Elias Hj Idris
Cuba perhatikan responsnya bila ditegur.

Dia cuba memaparkan diri konon orang beragama; membetulkan apa yang tidak betul. Namun perangai jauh daripada landasan kebenaran beragama. Orang yang berilmu menyeru dengan lemah-lembut dan baik hati, sementara yang jahil menyeru dengan kasar dan kemarahan.


Dalam hal 'jadi makanan setan' - dia bukan mau dengar sikit pun penjelasan bersandarkan nas (puncanya sebab dia tidak belajar bab berkenaan. Semua perkara dihempuk ke atas Allah swt sehingga menampakkan seolah-olah Allah swt itu zalim.

"Berkata iblis: Hai Tuhanku! Demi, sebab Engkau menyesatkanku akan kuhiaskan kepada mereka (kejahatan yang ada) di bumi, (sehingga mereka pandang baik) dan demi, akan kusesatkan mereka itu kesemuanya."  - Al-Hijr: 39
 

Kita dah jelaskan, sumpah iblis waktu ia dilaknatkan; akan menyesatkan anak-cucu Adam a.s selagi ada helah daya. Ditipunya pemandangan dan pemikiran sehingga cenderung kepada maksiat. Ada yang diselewengkan sehingga terjebak ke jalan kebinasaan atas kerja nafsu yang disemarakkan oleh setan atau iblis. Ada yang terus mati melalui kecelakaan yang ditempuhinya - mati dalam keadaan lupa akan Pencipta dirinya, iaitu lupakan Allah swt.

(Sebenarnya, sudah ada tajuk 'Mati Celaka' dalam blog ini). Iblis berusaha biar anak-cucu Adam a.s mati 'celaka' untuk menjadi pengikutnya di dalam neraka kelak; iaitu mati dalam 'suul-khotimah (pengakhiran kehidupan yang jahat!). Jahat di sini bererti masuk neraka.

Namun begitu Allah swt berjanji dan memberikan jaminan, "Sesungguhnya hamba-hamba-Ku tidak ada bagi engkau kekuasaan atas mereka kecuali orang yang mengikut engkau di antara orang-orang yang sesat."  -  al-Hijr: 42

Kemudian dituduhnya kita ni kasyaf - boleh tau nasib orang apabila mati! Ambil-alih kerja Allah swt. Waliya'uzubillah punya celupar mulutnya!

Bengong atau dari aliran agama mana yang songsang dia belajar ni? Apa yang jelas dia masih belum belajar bab-bab seperti ini. Dan... jika ditilik memang dia di antara pendokong tuk guru ilham (dengar suara ntah apa?) dari Petai Bubus, Terengganu. 

Elok la tu...

bijigetah
Pemerhatian
Pemerhatian


Joined: Jan 31, 2008
Posts: 1511
Location: Didalam Rahmat dan Redha Allah insyaallah.
PostPosted: Fri Jun 14, 2013 12:42 pm    Post subject: Reply with quote




zamalakazam wrote:
..kadang2 kita kena celik Allah kenapa Allah wat bagian2 kat kita..melalui orang2 tu..apa yg kita sangkut kat DIA...


bijigetah wrote:
Nasihat Sheikh zamalakazam ni Geng Hakikat Petole Kentang Giler Mabuk Ketum boleh terima ka jika dipadu kepada wirid mereka selama 5 tahun mencela, memperlekeh, menseliparkan musuh no wahid mereka Petai Bubus ? Rolling Eyes

Jawapnya
Mungkin Tidak
Makin Mabuk Ketum lagi ada
Laughing

AzmanAtan wrote:
Agak agak ungkapan yang diboldkan tu sesuai tak digunakan banyak kali. Siapa yang dimaksudkan?. Kalau orang sufi, tak mungkin akan mengeluarkan ungkapan bertujuan menggelar seperti itu.

p/s berkongsi pangkat tak semestinya sama ideologi, dalam PAS ada Presiden, dalam umno pun ada presiden, adakah mereka juga berkongsi ideologi?.


bijigetah wrote:
Agak agak mana yang seumpama cuba mengambil sifat Pekuasa Allah?
Yang jatuh hukum orang mati eksiden kena makan setan, atau yang buat bidaah masuk neraka atau kalam ana yang hanya berorentasikan tumbuh-tumbuhan dan ubi ubian ? Mr. Green

Cakap macam tu dosa ?
Yang perlekeh nak seliparkan tok guru orang lain yang dah 5 tahun no EGG untuk pi bersemuka tak dosa ?
Ke depa dah taraf maksum boleh bedal ikut suke kalau tak setuju dengan Hakikat Songsang mereka ?

Atau gemar ana terus menerus memaki sang pesakit tercekik petole ?

Ps: standard umno punya fikiran kalau TOL free nanti BERAS naik harga, itu namanya bahlul bukan budus lagi dah
2 Responses
  1. Bru dapat mesej drp AbeJay;

    "Kelmarin ambo sembang dgn Ust Tuan Ibrahim Tuan Man. Ambo juga tanya pasai TKO.
    Ust bagitau, "Jangan dok baca mende mengarut dlm TKO!"
    Hehehe... klu AbeJay tipu, fitnah la tu. Namun setakat ini dia masih jujur dengan teman. Alhamdulillah.


  2. Patut ada satu orang lama TKO kata minggu lalu ramai pemimpin PAS yang tidak tau apa itu TKO?

    Kesannya, ada yang syok sndri gamaknya kat sana. Contoh adalah si bijigetah yang berasakan bahawa TKO itu adalah segala2nya.

    Meloncat dia tak ketentuan hala!