Elias Hj Idris
True Story: Asal keturunan mereka ini adalah Cina komunis yang membunuh ramai Melayu selepas pengunduran Jepun dari Tanah Melayu pada Jun 1945.

IS THIS TRUE?
To DAP:
I have decided to quit DAP. The content of the letter has been emailed to DAP but I have yet to receive any reply. In order for the party higher-up to read my view, I have decided to publish this letter of withdrawal.

I have initially influenced by the political speech of Tony Pua to join DAP. During the 505 general election I have volunteered to be a supervisor of PACABA.

During that time I felt that DAP leaders are great, the party’s ideology can rule the country and I give my full support.

After the rocket vs moon controversy, I am deeply disappointed by the political wisdom of DAP. The party is no longer the one that I supported initially. Not everyone is the Tony Pua whom I respect and admire.

My reasons of quitting the party are listed below:

1.  Bad political image

I do not rule out the one-sided report by media. But front-liner leaders like Lim Kit Siang and Lim Guan Eng are getting more arrogant. The news is not without basis.
For instance in the recent case of splitting with PAS, I do not agree with DAP’s stance of adding fuel to the fire. Co-operating and splitting are normal in politics. Consolidating Pakatan Rakyat with political wisdom to have an integrated Malaysia should be the priority.
Unfortunately at this critical time, regardless of performance of DAP leaders from East Malaysia or West Malaysia, I only see the sea of fire but not the maturity of careful consideration. How such leaders can rule a country?

2.  Poor political EQ

Hadi Awang said three leaders of Pakatan Rakyat each has his agenda. This is common knowledge. The common objective of Pakatan Rakyat is to oppose hegemony and corruption. Seeking common points in differences is the best platform proposed by PAS. But DAP is of the view that you are either my friend or my enemy for having different dreams and opt to lash out against PAS before its muktamar without any reservation. Such hostile and unfriendly acts are equivalent to using action to severe ties. At PAS muktamar, if the conservative group can stomach such humiliation then they are useless. Hence PAS announced to severe ties with DAP. One can’t be a lone ranger. This does not happen overnight.

DAP is accountable for causing Pakatan Rakyat to collapse. How does such party handle greater national issues and conflicts in future?

3.  Low political capability

I agree with DAP’s strong opposition on implementation of hudud law. But after opposition, are there any negotiation, accommodation and understanding? Prior to the collaboration of Pakatan Rakyat everyone is clear about PAS’ agenda. This is a time bomb out in open. Now that the bomb has exploded. DAP does not find an alternative solution. This let me suspect that: 1. Right from beginning DAP has known it but proceeded to the collaboration to fish votes. 2. I am disappointed by DAP’s political capabilities. It is undisputable that Hadi and Umno are eyeing at each other. While the relationship is strained, DAP proposes new Pakatan Rakyat concept. This does not only end the hope and future of Pakatan Rakyat but may even merge Umno and PAS. I can’t believe such short-sighted remarks come from higher-up of DAP.

4.   Bad political culture

The culture of fighter type of fierce criticism and blunt remarks are deep-rooted among DAP senior leaders. This leads to increasing number of DAP supporters behaving like political rioters on cyberspace, telling off those who criticise DAP. If you sit in a coffee shop in a small town, you would discover many down to earth uncles are unhappy with the behaviour of DAP leaders. I am of the view that DAP leaders at the front line do not have good model of political culture and some of the party leaders and members are arrogant and carry bad attitude. Take a famous quote of MCA: the fish head is rotten. Where is the path to change government?

As the momentum of 505 has frizzled out, that would be the real challenge of Pakatan Rakyat. I wish that when you delete my name from the member’s list you would also take a serious view on the four points that I have raised.

Thank you.


Lim Han Long


Terjemahannya.

Diterjemah dari SinChew

Saya telah membuat keputusan untuk berhenti dari DAP. Kandungan surat saya ini telah dihantar melalui e-mel kepada DAP namun sehingga kini masih belum menerima sebarang maklumbalas. Dalam usaha untuk mendapatkan perhatian dari mereka yang lebih tinggi di dalam parti untuk membaca pandangan saya ini maka saya telah memutuskan untuk menerbitkan surat ini.
Saya pada mulanya tertarik dengan ucapan politik Tony Pua lalu menyertai DAP. Malah pada pilihan raya umum “505” yang lalu, saya telah menawarkan diri untuk menjadi penyelia PACABA.

Pada masa itu saya merasakan bahawa pemimpin-pemimpin DAP adalah hebat, ideologi parti itu boleh terpakai untuk memerintah negara ini lalu saya memberikan sokongan penuh saya.
Selepas kontroversi roket vs. bulan, saya mula kecewa dengan kebijakan politik DAP. Ianya bukan lagi seperti parti yang saya dokongi sewaktu awal-awal dahulu. Bukan semua orang adalah seperti Tony Pua yang saya hormati dan kagumi.

Sebab saya keluar dari parti adalah seperti berikut:

1. Imej Politik Yang Buruk
Saya tidak menolak hakikat bahawa laporan media sememangnya berat sebelah. Namun demikian pemimpin tertinggi seperti Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng juga telah menjadi semakin angkuh. Hakikat ini bukanlah tanpa asasnya.

Sebagai contohnya dalam kes untuk berpisah dari PAS baru-baru ini, saya tidak bersetuju dengan pendirian DAP yang sebenarnya menambah lebih banyak minyak ke dalam api. Bekerjasama dan berpisah adalah sesuatu yang lazim dalam politik. Kesatuan Pakatan Rakyat yang mengutamakan kebijakan politik untuk menjadikan Malaysia lebih berintegrasi sepatutnya menjadi satu keutamaan.
Malangnya pada masa-masa kritikal seperti ini, tanpa mengambil kira prestasi pemimpin DAP dari Malaysia Timur atau Malaysia Barat, apa yang saya lihat hanyalah lautan api dan bukannya ketelitian pertimbangan yang dibuat secara matang. Bagaimanakah pemimpin seperti itu kelak memerintah negara?

2. EQ Politik yang Lemah

Hadi Awang berkata ketiga-tiga pemimpin Pakatan Rakyat masing-masing mempunyai agenda mereka sendiri. Ini adalah sesuatu yang masyarakat sedia maklum sebenarnya. Objektif umum Pakatan Rakyat adalah untuk menentang hegemoni dan rasuah. Cadangan PAS agar mencari titik persamaan dalam perbezaan sebenarnya adalah platform yang terbaik. Namun DAP terus mengambil sikap “sama ada anda rakan saya atau musuh saya” di atas perbezaan impian di antara parti lalu memilih untuk menyerang PAS sebelum muktamar. Tindakan untuk bermusuhan dan bersengketa bolehlah disamakan dengan tindakan untuk memutuskan kerjasama. Sekiranya kumpulan konservatif di dalam muktamar PAS hanya menerima penghinaan itu tanpa sebarang tindakbalas maka pastilah mereka ini adalah golongan yang tidak berguna. Maka terjadilah pengumuman PAS untuk memutuskan hubungan dengan DAP. Seseorang tidak boleh terus menerus berlagak seperti Lone Ranger. Sesungguhnya pa yang berlangsung ketika ini tidaklah berlaku dalam sekelip mata.
DAP bertanggungjawab kerana menyebabkan Pakatan Rakyat runtuh. Jadi bagaimanakah pihak itu menangani isu-isu nasional yang lebih besar dan konflik pada masa akan datang?

3. Keupayaan Politik Yang Rendah

Saya bersetuju dengan bantahan kuat DAP terhadap pelaksanaan undang-undang hudud. Tetapi selepas membantah, apakah wujud rundingan, penerimaan dan pemahaman? Sebelum kerjasama Pakatan Rakyat wujud, semua orang jelas tentang agenda PAS. Ini adalah bom masa yang cuma menunggu untuk meletup. Sekarang bom ini telah meletup. DAP tidak pula mencari penyelesaian alternatif. Maka bolehlah saya andaikan bahawa:

1. DAP telah mengetahuinya sejak dari mula lagi tetapi tetap meneruskan kerjasama untuk memancing undi.

2. Saya kecewa dengan keupayaan politik DAP. Tidak disangkal bahawa Hadi dan Umno saling mengintai peluang kerjasama di antara satu sama lain. Di dalam suasana hubungan yang tegang, DAP terus mencadangkan konsep baru Pakatan Rakyat. Ianya bukan sahaja menamatkan harapan dan masa depan Pakatan Rakyat malah memungkinkan penggabungan Umno dan PAS. Saya sama sekali tidak menyangka bahawa pimpinan tertinggi DAP sebegitu pendek akal.


4. Budaya Politik Yang Buruk

Budaya berseteru dengan menggunakan kritikan-kritikan keras dan membuat kenyataan melulu sudah berakar umbi di kalangan pemimpin kanan DAP. Ianya seperti menggalakkan penyokong DAP untuk bersikap seperti perusuh politik di ruang siber, menghentam sesiapa sahaja yang mengkritik DAP. Jika anda duduk di kedai-kedai kopi di bandar-bandar kecil maka anda akan bertemu dengan golongan tua yang amat tidak berpuas hati dengan gelagat pemimpin-pemimpin DAP. Saya berpendapat pemimpin-pemimpin DAP di barisan hadapan tidak mempunyai model budaya politik yang baik dan ada pula pemimpin parti dan ahli-ahli yang angkuh dan bersikap buruk. Mengambil pepatah terkenal MCA: kepala ikan sudah busuk. Maka di manakah jalan untuk menukar kerajaan?
Dengan momentum 505 yang telah pudar maka itulah cabaran sebenar kepada Pakatan Rakyat. Saya berharap apabila anda memadamkan nama saya daripada senarai ahli, anda akan mengambil perhatian serius terhadap empat komen khusus yang telah saya bangkitkan.

Terima Kasih


Lim Han Long
0 Responses