Elias Hj Idris
Daripada: Mahadi Evisu

Celakalah kita... yang menghina para mujahidin.


























Untuk sekelian para ulama dan mufti...

Apakah anda faham di antara fardhu ain dan fardhu kifayah (kifayah ertinya cukup dan memadai) khususnya dalam bab jihad?

Mudah saja penjelasannya; contoh ada sepuluh orang dan Maggi meenya pun ada sepuluh bungkus. Pada ketika itu kita hukumkan dengan memadai dan cukup (kifayah), tetapi kalau hanya ada tiga bungkus saja Maggi mee bererti tidak cukup dan tidak memadai (tidak kifayah). Tiba-tiba ada seorang hamba Allah bagi tahu kepada orang ramai bahawa tidak payah dibantu sepuluh orang itu kerana sudah cukup Maggi (3 bungkus!) untuk mereka sedang sepuluh orang itu kebuluran, kelaparan, tak dapat tidur kerana terlalu lapar.

Maka orang yang mengatakan kepada orang ramai bahawa Maggi mee sudah cukup itu telah melakukan dosa besar kerana menghukum tampa mengkaji.

Dari itu sesiapa sahaja yang mengatakan bahawa jihad di Syria itu fardhu kifayah yakni tak perlu jihad kerana sudah cukup maka kata-katanya itu adalah satu dosa besar kerana membawa maksud membiarkan orang orang yang ditindas terus ditindas. Kalau mujahidin sudah cukup tentulah Basyar Al-Assad sudah kalah dan tentu saja para pelarian Syria yang berada di penempatan selamat di sempadan negara yang berhampiran - di serata perkemahan mampu pulang ke kampung halaman mereka. Sudah pasti mereka dan bandar-bandarnya tidak lagi dihujani dengan bom barmil tentera Basyar.

Bandar Morek sampai ke hari ini sunyi tidak perpenghuni melainkan yang tinggal cuma para mujahidin. Bandar Kufer Zeta yang dulunya ada 45,000-50,000 penduduk dan sekarang ini penduduknya hanya tinggal sekitar 1,200 orang sahaja dan setiap hari bandar itu dibedil dan dibom.

Maka kita ingin bertanya kepada semua rakyat Malaysia termasuk para ulama dan para mufti adakah jihad di bumi Syria sekarang ini dikira fardhu ain atau fardhu kifayah? Suka diingatkan kepada saudara-saudara jangan sampai petua kalian bakal menjadi penyebab kegembiraan dan kebahagiaan musuh-musuh Allah dan bertambah-tambah lagi  kecelakaan menimpa mereka mereka yang di tindas.

Firman Allah:
ما لكم ﻻ تقاتلون فى سبيل الله والمستضعفين من الرجال والنساء والولدان الذين يقولون ربنا أخرجنا من هذه القرية الظالم أهلها واجعل لنا من لدنك وليا واجعل لنا من لدنك نصيرا .

"Kenapa kamu tidak mahu berperang di jalan Allah sedangkan mereka yang ditindas di atas muka bumi di kalangan orang orang tua, kaum wanita dan kanak kanak selalu berdoa wahai Tuhan kami keluarkanlah kami dari perkampungan ini yang mana penduduknya menzalimi kami dan jadikan dari sisi-Mu pembantu dan jadikan dari sisi-Mu penolong."


Lihatlah gambar di atas akan betapa rakusnya tentera Basyar Al-Assad membaham rakyat Syria sedang kita masih leka dibuai oleh tipu-daya dunia.
0 Responses