Elias Hj Idris
musrights
Rekrut
Rekrut


Joined: Sep 12, 2008
Posts: 79
PostPosted: Thu Apr 25, 2013 1:34 am    Post subject: Reply with quote

Quote:

" Ihsan adalah engkau beribadah kepada Allah, seakan-akan engkau melihat-Nya, jika engkau tidak melihat-Nya, sesungguhnya Dia Maha Melihat


Pencerahan rangkap pertama:
"Engkau beribadah kepada ALLAH, seakan-akan engkau melihat-Nya"

Wink


Maksud sendi ayat; "Engkau beribadah kepada ALLAH"

Bermaksud; "Engkau mengabdi menyerahkan dirimu yg zohir (Jasad) & dirimu yg batin (Roh yg berjasad halus.. iaitu kata ALLAH;"Roh itu Rahsia-Ku) kepada ALLAH (Zat, Sifat, Asma' & Af'al) Tuhan sekalian Alam."

apabila penyerahan diri yg zahir dan yg batin secara total kpd ALLAH.. sudah tentulah dgn segala keyakinan telah kembali kepada ALLAH, seperti maksud; "inna lillaahi wa inna ilaihi ro ji'uun"


Maksud sendi ayat; "seakan-akan engkau melihat-Nya"

Bermaksud; "seakan-akan.. seolah-olah.. engkau yg telah kembalikan diri zahirmu (Jasad) dan diri batinmu (Roh yang berjasad halus, yg kata ALLAH; "Roh itu Rahsia=Ku" .. kepada ALLAH) itu, melihat-Nya (Zat, Sifat, Asma' & Af'al ALLAH yang meliputi segala sesuatu.. engkau tidak melihat, yg melihat itu ALLAH.. engkau tidak mendengar, yang mendengar itu ALLAH.. engkau tiada daya & upaya, yg berdaya & berupaya itu ALLAH)

Melihat bahawa; "ALLAH adalah Zat yg mana segala sifat adalah sifat-Nya.. segala Asma' adalah Asma'-Nya.. dan segala Af'al adalah Af'al-Nya.. meliputi segala Alam Zahir yg berlapis2 dan segala Alam ghoib yg berlapis2"

Buah bahasa yang lebih tinggi lagi; "Asma' memuji Zat.. dan Af'al menguji Sifat"
0 Responses