Elias Hj Idris

Malam ini , pengajian kitab Minhaajun 'Abideen...

Imam al-Ghazali ketika menjelaskan manfaat taqwa telah berkata:

”Taqwa itu harta terpendam yang berharga sekali. Jika engkau mendapatnya,maka seolah-olah berkumpul kebaikan dunia dan akhirat dalam taqwa itu. Dan perhatikan apa yang difirmankan dalam al-Quran mengenai taqwa. Banyak sekali Allah berikan keuntungan, pahala yang besar dan keselamatan yang disandarkan kepada sifat taqwa.”

Bantuan dan perlindungan Allah - Allah akan membela orang yang bertaqwa. Menjadi seorang muslim, belum ada jaminan mendapat bantuan Allah swt. Firman Allah: ”Allah menjadi pembela (pembantu) bagi orang yang bertaqwa”(al-Jathiyah 45:19).

Penyelesaian masalah dan rezeki - Firman Allah: ”sesiapa bertaqwa kepada Allah,Allah akan lepaskan dia daripada masalah hidup dan akan memberikan rezeki dari mana sumbernya yang tidak sangka-sangka”(al-Talaq 65:2-3):
”Jika penduduk sesebuah negeri beriman dan bertaqwa,Tuhan akan bukakan berkat dari langit dan bumi” (al-A’raf 7:96).

Dijanjikan syurga dan diselamatkan daripada neraka - Allah berfirman: ”Akan tetapi orang yang bertaqwa kepada tuhannya bagi mereka syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, sedang mereka kekal di dalamnya sebagai tempat tinggal dari sisi Allah” (Ali’Imran 3:198):
”Dan bersegeralah kamu kapada ampunan daripada Tuhanmu dan kepada syurga yang luas seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang yang bertaqwa” (Ali’Imran 3:133).
”Itulah syurga yang akan Kami wariskan kepada hamba-hamba Kami yang selalu bertaqwa”(Maryam 19:63).
”Lalu Aku selamatkan orang bertaqwa dan menjauhkan neraka bagi mereka yang bertaqwa” (al-Layl 92:17).

Ditutupi kesalahan dan dilipatkan pahala - Allah berfirman: ”Itulah perintah Allah yang diturunkan-Nya kepada kamu. Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan menutupi kesalahan-kesalahannya dan melipatgandakan pahala baginya” (al-Talaq 65:5).

Darjat yang tinggi pada hari akhirat - Firman Allah: ”Kehidupan dunia kelihatan indah bagi orang kafir sehingga mereka memandang rendah kepada orang beriman,tetapi orang yang bertaqwa adalah lebih tinggi daripada mereka di hari kiamat” (al-Baqarah 2:212).

Dicintai Allah -  Allah berfirman: ”Sebenarnya,sesiapa yang menepati janji(yang dibuatnya)dan bertaqwa,maka sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertaqwa” (Ali’Imran 3:76).

Diampuni dosa - Orang yang bertaqwa begitu sensitif dengan dosa. Bahkan mereka sentiasa berasa berdosa walaupun tidak terlibat dengan dosa. Justeru mereka sentiasa melazimkan taubat. Dan taubat mereka sentiasa diterima.
Allah berfirman: ”Hai orang yang beriman, jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan memberikan kepadamu furqan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahan kamu dan mengampuni (dosa-dosa)mu. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar” (al-anfal 8:29)

Diterima amalan - Allah berfirman: ”Sesugguhnya Allah hanya menerima ibadah(korban) daripada orang yang bertaqwa” (al-Ma’idah 5:27).

Dikurniakan keberkatan hidup - Firman Allah: ”Jika penduduk kampung beriman dan bertaqwa,Tuhan akan bukakan berkat dari langit dan bumi” (al-A’raf 7:96).

Pewaris kekuasaan di bumi - Allah berfirman: ”Akan Aku wariskan bumi ini kepada orang yang soleh(taqwa).” (al-Anbiya’21:105).

Diberi ilmu yang bermunafaat - Firman Allah: ”Bertaqwalah kepada Allah, nescaya Allah akan mengajar kamu” (al-Baqarah 2:282).

Dipermudahkan urusan - Firman Allah: ”Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, Allah akan permudahkan segala urusannya”(al-Talaq 65:4).

Diberi petunjuk dalam membezakan antara kebenaran dan kebatilan - Di tengah celaruan faham dan kekeliruan bertindak, tidak kira pada zaman apa dan situasi, orang yang bertaqwa sentiasa dapat membezakan antara kebenaran dan kebatilan.
Firman Allah: ”Hai orang beriman, jika kamu bertaqwa kepada Allah, Dia akan memberi kepada kamu furqan (membezakan antara kebenaran dan kebatilan)(al-Anfal 8:29).

سُوۡرَةُ الرَّحمٰن
وَلِمَنۡ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِۦ جَنَّتَانِ (٤٦)
"Dan orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua syurga, -
Di dunia pun dia mendapat syurga (Mengenal Tuhan, tenang kehidupannya, tidak takut kepada sesuatu pun melainkan Allah).
0 Responses