Elias Hj Idris
KRONOLOGI SEBELUM HUSSAIN AHMAD NAJADI DIBUNUH

22 Mac 2013 - Akaun AmBank Najib Razak menerima jumlah USD620 juta |
23 Mac 2013 - Hussain Ahmad melaporkan kepada BNM bahawa jumlah wang tersebut dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib |
25 Mac 2013 - Akaun Najib menerima lagi jumlah USD60 juta |
26 Mac 2013 - Hussain Ahmad sekali lagi melaporkan kepada BNM bahawa jumlah wang tersebut dimasukkan lagi ke akaun peribadi Najib.

5 Mei 2013 - Pilihanraya Umum 13
AMBANK melaporkan kepada BNM bahawa jumlah wang yang besar telah dikeluarkan daripada akaun itu pada setiap bulan.
28 Julai 2013 - Hussain Ahmad membuat laporan polis berkaitan transaksi jumlah yang besar wang itu ekoran tiada tindakan oleh Bank Negara Malaysia |
29 Julai 2013 - Hussain Ahmad ditembak mati oleh seorang lelaki Cina yang bergelar "Soi Ngan Chai" di tempat letak kereta di Lorong Ceylon KL |
30 Ogos 2013 - Kesemua akaun AmBank Najib ditutup dan dana dipindahkan ke luar negara | September 2013 - Kesemua Ketua IT di setiap bahagian AmBank telah dipecat dan digantikan.

Kronologi pembunuhan bekas ADUN Alor Limbat, Terengganu - Hj Alias bin Abdullah

Bekas ADUN Alor Limbat, Negeri Terengganu Darul Iman, almarhum Haji Alias Abdullah adalah bekas Pengerusi TIA yang didaftarkan pada tahun 2008, iaitu syarikat awal bagi pendaftaran 1MDB.

Baru-baru ini, bekas Menteri Besar Negeri Terengganu ada menyebutkankan tentang isu cagar minyak dan gas PETRONAS.

Soalnya, adakah Najib Razak menguasai 1MDB sama seperti TIA?

EKSKLUSIF: Adakah Perdana Menteri Najib Razak yang mempengerusikan Lembaga Penasihat 1MDB menguasai sepenuhnya ke atas dana milik kerajaan itu? Jika benar, maka banyak perjanjian kontroversi pada skala sederhana dan besar 1MDB mungkin dihalalkan atas keizinan Perdana Menteri. Apa yang jelas di sini ialah, Najib berkuasa penuh secara mutlak ke atas agensi berkenaan ketika di mana ia masih dikenali sebagai TIA (Lembaga Pelaburan Terengganu).

Berdasarkan Memorundam dan Tatasusila Urusan Syarikat (M&A) pada tarikh 2hb September, 2009 kelulusan Perdana Menteri diperlukan untuk penggubalan mana-mana pengstuksturan dari Kerajaan Pusat, dan Peruntukan 117 ada menyatakan bagi kelulusan apa-apa projek diperlukan ditandatangan oleh Perdana Menteri.

Kesimpulannya, apakah pembunuhan Almarhum Hj Alias bin Abdllah juga ada kaitannya dengan 1MDB?

Tanda tanya yang bermain sekarang, apakah pembunuhan Almarhum Hj Alias ada kena-mengena dengan pembunuhan mendiang Kevin Morais? Dan... berapa ramai lagikah kes pembunuhan misteri serupa ini akan terus berlaku di Malaysia ini?
1 Response
  1. ayamjago0809 Says:

    Bekas ADUN Alor Limbat, Negeri Terengganu Darul Iman, almarhum Haji Alias Abdullah adalah bekas Pengerusi TIA yang didaftarkan pada tahun 2008, iaitu syarikat awal bagi pendaftaran 1MDB.

    http://www.ts7510.net/