Elias Hj Idris
Oleh: Dr Tanaka Mustafa

Image may contain: 1 person, smiling

1)  Tersebar cerita Kulasegaranlah (pemegang kad pengenalan merah Malaysia!) yang telah menandatangani ICC Rome Statute, dengan tergesa-gesa, tanpa pengetahuan PM, Parlimen dan Majlis Raja-raja. Apakah benar dikatakan ratifikasi ICC Rome Statute telah ditarik-balik?

2)  Ia sudah ditanda-tangani. Jika belum tanda-tangan, ia tidak akan disebut 'tarik-balik'. Ia akan disebut 'tidak akan'. Tarik balik bermakna ia sudah pernah ditanda-tangani. Poinnya - ia sudah ditanda-tangani. Kemudian barulah kita masuk bab adakah sudah ditarik balik seperti yang didakwa?

3)  Sebenarnya sejak Tun Mahathir kata tarik balik ratifikasi Statut Rome itu, saya tak pernah percaya. Apabila ditandatangani sesebuah perjanjian, ia tak semudah itu nak lepaskan diri dengan cakap saya tarik balik. Ini bukan peraturan mesyuarat dewan parlimen.

4)  Adakah bermakna, pembentangan 4 ahli akademik kepada Majlis raja-raja, dan juga ketidak-setujuan Majlis Raja-raja, kita boleh katakan telah terlambat - sedangkan ia sudah pun ditanda-tangani?

5)  Malahan episod meroyan MP DAP Batu Kawan, Siti Kasim serta puak-puak ultra-liberal konon marahkan penarikan balik ratifikasi tersebut - adakah ia hanya satu lakonan semata-mata (pada hal mereka tahu tiada penarikan balik pun sebenarnya)?

6)  Bahkan forum-forum serta wacana mengenai Statut Rome hanyalah diversion/mengalih perhatian  konon kerajaan cakna untuk menilai suara rakyat - padahal ia hanyalah cubaan untuk mengalih perhatian rakyat (buy time) daripada mengetahui bahawa 1 June 2019 ini, Statut Rome yang ditandatangani itu mula berkuatkuasa(?)

7)  Dengan 'berkuat-kuasanya' Statut Rome - kuasa veto YDP Agong secara tidak langsung akan disabotaj, serta Raja-raja boleh diheret ke mahkamah. Institusi Raja-raja secara rasmi akan mulai hilang dan hanya menjadi barang hiasan dalam negara sendiri.

8)  Persoalan yang timbul, kenapa Kulasegaran, kenapa tergesa-gesa, kenapa sembunyi-sembunyi tandatangan tanpa pengetahuan parlimen? Apabila orang marah - buat cerita yang kita tarik balik! Buat drama marah-marah kepada PAS dan UMNO. Buat forum maki-maki 4 ahli akademik. Walhal ia dah pun ditandatangan.

9)  Dalam kerajaan PH, bab ini kita nak harapkan parti mana yang membela Institusi Raja? DAP sudah tentu TIDAK. PKR pula jadi sarang geng ultra-liberal. Amanah/Pan mungkin sekadar bersilat pulut. PPBM sahaja sepatutnya yang boleh diharap. Tetapi krisis Tun Mahathir dengan TMJ mungkin menjadi faktor PPBM juga tidak boleh diharap langsung!

10)  Jika benar dakwaan 1 June ini adalah tarikh berkuat kuasa ICC untuk negara kita, bermakna kita hanya ada 15 hari sahaja lagi untuk bernaung di bawah Raja-raja Melayu. Itulah hasil perjuangan sekian lama, lebih 50 tahun berjuang untuk berkuasa.

11)  Malangnya, sebahagian besar orang kita masih sinis dengan pendedahan ini. Suara pembangkang, siapa nak dengar, kan? Itu semua dah kita set dalam minda semua sebagai seruan pembangkang yang rasis, ektrim, bodoh dan sebagainya.


p/s: Filipina pernah sign. Kini sudah withdraw. Maknanya boleh kan untuk kita keluar daripada ICC ini bila-bila kita mahu?



0 Responses