Elias Hj Idris


Ilmu jabat Tok Su ni berupa senaman - banyak bermain nafas; tahan dan lepas sambil membaca wifiq2 zikir, tasbih, takbir n doa bagi tujuan memantapkan tubuh selain memupuk ilmu wahyu dlm menebalkan keyakinan.
Apabila tubuh mantap, badan sihat, kerja kuat - utk senang cari makan, kata Tok Su. Dalam erti kata lain, tatau rasa penat.
Sama dengan Tok Su, di usia tua itu, tubuh badannya masih fit. Tangan tkde mengeletar skit pun. Jln tegap. Mata terang.

Dalam peperangan di S'ngor atau Pahang tu, Tuk Su tidak pernah cerita pun tentang kehebatannya. Nak cerita camne... bila ditanya skit, sepatah dua patah je jawapannya. Pastu senyap.
Tapi, sbg org yg agak rapat dengannya, teman ble agak ketrampilannya dlm setiap pertempu
ran. Pertama, kerana dia seorang yang cukup tangkas dalam pergerakan.
** Nanti dalam bahagian ke-2 tentang kisah pembinaan landasan keretapi Taiping-Port Weld, kita ble tau siapa Tok Su yang sebenarnya?

Agak pelik, dan masih tidak men dapat jawapannya - kenapa dalam dia dok pusing ke Kelang, Pahang, naik ke Terengganu, ke Kelantan dia mesti balik ke Matang (Taiping).
Di zaman Jepun pun ke Matang juga tempat tumpuannya.
Anak-isteri takde.

Harta jauh sekali. Takde apa pun di situ.
Tok Su cukup payah nak pergi ke telaga. Masa tu (1970an) kami cuma ada telaga utk mandi-manda, membasuh dan amik air utk minuman yang diangkut ke rumah guna baldi/timba. Letaknya, di kwsn rendah, tidak jauh dari sebuah paya - sejauh hampir 2 rantai dari rumah.
Pertama, sebab dia tidak buang air (kerana tidak makan). Kencing pun tidak! Cuma terkadang-kadang teman tengok dia sapu tapak tangan ke dinding n pedap ke muka. Tayammum.
Jadi kala dalam bab ni Tok Su memang nampak abnormal.

Klu seminggu dia datang ke rumah kami ada la sekali dia ke air.
Duduknya pun tetap - tak beralih. Klu dia duduk di tepi pintu, di situ la dia sampai balik nanti. Kebanyakan masanya, pejam mata... dia tak tidur, sebab dia tau setiap perkembangan kami, anak-anak muridnya yang berjabat, bersembang atau bila berbisik - dia tau. Lebihnya, dia tenggelam dalam dunia zikirnya.
Ni bukan taksub melulu atau kerana sanjungan yg melampau. Sebenarnya, takde apa pun yang nak dimegahkan, takde apa pujian yang diharapkan. Jauh sekali daripada mengharapkan pulangan kebendaan. Pada kami, semua itu normal.
0 Responses