Elias Hj Idris
Silap Tanggapan

Dalam hidup ini kita perlu banyak berserah kepada Allah swt. Itulah gunanya ungkapan 'La-haula-wala-quuwatailla-billahil'aliyyil-aziim'; tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah!

Maknanya setiap hal yang datang daripada-Nya kita redha dan dikembalikan semula kepada-Nya sebagai tanda penyerahan diri yang penuh; maknanya bukan tertakluk dengan kekuasaan aku dan kita lagi....

Jiwa 'humble' itu akan menyerlahkan sifat kita sebenar yang berada di atas jalan 'sirothal-mustaqiim'. Jika tidak kita masih berada dalam taklukan iblis laknatullah. Jika tidak pun kita akan sentiasa terdedah kepadanya. Memang setiap kita ada kelemahan (sebagai taraf manusia!) dan sering melakukan dosa, namun jalan mengelaknya telah banyak disediakan dek Allah swt.

Adalah naif jika ada di antara kita yang berkata bahawa segala-galanya terpulang kepada Allah swt, kita cuma hamba yang tidak berkuasa menentukan. Jangan 'over confidence' konon. Siapalah kita, konon yang nak menentukan? Sedangkan mereka itu lupa tentang hak sebagai hamba yang telah Allah swt janjikan.

Jika kita tidak yakin malah tidak pasti dengan apa yang dilakukan bermakna kita dayus di sisi Allah kerana membiarkan diri terdedah kepada kehendak iblis - musuh sejati itu. Sedangkan Allah telah menjelaskan bahawa 'Aku adalah sangka hamba-Ku kepada-Ku'.

Sama juga apabila mati kemalangan - oh dah takdir Allah swt, sehingga dia lupa mati dalam keadaan mengerikan (mungkin tanpa ingatkan Allah langsung sebagai akhir kalimah) adalah dengan kehendak iblis, iaitu tanpa redha Allah swt. Oleh kerana sang hamba itu lupa akan-Nya, maka sebagai Zat Yang Maha Adil di mana si iblis itupun hamba-Nya juga yang tidak putus-putus berdoa meminta pengikut dari kalangan manusia mukmin maka Allah swt pun mengizinkan takdir-Nya.

Itu baru dikatakan takdir (takdir yang berlaku tanpa redha Allah ke atas hamba-Nya yang awalnya mukmin itu).

Kita tidak mahu menghukum akan mereka yang telah kembali menemui Tuhannya dengan cara itu. Mereka yang sudah pergi itu terserah di atas rahmat-Nya semata-mata. Cuma kita yang hidup ini perlu berhati-hati dalam menjaga iktiqad dan kefahaman. Kita masih belum mati dalam keadaan mengerikan. So, berusahalah untuk menghindarkan 'doa' si iblis yang tidak pernah mungkir itu - menghendaki pengikut dari kalangan jin dan manusia agar berbondong-bondong masuk ke dalam neraka bersama dengannya.

Ia berbeza dengan mati syahid - walaupun matinya berdarah, tetapi niat awalnya sudah tuntas - iaitu pergi berjuang kerana Allah swt (itupun ada banyak kategorinya juga). Jika pergi kerana sesuatu tujuan pun tidak boleh juga. Berjihad kerana orang lain pun pergi juga, pun tak boleh!

Maka ini semua yang menyebabkan 999 orang mukmin kandas ketika melintasi titian sirat lalu jatuh ke bawah - ke dalam neraka Allah swt.

Siapakah gerangan yang seorang itu?

Kelayakan yang seorang itulah yang kita mesti rebutkan mulai 20-30 tahun lalu (bukan baru nak mula hari ini). Jangan sekali-kali mewajarkan kelekaan kita dengan segala bentuk keghaflahan, kemungkaran dan buruk sangka terhadap Allah lalu (konon) dengan rela menerima takdir Allah dengan redha!

Itu redha bunuh diri namanya.

Sedangkan kita asyik terbuai dalam gamitan dan was-was syaitan sepanjang zaman. Jika solat pun kerana itu kewajipan, bukan kerana keikhlasan dan sesuatu yang pasti buat seorang hamba! Solat yang dibuat kerana 'terpaksa'. Dan solat itu pun dibuat secara 'bermalas-malas' sambil fikiran menerawang ke serata alam!

Kita perlu sentiasa ingat dan insaf benar-benar akan maksud ayat, "Lain-syakartum, la- azidannakum walain-kafartum inna azabi-la syadid.". Syukur di situ BUKAN syukur hanya apabila diberikan rezeki, tetapi syukur yang hakiki ialah syukur akan nikmat iman yang diberikan serta nikmat 7 anggota dan 7 sifat Allah yang ada pada kita itu.

Jadi, jangan sekali-kali kita mudah tersilap perhitungan dan silap tanggapan. Berburuk sangka terhadap Allah swt - tunggu sajalah padahnya. Na'uzubillahi-minzaliik.

Nota: Ini adalah persepsi dari sudut tasauf.
0 Responses