Elias Hj Idris
Novel ni akan difailkan sbg bahan bukti utama 1 kes saman terhadap seorang pengarah filem dan sebuah produksi filem tersohor dlm masa terdekat. Terdapat 85% kesamaannya dalam filem tersebut.


  • Ada 1 lagi novel diterbitkan dgn cerita yang sama... pada tahun 1996 - setahun selepas penerbitan 'AKU BOHSIA'.

  • Dan... 1 lagi pada tahun 2001.

  • So, pengarah muda itu meniru drp novel yg mana, memandangkan penerbitan pertama 'AKU BOHSIA' waktu dia bru berusia 9 tahun, iaitu pada Mac 1995 - sedangkan pengarah muda itu baru lahir pada tahun 1984! Ketiga-tiganya telah dibuat akuan bersumpah bahawa ia milik/tulisan Elias Hj Idris.

  • 10 ari bulan ni teman ke KL - ke pejabat peguam di Jln Tuanku Abdul Rahman. Kes akan difailkan dua minggu kemudian selepas 1 surat pemberitahuan tuntutan drp peguam diserahkan kepada mereka. Di dalamnya ada menyebutkan tentang peniruan mrk dlm penerbitan filem berkenaan drp hasil karya di atas. Satu tuntutan saman akan dibuat.
    Oleh itu mrk dipinta utk menyatakan sama ada saman tersebut dikemukakan terus kpd mrk atau melalui peguam .

    Untuk tujuan tersebut mrk diberi tempoh 14 hari sblm saman difailkan di mahkamah tinggi - pada 24 November ini.


    Err... mana itu 'Melodi'? Di mana pula 'Galaksi'... Hiburan Metro, 'Gossipp Utusan, URTV, Media Hiburan dsb? Dan... pihak TV3 tlh dimaklumkan ttg perkara ini.

    "Kita kasi bikin panasss ini kes," kata wartawan kanannya.

    Biarkan ia 'meletup' di Perhimpunan Agung Umno, PWTC pada 27hb ini. Kenapa?
    Watak utama yang meniru hasil karya berkenaan ada di luar sana yang mana dengan gaya angkuh memberitahu bahawa mereka punya panel sndri dlm menyiapkan skrip filem tersebut...
5 Responses
  1. Agak malang... selepas difailkan pada 24 November, hingga kini no writ saman berkenaan mahkamah belum keluarkan lagi.
    Biasanya, 6-7 jam dah boleh dapat.
    Hasilnya, sidang media tak dapat diadakan pada 27 November seperti yang dirancang.


  2. This comment has been removed by the author.

  3. Anonymous Says:

    Get a life old man!


  4. Anonymous Says:

    teruskan usaha uncle. saya menyokong tuan menyaman pihak2 yang suka meniru karya orang lain tanpa diberi kredit atau royalti. Dah la meniru tak nak mengaku pula, biarkan semua orang mengata uncle tapi saya tetap menyokong usaha uncle, kerana hanya orang yang dianiayai dan ditiru karyanya sahaja dapat merasa pahit dan sakitnya bila usaha penat lelah kita dicetak rompak.......

    Ana


  5. Anonymous Says:

    Nk tiru camna kalo dah nama Bohsia pusing2 itu gak ceritanya.. Apala...