Elias Hj Idris

Aiman Dhuha


"Telinga berdering (berdesing) adalah panggilan baginda Nabi Muhammad SAW."

Bayak orang bertanya, kenapa terkadang telinga kedengaran seperti bersuara "nging"?
 

Apakah sebabnya? 
Terjadinya perkara tersebut adalah kerana ada yang mengatakan ia tidak berpedoman, bertahayyul dan sangkaan buruk terhadap hal itu?

Sesungguhnya suara "nging" dalam telinga, itu adalah kerana Baginda Sayyidina Rasulullah SAW sedang menyebutkan bahawa orang yang telinganya bersuara "nging" di dalam perkumpulan yang tertinggi (Malail A'laa) dan supaya ia menjadi ingat kepada Baginda Sayyidina Rasulullah SAW dan seterusnya membaca selawat kepada Baginda saw.

Hal ini berdasarkan keterangan dari kitab ("Azizi 'Alal Jamiush Shagir")

"Jika telinga salah seorang daripada kalian bedengung (nging) maka hendaklah dia mengingati aku (Sayyidina Rasulullah SAW) dan membaca selawat kepadaku, serta mengucapkan "DzakaraLlahu man dzakaronii bikhair,"  yang maksudnya:

"Allah Subhanahu WaTa'ala akan mengingatkan, mereka yang mengingatiku dengan kebaikan."

Imam Nawawi berkata:
"Sesungguhnya telinga itu berdengung hanya ketika datang berita baik kepada Roh. Bahawa Sayyidina Rasulullah telah menyebutkan orang (pemilik telinga yang berdengung "nging") tersebut dengan kebaikan di 'Al Mala'Al A'la (majlis tertinggi) di alam roh."

Kitab "Azizi 'Alal Jamiush Shagir" oleh Imam Ali Bun Muhammad al-Azizi;
"Sampaikanlah pada orang lain, maka ini akan menjadi 'sedekah jariah' pada setiap orang.
Dan kemudian apabila dia mengamalkannya, maka kamu juga turut mendapatkan pahala sampai hari kiamat."


Rasulullah SAW bersabda:
"Barang siapa yg menyampaikan satu (1) ilmu sahaja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikannya sudah tiada (meninggal dunia) namun dia akan tetap memperolehi pahala.

Amiin..ya Rabbal 'alamin....
2 Responses
  1. Arwah ibu dlu pun sllu komplen telinganya berdesing... Kini kita pula yg mengalaminya. Kadang2 irritating jg, rimas pun ada.
    Untungnya, kita akan sering tersedar drp kealpaan... ragam dunia sekeliling.


  2. mzultech Says:

    1193. Soalan : Bolehkan ustaz jelaskan kedudukan hadis bila telinga berdenging kita di minta berselawat kepada Nabi Muhammad SAW. Adakah hadis ini palsu atau sahih?

    Jawapan :

    Hadis yang anda sebutkan, berbunyi,

    إِذَا طَنَّتْ أُذُنُ أَحَدِكُمْ فَلْيَذْكُرْنِي وَلْيُصَلِّ عَلَيَّ ، وَلْيَقُلْ : ذَكَرَ اللَّهُ مَنْ ذَكَرَنِي بِخَيْرٍ

    ”Apabila telinga kalian berdenging, hendaklah dia mengingatku, dan membaca shalawat untukku, dan hendaknya dia mengucapkan, ’Semoga Allah mengingat orang yang mengingatkan dengan mendoakan kebaikan.”

    Ada beberapa catatan tentang riwayat di atas,

    Pertama, tentang status kesahihan hadis

    Hadis ini disebutkan oleh al-Azizi dalam as-Siraj al-Munir atau yang dikenal dengan Azizi ‘Ala Jami’ush Shaghir, al-Kharaithi dalam Makarim al-Akkhlaq, al-Uqailli dalam al-Maudhu’at, dari jalur Muhammad bin Ubaidillah dari Ma’mar, dari bapanya.

    Al-Bukhari mengatakan,

    معمر وأبوه كلاهما منكر الحديث

    ”Ma’mar dan bapanya, keduanya adalah munkarul hadis.” (al-Lali’ al-Mashnu’ah, 2/242).

    Sementara ad-Daruquthni menyebut Muhammad bin Ubaidillah dengan ‘Matruk’ (perawi yang tidak diindahkan hadisnya).

    Bahkan al-Uqaili mengomentari hadis ini dengan,

    ليس له أصل، محمد بن عبيد الله بن أبي رافع قال البخاري: منكر الحديث

    “Hadis yang tidak ada asalnya (tidak ada di kitab hadis). Sementara Muhammad bin Ubaidillah dinyatakan oleh Bukhari sebagai Munkarul hadis.” (ad-Dhu’afa’ 390, dinukil dari Silsilah al-Ahadits ad-Dhaifah, 6/138).

    Kesimpulannya, hadis ini sama sekali tidak boleh dipertanggung jawabkan, kerana itu, tidak perlu dihiraukan, apalagi dijadikan acuan.

    Kedua, dalam hadis di atas, sama sekali tidak ada keterangan bahwa telinga berdenging adalah tanda panggilan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam. Hadis di atas hanya berisi anjuran untuk membaca selawat ketika telinga berdenging. Kerana itu, tambahan bahawa denging telinga adalah panggilan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, jelas tambahan dusta, mengada-ada, terlalu berlebihan dan memalukan.

    Terlebih, jika hadis tersebut adalah hadis palsu. Menyebarkan pernyataan semacam ini tidak ubahnya menyebarkan kedustaan atas nama Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam. Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam bersabda:

    مَنْ حَدّثَ عَنِّي بِحَديثٍ يُــرَي أَنّه كَذِبٌ فَهو أَحَدُ الكَاذِبِين

    “Barangsiapa yang menyampaikan suatu hadis dariku, sementara dia menyangka bahwasanya hadis tersebut dusta maka dia termasuk diantara salah satu pembohong.” (HR. Muslim dalam Muqaddimah Shahihnya, 1/7).

    http://tanyalahustaz58.blogspot.com/2015/10/tanyalah-ustaz-siri-247-menjelaskan.html?m=1