Elias Hj Idris

Orang-orang Melayu dari Umno didapati tidak bersama rakyat berbangsa Melayu dalam mempertahankan akidah Natrah, walaupun parti perkauman Melayu itu ditubuhkan sejak 1946.

Sebaliknya, sejarah Natrah menyaksikan rakyat Melayu bersatu atas beberapa pertubuhan berhaluan kiri seperti Kesatuan Melayu Muda (KMM), Angkatan Pemuda Insaf (API) dan Angkatan Wanita Sedar (AWAS).

"Waktu isu Natrah berlaku pada tahun 1950, Umno diam membisu, yang ke depan adalah API, KMM (dan) AWAS,"

Dr. Burhanuddin al-Helmi, iaitu salah seorang pemimpin KMM yang kemudiannya menyertai PAS sebagai Presiden Pertama PAS turut dipenjarakan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atas hasutan Umno terhadap pihak British kerana dilihat mengepalai beberapa siri demontrasi dan mogok di Malaya dan Singapura

Dr. Burhanuddin al-Helmi sendiri pernah berdepan dengan Tunku Abdul Rahman secara face to face dalam mencari penyelesaian bagi menyelamatkan aqidah Natrah..

"Hang dengan aku kena turun bersama-sama dengan rakyat bagi mempertahankan aqidah anak kecil tu... kalau hang masih dok sembunyi kat belakang British, hang jawablah depan Allah di padang Mahsyar nanti... bagi aku hang ni cuma takat jadi tukang sarung sepatu Inggeris ja.... Hina sungguh orang macam hang ni," ujar Dr. Burhanuddin al- Helmy..

18 orang muslim mati syahid ditembak oleh askar Ingeris yang berbangsa Melayu (dibaca anjing Inggeris) ketika kes perhimpunan menyelamatkan aqidah Natrah.

Dr. Burhanuddin al-Helmi yang ditahan oleh penjajah (dan) pemimpin Umno tidak ada yang ke depan. kerana Umno adalah 'anjing' perlihartaan British.


(Teuku Zacharyah Bin Teuku Nyak Khairy Iskandar)
0 Responses