Elias Hj Idris
Oleh: Fdaus Ahmad

https://www.facebook.com/100005333114094/posts/1467996116721478/


5,476 jumlah kematian di Italy setakat 8 jam yang lepas (selasa, 24 Mac 2020).
Tak ada tanda surut, kes baru corvi-19 semakin meningkat tanpa belas kasihan - Itali sedang dalam peperangan getir. Mereka sedang keletihan.

Itali merupakan juara World Cup sebanyak 4 kali.
Itali adalah pusat rujukan fesyen dari seluruh dunia.
Itali - pengeluar jentera jalan raya paling hebat di dunia seperti Ducati, Ferrari, Lamborghini dan Maserati.
Italilah yang memulakan era 'renaissance' seterusnya mengubah haluan sejarah Eropah dan dunia amnya.
Itali secara literal adalah The Great Roman Empire yang pernah menerajui ketamaddunan manusia hampir 1,000 tahun lamanya.

Pada era moden, sebagai salah sebuah negara maju di Eropah banyak pihak terkejut dengan situasi Corvi-19 yang tidak terkawal di Itali. Apa yang kita dengar dan baca, kerajaan Itali begitu lambat bertindak dan rakyatnya degil dan tidak mahu ikut arahan maka wabak itu merebak dengan cepat sampai tidak terkawal.

Tapi takkan itu saja sebabnya?

Aku berborak dengan kawan aku Redza Yusoff yang pernah tinggal di Itali, fasih berbahasa Itali, faham attitude dan budaya masyarakat di sana.
Corvi-19 ibarat time bomb, di mana final blow hanya melengkapkan huru-hara sistem di sana.

Sebenarnya, ada 6 sifat semulajadi tentang masyarakat Itali yang kita perlu faham.

Pertama,
Masalah birokrasi yang teruk.

Itali merupakan negara maju yang paling teruk tahap birokrasinya. Kalau kita katakan Malaysia ada masalah birokrasi, maka Itali berkali ganda lebih dahsyat birokrasinya. Untuk melaksanakan sesuatu perkara, mereka tidak boleh ad hoc walaupun hal itu terlalu amat penting.

Contohnya, bila gejala wabak meletus di Wuhan kerajaan Itali terpaksa mengambil masa yang sangat lama untuk sekat penerbangan keluar masuk ke negara mereka. Sekatan hal-ehwal kelulusan itu dan ini, sebelum semuanya diputuskan - sekadar untuk memberhentikan penerbangan. Tambahan pula kes semacam ini adalah di luar jangkaan lagilah tidak boleh dibuat sesuka hati.

Malah dalam keadaan gawat dan ratusan nyawa yang terkorban setiap hari, sebahagian perkhidmatan pengangkuutan awam masih terus beroperasi di sekitar Itali - keadaan semakin huru-hara, tetapi birokrasi mesti kena ikut dulu, jadi mereka tidak boleh stop itu-ini sampailah everything in place - walaupun sedang dalam keadaan malapetaka yang mendesak.

Kedua,
Inefficient.

Ini melibatkan lifestyle orang Itali. Rakyatnya berkira, bahawa tiada apa yang lebih penting, bila tiba masa untuk makan tengah hari MESTI bersama keluarga. Personal space paling utama. Tidak perlulah bagi sesiapa yang hendak beritau mereka bahawa ada hal lain lagi yang lebih penting sebab culture/budaya mereka telah terdidik untuk mengutamakan personal space.

Lihat saja filem Godfather, bagaimana mafia-mafia Itali yang walau jahat setara mana pun, masa untuk famili mesti diutamakan. Layan anak anak, makan bersama-sama. Malah jika ada pertemuan atau meeting yang setara mana penting pun letak di belakang dulu!

Oleh yang demikian, kepekaan mereka terhadap hal-hal kecemasan tersangat perlahan, memandangkan tiada apa jua hal kecemasan melainkan setelah diselesaikan hal hal personal mereka terlebih dahulu.

Ketiga
Centralization.

Kita perlu sedar pusat ketuanan ekonomi Itali berpusat cuma di dua buah bandar; Rome dan Milan.
Selain daripada 2 bandar ini, tidak ada apa pun yang menonjol selain daripada pusat pelancongan dan pertanian di kawasan jauh dari bandar. Ia Tidak begitu berperanan dalam menyumbang peningkatan ekonomi negara secara keseluruhan.

Rome dan Milan seumpama enjin yang menjana ekonomi seluruh Itali. Segala-galanya berpusat di sana. Tempat lain sekadar memenuhi keperluan sendiri saja.

Kepada mereka yang tinggal di tempat lain seperti Florence atau Venice merupakan kemewahan tinggalan masa Magical Era of Italian Economic sekitar tahun 1960-1980 dahulu.

Ya Itali pernah melalui zaman ekonomi emas mereka selepas tamat perang dunia ke-2. Perusahaan, automotif, industri berat, kereta api, perkapalan dsb. Masing-masing masih menjadi pusat tumpuan bekalan bagi Eropah.

Oleh sebab kekayaan tersebar di kalangan kebanyakan rakyat, datuk nenek di kampung masih ada banyak duit dengan membeli tanah dan membuat rumah besar hasil prosperity Magical era puluhan tahun yang lalu, membolehkan mereka anak-beranak dan cucu tinggal sekali sebumbung.

Bila mereka tinggal di lar daripada kawasan bandar, udara segar, makan makanan segar seperti sayuran dan ternakan dengan gaya hidup sihat, kesannya mereka panjanglah umur. Statistik dari Italy Research Department mendedahkan warga tua di Itali (bagi umur lebih 65) setakat tahun 2019 sebanyak 22% daripada keseluruhan jumlah penduduk Itali.

Keempat,
Aging Society

Kita tahu Corvi-19 lebih aktif dalam tubuh badan warga tua. Mereka mangsa paling banyak kena serang. Jelas Itali dalam hal ini kurang bernasib baik kerana kadar sakit dan kematian paling ramai di kalangan warga tua.


Bila Lombardy dan Lazio kena lockdown, membolehkan rakyat balik kampung ke rumah mak ayah dan datuk nenek. Maka Corvi-19 dengan mudah mula tersebar di kalangan warga tua di kampung.

Kelima,
Isolation.

Ini pun suatu hal yang unik. Seperti yang telah diberitahu di perenggan awal atas tadi, Itali merupakan negara yang penuh dengan sejarah gilang-gemilang. Mereka ada Empayar Roman, yang telah melahirkan ramai ahli falsafah yang memimpin dunia, mereka melahirkan para artisan yang mencorak mata seni manusia, mereka memulakan era renaissance, ketua agama (pope) Kristian di dunia dan segala sejarah keagamaan Kristian bermula dari kelahiran Nabi Isa juga semuanya tersimpan di Vatican.

Berapa punya ramai para genius dan polymath yang telah Itali lahirkan sepanjang kewujudan dunia ini? Marco Polo, Christopher Colombus, Dante, Michelangelo, Leonardo Da Vinci, Galileo, Machiavelli, Verdi dan Puccini; sekadar memetik beberapa nama.
Itu pun belum dikira lagi Paulo Rossi, Dino Zoff, Baresi, Roberto Baggio, Fabbio Cannavaro, Nesta, Buffon, Del Piero, Maldini, Pagliuca dan super legend Giuseppe Meazza.

Jadi apa kaitan sejarah hebat Itali itu  dengan isu isolation?
Mudah.
Mereka masih ada mentaliti yang berasakan bahawa mereka merupakan bangsa yang hebat di dunia.
From the descendants of the great empire of Rome!

Oleh sebab itu mereka tidak berapa peduli dengan apa yang terjadi di dunia luar? Semua itu tidak penting pada mereka; they couldn't care less.

Their concern is between trieste and puglia (north and south) negara Itali sahaja.
Masalah di luar, bukan masalah kami. Lebih kurang begitu.
Dan yang terakhir,
They dont work like they used to.

Itali punya kebajikan kepada rakyat sangat hebat. Insurance and healthcare benefits, labor protections, dan segala macam social protection somehow membuatkan rakyat mereka terlalu chill dan rilex. Hidup just cool. Apa jadi pun tidak perlu panik, tidak perlu kalut, tidak perlu tergocoh-gocoh, tak perlu risau sangat sebab masih ada kopi espresso yang perlu dihirup.

Memang manja.


****
Atas semua hal yang semacam itulah berlakunya apa yang dunia saksikan di Itali sekarang.
Sikap pemerintah dan rakyat merekalah yang menjadi kayu ukur dalam menilai keberkesanan ketika menghadapi krisis.

Kita bukan cuba nak menyalahkan, tetapi mengambil pengajaran.
Sehingga tulisan ini tamat, angka kematian di Malaysia akibat Covid-19 pula sudah mencecah 14 orang dengan 212 kes baru hari ni.

Anggaran daripada pihak berkuasa, terdapat 3 juta rakyat Itali yang masih tidak peduli RMO.
Ya ada 3 juta yang dok merayau tidak semena-mena berkumpul, bersembang sambil melepak.

Di Malaysia ni, corak hidup masyarakat kita mungkin berbeza dengan Itali.
Tetapi ada satu benda yang seakan-akan sama,
kalau kita terus degil buat kepala batu dengan tidak mendengar kata,
Maka tunggulah lagi bencana besar yang akan tiba.

🙏 tolonglah dengar kata.

Aku ambil kata kata seorang netizen Itali;
"We lost control of the epidemic. We died physically and mentally, we dont know what to do anymore. All solutions on earth have ended. The only solution is to the sky"

Kredit pada penulis Fdaus Ahmad.
0 Responses