Elias Hj Idris
[PENDEDAHAN]

Presiden MCA, Dr Wee Ka Siong telah membangkitkan isu kebenaran yang diberikan kepada YADIM oleh KPM untuk membuat program di universiti dan sekolah. Peliknya, 'posting' ini hanya wujud di page beliau yang berbahasa Cina sahaja.

Jangan sangka orang Melayu bodoh, tidak ada yang faham bahasa Mandarin.

Berikut adalah terjemahan Bahasa Melayu;

Hari ini, satu surat daripada Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik kepada Setiausaha Kementerian Pendidikan telah tersebar di mana mereka bersetuju untuk memberikan laluan kepada Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) untuk mengadakan aktiviti di sekolah-sekolah dan institut pengajian tinggi.

Pada 27 November yang lalu, Timbalan Pengarah menurunkan notis Menteri Pendidikan itu kepada jabatan pendidikan negeri dan banyak juga sekolah vernakular Cina yang menerima notis yang sama.

Persoalannya mengapa YADIM (dibenarkan) masuk ke universiti-universiti awam (termasuk sekolah cina)? Adakah aktiviti dakwah dibenarkan untuk dicampur-aduk dalam pendidikan?

Perlembagaan Persekutuan memberikan hak kepada rakyat kebebasan untuk memilih agama masing-masing dan Kepercayaan Kepada Tuhan sebagai Rukunegara.

Apa niat menteri sebenarnya? Sebagai timbalan kepada Dr Maszlee, yang juga dikatakan sebagai timbalan menteri pendidikan terbaik dalam sejarah, Teo Nie Ching mesti bertanggungjawab untuk memberi penjelasan kepada masyarakat bukan Islam (dalam isu ini) untuk mengelakkan ketegangan antara agama dan mengganggu keharmonian negara.

Selepas kekecohan isu 'Miss Astro International 2019' sebelum ini, timbulnya isu YADIM ini pula menunjukkan kepelbagaian di negara ini sudah terjejas. Parti yang hanya berdiam diri, hanya akan terus mendiamkan diri!
------
Anda nilaikan sendiri betapa liciknya mereka memainkan isu Islamofobia dalam kalangan masyarakat cina tanpa kita sedari.

Sememangnya MCA dan DAP sentiasa bersaing untuk menjadi 'juara'.

Pautan asal:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157760419747270&id=33027687269

Ulasan Prof Dr Ridhuan Tee:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2615098575247876&id=797212753703143
#HentikanIslamofobia
#BerhentiBerlakon

 

Allah swt memberi amaran kepada umat Islam agar jangan bersikap apologetik sekiranya mereka dan saudara mereka diperangi:


“Mengapakah kamu tidak memerangi orang-orang yang merosak sumpah (janjinya), padahal mereka telah keras kemahuannya untuk mengusir Rasul dan merekalah yang pertama mulai memerangi kamu? Mengapakah kamu takut kepada mereka padahal Allah-lah yang berhak untuk kamu takuti, jika kamu benar-benar orang yang beriman.”
(At-Taubah: 13)

0 Responses