Elias Hj Idris


Sejarah aku dan Ustaz Ahmad Awang

Ahmad Awang memang terkenal dengan kelantangan di satu masa dahulu, semasa menjawat jawatan di Pusat Islam. Dia tidak pernah naik, hanya menjadi Pengarah Indah, balik Pengarah PPI JPM(U) dek kerana kelantangannya.

Aku pula memasuki Pusat Islam pada 1984 sebagai Penolong Pengarah Pusat Islam. Pada mulanya Mat Awang menjadi pengarah INDAH (ILIM) sementara aku di Ma'had Tahfiz al-Quran dan di PPI.

Suatu malam abang aku, Ustaz Ismail membawa aku pergi usrah di rumah habibullah di hadapan
HUM Lembah Pantai. Rupa-rupanya usrah syiah. Mereka berusrah membincangkan tentang Nur
Muhammad. Abang aku bukan syiah dan tidak setuju dengan maki hamun mereka kepada sahabat dan istihzak dengan Sahih Bukhari. Beliau adalah Imam Masjid Bulat ketika itu. Aku tidak dipedulikan kerana memakai jubah dan tarbus al-Azhar.
 

Keesokan harinya aku pergi mengadu kepada Ustaz Ahmad Awang mengenai syiah yang sudah
bertapak di Malaysia. Maka Ustaz Ahmad Awang pun bertanyakan aku, adakah terdapat buku-buku yang menentang syiah? Aku berjanji akan membawa kepadanya. Aku bawa Tuhfah Ithna'asyariyyah.

Dia kata besok anta mai ambik balik buku ini. Bila aku pergi berjumpa dengannya rupa-rupanya ada 3 jilid buku syiah bagi menjawab kepada buku itu. Aku masuk maktabah cari al-Sorimul Maslul 3 jilid Ibnu Taimiyyah, kemudian diberinya aku 6 jilid jawapan syiah. Aku duduk dan berdebat dengan Mat Awang. Benarlah seperti kata TGH Din bahawa kali ketiga rombongan ulama Malaysia pergi ke Iran dan beliau tidak pergi, yang mana balik semua jadi syiah belaka  termasuk gurunya Hasan Saleh timbalan Mat Awang dalam PUM (Persatuan Ulama Malaysia).

Hasan Shukri meminta aku pelawa Mat Awang masuk PAS setelah pencen. Ada juga kebaikan Mat Awang semasa BPR kacau hasil ceramahku mengenai wang RM7juta derma Kerajaan Libya yang dipergunakan oleh Timbalan Menteri buat biliknya ketika itu. Satu mesyuarat tergempar dibuat di maktabah Masjid Negara. Ahmad Awang membela aku dengan katanya: Betullah ustaz itu
cakap, saya nak tahu mana wang RM7juta itu pergi? Maka keharuanlah timbalan menteri masa
itu.

Apabila syiah mula merebak di Wilayah Persekutuan, Ustaz Zakaria Ansori ay meminta aku dan Dr Abdul Azizi Hanafi membuat penjelasan di pondoknya kat Batang Berjuntai. Aku pergi dan menyampaikan ceramah. Generator tiba-tiba terpadam oleh perbuatan khianat sehingga aku terpaksa berceramah dalam gelap. Orang Syiah itu ialah Abdullah Hasan ayatollah dari Pendang, yang sebelum itu datang ke rumahku dengan menjijak tahi anjing masuk sampai
ke dalam rumah.


Perkembangan Syiah semakin parah, Hasan Saleh NTP PUM menjadi naqib kami dalam PAS Wilayah Persekutuan menyatakan ada sebuah buku yang sangat baik di dunia, tidak Ahkam Sutaniyyah Mawardi wal Farra' ialah buku syiah yang diolah boleh melaknat sahabat. Aku memminta Khalid, nazir Masjid Alam Shah supaya mengumpulkan manusia dari seluruh Wilayah Persekutuan untuk diberi penerangan mengenai syiah. Bahagian dalam masjid itu melimpah ruah.

Aku membawa 200 buah kitab yang siap bertanda mengenai syiah. Tengah-tengah sedap berceramah seorang ustaz dari Padang Balang, Mat Noor bangun dan bertempek:

"Ustaz Syaitan! Dia ingat dia saja yang ada banyak kitab."

Maka belakulah perjumpaan ulama Wilayah Persekutuan, JK WP, Pemuda WP di Taman Melewar, di mana pada malam itu ustaz Nakha'ei jadi pengerusi.

Hasan Saleh bercakap memuji dan memuja Khomeini dengan disertai oleh takbir. Dr Aziz
Hanafi menhentam Hasan Saleh. Ustaz Nakha'ei kata, "Diam!". 


Tidak lama kemudian datanglah Ahmad Awang, dan ceramah itu dipenuhi dengan pujian Khomeini, dan imam-imam Iran. Aku balik dan berjanji akan menjawab kesemuanya itu. Selang beberapa hari TGHH berpesan melalui Ustaz Hasan Mahmud supaya aku berjumpa dengannya. Aku tidak pergi, aku tahu pengaruh syiah sangat kuat pada masa itu.


Segala masjid telah memecat aku daripada berkuliah.

Ustaz Nasoha ay menjemput aku berkuliah di Masjid Subang. Apabila aku menjelaskan tentang
syiah, maka pada minggu depannya Ustaz Ahmad Awang akan basuh aku balik dengan memperlekeh aku dengan ungkapan "ustaz kecik tu". Kali berikutnya aku berkuliah, pada minggu berikutnya  Ahmad Awang kata, "Ustaz kecik tu kata syiah tak boleh! Cuba tengok ni kerajaan Malaysia sendiri memperakukan syiah ni, tengok ni."

Kitab al-Fiqh wa Adilltuh
cetakan DBP ada sebut tentang mazhab Jaa'fari, dikira sebagai mazhab kelima dalam Islam!

Kali berikutnya aku tidak sempat berkuliah apabila diberikan surat suruh berhenti dan jangan berkuliah lagi.

Zalim. Pada Hari raya Qurban 1998 aku pergi ke rumah Ahmad Abdullah The Best Farm, dan berjumpa di situ Ahmad Awang, Ismail Kamus, Prof Mujahid Kurdi, dan dua orang pelajar syiah.

Bila sampai saja terus menyapa Ahmad Awang, "Ha.. syeikh Abdul Hamid!"

Aku jawab: "Naam ya syeikh Syi'iy."

Dia naik berang, "Bila ana syiah?"

"Anta toksah dok taqiyyah, ana tahu, ana tak akan solat di belakang anta!"
 

Masuk saja waktu maghrib, Ismail Kamus awal-awal lagi sudah cabut. Ahmad Awang jadi imam, di mana Prof Mujahid dan dua orang syiah berimamkannya.

Aku solat seorang diri di belakang. Sebaik selesai solat Prof Mujahid menyerang aku dengan katanya, "Anta buat macam ini merosakkan nama ulama.... Akulah orang yang paling alim di Malaysia ini!"

Aku menjawab, "Kamu alim di Iraq, tetapi di sini kamu yang paling jahil".

Beliau diam.

Aku kata kepada Ahmad Awang, "Ustaz Mat Awang, apa pun anta sudah mensyiahkan 40 ribu orang di Malaysia. Anta bertanggungjawab di hadapan Allah di akhirat besok."

Dia diam tidak terkata apa-apa. Ada ramai saksi yang meriwayatkan bahawa Mat Awang sentiasa bersama jemaah Iran di Mekah.

Tahfiz al-Quran yang dibuka Mat Awang di Perak itu juga turut menerapkan mazhab Jaa'fari, di mana mereka tidak bersolat Jumaat disebabkan imam ke-12 belum muncul. Dua orang anak orang Abim terpaksa dikeluarkan dari situ kerana syiahnya.


                     Menemui ulama syiah di Lebanon, 2016 Mei

 

Dr Abu Umar Hamid IPG Kampus Pendidikan Islam.



SUDAH TERANG LAGI BERSULUH....

 

Zul Nas
 to Friends Of PAS

BANGI, Selasa – “PAN memalukan!” Ini maklum balas seorang tokoh Islam, Prof Dr Abd Al-Fattah Al-Awaisi terhadap penyertaan dua ulama PAN pada sebuah persidangan antarabangsa yang ditunjangi oleh Syiah Iran.

Kehadiran Mursyidul Am PAN, Ustaz Ahmad Awang dan Naibnya, Ustaz Abdul Ghani Samsuddin dalam satu majlis yang dinaungi dan dihadiri tokoh besar Iran, iaitu Ayatollah Mohsen Araki, Ayatollah Muhamad Ali Al-Taskhiri, Nuaim Qasim selaku Naib Setiausaha Agung Hizbullah dan Duta Iran ke Lubnan adalah satu perkara yang amat dikesali.

“Penyertaan PAN menunjukkan kedudukannya selaku sekutu Iran dan penyokong rejim Bashar Asad, secara langsung bersetuju dengan kekejaman yang dilakukan ke atas rakyat Syria,” kata Dr Abd Al-Fattah yang juga merupakan profesor pelawat Universiti Utara Malaysia (UUM) di Facebooknya baru-baru ini.

Persidangan ulama antarabangsa bertajuk ‘Muqawamah membebaskan, keganasan membinasakan’ ini telah diadakan di Lubnan pada 5 Mei 2016 lepas. Beliau juga berdoa agar parti serpihan PAS itu tidak menjadi pelaksana agenda Iran di Asia Tenggara. Katanya lagi, Iran dan sekutunya adalah musuh sama seperti Zionis Israel.“Kemuliaan Masjid Al-Aqsa tidak layak untuk dibebaskan oleh tentera Iran dan sekutunya, yang telah membunuh keluarga kita, merogol anak gadis kita, mengusir keluarga kita dari Syria dan menjajah empat negara iaitu Baghdad, Damsyik, Beirut dan Sanaa,” katanya.


18 Responses
  1. Zull Asy-Syahidi Says:

    Saya link artikel ini ke FB saya.



  2. Anonymous Says:

    Jangan sebar fitnah. Dosa dgn Allah boleh taubat tapi dosa fitnah dgn manusia tidak akan terhapus selagi mangsa fitnah tidak maafkan. Apasal bangsa melayu ni suka rasuah dan fitbah?


  3. Anonymous Says:

    Dalam PUM mmg ramai yg pro syiah ,dalam PAS pun sama ,dalam UMNO pun sama ,agen syiah ini hebat bijak bermuka2 ,
    Syiah sdh berakar d malaysia ,hanya institusi pondok yg sukar ditembusi oleh unsur syiah


  4. Aku baca sampai habis artikal ni, tapi hati aku terdetik, artikal ni hanya sebuah fitnah untuk menfitnah Ust. Awang semata-mata.


  5. Anonymous Says:

    Mohon Ustaz Ahmad Awang kutuk perbuatan Syiah yang mencaci sahabat-sahabat Rasulullah SAW jika benar dia bukan Syiah


  6. Jrry Says:

    Assalam, aku anak saudara dia. Dia bukan syiah. Dia pegang pada mesej Amman. Gambar dia dengan Qardawi tak sebar pulak? Tak pernah ada tahfiz Quran. Yang ada Balai Kuliah Tasawwur Islami, dan rumah anak yatim. Rumah pak aku no 7. Balai kuliah tu tak pernah mengaji pasai syiah, pi la tanya ustaz yang mengajar situ. Pi tengok kampung aku ada syiah ka dak Simpang 4 Semanggol tu. Jangan fitnah.


  7. Mudah je... silakan Ahmad Awang n Ghani serta pendokong Pan yg lain kutuk syiah laknatullah tu.
    Syiah BUKAN Islam sbb mrk tidak pernah pun Islam!


  8. hui Says:

    tu pasal..ahmad awang hitam and the ghani gonjeng kepala tungkik...! diperbodoh olah pan-amoi mat sabun. baik mati jer lah amat awang hitam si katek tu...mursyidul am pan-amoi yang idop seperti si kitul...!!!!!!!!!!!!!!!!


  9. Anonymous Says:

    klu syiah tu kapir kenapa imam bukhari,muslim,nasai,tarmizi,ahmad,banyak meriwatkan hadith yg di ambil dari perawi2 hadith yg bermazhab syiah


  10. Unknown Says:
    This comment has been removed by the author.

  11. Unknown Says:
    This comment has been removed by the author.

  12. Unknown Says:

    Pendeta Syiah bernama Abdul Hussayn Sharafuddeen alMusawi menulis buku bertajuk Abu Hurayra (r.a) dengan tujuan mengkritik almarhum mengenai kredibilitinya sebagai perawi hadis Nabi (s.a.w) yang paling banyak. Aku yang benak agama pun tahu bahawa kalau Abu Hurayra dinafikan peranannya, maka banyak amalan dalam Islam akan dengan sendirinya tidak lagi sahih.

    Aku memang kesal terhadap mereka yang sangat cenderung kepada Revolusi Syiah Iran yang sememangnya mengeksport dokrin Syiah ke merata tempat. Dan Yaman dan Syria sekarang hampir berada digenggaman Syiah Iran.

    Kamu mereka yang mneggelarkan diri sangat hebat sebagai sarjana Islam di Malaysia, kamu jawablah di hadapan Allah Azzawajl.


  13. Syahid Says:


    .

    Bismillahir Rahmanir Rahim

    https://keep.line.me/s/Lb8uYYKl0c45XfYhErKpES9VipJoa6sXmUwle-HBC7I

    Web: almawaddah.info

    Salam wa rahmah

    Kepada;

    Yang dihormati para akademik, para rektor universiti dan para mufti.

    Tan Seri/Datuk Seri/Datin Seri/Datuk/Datin/ tuan/puan

    Tajuk: "Penukaran al-Qur'an dangan mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah sebagai asas agama Islam oleh para Mufti Malaysia adalah "un-Islamic". Rencana ini adalah bagi tujuan kajian dan renungan
    Tidakkah Islam itu rahmatan li -l-Alamin?
    Terima kasih wa 'afwan.

    Daripada;
    Pencinta al-Qur'an sebagai asas agama Islam di Malaysia.
    Kuala Lumpur
    Malaysia.


  14. Anonymous Says:

    buatlah macamana pun.. taqiyahlah macamana pun.. serulah perdamaian sekalipun.. TETAP TIDAK MENGUBAH PENDIRIAN AKU YANG SYIAH ITU KAFIR..PENGAMAL AJARAN SESAT MAJOOSI.. mereputlah lah didalam neraka wahai syiah!.celakalah kamu!.. mengguna nama sayidina ALi dan cucu rasulullah saw utk kepentingan! sedangkan mereka berlepas di atas apa yg kamu nyatakan.. bertaubat lah! bertaubatlah! bertaubatlah.. sementara Allah masih memberimu nafas!



  15. This comment has been removed by the author.

  16. Pondok bebas syiah?? Pondok zaman dulu mungkin tapi untuk pondok zaman sekarang statement tu perlu dinilai ,Syiah ni licik , antara modus operandinya melalui sufi serta tariqat , di malaysia syiah tak boleh bergerak secara official sebab undang2 malaysia yg tak mengiktirafnya langsung sebagai sebuah ajaran yg boleh disebarkn , tapi banyak institusi agama iktiraf tariqat termasuk pondok, maka ilmu martabat 7, nur muhammad ,wehdatul wujud, buat program atas terma cinta rasul dan ahl bayt tp pengisian program bukn rasul yg dita'zimkn tp figura2 tertentu yg cuba dikaitkn dgn Rasulullah , kononnya keturunan Rasulullah, maka bersemaraklah program cinta rasul yg kelolaannya serta vipnya ahl bayt, mula2 cinta rasul, lepas tu masuk pula qasidah hingga bergendang/bermuzik dalam masjid, boleh menari untuk berzikir, logo capal diagungkn, hadis2 palsu boleh jd sahih sebab mimpi jumpa Rasulullah ,dan Rasulullah sahkn hadis tu dalam mimpi, Rasulullah hadir dalam majlis mawlid, bertabarruk dgn benda2 yg dikaitkn dgn 'peninggaln Rasulullah' tanpa bukti yg sahih pun dlm mengesahkn keabsahan peninggaln tu, ungkapn 'happy birthday Rasulullah , fatimah , madad ya hussein dh terpacul dalam acara sambutan mawlid, suatu benda yg tok2 guru pondok asyairah dulu tak pernh buat, tok2 guru pondok zamn dulu pun sambut mawlid tp setakat 12 rabiul awwal shj, tak lebih daripada itu, ada buat ceramh, berarak sambil selawat, ada nasyid , berzanji ada jamuan makan sikit2, tu jer ...itupun setahun sekali 12 rabiul awwal shj...., bukn yg macam sekarang ni. tok2 guru pondok dulu lawan wehdatul wujud sebab tu ada fatwa mufti johor pasal wehdatul wujud dan kesesatan ibn arabi diwartakan. Jika ditinjau muzakarah fatwa kbngsaan dan kebanyakan negeri 1984 ,malaysia agk bertoleransi dengan mengiktiraf mazhab syiah zaidiah dan ja'fariah yg mana fatwa ni telah dimansuhkn oleh muzakarah fatwa kebangsaan 1996 yg jelas mnyatakn kesemua syiah sesat dan tak boleh disebarkn, itupun peranan alumni / lepasan deoband , nadwatul ulama , madrasah ahl hadis india/pakistan yg ketika tu besar2ran roadshow pasal kesesatan syiah, unsur2 syiah betul2 sukar untuk tembusi institusi2 bermanhaj deoband dan ahl hadis jer.., hatta alazhar pun terpalit...., umumnya di negara kita unsur2 syiah bersifat akidah dan fiqh memang sukar utk menembusi seperti percaya imam 12 , imam2 tersebut maksum, nikah mutaah(nikah kontrak), alquaan yg ada ni tak lengkp tp syiah berunsur kesufian merata dh meracuni plbg agensi...., kita sedar dgn tak sedar jer, jangan ingat ahl sunnah waljamaah (asyairah/maturidi) jer ada pecahan fiqh, akidah, tasawuf....., syiah pun ada, mereka tak boleh menerobos masuk melalui akidah, fiqh , diusahakn platform tasawuf atas terma 'sufi/tariqat'...., tok guru dulu ajar tasawuf bersifat penyucian jiwa(guna kitab imam ghazali ihya' ulumuddin, minhajulnqasidin) : jauhi riya', sombong, sumaah, takabbur dll, hari ni tasawuf sibuk dgn :maqam hakikat, mkrifat, martabat ....abis kelaut...ni yg sedang berlaku, bila ada usaha membanteras kena cop wahabi, anti tasawuf .......