu akan bertelagah sesama sendiri.tepuk muka sikit...bagi sedar bahawa jurang perbezaan pendapat politik diantara kita semua semakin parah.cuba kita lihat perspektif kaum lain yang juga boleh berpolitik,tetapi adakah mereka berkelahi sesama sendiri hingga masuk ke dalam blog dan sebagainya.tidak lagi melihat di jalanan dimana sesama kita memaki,mencerca serta menghina bukan kepada kaum minoriti yang lain tetapi kepada bangsa kita sendiri..masing masing menghamburkan kata kata yang kesat bagi memuaskan diri sendiri kerana berpaksikan kepada pegangan politik yang diikuti..walaupun Malaysia telah melahirkan banyak bijak pandai dan golongan profesional dikalangan kaum kita namun kita masih tetap mahu bertelagah.kenapa??..cakap mari rakan rakanku..bagi saya,untuk memastikan kestabilan politik dan ekonomi serta kepentingan orang melayu,kuasa politik melayu haruslah bersatu dan teguh dimana dengan cara ini,kita dapat memastikan agama islam dan bumiputra di malaysia tidak akan tersepit sampai bila bila.segala kepentingan peribadi haruslah..bukan haruslah malah mesti kita ketepikan untuk menjamin keselamatan dan kedaulatan agama serta bangsa kita yang tercinta ini...sudah tiba masanya kita berhenti bertelagah dan mencari jalan penyelesaian untuk masalah perpaduan kaum kita ini..saya tertarik bagaimana permainan parti DAP ini sebenarnya..namun tidak perlu diulas keran rakan rakan dalam komen ini masing masing mempunyai akal fikiran yang cerdas..pokoknya bila majoriti kerusi di parlimen berpihak besar kepada kaum melayu kita yang disayangi ini,islam akan dapat ditegakkan dengan cemerlang sekali,namun untuk mencapai perpaduan melayu amatlah sukar tapi bagi saya,ia tidaklah mustahil..istilah melayu yang digambarkan dalam ahli pr ialah lebih kurang macam ni lah..'yang penting misi kita utk pertahankan islam supaya dapat ditegakkan dengan betul dan politik kotor barisan nipu dapat ditumbangkan.'dari segi umno pula,'pas dan pkr telah diperkudakan DAP..harap saja mengaku parti islam tapi jadi macai DAP'...itu saja perbezaannya..marilah rakan rakanku yang saya hormati..kalau nak ikut hati..mati lah jawabnya..demi agama dan kelangsungan masyarakat islam kita di tanah air kita ini,marilah kita nasihat menasihati dan merperkukuh silaturahim di kalangan kita untuk membawa Islam 'agama rasmi kita' ke tahap yang penuh gemilang dan cerah dimasa yang akan datang nanti..saya sayang islam dan saya sayang bangsa kita..akhir kata jomlah kita kembalikan zaman kegemilangan melayu kita yang telah hilang begitu lama sekali dengan penuh kesederhanaan yang berpaksikan sepenuhnya kepada ajaran islam yang kita sanjungi..terima kasih dan Assalamualaikum.

    ~teruna rantau~

    (Saya sayang melayu dan islam)


  47. Anonymous Says:

    teruna rantau..saya setuju dengan komen awk...tak perlulah kita nak bergadoh sesama Melayu..kita bersatu untuk bangsa Melayu sendiri..btol tak?


  48. Umno n pengikutnya adalah satu entiti yg penuh keliru. Bila Melayu tidak menyokong mrk lagi lalu dikatakn Melayu berpecah!
    Bila kaum Cina bencikan penyelewengan, rasuah n salah guna kuasa oleh Umno/BN dikatakan DAP telah mengelirukan mrk.
    Malah ada KM yg kalah lantas menempelak kaum Cina yg tidak kenang budinya!
    Maka resource yg ada lagi ialah dgn terus menipu pengundi Melayu dgn memainkan sentimen anti-Cina.
    Najib sndri mainkan isu perkauman - bertindak seolah2 dia tu selayak JKKK di kpg!
    Bila kuat, Umno hanya tau merembat harta rakyat. Rosmah terus dgn lagak borosnya mengalahkan Imelda!
    So, skrg ni zaman utk rakyat kembali mengajar puak2 tak sedar diri ini melalui kebangkitan luar biasa.
    Sekejap tadi kebangkitan di Kelana Jaya. Tunggu esok di Penang kendian di Ipoh pula.
    Umno hanya layak dihumbankan ke longkang. Ia adalah pasti.


  49. Kalabilis Says:

    Aku punya la semangat nak baca ingatkan penulisan yg TAK BIAS dan bersandarkan bukti2 kukuh yg ditunjukkan dgn jelas....rupa2nya...alangkah kecewanya aku.... rupa2nya penulisan berbaur politik lagi... Hai..apa nak jadi dgn kita semua ni....


  50. Anonymous Says:

    As salam.
    rugi rasenye jd blogger jika hanya nk memecahkan perpaduan bangsa sendiri. dr pandangan sy tuan amat mengagungkan perjuangan PKM, maka tidak hairanlah ideology tuan begini. harap tuan renungkan kembali. wassalam.

    suhaimy - sbn


  51. Anonymous Says:

    Ellias hj idris , ini melayu atau apa ya ?apa lahir nya di daratan cina atau india,bodoh sekali, cina tetap cina ,ya melayu tetap melayu. Malaysia tetap malaysia , bersatu lah kebali orang melayu,dulu zaman tun abdul razak melayu boleh bersatu ,saya ikut mempersatukan waktu itu dengan ,nasrulhaq,semua boleh bersatu .zhikir bersama ,ada yang dari ummo,pas dan parti ,lain yang penting dia nya melayu dan islam, apa perlu nasrulhaq kita buat kembali ,untuk mempersatukan melayu,kita nasrulhaq cinta damai, saya sebagai putra pendiri nasruhaq ,sangat sedih dgn perkembangan melayu ,(saudaraku)sekarang ,terpecah belah,saya mendoakan dari seberang semoga ;melayu tetap bersatu dan berjaya , sementara lupakan :parti, bersatu lah demi islam. Bersatulah MALYSIA


  52. Anonymous Says:

    Kita ni kalau menulis berlandaskan kepentingan pada satu-satu pihak, tak akan ke mana. Menulis itu biarlah secara natural tanpa menuding jari hanya pada satu pihak sahaja. Dan berkemungkin kita boleh anggap penulisan itu hanya retorik semata-mata. Tak boleh digunakan sebagai rujukan yang sahih. Itu pandangan ikhlas dari saya. Saya tak ada account google jadi terpaksalah guna anonymous.


  53. sayelar.. Says:

    aiyakkk...beriya2 aku nk bace... politik jugak... sedap kate org kampung bengong je yg undi umno ea...astagfirullah..istigfar bang oi


  54. Anonymous Says:

    ni lg 1,org melayu yg xsdar diri..(elias)..bangga sekali menegakkan bangsa lain..sedih ada orang melayu mcm hang!!


  55. Anonymous Says:

    ni lg 1,org melayu yg xsdar diri..(elias)..bangga sekali menegakkan bangsa lain..sedih ada orang melayu mcm hang!!


  56. Anonymous Says:

    Assallamualaikum semua...
    Hehehe ada gak org mcm ni yek kat dunia nih...x kisah lah.. Apa yg aku nk cakap adalah kat sini kita dh nampak org melayu berpecah.. X bersatu disebabkan fahaman politik. Dlm politik kita kena bersikap rasional dan ptofessional.. Memasing ada kepentingan memasing tu x dinafikan tapi masaalahnya timbul org2 yg mcm ni (elias) yg terlalu taksub atau fanatik sangat sehingga mengeluarkan sesuatu kenyataan yg mampu dan boleh memecahbelahkan bangsa melayu sendiri. Statement anda adalah berunsur tuduhan.. Provokasi dan berkemungkinan salah disisi undang-undang jika anda membuat tuduhan palsu.
    Apa kata kita sesama melayu sesama islam berbaik dan bersatu semula membentuk satu bangsa yg dihormati dan di sayangi. Buat apa nk memberontak.. Berdemonstrasi.. Akhirnya kita melayu mi berpecah. Kita tunjuk kepada semua pemimpin kita yg kita boleh bersatu.. Bila bersatu br kita bentuk suasana yg harmoni... Apa ertinya tanah melayu jika org melayu x tau yg dirinya melayu.. Harap maaf.. Sya terpaksa merayu kat sini.. Jgn la kita salahkan org lain.. Bersatu lah kawan2 ku... Aku nk mendalami sejarah dan akhirnya ini yg aku jumpa.. Sungguh sedih rasanya...


  57. Anonymous Says:

    assalamualikum..jika dibaca dari atas,rata rata memberikan salam..maksudnye,semua yg membaca disini adalah orang islam..mungkin ade yg tidak memberikan salam..tp memulakan perbualan chatting/blog dgn memberi perkataan sial..terima kasih pada mak bapak die yg mengajar..

    saya hanya ingin memberi pendapat dan buah fikiran saya mengenai pemerintah skrg..jika dilihat,setiap bayaran kite di malaysia semua adalah bercukai..contohnya kenderaan,mknan,kipas,meja,tayar,minyak kete,minyak hitam dll..semua nya sudah dicukai kerajaan..so,duet cukai inilah akan dibelanjakan untuk rakyat..

    jelas skali duet yang rakyat bayar,kembali ke rakyat..rakyat beli kete,kne cukai..cukai ni dikumpulkan untuk setahun untuk membayar gaji PM,kakitgn kerajaan,projek2 sekola,dll..lebihannya pula untuk BR1M,dll..harus diingat,Perdana Menteri dpt gaji dr rakyat..die xjual nasi campur pon untuk dpt gaji bulanan die..

    Rakyat bangkit kerana mahukan perubahan dlm sistem kerajaan skrg..sejak dari zaman Mahathir lg..rakyat ingin kerajaan berubah..mereka mahukan kerajaan yg telus,berani dan tidak menyelewang harta dan duet rakyat..permerintah diamanahkan oleh rakyat untuk tadbir negara dan bangsa yg ade dimalaysia..sbb tu ade pilihanraya untuk memilih pemerintah baru..die xmenten cm raja..lps die,die..lps die,die..ade paham?

    ok..bhgn ni plak biased pd pr..so sape yg org2 umno,jgn la sakit hati atau ape..its a fact..sy xsebelahkan pr ataw ape..hanya berkongsi..
    1.rosmah beli cincin beejuta2..dpt duet mane?gaji pm pon xsmpi rm100k permonth..
    2.mahathir miliki yatch yg hagenye puluhan juta..mane dpt duet?
    3.lim guan eng umum beri bonus pada kakitangan kerajaan dipenang..lps tu,kerajaan pusat br bg bonus..so kenape kerajaan pusat tunggu negeri bg dulu..cm ikut2 lak..
    4.projek 2nd link kt penang hampir siap..kos?cari sndr..modal tanpa dr kerajaan pusat..hasil pendapatan kerajaan negeri shj..proposal yg terbaru da kelua untuk LGE luluskan underwater tunnel kt penang..ini pon projek negeri penang shj..
    5.sape kenal khairy jamaluddin..ape die buat?die buat besi..semua projek besi kt msia die dpt contrak..sblm ni perwaja steel..perwaja steel dr zaman mahathir da well est..pengeluar besi tuk proton n perodua..skrg,lingkup abes..xbg can lgsg..
    6.sape kenal mokhzani..ape biz die?cepat cari kt tenet..die ni kaye gile..sampai boleh beli bugatti veyron..sama kereta cm sultan/tengku mahkota johor..sultan xyah aa tanye mane die dpt duet..camner leh beli bugatti veyron?die ade co oil n gas..company sendiri tau..bkn jv..nk bukak oil n gas xcukup 5 juta..camne leh beli petron?saham esso/caltex/exxon..sume die..plg ketara beli co san miguel yg behage billion..billion bkn million secara cash..
    7.projek klinik 1 msia..nk bukak 1 unit klinik kos shj 2.6juta..tp kontrak bukak 7juta..mane pergi lg lebihnyer?

    cukup kot..nnt kata sy pro pr lak..ape yg saya tulis ni,ade dihujung jari..jgn jd lembu..sume nk suap..sume nk kunyahkan..tau berak jer..haha..maksudnye rajin2 laa MEMBACA diinternet..cr bukti2 yg sahih..jgn teros tuding jari..ini kelemahan bangsa melayu..maaf ckp..ini benar..kadang kesian gak kt bangsa melayu..asyik bercakaran yg xmendatangkan faedah kt diri sendiri..laen laa kalo puji pr,kutuk umno,ako ni pro pr,anwar bg rm1000..dan sebaliknya..

    kalo buleh,bersatu lah wahai umat muhammad..kite bkn nk kusutkan benang yg berminyak..kite cube cari jalan penyelesaian..kalo sy pro umno,saya kaji kebaikannya,keburukannya..kalo sy pro pr,sy cr kebaikannya,keburukannya..kne jadi atas pagar dl,kite sume kan leh berfikir..jgn terima input shj..


    zaman pak lah?xsempat buat ape2..hanya islam hadari..

    zaman najib..1msia,br1m,janji ditepati,dll..

    bkn cina shj yg mahukan perubahan..melayu yg faham erti perlembagaan shj mahukan perubahan..rakyat xkesa sape yg memerintah..be it bn,pkr,pas,dap or parti kunci sekalipon,rakyat hanya mahukan duet rakyat diuruskan dgn betul..ape yg hak,menjadi hak..ape yg bkn,pulangkan kembali..

    cermin diri,
    buka mata,
    suci hati,
    bersih jiwa..

    wassalam..


  58. Anonymous Says:

    aduh..sedihnya aku dengar komen diatas aku ni...mengapa nak busukkan darah daging bangsa sendiri?..marilah kita bersatu..


  59. Untuk kembali bersatu Melayu yg ada ni kena kembali kepada Islam. Perpaduan ialah melalui Islam BUKAN melalui agenda kebangsaan/sekularisme Umno.
    Drp kajian yg dibuat cuma 10% Melayu yg solat secara tetap. Lagi 10% ikut dan. 80% langsung tak solat, tetiba mai sini nak cakap tentang perpaduan bangsa!
    Inilah hasil kejayaan Umno dlm membutakan bangsanya terhadap agama!


  60. Dalam peristiwa 13 Mei, salah utamanya Umno sbb dlm kempen mereka berapi2 desak suruh Cina balik Tongsan.
    Itu sbb dlm Islam kita dilarang cerca agama lain (di sini cerca bangsa lain), sbb ia bakal menimbulkan reaksi balas.
    Apabila berjaya dlm pru Cina pula suruh Melayu balik kampung - masuk hutan, siap dengan simbolik penyapu! Nak sapu org Melayu.
    Soalnya, apa perlu Dato' Harun Idris bertindak himpun pemuda Melayu di Balai Dato' Harun kendian bagi minum air semangat pak kiyai suruh Melayu pi tetak Cina di Jalan Hale n Jalan Perkins?
    Sedangkan punca asalnya bila Umno tak dapat membentuk k'jaan di S'ngor n Perak sbb perolehan kerusi yg sama banyak.


  61. Anonymous Says:

    sumpah..petang Jumaat harap2 ada petunjuk buat orang Melayu dan Melayu yang tak sedar diri..baca dan lihat ini..siapa yang rasis?..dalam diam menanam niat busuk ..jangan percikan api orang Melayu ye..subhanallah!!!

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=458844717535711&set=o.469295383141059&type=1&theater


  62. Arni Says:

    Aku bukanlah ahli akademik Sejarah dan aku pun tak ada access kepada bahan2 Sejarah so apa yg aku tulis ni berdasarkan apa yg aku fikir la sebagai seorg ibu/surirumah berusia di awal 30-an.

    Mmg fakta yg dibentangkan oleh penulis itu plausible. Ada kemungkinannya. Lagipun tahun 60-an itu bukannya ada internet youtube semua. Kalau internet sudah ada waktu itu rasanya lain pulak tertulis dlm buku Sejarah.

    Utk sesiapa yg dok sibuk meracau kata "Org Cina DAP sudah hampir kuasai Malaysia! Org2 Melayu marilah kita bersatu!!!" cuba gunakan akal yg diberikan oleh Allah itu. Jgnlah terpedaya dgn momokan racism. Guna akal. ANALISA SENDIRI TREND Pengundian baru2 ini. Jika anda perhatikan ini bukanlah 'Tsunami Cina' tetapi 'Tsunami org2 yg celik maklumat'. Pakatan Rakyat banyak menang di BANDAR BANDAR tak kiralah bangsa apa pun yg majoriti di situ. Bukan kwsan yg majoriti Cina saja. Org2 di bandar CELIK MAKLUMAT, sudah baca pasal laporan audit negara dan tidak mudah termakan dgn umpan BR1M.

    ORG CELIK MAKLUMAT tidak mudah melepaskan pemimpin yg korup tanpa sebarang pembalasan. Maruah mereka lebih mahal drpd BR1M RM 500 itu. Ya, mungkin ramai juga org bandar yg ambik BR1M tapi bagi mereka itu adalah TANGGUNGJAWAB KERAJAAN dan mereka faham yg wang itu bukanlah dikeluarkan drpd poket BN pun. Duit itu drpd pembayar cukai, RAKYAT juga.

    Aku Melayu yg undi DAP dlm pilihanraya sebab PAS tak bertanding di tempat aku. Adakah aku pun sekrg ini pelampau CIna?

    Ketakutan adalah senjata yg kerap digunakan oleh BN dan penjajah utk takut2kan kita. Dilaga2kan bangsa Cina dan Melayu supaya mata kita tertutup pada ISU ISU yg lebih penting - ketirisan sumber kewangan negara. Bila adik beradik bergaduh, perompak senang la masuk rumah merompak.

    Tolonglah buka mata anda wahai org Melayu. Penjajah menipu kita tu mmg aku tak heran lah. Tapi kalau pemimpin Melayu sendiri menipu kita cara mcm ni yg membuatkan aku rasa sedih sgt.


  63. Tahniah Arni atas pencerahan yg baik tanpa emosional.
    Teman pun undi Ngeh Koo Ham utk parlimen. Bila DAP menang bergaya Najib boleh kata Cina berpakat nak tumbangkan k'jaan!
    K'jaan apa yg ada sebaik keputusan pru diumumkan? Pastu dia yg mula2 mainkan isu perkauman - dorong Melayu bencikan Cina. Sdgkn dia bru angkat sumpah jadi PM - bkn PM utk org Melayu saja, tapi utk seluruh rakyat M'sia.
    Kita kena ingat lepas pru dah takde ko undi sape, aku undi sape? Itu bengong, namanya. Malu punya seorang PM yg bengong!


  64. Anonymous Says:

    elias, huraikan pula kata2 Lim Guan Eng ni secara jujur dan ikhlas ye?..

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=458844717535711&set=o.469295383141059&type=1&theater


  65. Anonymous Says:

    Skrg di kaw rumah saya dah tak boleh azan, org cina komplen, bila panggil berbincang smpai bergaduh, bukan lama pn azan smpai jd mcm ni. Mereka jahat dan kurang ajar, wayar speaker/lampu dipotong. Tinggallah di KL dlm setahun dua, baru merasa taring cina. Ini belum memerintah sepenuhnya. Tidak ada sebab kita perlu menyokong cina. Baik buruk saya pilih islam melayu.


  66. Bab azan ni pun kengkadang tok siak pun takde akai. Sblm azan dipasang bacaan ayat2 terlalu kuat - 1/2 jam, sdgkn org keliling (kafir nak tidur).
    Pulak tu... klu yg datang solat subuh tu beribu orang boleh la timbulkan kegerunan si kafir yg tinggal berdekatan.
    Yang kelihatan sllunya ciput - org tua2 je yg datang - kot la 10 org!
    Ini kami lalui di USJ, Alam Megah malah di Puchong juga (Melayu yg komplen hingga ke JAIS).
    Sdr yg menulis ni ada pi berjemaah kat mesjid? Melayu yg sdra pilih tu pun rasanya tak pergi ke mesjid!


  67. Anonymous Says:

    Masing2 ada agenda masing2...yg paling penting melayu harus bersatu...malaysia mmg negara demokrasi...cuma hak melayu semakin d perjudikan...so tepuk dada tanyela selera...tq..
    -Badong-


  68. Ada satu mamat tu siap mencarut sebut 'pipit' mak dia, kendian digandingkan dengan 'kemaluan' Cina yang tak bersunat.
    Manusia hasil didikan Umno yang beria-ia nak mempertahankan agama, tetapi dengan mencarut dan melucah.

    Apa pun tulisan mencarut tu teman 'delete'. Baiki akhlak tu untuk pastikan hidup lebih siuman pada masa akan datang.


  69. Malaysia memang negara demokrasi, tetapi bukan dengan cara menipu 'matlamat menghalalkan cara'.
    Dalam Islam, menang pilihanraya dengan menipu bererti 'merompak' hak orang lain (yang memang telah ditetapkan Allah swt).
    Perbuatan itu berdosa, segala hasil yang datang melaluinya adalah haram - sesungguhnya api neraka paling lunak untuk menyambar segala isi yang terhasil daripada benda yang haram!
    Jika k'jaan berjaya dibentuk dengan penipuan maka seluruh nadi k'jaan itu adalah haram, hasilnya haram dan... agak malang rakyat yang mengundinya ikut sama berkongsi segala yang haram itu bersekali dengan segala yang haram berikutnya.
    Hebat orang Melayu yang bersekongkol dengan kebejatan ini! Hebat sungguh.


  70. Marahkan Cina, tetapi mentekedaghah segala yang haram untuk 5 tahun akan datang.
    Itu sebab perpaduan Melayu itu batil; yang ada cuma perpaduan melalui iman n Islam.

    Klu ada yang tak reti agama baik pi belajar - jangan jadi buta kayu sekadar menunggu mati untuk menjadi bahan bakar api neraka. Waliya'uzubillah.


  71. Cuba telusuri thread ini untuk menilai di mana kufurnya dan batal syahadah orang Umno;

    http://ikanlepu.blogspot.com/2013/05/murtad-kufur-dan-terbatal-syahadah.html?showComment=1368268007049


  72. Anonymous Says:

    banyak songeh la elias oi..rakyat singapura pun dah ngadu perkhidmatan singapura amat mengecewakan..lagi teruk katanya "baik mati dari hidup begini"...that's the fact!


  73. Anonymous Says:

    lagi satu, Allah Taala dah bagi cash kat padti kafir DAP..pemilihan CEC penuh dengan curiga dan tidak telus..mungkin lepas ini, Allah nak tunjuk kat kita sebenar rupa dalang ini dalam Malaysia..


  74. Apasal nak kecoh dgn pemilihan CEC DAP? Orang tau ia cuma alasan 'khianat' k'jaan, sambil lupa yg Umno/BN parah bila ramai tokoh pentingnya dihumban ke longkang dlm pru bru ni.

    K'jaan yang dibentuk pun penuh dengan segala penipuan - 'black-out' n 'short-cut'! K'jaan yang takde maruah; bernilai sampah.


  75. Arini 13 Mei, 2013 - (walaupun Himpunan 'Black-out 505' diadakan dengan sambutan yang cukup hangat di kalangan rakyat di Kelana Jaya, Batu Kawan n Ipoh) takde peristiwa buruk berlaku selagi Umno tidak menggerakkan kebebalan mereka dengan sikap cauvinistik Melayu yang sempit.
    Ini realiti dan rakyat yang prihatin sudah sedar sehingga membuatkan mereka turun beramai-ramai di setiap program 'Black-out 505' dalam menyatakan kebencian mereka terthadap penipuan Umno/BN dalam pru.
    Umno, jangan ingat rakyat akan terus bodo n diperbodohkan oleh kebodohan Umno sendiri.
    Sekarang Umno jadi kera sumbang apabila Cina daripada MCA n Gerakan enggan sertai kabinet mereka.
    "From no on... just shut your stupid mouth, dear Umnos!"


  76. Anonymous Says:

    ingat Melayu dah mati ker?..hanya Elias komunis je bebal membebel sensorang di blog nya...kesian, tatkala rakyat sudah mampu berdikari jadilah elias sperti bayang-bayang yang kehilangan bayangnya bila malam menjelma..kihkihkih..selamat menelan kebenaran yang pahit ye?..alololololo..mucuknya..


  77. Anonymous Says:

    tapi nape tak buat buat di Kelantan kali ni?..


  78. Anonymous Says:

    tapi nape tak buat buat di Kelantan kali ni?..


  79. Anonymous Says:

    tapi nape tak buat buat di Kelantan kali ni?..


  80. Anonymous Says:

    aduh.. naik pening baca komen2 korg dlm ni.. pning la klu ank muda yg br nk knl dunia mcm sy ni bce. Xtau mne 1 yg btol.. ape2 pn input yg menarik. Boleh buat ilmu tmbhn :)


  81. Jgn pening2, kita kena layan org Umno 'bodo' dgn cara bodo juga. Teman dah banyak kali tulis di mana2, PR kena fikir n buat pendekatan cara berhadapan dengan org bodoh dlm pru kali ni. Bila berhadapan dgn org bodo, kita kena fikir langkah2 yang tak masuk akal bakal dilakukan oleh org bodo - sesuai dgn taraf bodonya itu.
    Agak malang takde yg mau ikut; mrk masih mendesak itu-ini suruh SPR n Umno/BN berlaku adil!
    Bak mendesak org bengong... lastnya makan diri. Segala mcm penipuan dilambakkan dgn muka bodo - bodo kena ke depa.
    Dan... sebaik mendapat kuasa, polis dipergunakan sekehendak hati.
    Kelakarnya, PR hanya nganga mcm org tak cukup akal!
    Elok dah la... bodo n tak cukup akal; sama serupa!


  82. Anonymous Says:

    lumrah manusia..hanye mahu mendengar ape yg ingin didengarnye sahaja..berlagak seolah2 tahu semuanya..tp Allah lebih mengetahui..menyebarkan berita yg belom pasti kasahihannya..semoga Allah member petunjuk pd kita semua..


  83. Anonymous Says:

    Kesian orang Islam Melayu seperti si Elias ni. Kerana tak dapat apa yang nafsu dia inginkan, kerajaan juga yang salah. Tak sedar diri. Kalau bagus sangat sila lah tawarkan diri jadi wakil rakyat / PM. Tunjuk kan anda boleh berbakti kepada rakyat dengan lebih baik. Ingat, bukan mudah jadi seorang pemimpin. Anda kan seorang novelis, penyampai maklumat yang sebenar-benarnya, jujur, tidak racist, adil dan sebagainya. Anda je yang betul. Anda je yang sempurna. Sebelum itu kena ingat, tidak ada insan yang sempurna melainkan Nabi Muhammad saw. Begitu lah juga pemimpin2 kita di Malaysia khasnya. Wassalam.


  84. Anonymous Says:

    Bila hati sudah ditanam dengan perasaan benci dan marah, orang yang banyak berbudi pun boleh kau jadikan musuh. Mula fitnah sana sini. Maklumat / khabar angin yang tak sahih diiyakan kebenarannya. Suruh kau jadi PM tengok boleh buat kerja ke tak. Belum tentu keamanan Malaysia terjamin. Benar, agama Islam kita utamakan. Tapi, tidak kah Islam mengajak umat manusia supaya berusaha. Terang2 seruannya dalam azan dilaungkan 5 kali sehari. Kau tak usaha mana nak dapat kesenangan. Salahkan pulak pihak lain rampas hak kau. Cukuplah kau terpedaya dengan pihak yang gilakan kuasa. Mahu memerintah kerana terdesak dengan bebanan kewangan dari kuasa asing yang melabur dan berharap sekiranya orang itu dapat berkuasa, wang pelaburan itu dapat dipulangkan. Seperkara lagi, jangan mudah terpedaya dengan khabar angin di media sosial mahupun buah mulut orang. Hati yang ditanam rasa benci dan sifat amarah akan terus percaya bahawa ianya satu kebenaran dan harus ditentang dengan sekeras-kerasnya. Muhasabah diri. Fikir dengan baik menggunakan akal yang Allah kurniakan. Walahualam.


  85. Anonymous Says:

    Sibuk mengata bangsa sendiri berlaku racist sedangkan bangsa lain yang racist dikatakan memperjuangkan hak mereka. Orang lain jugak yang tepuk tangan tahu. Bungkus baju2 dan pindah ke Singapura! Rasa bagaimana kehidupan di sana. Aku sendiri rela balik dan menetap di Malaysia kembali.


  86. Ada 4 koresponden yg berlagak kuda lumba di sini. Kenapa dikatakan kuda lumba?
    Untuk melumba, setiap kuda lumba dihadang matanya sebelah kiri n kanan biar ia nampak ke depan saja.
    Apa yg ia tau cuma lari n lari ke depan saja.
    Kuda yg penat, joki dapat nama! hehehe...

    **Balik dr S'pore kesan kebodohan Umno serahkan pulau itu kpd Cina! Pengkhianatan paling besar oleh Umno.


  87. Anonymous Says:

    elias racist giler?..aku post link apa yang lim guan eng kaborkan dalam facebook,dibantainya delete! mmg aku tak setuju kalau elias digelar novelis..tak sanggup menerima kritikan..malah lebih dari itu elias tanak mengkajinya..sebaliknya mengagungkan DAPig kapiq!..sedih betul aku dengan minda elias..mindanya dibeli oleh bangsa kafir dan menjadikannya sebagai auliya..jika doa kami orang Islam yang tak mahukan dia jadi PM kerana kami sayangnya bangsa MIM kami di tanah gersang mengapa tidak kami doakan kebinasaan parti kekejaman DAPig tu..Kembali kepada Allah..perjuangan DAPig tidak akan bertahan lama di bumi Allah..Amin


  88. Anonymous Says:

    lumbakuda tu kafir dapig punyer..la ni orang x minat dapig dah.. Allah dah bayar cash..kepal singh pown dah jatuh atas pentas dah..gah sangat sembunyikan kebenaran Islam last2 tersungkur!


  89. Berdebat dgn fakta bukan penghinaan.... anonymous....dgn cara kamu menghina mcm ni nampak kelemahan diri kamu....


  90. Anonymous Says:

    baik betul lge tu ye, jgn lupe rumah mampu milik 400 ribu, meleleh air liur cikgu kafa.


  91. Sudah 15 Mei, tragedi berdarah itu sudah tidak relevan lg. Kenapa?
    Sbb dlu ia mmg berpunca drp Umno.
    Apabila kini Umno lemah, mrk tak terkata apa2 - dah mcm tikus tengok besi. Hanya media pecacai saja yg mainkan isu perkauman lapuk mcm org terencat akal.
    Najib pun mainkan isu yg sama, sdgkn sblmnya siap pakai baju Cina mati punya nak amik ati org Cina (punya la bodo seorang PM!).
    Sdgkn rakyat kini sudah cerdik. Cucuk jahat Umno n media mereka tak jalan, sekadar menampakkan tragedi lebih 40thn itu adalah angkara Umno semata2; Umno gagal bentuk k'jaan rakyat yang jd mangsa.
    Kemudian mai pula NGO bodo pi ajak org boikot kedai Cina. Otak sontot, namanya. Alangkan Cina raya tutup kedai 3 hari saja pun Melayu dah kebulur!
    Puncanya pun Umno - gagalk membentuk sektor bisnis yg dikuasai Melayu (Melayu Umno pun takpe!)
    Lagi mau boikot Cina!
    Sama bodonya NGO berkenaan dgn PM mereka sekali.


  92. Kenapa Melayu tak mampu beli rumah RM400k? Sdgkn Umno dah berkuasa 56thn; klu buat anak pun dah tua beruban anak Umno tu!
    Buat kedai 1Malaysia, Mydin mamak tu yg kaya! Cerdik ke parti Melayu tu?
    Apa yg pecacai dlm ni dapat drpnya? Sekadar mencacai.
    Itupun korang masih buta naa...
    Pemimpin korang kaya-raya siap ada kilang arak lagi. PM korang mewarisi syer judi Genting Highlands!
    Pecacai... sekadar mencacai mcm org takde akai! Malah steamroll SAKAI tu pun lebih bernilai.


  93. Oops... lupa nak sebut; hanya orang yg bodo2 saja yg masih tinggal dlm Umno, kata Mahathir.

    p/s Tatau la Mahathir tu sape?


  94. Anonymous Says:

    delete lagi!..hahaha..kesian elias..cuba menutup kerakusan dan biadap DAP!..tak professional la elias ni..


  95. Anonymous Says:

    ni ape?..mempertikaikan ketidakhalalan kopi pula kali ni?..jangan sebab dia kair, halal di negara ni baru dia nak sedar..apa pun sebelum ni encik elias minum kopi tak?

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151465097838178&set=pb.190853153177.-2207520000.1368553629.&type=3&theater


  96. Anonymous Says:

    jangan delete! jika delte bererti anda kalah dan menafikan perkara yang terjadi sebelum ini..ini perkara serius kerana membawa perpecahan kaum di negara Malaysia..baca entri yang saya sertakan!..


  97. Anonymous Says:

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=609668109045862&set=pb.308257822520227.-2207520000.1368554052.&type=3&theater


  98. Anonymous Says:

    untuk pengetahuan en elias, mamak mahathir adalah salah satu keturunan dari warisan Mahsuri yang penuh dengan lagenda di Langkawai..Mahsuri berkahwin dengan Wan Derus..hasil perkongsian hidup bersama, mereka dikurniakan Wan Hakim...selepas tragedi beras terbakar di langkawi, Wan Derus berhijrah ke negeri lain maka lahir lah keturunan mahsuri di serata bumi Melayu..jadi tak salah kita mempelajari sejarah, dan sejarah itu benar..sejarah kekejaman komunis juga nyata dan benar..mereka juga menyerang kaum cina sendiri sewaktu zaman Jepun dikalahkan British..cuma saya pelik knp en elias bermati-matian menemplak sejarah lama?..satu persoalan yang timbul siapa en elias sebenarnya?


  99. Ada 1 pos aritu yg di'delete' sbb si pecacai mencarut (ni kes anak luar nikah Umno la); sebut pipit mak dia berganding dgn kemaluan Cina yg dia kulum.
    Jadi bila ada tulisan biadab camtu - teman tetap akan buang. Kita org bertamaddun bkn org bwh tempurung mcm pecacai takde akai Umno!


  100. Link yg kata ditulis oleh LGE - dlm bahasa Melayu pula tu. Bahasa pun bkn bahasa beliau - hanya dicipta reka oleh pecacai Umno kendian ditulis nama LGE (kerja org takde akai!).
    Boleh buat banyak lg kerja bodo tu.


  101. Kopi haram?
    Hehehe... pi tanya Rahim Tambi Chik, anak haram pun dia ada!
    Tanya PM korang, apa kerja haram yg dia tak buat? Mewarisi syer judi Genting casino tu bkn kerja haram?
    Pembelian Scorpene tu bkn dapat duit haram?
    Menipu pru tu bkn kerja haram... tetiba dok sibuk dgn kopi 'Old Town' yg kononnya haram!
    Sah tak cerdik langsung korang ni.
    Maka benarlah seperti kata Mahathir, hanya org2 yg bodo saja yg masih ada dlm Umno!


  102. Mahathir keturunan Mahsuri!
    Hai lawak apa la korang ni pepagi buta?
    Elok suruh Mahathir kencing dlm tempurung kendian minta dia cermin muka kat dlm tu: ada iras Mahsuri ke dak?
    Korang pun boleh buat juga - pi kencing dlm tempurung tengok muka ada bopeng ke idak?


  103. Then korang tanya siapa Elias?
    Dey tambi, lu tarak baca ka dlm ini blog ada berapa ratus artikel kasi taruh? Berapa profil kasi tulis - lagi mau tanya ka?
    Bab salah laku Mahathir korang tamau respons! Bab murtadnya org Umno korang tamau baca?
    Yang korang dok sibuk dgn peristiwa 13 Mei sebab boleh mainkan isu perkauman.
    Mmg jenis singkat akal la korang ni.


  104. Ni ada skit salah laku Mahathir;
    **Penggunaan RM10 bilion dana awam dalam Valuecap Sdn. Bhd untuk menaikkan harga saham di pasaran saham.
    Mahathir main bagi je duit kpd syarikat tu - guna duit EPF (yg tak pernah dibayar balik).

    **Penjualan M.V. Agusta oleh Proton 1 Euro menyebabkan kerugian €75.99 million (RM348 juta).
    Mahathir beli, Dollah Badawi jual! Punya pandai org Umno menege menjahanamkan duit rakyat.

    Hok ni tamau komen ke, wahai pecacai?


  105. Anonymous Says:

    dah kalah kalah la woi...pendirian rakyat dah dibuktikan pu..tak puas ati samanlah SPR..pasal Mahsuri tu aku ada dengar jugak..wallahualam..tapi orang baik mesti dari keturunan baik..yang tak baik ni biasanya dia akan menikus orang baik tadi sampai orang baik tadi tersungkur..tapi Allah Maha Adil,Dia bayar 'cash' pada hambaNya.. wallahualam.


  106. Anonymous Says:

    pi lah bukak blog dia..aku caya elias ni buta mata lah..takkan baca


  107. Anonymous Says:

    Dah nama pon pembangkang.keja dia asik membangkang je lah.mmg dlm bn banyak korupsi.tapi adakah tuan yakin pakatan tidak terjebak jika dipilih pegang tampuk negara?siapa yg betul2 mahu jadi wakil rakyat andai menjadi wakil rakyat itu tidak memberikan wang dan pangkat?mungkin jika benar,semua orang berebut hendak melepaskan diri,tidak mahu diri sendiri memikul tggngjwb tersebut.sama seperti pemilihan menjadi ketua kelas semasa kita disekolah dahulu.


  108. Anonymous Says:

    best juge bace2 komen2 korg kat cni...kalau kite rajin cari info n gabungkan info2 tersebut...tgk mane salah mane betul...mane fakta mane auta... mengenai kisah 13 mei ni sy pun ada tanye pd ayah sy yg skrg ni sudah berumur 80 thn...katenye mmg ada kisah parang terbang dan org cina pd masa tu mengucap kalimah syahadah utk menyelamatkan diri dari dibunuh..cuma sy kekurangan info kenapa boleh berlaku 13mei?? mesti ada sebab dan dalang disebalik kisah tersebut.. byk research yg dibuat yg kesimpulannye 13 mei ni adalah bersangkut paut dgn politik cume org2 tersebut yg dikatakan dalang tu hanya Allah yg tahu sbb sy pun tiada pd masa tu.. ape2 pun sy menyokong pendapat en.elias...jage bahasa dah tingkah laku..tentang apa yg mahathir ckp tu sy pun baca...fikir2 la sendiri..


  109. Mahathir tu keturunan baik!
    Lawak ke hape kamu ni?
    Anak siap ada syer 33% syarikat arak terbesar Filipina.
    Berapa banyak dia celok kontrak n duit Petronas secara haram? Baik, kata kamu!
    Tu la klu dah jadi kuda lumba...


  110. Dlm bab rasuah ni cuba tengok PAS memerintah K'tan 23thn - ada kes rasuah?
    S'ngor dah masuk penggal ke-2, ada kes rasuah?
    Penang, ada kes rasuah?
    Kedah, bekas perintah PAS - lg senang klu Umno nak cari kes rasuah. Kita tengok klu ada.
    Perak, 1 thn PAS/PR memerintah - ada kes rasuah?
    Takde kan!
    Gitu la keadaannya bila PR memerintah di Putrajaya.
    Klu di negeri Umno/BN... salah laku Mahahtir pun ada 190 kes yg jumlahnya trillion of dlrs!
    Tu pun lg mau ckp Mahathir dr keturunan baik2! Haduii...


  111. Kesemua anggota SPR (termasuk Pengerusinya) tu org Umno.
    Mestilah mereka laksanakan agenda Umno. Letak pun di bawah JPM.

    Mcm Najib, takkan dia nak buat kerja yg untungkan PR - sama la SPR tu.


  112. Anonymous Says:

    hahaha..PRU13 dah terbukti berjayanya

    nak apa lagi?..ce citer ce citer..


  113. Anonymous Says:

    hehe..anon 6.22PM. Sultan Selangor dah bagi tombak pada pemimpin PR baru2 ni..apakah ini semuanya?(hi hi hi)..habislah PR,punah lepas nie..hehe


  114. Anonymous Says:

    hehe..lau tak tahan memerintah,tombak tu tebang balik pada yang dah langkah akujanji..pasti nyer lah..Daulat Tuanku!


  115. Sekadar komen yg lemah drp pecacai Umno. Sila teruskan dgn pencerahan yg lebih bernas - apa lagi ttg kabinet Najib yg dilihat tidak keruan; harapkan tragedi 13 Mei berulang - namun tak kesampaian.

    Apa yg lebih nyata Najib semain tidak boleh tidur lena. Mukanya pun dah serabai - susah hati!


  116. Anonymous Says:

    siapa nak harapkan tragedi 13 Mei berulang?..hahaha..jawapan yang kelakar dari bekas kakitangan NSTP...


  117. Najib n Umno perlu mencari modal baru untuk tutup kelemahan; rakyat dah mula bangkit n mendesak akan hak mereka yg dirompak.


  118. Ada satu peristiwa bila berlaku banjir besar di KL 1971. Rumah sewa teman di Jalan Hale ditenggelami air hingga ke bumbung (kami bertiga serumah - seorang drpnya adalah yg terlibat dlm peristiwa berdarah 13 Mei).
    4 hari tenggelam. Hari ke-5 sebaik air surut teman berdua bersihkan segala selut di dlm n di luar rumah.
    Di laman, teman terjumpa sebilah parang panjang milik teman itu; tidak terjejas tanpa sikit pun tanda mau karat. Matanya tajam 'melekat'. Masih ada bau limau kerana ia diperasapkan pada setiap malam Jumaat. 7 org dah dimakan darahnya.


  119. Anonymous Says:

    saya sokong 100% anonymous,kesian pada mereka yang terlalu celik it kerana tidak tahu menilai mana benar or auta


  120. Sebenarnya, Melayu yang mudah kena tipu akibat bebal n bodo yang takleh diajar tu. Cth mudah... ketua Hindraf dengan mudah dapat jadi Timbalan Menteri; sekadar buat tuntutan gila2, cerca k'jaan selagi mahu, mogok lapar setengah mati - kendian sokong Najib yang bengong!

    Melayu paria cam Ibrahim Ali, Zul Katak, Ezam Noor, Hasan Ali yang dok melalak sblm pru dapat apa?


  121. Dah 20 Mei, Umno jelas gagal memanipulate isu 13 Mei dlm meraih sokongan Melayu. Skrg dlm kain mereka sndri yg berkecamuk.
    Berantakan sbb pembahagian 'ghonimah' perang (hasil penipuan!).

    Amacam wahai pecacai sekelian? Apa pun terima kasih kerana kamu telah memberikan komen yg paling banyak untuk artikel ini.


  122. Anonymous Says:

    Hahaha..sape yg terlongkang..


  123. Anonymous Says:

    Bak kata pepatah..lidah umpama pedang yg tajam..


  124. Anonymous Says:

    Dasar xreti bersyukur..aku rasa dr kecik sampai dah beranak pinak ni..byk yg aku rasa kemajuan yg melayu dapat..


  125. Anonymous Says:

    Elias ni melayu ke..entah2 cina @ india..saje nak melayu gaduh dgn melayu..yg dikutuk umno..sah2 melayu..


  126. Anonymous Says:

    Pelik..bab azan..agama lain sibuk bising..yg diorg dok main loceng kat rmh masing2 & asap2..mau busuk xingat..anjing plak berak merata..xde bising pun..


  127. Anonymous Says:

    apapun pr tak pernah bersatu dan masih kekal dengan agenda politik sendiri. DAP/PKR/PAS. Aku lebih suka PAS & UMNO bersatu atas nama islam melayu untuk naikkan Negara ISLAM. Cuba ko pergi merantau kat Singapura. Dulu masa nak sokongan orang melayu lim kwan yew sanggup pakai songkok pastu orang melayu jadi apa sekarang (ala2 LGE skarang). Bagus le tu Lias macai. Apapun BN dah menang jangan marah aaa....


  128. Bila naik ke taraf pecacai, takde apa yang dapat dibanggakan pun. Sekadar terus mencacai sedang pemimpin Umno merembat segala yang ada.
    Ni jenis Melayu Umno yang hanya menng sabung, tapi kampung tergadai. Apa tak tergadainya?
    Melalui Umno la tanah rizab Melayu mengecut. Segala bangunan di bandar milik Cina (orang Umno sndri pun takde bangunan mereka!).
    Paling jahat skrg Iskandar Malaysia yang di'jual' murah kpd pelabur S'pura (lagi mau bising pasei Lee Kuan Yew! Bengong punya pecacai!).
    Lagi mau cerita pasei kemajuan sejak dia kecik! Apa la punya kecut otak si pecacai?


  129. BN menang!
    Menang menipu pru...
    Di kampung aku... di 3 pusat mengundi orang kampung terima RM180 pada malam mengundi.
    India ramai tak keluar sbb ketua mereka dah terima duit, sedangkan India penyokong tegar PR. Kesan serba salah mereka tak keluar mengundi.
    Perlu diingat, menang dengan menipu ni sama taraf mencuri, merampas atau merompak hak orang. Segala elauns YB adalah haram.
    K'jaan yang tertegak dengan cara batil juga tarafnya haram. Makan haram sepanjang tempoh jadi wakil rakyat dan jadi menteri atau Perdana Menteri.
    Pengundinya pun tidak terkecuali... ikut terpalit dosa syubhah tu. Segala dosa kemungkaran pemimpin negara ikut ditanggung sama.
    Apa pun takziah kerana pecacai/penyokong Umno/BN begitu hebat apabila sedia menanggung dosa yang banyak; sedangkan dosa diri sendiri pun tidak tertanggung!
    MasyaAllah, hinanya manusia bernama Umno.


  130. Org sejarah Says:

    Dulu masa belajar di sekolah, teks sejarahnya lain.. bila dah besar, makin byk belajar, baru sedar, betullah orang kata' THE WINNER WINS THE HISTORY'.. Sejarah diputarbelitkan oleh org yang menang/berkuasa..

    Pejuang2 melayu dianggap komunis dan pengganas, kerana perjuangan mereka boleh menggugat kedudukan penjajah british dan org2 tertentu.. Akta Darurat 1948 ditubuh utk sekat pergerakan perjuangan mereka. Bila lari ke hutan, pilihan yg ada cuma berjuang melalui gerila, join pkm. lantas mereka dicop sbg komunis wpun hakikat sbnr mereka sekadar menjadikan itu sbgi cara atau medium utk teruskan perjuangan mengusir penjajah dan memerdekakan tanah melayu. kesiankan.. pejuang yg bersungguh2 berjuang demi tanah melayu, dikata komunis dan pengganas..hanya kerana perjuangan mereka boleh menggugat kedudukan selesa pihak2 tertentu..

    banyak sejarah disembunyikan..itulah hakikatnya..

    bercakap biarlah ada ilmu.. jgn ikut sentimen semata2..sedih orang melayu saling bergaduh bagai nak rak, bercakap berapi2 tapi sebenarnya ilmu masih byk yg kurang..


  131. Anonymous Says:

    Same je xda tamadun jika sng2 gelar org.lain bodoh..klw tuan sorg pejuang keadilan...adil kah tuan mmbodohkn org lain?
    Johan


  132. Anonymous Says:

    Asallamualaikum kepada tuan yang beragama Islam dan mengamalkannya. Mohon pertanyaan, Tuan Elias Hj Idris ini, berapakah umurnya ? Sebenarnya, kita bukan benci orang bukan Melayu pun. Tetapi kebenaran perlu ditegakkan. Pergi tanya orang Melayu yang lahir dan hidup zaman PKM, adakah mereka sayang dan setuju dengan PKM yang rata-ratanya dianggotai oleh orang Cina. Selidik dulu fahaman Mao Tze Tung yang meresap dalam kalangan belia Cina pada waktu itu. Adakah berbaloi mengata bangsa sendiri yang memulakan sengketa perkauman sedangkan bangsa ini adalah bangsa yang paling bertoleransi dengan pelbagai bangsa dalam dunia hingga ada yang mengambil kesempatan ke atas mereka. Menyokong parti pembangkang tidak mengapa tetapi menyokong parti yang mengata bangsa sendiri, itu memang tak guna. Sumbanglah sesuatu untuk bangsa sendiri dengan berkata berpandukan fakta bangsa dan inilah yang dilakukan oleh bangsa lain. Jika saudara berani, dedahkan gambar anda agar saya dapat melihat penyokong bangsa PKM yang pernah bertempur di Sg manik, Perak dan membunuh orang Melayu yang tidak berdosa. Banyakkan lagi membaca saudara. Jangan disebabkan sebuah buku, anda mudah membuat justifikasi terhadap bangsa sendiri (itu pun jika betul anda Melayu).


  133. Awak yg masuk ke blog org kemudian minta ditunjukkan gambar!
    Gila ke hape sdra ni - dah la nama pun tak berani nak tulis!

    Bab perjuangan PKM tu saya dah tulis, mungkin sdra yg ketinggalan keretapi; di mana sdra nampak kekejaman komunis, tapi sdra lupa bagaimana Gnapathy (yg ikut Dr Burhanuddin ke Persidangan Kemerdekaan Negara2 di Asia, Nov 1947) ditangkap, dibicarakan kemudian dihukum gantung konon pejuang komunis! Sekadar tuduhan (gila!).
    Miau Siu yg ikut serta juga turut hilang kemudiannya. Dipercayai sape punya kerja klu bkn Melayu dlm Umno yg jadi agen British (penjajah!).


  134. Anonymous Says:

    BloGger..blh tlg jwap soalan sy?
    Klu bnar krajaan umno x telus Knapa wktu anuar ibrahim dlu swktu bersma bn x membongkar?knpa stlah disisih dr bn bru nk brtindak?patut kh manusia pengecut kita percayai?
    Pendirian pas dan dap bercanggah,..krajaan apakah yg terbntuk jika tiada persefahaman?
    Klu lah pr mnang pru,siapa yg akn jdi pm?
    Klu bnar bn dn spr mnipu dlm pru13,mngapa shingga skrg,pr x kmukan bukti penipuan?
    Klu bnar krajaan bn sebuah krajaan yg kurang cekap,knapa mlaysia mkin mju dn berjya mngatasi masalah ekonomi(khususnya 1998)
    Jika kmu(blogger) tahu rmai pmimpin bn trlibat dngan korupsi,knapa kmu sndiri x ke mhkmah untk bertindk?
    Semua knyataan kmu,kmu perolehi dr mna?


  135. Haa... kan, ni dah ada sekor pecacai Umno sesat masuk ke sini.
    Daripada ABIM Anwar dipancing masuk Umno - sbb Mahathir bimbang dia jatuh ke PAS.
    UMno tu kan ke tong taik. Jika masuk ke dalamnya bukan setakat nak cuci tong tu, diri sndri pun ikut busuk n kohong mcm Anwar. Walaupun cadangnya dia nak perbetulkan Umno dari dalam.
    Tentang SPR - mmg penipu besar. Dan malang sekali pecacai ini sdg tidur; org dah antor petisyen dia masih dok mengigau!
    Majukah M'sia ni dgn hutang negara skrg RM547bilion (masa Najib naik aritu - 4thn lalu hutang cuma RM288bilion!
    Ni ka seorang PM yang pandai tadbir negara?


  136. Anonymous Says:

    Hai..jgn la emo sgt brader..anwar taik?nmpknya saudara pun sprti hilang prcya pda anwar..hehehe..nk baiki dr dlm?kn dia dlu sblum d terajang pemimpin ke2 mlysia,tp xda apa pun dia buat,,cma bla dia di terajang,dia mula lah misi mblas dndam atas nma keadilan..pa lg dap,nmpk pluang,,ikut je la..yg pengikut kna btu api,mrah x tntu hala..wktu bersih,pngasas india,tp yg di dpan,mlayu trhasut..hahaha..x nmpk ke?kasihan..siapa yg pncacai sbnrnya?nti klu la mnang,sapa nk jd pm?sapa?hahaha..bkn krana politik mlayu d ktakn brpcah,tp krana mlibatkn mruah n agama org mlayu.nk undi apa pn sapa kesah?tp bB agma,maruah kna brsatu..xkn tu pun x fham..hak rkyat?hosptl krajaan tu sapa yg bina?untuk sapa?skolah?subsidi..?byk lg la..cma saudara ttup mta..tgk yg slh je..hutang tu mmg lah,tp saudara thu pndpatan ngara pun mkin naik?


  137. Sahih pecacai tegar ni... melamun syok sndri ikut cita rasa mcm Maggi.
    8thn Anwar jadi Menteri Kewangan dgn pertumbuhan ekonomi purata 5-6%, hutang terkawal (berbanding Najib skrg!).
    Umno punya perangai - bila tak sokong mrk tu yg dikatakan Melayu berpecah. Di S'ngor, PP Melayu terbela secara nyata.
    Johor, apa Melayu ada - malah yg termiskin (menurut Pengerusi Dewan Perniagaan Melayu M'sia).
    Tentang pembinaan hospital, sekolah dsb jelas menampakkan betapa bengongnya pecacai ini. Itu duit negara la weeiii. Pemimpin Umno guna utk pembinaan. Rajin sekali sbb harga semua kena 'mark-up' giler punya masuk kocek a.k.a songlap!
    Pendapatan negara makin naik?
    Itu yg dikatakan penyokong Umno semua bebal belaka. Jika pendapatan makin naik apa perlu Najib tambah hutang menggila? Hampir 100% tau!
    Apa benda besar yg dia buat? Takde!
    Projek2 yg ada tu semua dah tertakluk dlm budget sebelumnya.

    Lagi mau cakap emosi; pecacai takde akai!


  138. Anonymous Says:

    Mngkin tu dr segi ekonomi,tp korupsi2 yg anuar dkwa brlaku,xda jga pa2 yg dia buat.bbrapa ratus ekar tnah milik anuar di kwasan tawau sabah dia miliki wktu jd mnteri dlu knapa x plangkn?sama je klu sapa memerintah,mmg nk smpan utk dri sndri...pr mmg le,blum brkuasa pnuh,nk tnjuk baik dlu..saudara blh jamin pr akn jujur 100%?
    X fham lgi,mlayu d ktakn perpecah krana isu2 snsetif sprti kes kalimah allah,azan puak mlayu dlm pr terpaksa diamkn dri dmi mnjga hbungan dgn dap..ada fhm?saudra sndri pn myokong dap berkaitan isu azan..hei..mlaysia ngara islam!al quran tu panduan hidup!slah ke bca utk peringatn?bkn nk ambik msa spnjng mlm pun!tgk,mlayu pkatan,.jdi bodoh olh org2 cina!cina main singa tgh jln,mlyu ada kesah?bising bnyi gong ada kmplen?bau lilin smbyng cina mgangu ada mlayu mrah?dap bru naik,dh nk bising2,,blum tadbir krajaan pusat.!ni la org mlayu d gesa brstu!ada fhm?psl tu pr klah,psl rkyat thu,anuar dn pr hnya kuda org2 dap untk mnakluk mlaysia.klu pr mnang dn dap byk krusi,ingat dap nk bgi sapa jd pm?gubal undang2 bru,hak istimewa bumiptra di tarik..bkn kh mlayu mkin mundur?fikir lh!klu dh klah,jgn slahkn org lain..terima dn baiki!


  139. Ni namanya buta perut!
    DAP bertanding parlimen tak sampai pun 65 berbanding PAS n PKR 78 malah Umno menang 88 kerusi, tetiba nak dikatakan DAP akan memerintah negara jadi PM!
    Dlm kes kalimah tu, Najib yg benarkan 600k naskah Injil Melayu yg tersadai di Port Klang dibawa masuk. Lagi 300k di Kota Kinabalu pun KDN yg benarkan utk diedarkan.

    Najib tu dari parti PAS, gamaknya.

    Skrg ni pun mmg Melayu dah mundur. Pegangan harta ada 1% sejak 55thn Umno jadi tonggak k'jaan!


  140. Anonymous Says:

    Salam semua..ak xnak sokong mana2 pihak tp cuma nak nasihat je..klu nak pilih pemimpin biarlah orng islam..ak xnak buat pandai klu tersilap tafsir blh berdosa..tp walau ap pon yg kite pilih biarlah orng islam tolong lah jgn tunduk pada orng kafir, klu nak membangkang pon pmimpin islam msih ad lg untuk djdkan pmimpin..k tq aslmkm
    Sy muhamad syukri ayh sy seorng polis die keja mngikot arahan untk mnggung keluarga, klu nak menghina orng pk dulu silap hina mkn diri..


  141. Anonymous Says:

    tengok lah sendiri .

    http://parpukari.blogspot.com/2011/11/gempar-gambar-teresa-cock-sedang.html


  142. Anonymous Says:

    tengok lah sendiri .

    http://parpukari.blogspot.com/2011/11/gempar-gambar-teresa-cock-sedang.html


  143. Anonymous Says:

    Tumpang lalu,ada tin kosong la pulak...nk kutip jap bleh x...?berselerak ar...


  144. Anonymous Says:

    Elias ni dok asyik bedal Umno je. Maka facts pun lebih cenderung salahkan Umno. Hang tanya apa kita dapat selama ni??
    Tok pek LGE bagi naikkan elaun guru kafa pun dah kau termakan umpan?
    Murahan betul
    Dari: Bg


  145. Anonymous Says:

    Si Elias ni tak boleh repair dah..


  146. Anonymous Says:

    Salam..knpe ckp cm 2 kawan ko ni islam ke kafir.. ayat yg tok siak2 bace smua nya ayat dalam al quran.. klau nak brpolitik skali pun jgn la smpai tok siak ko ckp xda akal.. klau xda tok siak ko bleh ke pg azan kat masjd 2. Ko 2 yg xda akal.


  147. Anonymous Says:

    Kepala bapak kau elias...ko xda atok yg ada masa peristiwa tu ko apa tau..


  148. Anonymous Says:

    apa ni elias.....??? ckup2 lar menipu tu...... karang ayat bagai, semata2 nak jatohkan bangsa sendiri... hakkk tuuuiiihhhhh.... cina sbenarnya jijak blakang bdan orang melayu semata2 nak naik atas laaa.... sedar la skit.... plez laaaa...


  149. Ada ramai yg masih tenggelam dlm mental disturbance. Sahih itu org Umno yg dtg dr spesis anjing dengan bayang2.


  150. Sbg penulis n editor serta pernah ikut group think-tank Umno (dlu2 la...) teman nampak Melayu spesis yg pemalas (sesuai dgn tuduhan Munshi Abdullah), enggan berubah serta minda yg mengecut spt yg dpt dilihat pd komen spesis berkenaan di sini.
    Prasan bagus adalah sifat semualajdi Melayu jenis ini, sdgkn pd hakikat apa pun Melayu takde dlm negara ini; segala kekayaan n bangunan hebat2 sekadar milik asing.
    Walhal manusia yg pegang tampuk k'jaan sejak merdeka adalah dr kelompok Melayu. Apa yg Melayu ini telah buat utk bangsanya yg mengecut minda itu?
    Apa yg telah dilakukan sehingga bangsa Melayu sentiasa prasan bagus spt komentar yg dapat dibaca di sini?
    Lastnya... Melayu hanya jadi itik di air yg mati kehausan, ayam di kepuk mati kelaparan - kesan prasan bagus itu!


  151. Anonymous Says:

    Jangan menidakkan fakta...jangan mencari teori lain tentang 13Mei..Rampasan kuasa itu hanyalah teori semata yang cuba diputar belit oleh golongan yang buta sejarah. dihasut pula oleh kaum yang tamak dan lupa daratan..diikut pula oleh melayu yang bodoh dan mudah lupa.
    hanya orang menempuh zaman itu tahu betapa melayu dihina...orang yang menidakkan itu adalah orang yang hanya tahu mencari salah dan bukan mencari kebenaran.


  152. Sape tau... cuba cerita skit Melayu jenis apa yg dihina oleh Cina/India punca peristiwa 13 Mei tu?

    Mrk itu Melayu Umno - yg mencari pasal sebaik Perikatan 'gagal' membentuk k'jaan di S'ngor n Perak.

    So, jgn kita tenggelam dlm dogma ciptaan di awang2an kelak jadi cam anjing dgn bayang2.


  153. boleh minta detail perawi british tu dan apa kepercayaan dia. minta maap ye tak tau syarat atau syariat untuk rujukan utk tuan elias


  154. Anonymous Says:

    Namaku amin - aku memang x setuju dengan teori yang diketengahkan oleh admin sebab dia tidak tunjukkan dokumen yang menyokong kenyataan dia, hanya mendengar dari cakap2 angin yang x pasti... Go to hell korang nk sokong parti mana tapi untuk menuduh sesuatu yang tidak pasti adalah tidak patut kerana boleh menimbulkan fitnah. Fitnah tu merupakan pekerjaan yang dilakukan oleh agen2 dajjal untuk menjatuhkan serta memecah belahkan orang Islam dan ternyata apa yg agen2 ini lakukan hampir berjaya. Sebagai org Islam, korang pun tau kan sebelum kita nk percaya sesuatu berita yang x pasti kita kena siasat kesahihan berita tersebut. Jangan terima bulat2 akan ada pihak yang akan teraniaya. Bab azan nie mmg aq nk bunuh admin nie kalo aq jumpa admin dpn mata aq. Kerana bacaan ayat Al-Quran dan azan subuhla aq dpt bgun bersiap tuk kerjakan solat. Ianya tidak menganggu tapi memudahkan kita bersiap pagi tu. X kisahla brp ramai yg pergi ke masjid @ surau yg penting ade seruan mengajak kita bgun tuk solat subuh. Agak2la nk bg komen pasal agama, Jgn salahkan tok siak, bilal... Insya'Allah, kalo aku jumpa ko aq belasah ko admin sampai ko ingat sapa yg bg ko rezeki? Allah... Sape yg mematikan dan menghidupkan? Allah... Sape yg menentukan takdir? Allah... Jgn sombongla dey seolah2 ko saja yang betul, mntg2 nie blog ko


  155. Sdra Amin, hanya Melayu yg kecut minda saja yg akan pos mcm sdra. Itulah Melayu yg enggan terima hakikat di depan mata; dengar seruan azan just utk bangun tidur bru nak siap2!
    Bangsat punya kefahaman agama.
    Tulis konon sayangkan agama bkn main berapi... sebaliknya lompong di dalam.
    Kamu beragama sakai ke senang2 je nak bunuh org tanpa hak? Ada ke Islam ajar gitu?
    Klu kamu ada masalah persepsi... itu masalah kamu, tapi jgn la melalak n menyalak.


  156. Anonymous Says:

    Elias Hj Idris ni keturunan pengecut...spesis bapok mcm ni mmg ramai kat malaysia bak kata org2 sulu..org camni la esok yg jd balaci penjajah..perang islam ngan kafir dia bela puak2 kafir...silap2sok etnik rohingya bangun mnntang rakhine buddha dia tuduh rohingya tu samseng.....sama kes mcm 13 mei 69 ni.....org melayu/islam yg mmptahnkan agama dan bangsanya dituduh samseng tp kongsi2 gelap cina yg mnyerang org2 melayu islam dikata pejuang....bapak aku ada mmptahankan kuala lumpur masa 13 mei ni dan bapak aku pnyokong kuat PAS....


  157. Maknanya bapak kamu tu penjenayah jajaan Umno/Dato' Harun walaupun skrg dia penyokong PAS (nak tebus dosa kot!).


  158. Anonymous Says:

    Suka-2 jeh cakap khurafat . Mana tahu wali perang tuh khurafat ? Anda ada kea masa tragedi tuh berlaku ? Jangan main hembus jeh


  159. Anonymous Says:

    Suka-2 jeh cakap khurafat . Mana tahu wali perang tuh khurafat ? Anda ada kea masa tragedi tuh berlaku ? Jangan main hembus jeh


  160. Anonymous Says:

    Kalau sokong cina sangat,jadilah macam Singapura.


  161. Anonymous Says:

    sudah ada bngsa melayu yang termakan propaganda bangsa lain


  162. Anonymous Says:

    SEBELUM KEDATANGAN ORANG EROPAH DI ASIA TENGGGARA...KEBANYAKAN ULAMA BERTARAF WALI BANYAK NYA DATANG DARI NUSANTARA.....CUBA KAJI LEBIH MENDALAM TENTANG BANGSA MELAYU ATAU DIKENALI SEBAGAI BANGSA JAWI OLEH ORANG ARAB....DAN SEBAB APA ORANG EROPAH BERIA SANGAT NK JAJAH NUSANTARA....PERISTIWA INI ADA KESINAMBUNGAN CERITA SEHINGGA SEKARANG....


  163. Anonymous Says:

    singapura diberi pada cina bukan umno khianat kerana majoriti ajk umno tidak setuju termasuk arwah tun razak. cuma arwah tunku saja begitu lembut yg beri pada lky patutnya tahan dlm isa saja. arwah tunku macam kau juga la elias terlampau sayangkan cina sangat. disini bermula tidak puashati pemimpin melayu lain.aku memang tak setuju dgn kerajaaan bn sekarang lembik, salah guna kuasa,guna bumiputera tapi cuma kroni yg dapat. they using divide and rule same as colonial time backup by rotchild and rockefeller family created world war 2 using hitler as front man. tengok secara menyeluruh dalam kontek Islam bukan asobiyah dalam keadaan sekarang. banyak juga puak munafikun and fasikun macam abdullah bin saba puak sabaiyyah dan kemudian baru timbul khawarij macam syiah kerana tidak mahu berfikir panajang tapi ikutkan hati marah, dendam serta nak tunjuk jagoh(riak). kita kena hati hati sumber info dari siapa. muhasabah diri dan fikir fikirkan lah.


  164. FITNAH!!! Says:

    Fitnah! Agen asing pada waktu itu sudah merancang utk memutarbelitkan fakta utk generasi 30 tahun skrang. "Tidak akan redha Yahudi dan Nasrani selagi kamu tidak mengikut mereka".. Ingatlah bangsaku.


  165. Anonymous Says:

    Cuma pandangan bodoh yang jelas menyimpang fakta sebenar. Pembunuhan sebenar bermula di pawagam odeon. Semua orang Melayu yang hadir di pawagam itu dibunuh. Itulah detik permulaan rusuhan. Kita sgt berharap Malaysia aman damai pada masa akan datang. Keamanan adalah mustahil selagi wujud aliran pndidikan berbeza.


  166. Anonymous Says:

    aku paling menyampah kalau ada org yg mengaku diri sayang dgn UMNO tapi bencikan Cina. wahai org2 yg buta sejarah, nak tanya siapa yg bagi kerakyatan pada org Cina? Bila mereka dpt kerakyatan, secara tidak langsung, maka mereka dapat la hak politik. lebih mengejutkan,ramai org Cina yg mndapat kerakyatan selepas negara kita mencapai kemerdekaan, menyebabkan pertambahan jumlah pengundi cina dari 143, 000 org pada 1955 kepada 764,00 org pada tahun 1959. so, sape yg bg kerakyatan tu? PAS, PKR atau DAP?


  167. Anonymous Says:

    Ini semua mengarut! Tanya dgn pembangkang mmg mereka tidak mengaku, kajian ini di buat oleh cina yg cuba menghasut pemikiran generasi muda org melayu supaya supaya bersimpati dgn cina dan menganggap nenek moyang kita telah menindas serta berlaku zalim dgn cina.... mengapa cina menyokong tunku dan membenci tun razak? Kerana pemerintahan tunku menguntungkan cina manakala tun razak lebih perihatin dengan nasib bumiputra yg sebahagian besarnya dibelenggu kemiskinan..... Penulisan ini merupakan fitnah yg keji keatas tun razak yg telah banyak menabur jasa kepada golongan bumiputra, antara salah satu jasa terbesar tun adalah FELDA.... Jadi jgn mudah terperdaya dgn permainan jahat mereka....


  168. Saya setuju dengan Tuan Anonymous...
    1 je nak tambah, bayangkan kalau pemerintah kita bukan muslim. Secara perlahan agama islam akan di tindas... Agama rasmi akan bertukar. Fuhhh... Selagi pemerintah seorang yg muslim saya boleh terima. Sebab segala nya allah yang tentukan.


  169. Anonymous Says:

    Si Elias ni cina ke melayu? Nak bagi salam pun takut..manalah tahu kot-kot guna nama samara tapi kalau tengok pendiriannya yg sayang sungguh dia kat DAP tu

    Bagi saya kaum cina ini adalah satu bangsa bak kata orang melayu tuu..datang tak berjemput pulang tak berhantar dan cita-cita mereka sama apa yang terjadi seperti Singapore. Pengalaman pertama dapat dilihat sewaktu pemerintahan komunis dahulu kalaulah orang melayu tak Nampak lagi bala yg akan menimpa orang melayu betullah kata cikgu nasrani saya dulu Orang melayu satu bangsa yg bodoh.Benda yg simple macam ni pun tak Nampak boleh ke dia ni duduk sama DAP. apalah bodohnya orang melayu. Melayu memang bodoh. Nasib baiklah aku ni Jawa. Hai bodoh sungguhlah orang Melayu dah lah bodoh sombong pulak tu


  170. Fakta ni cukup menarik oleh 'anonymous' tanpa nama;
    "Aku paling menyampah kalau ada org yg mengaku diri sayang dgn UMNO tapi bencikan Cina. wahai org2 yg buta sejarah, nak tanya siapa yg bagi kerakyatan pada org Cina? Bila mereka dpt kerakyatan, secara tidak langsung, maka mereka dapat la hak politik. lebih mengejutkan,ramai org Cina yg mndapat kerakyatan selepas negara kita mencapai kemerdekaan, menyebabkan pertambahan jumlah pengundi cina dari 143, 000 org pada 1955 kepada 764,00 org pada tahun 1959. so, sape yg bg kerakyatan tu? PAS, PKR atau DAP?
    Reti base ke pecacai takde akai Umno yg pos kat sini?
    Apa pun yg celakanya adalah pemimpin Umno yg bersetuju beri kerakyatan kpd kaum pendatang Cina n India pd 1956 dlm rundingan kemerdekaan.
    Ketua Menteri Tok Panglima Bukit Gantang Wahab cadangkan supaya taraf kerakyatan secara terhada diberikan kpd pendatang; i.e mrk tiada hak berpoliti. Mana2 pemimpin mrk cuma dilantik senator utk 2 penggal (6thn) utk membela kaum mrk bg membolehkan mrk dilantik menteri atau timbalan menteri.
    Akhirnya Tok Ketua Menteri tu ditinggalkan di airport - Tunku janji nak pergi 5hb Jun, mrk cabut awal - 3hb; pergi bersama Tan Cheng Loke n V.T Sambanthan.
    Bangsat punya pemimpin Umno.


  171. cina babi,elias pon BABI Says:

    Woi haji kambing!! Kau harap nama je haji,tapi cakap serupa org bodoh bangang !!! Hoi babi aku nak cakap ni,apsal ha org sasterawan negara ni jadi anjing cina pulak?? Babi betol ko ni.... ko ni keturunan ape ?? Cina campur babi ke ?? Haji elias BABI PUKIMAK


  172. UMNO hebat,DAP BABI,PKR PANTAT Says:

    Jaga jaga ada babi bernama elias nak merosakkan Melayu Islam...hati2 dgn dia ni...


  173. Anonymous Says:

    Ssah kalau brcakap dngn org x prcaye...nmpak sngat bru nk blajar sjarah..


  174. Segala yg berkait dgn Umno @ 'Ultra Melayu No Otak' mesti bersifat sampah. Lihat saja cara handling kehilangan pesawat MH370... mcm takde akai punya pendekatan.
    Nasib n nyawa 239 penumpang tak jelas; mai pemimpin tak guna dok ding-dong, ding-dong cam org mabuk ketum!

    Mai pecacai takde akai kat sini pi maki sebut abih segala isi dlm kain mak dia... bengong ke hape?


  175. Nurin_Naufal Says:
    This comment has been removed by the author.

  176. Anonymous Says:

    tercetus pergaduhan 13 mei bermula jam 5.30 ptg,setelah seorang cina menendang seorang budak melayu yg menjaga lalu lintas di sekitar bulatan pahang hingga ke cow kit,pada masa tu tiada seorang pon polis yg menjaga persekitaran kl,polis2 semuanya menyorok didalam kain isteri.dan pada masa itu selepas di tendang budak cina.selpas itu kepala budak cina yg menendang budak lelaki di cantas di cow kit,dan bermula lah pergaduhan yg sepatutnya bermula jam 8 mlm semasa perarakan kaum cina menyambut kemenangan mereka dan dan seorang wakil melayu yg merancang dgn mengumpulkan budak2 melayu,pak kiyai serata malaysia,ahli2 silat akan tetapi perancangan x jadik,jika terjadi abes kaum cina di kl selangor.pd masa itu kita boleh melihat siapa islam siapa melayu,sape polis dan yang menjaga keamanan.dan rusuhan kaum akan terjadi lg,tetapi bkn dgn kaum cina lg dan pd masa itu ke parit org2 melayu...........


  177. Anonymous Says:

    Relax..hehe...org kalo xtaw..kita bgtaw elok2..jgn mara2..haha...psal trajedi neh...
    hrap sume yg bce nih...jgn cuba ungkit balik..cuba cri jln tuk kita x ulang lg pertumpahan drah mcm ginih..or cri alternatif....Cri pluang..cri laa rezeki Allah kt muka bumi ni.tnpa hasad dengki sesama mnusia.insyaallah...kita drahmati Allah S.WT...kita perlu sntiasa fkir...yg baek..dtgnye dr Allah ..yg burok ..dtgnye dri kita...soo...kita kne laa muhasabah dri..cri kekuatan kita..agar ia dpt mnutup klemahan kita....insyaallah..


  178. Bang pg kampung baru ngan bentung nak taw citer.. nie blog hati busuk x iklas n berunsur politik.. rakyat malaysia semua dh taw perkara nie dr citer nenek moyang mereka tp bila semua dh meninggal x memasal pg cari citer karut cmni plak.. sedarlah bangsa melayu yg kamu sebenarnye minta d pijak bangsa asing...


  179. Ape yg syg sgt ke bangsa cine tu..?? Semuannk salahkan melayu.. x suka umnonlantaklah tp knp bangsa sndiri nk dpersalahkan.. fikir sebelum berkata2.. ilmu bukan setakat dr buku atau internet.. pg masuk kekampung tanye org tua2 tanye.. cina2 tua pun ramai bley tanya bang..


  180. X guna tanya org yg dh kena cucuk hidung.. yg betul msti tuannye.. bukan bangsanye..


  181. Kesian ko bang.. nk sgt jd cina agaknye..


  182. Hahahaha... ko konfius bang.. kita ckp pasal melayu bukan umno.. bangsa bang bukan politik...


  183. Bang mane resit rosmah beli cincin tu...?? Ade tgk atau dgr org ckp je..?? Brcakap sesuatu yg pasti so kita x tamngung dosa kalau ia tersebar.. Itu semua xyah sibuk la.. betul.kan diri bersatu dn bentuk sesuatubyg baru menegakkan bangsa melayu...


  184. So skang saudari nak bgtaw mari kita kembali d jajah penjajah asing..???


  185. Tukar agame la bang sampai tok siak pasang org ngaji quran pun salah dkatekan xde akai.. giler la lu elias... taubat la weh.. sejahil aku pu. Xde nk perlekeh toksiak.. pandai sgt jd cmni la.. melayu laknat..


  186. Cmni ke cara blogger layan pembace..x professional lah.. wat malu NSTP je..


  187. Anonymous Says:

    Cik elias habis tu kau nak peristiwa 13may tu jadi camna.biar cina halau orang melayu ka.gitu


  188. Anonymous Says:

    #hudud


  189. Rampasan kuasa!
    Benar... sbb Tun Razak pening pale bila tengok Tunku asyik abiskan masanya di meja judi - poker.
    Masa org dok bergaduh/berbunuhan pun Tunku masih dok ralit berjudi.


  190. aku lahir dari pukimak aku.kau lahir dari puki mak babi Says:

    hei blogger..gimana kamu tahu yg tunku main poker masa tu..berapa umur kamu masa tu dapat masuk kasino..kalau bukanmata kepala kamu sendiri tengok jangan nak tuduh sebarang..kalaupun melayu tu kuat masa lawan org cina lepas minum air pak kiyai..npe zaman penjajah kamu longlai..minta tlg sana minta tlg sini..kamu sibuk gaduh kat sini..kmu sedar yg cina dah hantar spy kat sini..spy yg bijak sbb makn babi dan bukan sembah babi..fikir pakai otak lar..ape ygnak d bangga sangat jd melay..bukan ada satu benda pun bagus banding bangsa lain..rogol top lah..bukan aku cakap aku taipjer..kamu tanya menteri yg buat pembentangan..mcm buat pembentangan akaun..hahaha..teringin juga rasa nya nak rogol org..pikiq lar sendiri..


  191. Anonymous Says:

    Tengku suka main kudalah bodoh orang tua bodoh elisa hi idris.


  192. salim hasan Says:

    PENULIS NI MELAYU KE CINA SYA TAK PASTI,KALAU TENGOK PADA NAMA MACAM MELAYU,TETAPI PENDIRIAN DIA CUKUP BERAT SEBELAH,DAN LANGSUNG TAK DITUNJUKKAN SEBARANG DOKUMEN BAGI MENYOKONG DAKWAAN NYA.DIA MENGAMBIL PANDANGAN PULAK DR WE KA SIONG YG SATU MELAYA TAU CINA BANGSAT NI ADALAH KOMRAD TERSOHOR DONG ZONG YG ANTI MELAYU.JADI BOLEH DISIMPULKAN ARTIKEL NI BOLEH LAH DI BAKUL SAMPAH KAN


  193. Anonymous Says:

    assalamualaikum..
    satu je saye nak cakap,kepade tangan yg memangkah umno atau BN,sila la bersedia untuk jawab dalam kubur nnt kenape memilih pemimpin yang tak memperjuangkan bangsa dan agama,kenapa masih memilih pemimpin yang terang2 salah,dan kenapa memilih pemimpin yang membuatkan sesetengah rakyat dalam negare ni menderita dalam kehidupan seharian,sila la bersedia ntuk berkongsi dosa2 tue dengan pemimpin yang anda pilih dan tanda dengan tangan anda,tangan dan pemilihan anda yang mencorakkan kubur anda nanti..mungkin sekarang org2 BN sedang gembira,tp sedar kah yang kamu bergembira atas kesedihan dan kesengsaraan orang yg amat perlukan keadilan..
    beringatlah sebelum perkara tue Allah balas pada keturunan kamu nanti,apa yang berada dia atas xselalu diatas,pasti tumbang dan kecundang..seperti firaun yang Allh bagi pembalasan sangat kecil,hanya nyamuk yang dihantar masuk kedalam telinga..
    jd berjaga2 la,mungkin xkena pada anda,tp mungkin keturunan anda nanti,dan yg merasa anda yg berada dalam kubur nanti..
    peringatan insyaallah..


  194. Ibu Tunku tu pun kita tak pasti agama apa? Suaminya, ayah Tunku dirikan wat Siam di Kanchut (yg ada skrg) utk dia beribadat!
    Klu setakat main poker... ia normal baginya. Cuma diharapkan Rahmat Allah swt dlm keampunan sekiranya dia pernah bertaubat.


  195. Kepada sesiapa yg suka maki-maki tu, ini sekadar pesanan; jgn letakkan diri kamu serendah taraf haiwan di tepi jalan, ok!
    Jika tak puas hati sila tulis... serlahkan hujah n takwilan kamu.

    Juga jgn suka menyalak... nanti jadi lain plak!


  196. Anonymous Says:

    http://sekupangduas.blogspot.com/2011/07/kisah-13-mei-yang-melayu-kena-baca.html


  197. Anonymous Says:

    pandai cina nak selamatkan diri, cakap 13 mei berpunca dari orang melayu.sedangkan semua orang tahu 13 mei berpunca dari kebiadapan orang cina,komunis punya rancangan nak kacau bilaukan malaysia.Saya mungkin tak da bukti, tapi tanya lah orang orang tua yang masih ada lani yang saksikan sendiri 13 mei itu, mesti cina dipersalahkan.
    tak tau lah tapi saya yakin 13 mei tak kan berulang dah.Ramai dah educated lani pandai fikir baik buruk.lagi satu komunis pun la dah tak berleluasa kat malaysia ni..sori cakap melayu tunggang terbalik...


  198. Anonymous Says:

    Betul tu..bang...jangan nak putar belit sejarah...kalau aku punya pengaruh dan kuasa...semua orang Melayu punya hak yang dirampas akan aku rampas balik. ..PATANI, Temasik dan semuanya...aku berdoa kepada Allah..kalau aku tak sempat melihat ia berlaku moga anak cucuku dapat...tetapkan iman ku anak cucuku. . Orang2 melayu..dalam islam


  199. Abd Rahman Says:

    terbaik tuan Elias.....


  200. Anonymous Says:

    Untuk membaca artikel asal oleh Dr. Kua Kia Soong, sila layari
    http://www.malaysiakini.com/news/67120
    Baca dan fikir.Siapa penulis sebenar artikel ini...
    Sejarah ditulis untuk dijadikan sempadan dan pengajaran, mengapa bergaduh? Terlalu berpolitik hinggakan perpaduan sesama sendiri ditolak ke tepi...