Elias Hj Idris


SILSILAH KELING (Baca sampai faham)

Jika ditelusuri silsilah sejarah di kepulauan Melayu ini golongan mamak asal dahulunya datang dari Kerajaan Kalingga (yang diperintah oleh seorang raja bernama Raja Kalingga ) di Teluk Bengala.

Oleh itu mereka dikenali sebagai 'Keling' bersempena nama kerajaan Kalingga, dan mereka itu dipanggil 'keling tongkang' atau 'mamak tongkang' sebab mereka memang datang dengan kapal tongkang ke Melaka dahulu.

Perniagaan utama golongan mamak 'Keling' di Melaka pada zaman itu ialah sebagai ceti dan 'pemajak' yang meletakkan bunga riba`yang tinggi. Mereka menekan penduduk Melaka pada waktu adalah dengan cara '... hang berhutang sampai ke mati!'; ada yang tergadai sawah bendang dan ada juga yang tergadai anak isteri kepada golongan ceti mamak dari Keralaini.

Antara tokoh-tokoh mamak 'Keling' pariah yang terkenal di Melaka ialah;
1) Dato Mandaliar;
2) Si Kitul;
3) Laksamana Khoja Hassan.

Bangsa India yang ada dalam negara kita ketika ini tidak boleh dipanggil 'Keling' dek kerana nenek moyang mereka dibawa oleh pihak British ke Malaya untuk mengusahakan ladang getah pada sekitar tahun 1900an di mana ketika itu negara India telah pun wujud. Oleh itu mereka ini harus dipanggil anak India.... Sementara golongan 'mamak' itu yang seharusnya dipanggil 'Anak Keling'... lantaran itu ada Masjid Kapitan Keling di Melaka dan di Pulau Pinang.

Kita bukan 'assobiyah' atau cuba menghina mana-mana kaum dalam negara ini. Cuma kita ingin mengemukakan fakta yang sebenarnya... dan kita perlu berlapang dada untuk menerima kebenaran.

Sila bagi hujah yang bernas serta berfakta bagi menafikan bahawasanya golongan 'mamak tongkang' yang bertebaran di seluruh negara kita tidak boleh dipanggil sebagai 'KELING'.

Kita semua harus berfikiran matang dan waras supaya tidak jadi seperti puak-puak UMNO yang hanya tahu menyerang tanpa usul periksa. Kita seharusnya lebih cerdik daripada pecacai takde akai yang ada dalam UMNO.
2 Responses
  1. Anonymous Says:

    ada bermacam2 kesah ragamnya keling
    panggilan botoi kicap itu pun dia keling
    disebut macha itu nama timangan keling
    dari satu kapai lain kabin itu geng keling
    keling karam riuh rendah itu ragam keling
    satu buah berjuntai itu buah butuh keling


  2. jamal hassan Says:

    dari segi sejarah asal usul nama keling , tuan mungkin betul.
    cuma dari segi penggunaan harian, telah sekian lama perkataan keling digunakan seiring dengan india di kalangan orang2 melayu
    isunya bukan samada benda ni betul atau tidak, cuma ianya dah jadi amalan biasa orang2 melayu, orang india biasa juga dipanggil keling, samada islam atau tidak
    membesar2kan isu ini hanya semata2 berdasarkan sejarah raja kalingga, mamu rasa cara orang2 yang tak berapa matang dalam penggunaan bahasa
    dan ayat yang terakhir mengenai umno adalah remark yang amat keji dan hina dari pihak tuan