Elias Hj Idris

Oleh: Uswatun Hasanah
 
Pada suatu hari, datang seorang pemuda bernama Abdullah ke sebuah pesantren di Indonesia bertujuan untuk bertemu dengan kiyai di pesantren tersebut. Maka berlakulah dialog di antara pemuda dan kiyai di ruang tamu rumah kiyaitersebut.
 
Pak Kiyai: Silalah duduk anak muda, siapa namamu dan dari mana asalmu?
Pemuda: Terima kasih pak kiyai. Nama saya Abdullah dan saya berasal dari Kampung Seberang.
Pak Kiyai: Jauh kamu bertandang ke sini, sudah tentu kamu punya hajat yang sangat besar. Apa hajatnya, mana tahu mungkin saya boleh menolongmu?

Pemuda tersebut diam sebentar sambil menarik nafasnya dalam-dalam.
Pemuda: Begini pak kiyai, saya datang ke sini, bertujuan ingin berbincang beberapa permasalahan dengan pak kiyai. Pendeknya, permasalahan umat Islam sekarang. Saya ingin bertanya, mengapa kiyai-kiyai di kebanyakan pesantren di Indonesia, dan tuan-tuan guru di Malaysia serta Pattani dan Asia umumnya sering kali mengajar murid-murid mereka dengan lebih suka mengambil kalam-kalam atau pandangan para ulama?

Seringkalilah juga saya mendengar mereka akan menyebut:
“Kata al-Imam al-Syafiee, kata al-Imam Ibn Athaillah al-Sakandari,kata al-Imam Syaikhul Islam Zakaria al-Ansori dan lain-lain”
Mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan as-sunnah? Bukankah lebih enak kalau kita mendengar seseorang tersebut menyebutkan “Firman Allah Taala di dalam al-Quran, sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam di dalam hadis itu dan ini?”

Ulama-ulama itu juga punya kesalahan dan kekurangan. Maka mereka juga tidak lari daripada melakukan kesilapan. Maka sebaiknya kita mengambil terus daripada kalam al-Ma’sum, iaitu al-Quran dan as-sunnah??

Pak Kiyai mendengar segala hujah pemuda tersebut dengan penuh perhatian. Sedikitpun beliau tidak mencelah malah memberikan peluang bagi pemuda tersebut berbicara sepuas-puasnya.
Sambil senyuman terukir di bibir pak kiyai, beliau bertanya kepada pemuda tersebut,

Pak Kiyai: Masih ada lagi apa yang ingin kamu persoalkan wahai Abdullah?
Pemuda: Setakat ini, itu saja yang ingin saya sampaikan, pak kiyai.
Pak Kiyai: Sebelum berbicara lebih lanjut, eloknya kita minum dahulu ya. Tiga perkara yang sepatutnya disegerakan, iaitu hidangan kepada tetamu, wanita yang dilamar oleh orang yang baik maka disegerakan perkahwinan mereka dan yang ketiga si mati maka perlu disegerakan urusan pengkebumiannya. Betul kan Abdullah?
Pemuda: Benar sekali Pak Kiyai .

Pak Kiyai lalu memanggil isterinya bagi menyediakan minuman pada mereka berdua. Maka beberapa ketika selepas itu minuman pun sampai di hadapan mereka.

Pak Kiyai: Silakan minum Abdullah.
Sebaik dipelawa oleh pak kiyai, maka Abdullah pun terus mengambil bekas air tersebut lalu menuangkannya perlahan-lahan ke dalam cawan yang tersedia.
 
Pak Kiyai terus bertanya: Abdullah, kenapa kamu tidak terus minum daripada bekasnya saja? Kenapa perlu dituang di dalam cawan?
Pemuda: pak kiyai, mana bisa saya minum terus daripada bekasnya. Bekasnya besar sekali. Maka saya tuang ke dalam cawan agar memudahkan saya minum.
Pak Kiyai: Abdullah, itulah jawapan terhadap apa yang kamu persoalkan sebentar tadi. Mengapa kami tidak mengambil terus daripada al-Quran dan as-sunnah? Ia terlalu besar untuk kami terus minum daripadanya. Maka kami mengambil daripada apa yang telah dituang di dalam cawan oleh para ulama. Maka ini memudahkan bagi kami untuk mengambil dan memanfaatkannya.

Benar kamu katakan bahawa mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan as-sunnah.
Cuma persoalan kembali ingin saya lontarkan kepada kamu. Adakah kamu ingin mengatakan bahawa al-Imam as-Syafie dan para ulama yang kamu sebutkan tadi mengambil hukum selain daripada al-Quran dan as-sunnah? Adakah mereka mengambil daripada kitab Talmud atau Bible?

Pemuda: Sudah tentu mereka juga mengambil daripada al-Quran dan as-sunnah.
Pak Kiyai: Kalau begitu, maka sumber pengambilan kita juga adalah daripada al-Quran dan as-sunnah cuma dengan kefahaman daripada para ulama.
Pak Kiyai: Satu lagi gambaran yang ingin saya terangkan kepada kamu. Saya dan kamu membaca al-Quran, al-Imam al-Syafie juga membaca al-Quran, bukan?
Pemuda: Sudah tentu pak kiyai.
Pak Kiyai: Baik, kalau kita membaca sudah tentu kita ada memahami ayat-ayat di dalam al-Quran tersebut bukan? Al-Imam as-Syafie juga memahami ayat yang kita bacakan.
Maka persoalannya, pemahaman siapa yang ingin didahulukan? Pemahaman saya dan kamu atau pemahaman al-Imam as-Syafie terhadap ayat tersebut?
Pemuda: Sudah tentu pemahaman al-Imam as-Syafie kerana beliau lebih memahami bahasa berbanding orang zaman sekarang.
Pak Kiyai: Nah, sekarang saya rasa kamu sudah jelas bukan?
Hakikatnya kita semua mengambil daripada sumber yang satu, iaitu al-Quran dan as-sunnah. Tiada seorang pun yang mengambil selain daripada keduanya.
Cuma bezanya, kita mengambil daripada pemahaman terhadap al-Quran dan as-sunnah tersebut daripada siapa? Sudah tentu kita akan mengambil daripada orang yang lebih dalam ilmu dan penguasaannya.
Ini kerana mereka lebih wara’ dan berjaga-jaga ketika mengeluarkan ilmu.
Hatta Imam as-Syafie rahimahullah yang berbangsa Arab sendiri pun tinggal di perkampungan Bani Huzail selama lebih kurang 10 tahun semata-mata  mau ingin belajar Bahasa Arab mereka yang hampir dengan fushah.
Kamu tahu Abdullah, al-Imam as-Syafie radhiyallahu anhu pernah ditanya oleh seseorang ketika mana beliau sedang menaiki keldai, berapakah kaki keldai yang Imam tunggangi?

Maka al-Imam as-Syafie turun daripada keldai dan mengira kaki keldai tersebut.
Selesai mengiranya, barulah al-Imam menjawab: “Kaki keldai yang aku tunggangi ada empat”. Orang yang bertanya tersebut berasa hairan lalu berkata “Wahai Imam, bukankah kaki keldai itu sememangnya empat, mengapa engkau tidak terus menjawabnya?”
Al-Imam as-Syafiee menjawab: “Aku bimbang, jika aku menjawabnya tanpa melihat terlebih dahulu, tiba-tiba Allah Taala hilangkan salah satu daripada kakinya maka aku sudah dikira tidak amanah  dalam memberikan jawapan”

Cuba kamu perhatikan Abdullah, betapa wara’nya al-Imam as-Syafie ketika menjawab persoalan berkaitan dunia. Apatah lagi kalau berkaitan dengan agamanya?

Al-Imam Malik radhiyallahu anhu pernah didatangi oleh seorang pemuda dalam majlisnya di Madinah al-Munawwarah. Pemuda tersebut menyatakan bahawa dia datang dari negeri yang jauhnya 6 bulan perjalanan daripada Madinah.
Pemuda itu datang untuk bertanyakan satu masalah yang berlaku di tempatnya.
Al-Imam Malik radhiyallahu anhu, mengatakan bahawa “Maaf, aku tidak pandai untuk menyelesaikannya”
Pemuda tersebut hairan dengan jawapan Imam Malik, dan dia bertanya: “Bagaimana aku akan menjawab nanti bila mana ditanya oleh penduduk tempatku?”
Maka kata al-Imam Malik: “Katakan kepada mereka bahawa Malik juga tidak mengetahui bagaimana untuk menyelesaikannya”

Cuba kamu lihat Abdullah betapa amanahnya mereka dengan ilmu. Berbeza dengan manusia zaman sekarang yang baru setahun jagung di dalam ilmu sudah mendabik dada mengaku bahawa seolah-olah mereka mengetahui segalanya.
Mereka sungguh mudah membida'ahkan perkara-perkara khilaf dan menolak pandangan ulama-ulama muktabar terdahulu dengan alasan yang pelbagai.

Pemuda: MasyaAllah, terima kasih pak kiyai atas penjelasan yang sangat memuaskan. Saya memohon maaf atas kekasaran dan keterlanjuran bicara saya .
Pak Kiyai: Sama-sama Abdullah. Semoga kamu akan menjadi seorang yang akan membawa panji agama kelak dengan ajaran yang benar insya Allah.

Kredit: Zarissa Zuha Zam
-HE-
Sumber: https://m.facebook.com/thepatriots2020/photos/a.182165691977464.1073741828.181500092044024/609992165861479/?type=3

0 Responses