Elias Hj Idris
Banyak kesan negatif yang timbul dengan berkembangnya fahaman Wahhabi Salafi di bumi sunni ini. Mari kita jaga saudara-mara kita daripada terjangkit aqidah kaum khawarij ini. Kelompok keldai beragama, asatizah, muftinya, ahli hadisnya memang tidak mengaku yang mereka adalah penyambung lidah khawarij di mana acuan Ibnu Taimiyah adalah umpama al-Qurannya, Ibnu Qayyim umpama sunnahnya dan Nasiruddin al Albani umpama al Bukharinya, manakala Muhammad Abdul Wahhab umpama imam mujtahid mereka.
.
Tunjukilah beribu-ribu kitab rujukan kepada mereka sama seperti mencurah air ke daun keladi dalam menyatakan bahawa ulama muktabar menolak Ibnu Taimiyah idola mereka itu.
.
Bahaya yang bisa timbul daripada aqidah Wahhabi tersebut antara lain dalam cita-cita untuk mentransformasikan mazhabul mufti Malaysia supaya majoriti mengikut mereka mengikut ulama rujukan seperti di atas, di mana golongan Aswaja akan dituduh sebagai golongan Ahbash dan Syiah.
.
Salah satu hal yang baru yang berkembang saat ini di negara ini adalah tuduhan Aswaja sebagai pengikut syiah yang dilontarkan oleh golongan pendukung Wahhabi Salafi pada golongan yang tidak sejalan dengan pandangan mereka; misalnya menyambut Maulidur Rasul dan membuat bubur Asyura_pada 10 Muharram. Wahabi Salafi ini sepakat dengan kita dalam berpuasa - namun zikirnya menanamkan agenda kesesatan Aswaja dalam hal kenapa buat bubur Asyura yang serupa dengan amalan Syiah?
.
Poinnya adalah menuduh tanpa huraian bahawa setengah amalan Aswaja itu merupakan amalan Syiah. Apabila telah berjaya dikeldaikan pada orang awam maka mudahlah mereka menuduh Aswaja itu tidak betul dan hendaklah kembali kepada al-Quran dan as-Sunnah secara terbuka, tetapi apa yang tersirat ialah mengikut Ibnu Taimiyah dan yang sefaham dengannya.
.
Mereka juga membuat imej dengan merujuk kepada sumber ulamanya saja bahawa banyak amalan kaum Ahlu Sunnah Wal Jama'ah aliran Asya'irah atau Maturidiah bermazhab empat yang berasal daripada syiah.
.
Hal ini bertujuan untuk menarik simpati masyarakat awam kerana golongan syiah misalnya memang sudah lumrah dan difatwakan serta dikenal sebagai golongan sesat. Itu tidak boleh dinafikan. Manakala gerakan pemikiran Wahhabi cuma difatwakan tidak sesuai diamalkan di negara ini Wahhabi Salafi tidak peduli. Apabila masyarakat awam sudah termakan dengan isu syiah ini maka akan semakin mudahlah buat menjatuhkan kelompok Aswaja mazhabul mufti Malaysia ini untuk beramal dengan amalan dan rujukan mereka itu. Persepsi dan fitnah amalan mufti, ahli hadis asatizah dan yang parah kelompok beragamanya di facebook tanpa kawalan penunggangnya (ilmuan Wahhabi Salafi tempatan beridolakan Ibnu Taimiyah) akan merapu tidak tentu hala pada apa-apa saja isu berkaitan manhaj Aswaja dan Wahhabi Salafi tanpa ilmu.
.
Mufti, asatizah, phd hadis dan kelompok keldai beragamanya di facebook hendaklah bertaubat  sebelum terlambat. Imam mujtahid yang mutlaq (Hanafi, Maliki, Syafi'i, Hanbali) adalah ulama salaf yang asli dalam kurun 300 tahun selepasnya wafat Nabi s.a.w.
.
Manakala Ibnu Taimiyah, ada beribu-ribu ulama menolaknya dan dia adalah ulama kurun ke-8. Keldai beragama mesti fahami isu ini. Manakala aset Salafi Wahabi menggunakan Imam Bukhari dan Muslim di belakang dari imam-imam mujtahid mutlak tersebut untuk mempertikaikan mereka (imam mujtahid mutlak) dalam penggunaan hadis tanpa disedari dari sudut sejarah.
.
Kenapa Imam mazhab 'tidak gunakan' hadis Bukhari dan Muslim?
.
Kenapa para imam mazhab seperti Imam Malik tidak menggunakan hadis Sahih Bukhari dan Sahih Muslim yang katanya merupakan dua kitab hadis paling sahih? Untuk memahami hal ini kita harus fahami sejarah dengan memahami riwayat hidup tokoh-tokoh tersebut.
.
Imam Malik lahir tahun 93H. Sementara Imam Bukhari lahir tahun 194H dan Imam Muslim lahir tahun 204H. Ertinya Imam Malik sudah ada 103 tahun sebelum Imam Bukhari lahir. Faham ke satakat ini wahai pengikut Wahhabi Salafi yang masih bebal itu?
.
Apakah hadis para imam mazhab lebih lemah daripada Sahih Bukhari dan Sahih Muslim? Atau sebaliknya, lebih kuat kerana mereka lahir terlebih daripada Imam hadis tersebut.
.
Rasulullah S.A.W. bersabda,
.
خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِيْ ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ
"Sebaik-baik manusia adalah pada kurunku
(sahabat), kemudian yang sesudahnya (tabi’in), kemudian yang sesudahnya (tabi’it tabi’en).” [HR. Al-Bukhari no. 2652 dan Muslim no. 2533 ]
.
Siapakah pengikut ulama salah yang sebenarnya?

Di sinilah keldai beragama Wahhabi Salafi tidak faham sejarah kelahiran tokoh-tokoh Imam Mujtahid yang mutlak - si keldai ini terperasaan seolah-olah ulama idola mereka Ibnu Taimiyah seangkatan lahir dalam kurun salaf ul saleh.
.
Imam Hanafi lahir  80H-(wafat 150H)
Imam Maliki lahir  93H-(wafat 179H)
Imam Syafie lahir  150H-(wafat 204H)
Imam Hanbali lahir  164H-(wafat 241H)
.
Jadi kalau ada manusia akhir zaman yang berlagak jadi ahli hadis sebagaimana gelagat Salafi Wahabi tempatan sekarang ini, dengan menghakimi pendapat imam mazhab dengan Sahih Bukhari dan Sahih Muslim adalah tidak ilmiah langsung.
.
Mana lebih murni ilmu mereka yang dekat pada zaman Nabi s.a.w. atau yang jauh daripada Nabi s.a.w. seperti Ibnu Taimiyah (kurun ke-8H!) untuk mempersoalkan imam mujtahid yang mutlak itu? Jelasnya, mereka inilah pembid'ah paling besar yang tidak guna hadis sahih. Lebih teruk Wahabi Salafi ini, keldai agamanya yang langsung tidak faham sejarah. Cuma apa yang difahami mereka adalah dengan membid'ahkan umat Islam apabila tidak sehaluan dan tidak mengikut acuan Ibnu Taimiyah dan yang sefahaman dengannya.
0 Responses