Elias Hj Idris

Baca Ayat Kursi sebelum tidur, insyaAllah syaitan tidak akan datang dekat hingga ke pagi.

Ertinya:
Allah, tiada Tuhan melainkan Dia, Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan sekelian makhlukNya. Yang tidak mengantuk dan tidak tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi pertolongan melainkan dengan kehendakNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).   -  al-Baqarah ayat 255

Rasulullah saw. bersabda, "Apabila kamu masuk ke tempat tidurmu, maka bacalah ayat Kursi 'Allahu La Ilaha Illa Huwal Hayyul Qayyum', sehingga habis ayat ini. Maka sesungguhnya, akan sentiasa ada penjaga dari Allah untuk kamu dan syaitan tidak akan dapat mendekati kamu sehingga pagi". (HR Bukhari)
1 Response
  1. Anonymous Says:

    Setiap ayat atau huruf Kuran ada kadamnya dari kalangan Malaikat atau Jin Islam yang menjaga. Walau pun Ayat Kursi terus Allah yang ampunya, namun ada penjaga yang Allah utuskannya. Siapa nama penjaganya, itu bukan urusan manusia. Kita hamba-Nya amalkan saja dengan penuh keimanan dan harapan penjagaan-Nya. Pemeliharaan Allah bukan diketika kita sedang tidur semata, malah sentiasa ada dimana-mana kita berada..