Najib Razak Biar saya tunjukkan lagi bagaimana Menteri Kewayangan kita buat wayang?
Dia kata kos LRT3 sebenarnya RM31.7 bilion - bukan RM9 bilion seperti yang diumumkan BN.
Guan Eng pula kata kos sebenar MRT2 adalah RM39.4 bilion - bukan RM32 bilion seperti yang diumumkan BN dahulu.
Baik. Saya nak tanya.
Jajaran projek LRT3 dari Bandar Utama ke Klang yang dilancarkan oleh BN adalah 37km panjangnya dengan 26 stesen.
Kebanyakan landasan LRT3 adalah di atas tanah.
Manakala jajaran Projek MRT2 yang dilancarkan BN ialah 52.2 km panjangnya dengan 35 stesen.
Lagipun 11 dari 35 stesen ini adalah bawah tanah berada di tengah-tengah bandaraya. Kosnya memang sangat tinggi.
Oleh itu, kebanyakan landasan MRT2 adalah di bawah tanah yang kosnya tetap tinggi.
Ok, kita sampai point utama:
Adakah logik jika kos sebenar LRT3 adalah RM31.7 bilion manakala kos sebenar projek MRT2 ialah RM39.4 bilion seperti yang didakwa oleh Guan Eng?
Sedangkan jarak, jumlah stesen, lokasi projek dan ciri-ciri kedua-dua projek jauh berbeza?
Ya, memang pening jika difikirkan.
Mana mungkin?
Tapi itulah Guan Eng.
Hutang negara RM686 bilion, dia naikkan menjadi RM1 trilion;
Projek LRT3 RM9 bilion, dia naikkan menjadi RM31.7 bilion;
Projek MRT2 RM32 bilion, dia naikkan menjadi RM39.4 bilion;
Projek MRT2 RM55 bilion, dia naikkan menjadi RM81 bilion;
Hutang 1MDB RM30 bilion, dia naikkan menjadi RM51 bilion.
Lalu dia pun berkata yang dia berjaya mengurangkan kos-kos projek itu dan puji dirinya sendiri.
Seolah-olah dia sudah jimat berpuluh-puluh bilion!
Padahal kos yang dia tetapkan selepas "dikurangkan" itu adalah lebih-kurang sama atau lemah mahal berbanding masa BN.
Dia kata kos LRT3 sebenarnya RM31.7 bilion - bukan RM9 bilion seperti yang diumumkan BN.
Lalu dia kata dia berjaya kurangkan kos LRT3 menjadi RM16.6 bilion.
Itupun dengan mengurangkan saiz tren, jumlah stesen dan jumlah tren manakala tarikh projek siap dilambatkan selama 4 tahun dari tahun 2020 menjadi 2024.
Guan Eng pula kata kos sebenar MRT2 adalah RM39.4 bilion - bukan RM32 bilion seperti yang diumumkan oleh BN dahulu.
Dan sekali lagi, dia kata berjaya kurangkan kos MRT2 menjadi RM30.53 billion.
Sekali lagi, saiz stesen dan jumlah stesen dikurangkan - termasuk memansuhkan 2 stesen bawah tanah di tapak Bandar Malaysia.
(Sekarang, dia perlu tambah balik stesen-stesen ini dan naikkan kos semula kerana projek Bandar Malaysia dihidupkan semula oleh PH)
Jajaran projek LRT3 dari Bandar Utama ke Klang yang dilancarkan oleh BN adalah 37km panjangnya dengan 26 stesen.
Kebanyakan landasan LRT3 adalah di atas tanah.
Manakala jajaran Projek MRT2 yang dilancarkan BN ialah 52.2 km panjangnya dengan 35 stesen.
Lagipun 11 dari 35 stesen ini adalah bawah tanah berada di tengah-tengah bandaraya. Kosnya memang sangat tinggi.
Oleh itu, kebanyakan landasan MRT2 adalah di bawah tanah yang kosnya tetap tinggi.
Ok, kita sampai point utama:
Adakah logik jika kos sebenar LRT3 adalah RM31.7 bilion manakala kos sebenar projek MRT2 ialah RM39.4 bilion seperti yang didakwa oleh Guan Eng?
Sedangkan jarak, jumlah stesen, lokasi projek dan ciri-ciri kedua-dua projek jauh berbeza?
Ya, memang pening jika difikirkan.
Mana mungkin?
Tapi itulah Guan Eng.
Hutang negara RM686 bilion, dia naikkan menjadi RM1 trilion;
Projek LRT3 RM9 bilion, dia naikkan menjadi RM31.7 bilion;
Projek MRT2 RM32 bilion, dia naikkan menjadi RM39.4 bilion;
Projek MRT2 RM55 bilion, dia naikkan menjadi RM81 bilion;
Hutang 1MDB RM30 bilion, dia naikkan menjadi RM51 bilion.
Lalu dia pun berkata yang dia berjaya mengurangkan kos-kos projek itu dan puji dirinya sendiri.
Seolah-olah dia sudah jimat berpuluh-puluh bilion!
Padahal kos yang dia tetapkan selepas "dikurangkan" itu adalah lebih-kurang sama atau lemah mahal berbanding masa BN.
Dia kata kos LRT3 sebenarnya RM31.7 bilion - bukan RM9 bilion seperti yang diumumkan BN.
Lalu dia kata dia berjaya kurangkan kos LRT3 menjadi RM16.6 bilion.
Itupun dengan mengurangkan saiz tren, jumlah stesen dan jumlah tren manakala tarikh projek siap dilambatkan selama 4 tahun dari tahun 2020 menjadi 2024.
Guan Eng pula kata kos sebenar MRT2 adalah RM39.4 bilion - bukan RM32 bilion seperti yang diumumkan oleh BN dahulu.
Dan sekali lagi, dia kata berjaya kurangkan kos MRT2 menjadi RM30.53 billion.
Sekali lagi, saiz stesen dan jumlah stesen dikurangkan - termasuk memansuhkan 2 stesen bawah tanah di tapak Bandar Malaysia.
(Sekarang, dia perlu tambah balik stesen-stesen ini dan naikkan kos semula kerana projek Bandar Malaysia dihidupkan semula oleh PH)