Elias Hj Idris



Nota:
Artikel ini adalah terjemahan daripada versi bahasa Inggerisnya, 'CHINESE BE UNITED' yang diedarkan pada tahun 1976 di mana penulisnya menggunakan nama samaran - Kir Ng Seng. Ia adalah jawapan kepada 'Dasar Ekonomi Baru' 1972 Tun Abdul Razak - ekoran daripada tragedi  13 Mei, 1969 dalam memperbetulkan kedudukan ekonomi dan hak sama-rata orang Melayu.


  
Gerila komunis di zaman darurat (1945-62) - usaha awal rampasan kuasa yang tidak berjaya!

Kita sebagai bangsa Cina biar di mana pun berada patut berasa bangga dengan bangsa kita; tidak kira sama ada Cina Amerika, Cina Singapura, Hong Kong, Tanah Besar China, Cina Taiwan ataupun Cina Malaysia, seharusnya tetap mengekalkan identiti kita. Di Malaysia, kita mesti sampaikan kepada anak-anak kita dan ajari mereka secara halus. Setakat ini dengan nasib yang baik kita tiada pilihan daripada menjadi rakyat kepada kerajaan kita yang ada.

Sekarang telah jelas dalam perniagaan dan sektor industri, orang-orang Melayu tidak mempunyai pilihan selain daripada terpaksa mengekalkan kita sebagai faktor utama dalam menggerakkan ekonomi negara. Sekarang kita mesti mengambil kesempatan dengan keadaan sebegini dan cuba untuk menuntut hak dalam bidang politik pula.

Kepada mereka yang terlibat dalam bidang pendidikan mestilah memastikan generasi kita yang akan datang tidak akan diajar dan digembar-gemburkan tentang pengorbanan yang telah dibuat oleh orang-orang Melayu. Kita mesti ajar anak-anak kita dan pada masa yang sama mempengaruhi anak-anak Melayu agar beranggapan bahawa kejayaan adalah bergantung kepada merit (kelayakan) semata-mata. Pada peringkat ini, Lee Kuan Yew Singapura patut dibanggakan kerana telah berjaya memecahkan perpaduan orang-orang Melayu kepada kelompok Banjar, Mandailing, Bawean, Acheh dan sebagainya.
      LKY bersongkok demi mengambil hati (dibaca menipu!) orang Melayu: Melayu Singapura dah merasa dan kini Melayu Pulau Pinang baru nak rasa dengan sifat pura-pura Cina DAP.

Dari segi psikologi, melalui cara ini orang-orang Melayu yang sebelumnya merupakan 19% daripada jumlah keseluruhan penduduk Singapura telah berjaya dikurangkan menjadi kira-kira 10% sahaja. Sekarang mereka sudah tidak mempunyai pilihan selain daripada merayu kepada kerajaan Singapura agar memberi mereka kesetabilan, keadilan dan harapan untuk masa depan, dalam sebarang bentuk yang kerajaan fikirkan patut dan layak mereka terima. Sebabnya, di sana mereka telah kehilangan hak tawar-menawar. Jerlasnya, mereka akan kecundang dan bersedia untuk menghadapi kegagalan.

Sebagai bangsa Cina sejati, saya berasa cukup bangga dengan apa yang telag dilakukan oleh Lim Chong Eu dalam memecahkan orang-orang Melayu di Pulau Pinang. Beliau telah berjaya mengambil tanah-tanah orang Melayu dan membangunkannya menjadi kawasan perumahan. Dengan cara itu rumah-rumah yang dibina menjadi mahal dan orang-orang Melayu usahkan mampu untuk memiliki rumah, jauh sekali daripada dapat membeli tanahnya.

Polisi ini sepatutnya tidak dilakukan di Pulau Pinang sahaja, tetapi di tempat lain juga selain daripada bandar Ipoh, Kuala Lumpur, Seremban, Melaka, Johor Baharu, Kuantan dan sebagainya. Kita, orang-orang Cina mesti meluaskannya secara agresif ke bandar-bandar lain termasuk Kuala Terengganu, Kota Bharu, Alor Setar dan Kangar. Matlamat kita ialah untuk mengawal segala kegiatan perniagaan yang meliputi bahan makanan, perusahaan, kejenteraan, kemudahan bank malahan dalam industri pertanian juga.

Dengan cara itu kita akan mempunyai kuasa tawar-menawar untuk meraup bahagian yang lebih besar dalam kepentingan politik Malaysia. Oleh kerana kita telah berjaya di peringkat antarabangsa maka kita mesti gunakan segala saluran media untuk tujuan tersebut. Sehingga kini seluruh dunia telah mempunyai tanggapan bahawa kerajaan yang ada sekarang ini anti-Cina dan berpihak kepada orang-orang Melayu - di mana bangsa kita ditindas dan dinafikan sebegitu banyak kemudahan sehingga kesungguhan dan kerja keras kita tidak mendapat pulangan yang adil. Walau bagaimanapun kebelakangan ini telah ada usaha di kalangan orang-orang Melayu yang berkuasa untuk cuba membetulkan keadaan tersebut dan menjelaskan keadaan yang sebenar. Namun begitu, kita mesti melipat-gandakan usaha untuk menyekatnya sebelum mereka berjaya.


   Cacing yang sudah naik ke mata... Cina komunis yang bergerak sah di bandar!

Dari segi politik, kita sebagai orang-orang Cina patut berasa gembira kerana terdapat perpecahan di kalangan orang-orang Melayu melalui penyingkiran Parti Islam seTanah Melayu (PAS) daripada Barisan Nasional. Saya sebagai orang Cina berasa bangga untuk menyebut bahawa ia adalah hasil daripada peranan yang telah dimainkan oleh orang-orang kita yang ada dalam Barisan Nasional. Sekarang, bergantunglah kepada orang-orang Cina sendiri untuk menyemai kebencian dan perpecahan di kalangan pemimpin-pemimpin Melayu pula. Sekiranya kita memainkan peranan dengan baik, kita boleh memisahkan Perdana Menteri daripada pemimpin-pemimpin Umno yang lain.

Kita harus sedar bahawa Perdana Menteri adalah seorang yang terlalu lurus untuk menjadi seorang ahli politik. Jika kita, orang-orang Cina bersatu kita boleh memisahkan Dr Mahathir dan Tengku Razaleigh, klik Ghafar Baba dengan klik Ghazali Shafie. Malah kita boleh mengambil daya-usaha dengan cuba mendedahkankan pemimpin-pemimpin militan dalam Umno melalui sindiran, akan kegiatan bawah tanah dan sifat perkauman mereka.

Semasa British meninggalkan Malaysia, mereka telah meninggalkan juga pentadbiran negara ke tangan beberapa orang Melayu yang terpilih. Kita tahu sekarang kebanyakan Melayu ini tidak digemari oleh orang-orang Melayu seluruhnya. Mereka ini adalah orang-orang yang bernafsu besar. Jadi kita mampu memberi apa sahaja yang mereka mahu. Kita akan terus mendapatkan bantuan dan pertolongan daripada mereka dengan cara membeli jiwa mereka. Bila tiba masanya nanti, kita dedahkan dan meminta Perdana Menteri supaya menyingkirkan mereka ini tanpa disedarinya akan implikasi yang bakal timbul.

Kita tidak akan rugi apa-apa. Pemecatan mereka ini daripada mana-mana jawatan adalah keuntungan kepada bangsa Cina. Permainan ini hendaklah dibuat dengan licik sekali. Ia harus dibuat secara halus sehinggakan kaum bijak pandai di kalangan orang-orang Melayu sendiri pun tidak dapat menciumnya. Setakat ini, rakan kita dalam dunia perniagaan telah berjaya menyingkirkan Dr Mahathir, Datuk Rahman Yaakub dan semua pemimpin ultra dalam Umno malah dalam sektor perkhidmatan awam juga.

Kita akan terus mengekalkan mereka yang rasuah kerana mereka ini akan sentiasa dan terus mengikut gerak telunjuk kita. Kita harus berbangga kerana mereka yang kaki rasuah ini diletakkan untuk menjaga badan-badan berkanun. Dalam UDA, kita dapat banyak keuntungan kewangan biarpun orang kita cuma duduk di tempat nombor dua. Mana-mana orang Melayu yang tidak kuat agamanya, akan sanggup menjual bangsa mereka sendiri sekiranya diberi makan secukupnya.

Kita mesti memainkan peranan dengan mengeksploit kelemahan mereka. Kita kecewakan mereka yang ada dalam angkatan tentera, tentera laut dan tentera udara. Begitu juga dengan sekelian anggota polis. Kita telah buktikan kepada mereka, tanpa kerjasama orang-orang Cina mereka tidak akan dapat mengumpulkan sebarang maklumat dan risikan tentang kegiatan komunis. Dalam pada itu, kita harus mampu menelah dan bertindak senada dengan kegiatan bawah tanah tersebut, sebab matlamat kita hanya satu dan tetap sama sampai bila-bila, iaitu menguasai Malaysia. Ia tidak penting sama ada melalui saluran politik ataupun perjuangan bersenjata.

Seperkara lagi yang boleh dieksploit oleh orang-orang Cina ialah dengan menyemarakkan kebencian rakyat jelata Melayu terhadap raja-raja mereka. Dengan mainkan sentimen ini akhirnya orang-orang Melayu sudah tiada rasa hormat terhadap raja-raja lagi. Mereka akan kehilangan simbol 'ketuanan' Melayu dan lenyaplah unsur penyatuan mereka. Di kala itu, mudahlah bagi kita untuk memainkan peranan dan apabila berjaya bererti malanglah nasib mereka kemudiannya.

Bagi membuktikan kata-kata saya ini, sebagai orang Cina kita sedar bahawa kerajaan yang ada sekarang lemah. Sehinggakan kerajaan sendiri tidak dapat mengawal harga barang-barang keperluan. Kita boleh mengajar mereka cukai mana yang harus diturunkan? Contohnya, limau mandarin sedangkan sepanjang ingatan saya belum pernah cukai buah kurma diturunkan walaupun ia adalah keperluan orang-orang Melayu pada bulan puasa!

Pemimpin-pemimpin Melayu terikat untuk membantu orang Melayu dalam Rancangan Malaysia ke-3. Kita, orang-orang Cina mesti menyokong usaha ini kerana mereka tidak akan berjaya memenuhi hasrat tersebut. Sebaliknya, apabila mereka memajukan skim rancangan tanah Felda, kita sebagai orang Cina yang pasti akan mendapat faedah paling awal; daripada pembinaan jalan-jalan raya, perparitan, menebang hutan, membersihkan tanah, menyediakan tapak tanaman, benih hingga keopada penjagaan dan pembekalan bajanya sekali!

Sebarang bentuk pembangunan yang dibuat bererti kita yang akan mendapat lebih banyak wang daripadanya. Dengan cara itu kemampuan untuk menambahkan harta di negara ini akan bertambah termasuk dalam hal pemilikan hartanah. Hingga sekarang, saya percaya kita telah pun menguasai lebih daripada 50% harta di negara ini termasuk tanah; berbanding dengan orang-orang Melayu yang hanya memiliki sekitar 3% sementara 47% lagi dimiliki oleh orang asing. Kita jangan harus mudah berpuas hati. Orang-orang Cina mesti cuba mendapatkan hak milik orang asing itu sebelum ia jatuh ke tangan orang-orang Melayu.

Langkah-langkah seperti yang kita lakukan sekarang dengan memberi syer kosong kepada orang-orang Melayu perlu diteruskan. Di bidang pendidikan, pembentukan Universiti Merdeka hendaklah disegerakan. Kita mesti menghantar anak-anak kita terus-menerus ke Australia atau di mana sahaja di dunia ini biar sampai beribu-ribu jumlahnya. Apabila pulang nanti mereka akan diserap ke dalam sektor swasta kerana sekarang pun sektor ini telah meliputi 80% daripada peluang pekerjaan yang terdapat di negara ini. Dengan cara ini, kerajaan yang ada sekarang yang rata-rata dikuasai oleh orang-orang Melayu tidak akan berupaya untuk mengawal keadaan pasaran.

Para petani, yang tiga suku daripadanya adalah terdiri daripada orang-orang Melayu akan terus tidak bertanah. Nelayan pula akan terus kekal dalam kemiskinan. Sebabnya, kakitangan kerajaan bangsa mereka sendiri sudah tidak boleh diharapkan lagi! Orang-orang Cina mesti membantu untuk 'membunuh' mana-mana pegawai dengan menarik mereka ke dalam aktiviti kita sehingga mereka itu lupa akan tujuan asal mereka ditempatkan di sesebuah jabatan kerajaan. Ini mesti dilakukan dengan semangat kerjasama melalui sektor awam dan swasta juga.

Ada beberapa pihak yang akan bertanya tentang kemungkinan kita mengambil-alih negara ini sedangkan ia mempunyai angkatan tenteranya sendiri. Saya ingin menyatakan bahawa terdapat jeneral-jeneral dengan kelulusan yang tidak seberapa, apatah pula dengan pengalaman mereka pun sama seperti yang terdapat di Indonesia. Mereka ini boleh dibeli. Jadi apabila kita telah dapat menguasai politik negara, mereka ini sudah tidak menjadi hal lagi.

Kita, orang-orang Cina yang terkenal dengan sifat peramah dan dipercayai oleh orang-orang Melayu mesti memainkan peranan dengan sebaik-baiknya. Kita akan terus tersenyum dengan mereka, berbuat baik dengan mereka selagi kita masih belum dapat melahirkan cita-cita kita yang sebenar.

Saya, sebagai contoh mempunyai kenalan di kalangan pihak berkuasa yang tertinggi dan saya tahu apa yang mereka fikirkan dan apa yang mereka lakukan? Secara umum, pemimpin-pemimpin Melayu sekarang begitu bimbang untuk menemui para pengundi mereka. Kita mesti kumpulkan segala daya-usaha untuk menjahanamkan mereke secara perlahan-lahan dengan cukup pasti. Pada masa yang sama tambahkan lagi rasa resah gelisah, rasa sangsi berkait dengan ketidak-adilan yang telah mereka lakukan. Kemiskinan yang merata di kalangan orang-orang Melayu adalah 'angkara' daripada pemimpin-pemimpin mereka sendiri. Hasilnya,  kelak orang-orang Melayu akan kehilangan minat untuk mengundi dan membiarkan keadaan sahaja yang bakal menentukan nasib mereka.

Pada ketika itu, kita bangsa Cina seluruhnya tahulah akan nasib orang-orang Melayu yang telah berada di tangan kita. Kitalah yang akan menentukan masa depan mereka pada ketika itu; kita bangsa Cinalah yang menjadi pemimpin kepada mereka semua.

Kir Ng Seng



Ini adalah pesanan daripada pejuang Melayu yang terulung di tanah air ini;

6 Responses
  1. Unknown Says:

    Wtf ini betul Cina Malaysia yang tulis kah? Jahat betul lah. Tapi saya tidak dapat imagine macam mana mana keluarga Kir itu ditulis dalam bahasa Cina. Setakat ini saya tidak pernah nampak orang yang bernama keluarga Kir di Malaysia la.


  2. Unknown Says:

    Minta maaf atas bahasa kasar di permulaan comment ..Orz


  3. Dah sebut nama samaran! Dipercayai, think-tank Umno tau individu berkenaan - diberikan kata dua utk TIDAK melibatkan diri dlm politik!


  4. Anonymous Says:

    Salam Sejahtera Encik Elias,

    Memang benar ramai cina-cina dahulu memang sombong dan ramai yang licik dan menipu dalam perniagaan. Saya diajar oleh cikgu-cikgu Melayu dan dibesarkan dalam perkampungan Melayu. Apa yang saya tahu, Cina cakap kuat tapi takde action. name Kir Ng Seng juga tak ada makna. Saya tidak menafikan hak orang Melayu untuk menjaga kepentingan dalam menegakkan hak orang Melayu. Tetapi, bukankah wajar artikel sebegini disiasat terlebih dahulu? Jangan lupa pula Cina-cina yang menyertai gerakan anti-Komunis, adakah mereka ini juga tergolong dalam Cina-cina sebegini?

    Saya memohon maaf bagi Kaum Cina yang ekstemis dan bagi mereka yang bermulut celupar. Kesetian saya kepada Raja dan Negara ini, inilah ungkapan yang diucap setiap pagi waktu perhimpunan sekolah. Sedikit sebanyak, ia telah melusup kedalam jati diri saya. Saya mungkin tidak dapat mengubah pandangan encik, tetapi sekurang-kurangnya dapat juga mengurangkan sedikit perselisihan.


  5. Anonymous Says:

    Kalo nak kutuk.. kutuklah LKS..
    sebab dia Cina Koi komunis sejati.

    Tapi bukan LKY.. dia pakai songkok..
    sebab Melayunya ada makna tersendiri.


  6. Anonymous Says:

    Kalo nak kutuk.. kutuklah LKS..
    sebab dia Cina Koi komunis sejati.

    Tapi bukan LKY.. dia pakai songkok..
    sebab Melayunya ada makna tersendiri.

    @.... April 27, 2016 at 2:56 PM

    ................. 2017 / 2918 ................

    Kalo nak kutuk.. kutoklah Elias Hj Idris..
    Sebab sekali pandang rupa Elias Melayu sejati.
    2 kali pandang rupa Elias keh3 sebenar2 China Komunis sejati.

    Tapi bukan LKY.. Dia pakai songkok..
    sebab Melayunya ada makna tersendiri.
    Sebab LKY kah3 sudah potong lanco masuk Jawi..