Elias Hj Idris
'Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah.'(QS. al-An'am: 116)


Asbabun Nuzul ayat ni, ketika kaum Muslimin di Madinah adalah kaum minoriti, di mana majoritinya adalah kaum kuffar, majusi, yahudi dan nasara.

Syiah berasakan dirinya lebih Islam daripada saudara Islam yang lain sehinggakan darah Sunni adalah halal dan hartanya jua halal untuk dirampas. Hatta anak orang lain halal dimutaahkan, tetapi anak sendiri haram jika ada sesiapa yang ingin bermutaah!

'Akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.' (QS. al-An'am: 37)

"Maka bertanyalah pada ahli zikri jika kamu tidak mengatahui.  (An Nahlu ayat 43)

'Akan tetapi kebanyakan manusia tidak beriman.' (QS. ar-Ra'd: 1)

"Dan di kalangan manusia mengaku beriman kepada Allah dan hari akhirat walhal mereka tidak beriman."
"Mereka hendak menipu Allah dan org beriman walhal mereka menipu diri mereka sendiri dan mereka tidak sedar."
"Dalam hati mereka ada penyakit dan Allah tambah kan lagi penyakit didalam hati mereka"
"Dan bagi mereka azab yg pendih dgn apa yg mereka dustakan" - awal surah Al-Baqarah.

'Dan sedikit sekali dari hamba-hambaKu yang bersyukur.' (QS. Saba: 13)

Zaid bin Aslam menafsirkan ayat "Laallakum tashkurun" dengan menukilkan sebuah kisah Nabi Musa as yang bertanya kepada Allah tentang erti syukur. Maka Allah berfirman kepada Musa as.

"Ukhruj min Nafsika taal Huna."

"Keluarlah engakau dari kedirian, maka marilah ke sini" - tafsir Jalallain

Malangnya Syiah tidak begitu, Syiah adalah begini perilakunya:

"Ya Hussain, ya Hassan, ya Ali, ya Fatimah, ya Zainab", sedangkan Allahnya di mana?

'Dan tidaklah beriman bersama dengan Nuh itu kecuali sedikit.' (QS. Hud: 40)

Surah Al-Waqiah. ayat 39-40;

"Ramai dari golongan awal dan ramai juga dari golongan akhir."

Apakah yang puak syiah mampu jawab tentang ayat ni? Jangan dibaca Al-Quran untuk menyokong puak syiah saja. Sila baca hadis daripada riwayat Aisyah r.a. (Oo... ya, mungkin ditolak oleh puak syiah akan riwayat daripada Ummul Mukminin itu kerana mereka telah mengatanya dengan kata-kata yang tidak selayaknya) tentang orang-orang yang menafsirkan Al-Quran mengikut nafsu dan akal fikirannya. fahuwa raad.

3 Responses
  1. Anonymous Says:

    SYIAH ALI... Syiah dikaetkan dgn pengikut2 Imam Ali, dasarnya mereka mencintai AhlulBait Nabi. Syiah Ali telah ujud semasa ada Rasulullah SAW itu lagi. Malah Syiah Ali dianggap Mazhab Islam yg tertua sekali. Sedangkan Mazhab Sunni (ASWJ) muncul selepas wafatnya Nabi SAW...

    Imam Ali paling rapat dgn Nabi SAW, maka oleh itu Nabi SAW lebeh tahu siapa mereka itu pengikut2 Imam Ali. Soalnya apakah Mazhab Syiah Ali itu maseh Islamic ato sesat..?? Jawabannya tepuklah dada tanyalah di "Diri..."



  2. Anonymous Says:

    SYIAH ALI TIDAK SAMA DGN SYIAH SESAT... Jika kepada Nabi Musa AS pembantunya Nabi Harun AS, karna dari Nasab Bani Israel yg sama. Begitu juga jika kepada Nabi Muhammad SAW pembantunya Imam Ali, dari Nasab Bani Hasyim yg sama. Imam Ali pun tahu sempadan dirinya, dia hanya orang harapan sebagei "Pemegang Amanah Sementara" kepada Ahlulbait Nabi. Sejak kewafatan Imam Ali, ajaran Tulen Syiah Ali telah polluted dicorrupted ditokok tambah oleh Syiah Sesat, hingga mendewakan Imam Ali melebehi dari Nabi SAW...

    Doktrin jalur Imam 12 fahaman Syiah Sesat, bermula dari Imam Ali hingga keImam 12nya, itu pun sudah jauh menyimpang. Syiah Sesat mengakui mencintai Ahlulbait, tetapi mereka sendiri tidak mengenali erti "Nasab Ahlulbait Nabi" itu ditujukan kepada siapa..?? Imam Ali dan Siti Fatimah Az-Zaharah didewa-dewikan melebehi dari sepatutnya.. Malangnya Syiah Sesat telah menyerap masuk keMalaysia, hingga Syiah Melayu turut sama tersesat. Bagi Sunni (ASWJ) diMalaysia, Imam Ali dan Fatimah cukuplah mereka itu dikenali dgn hahaha... "Minuman Power Tongkat Ali" dan "Minuman .... Kacip Fatimah"...

    Sejarah tersirat Nabi SAW dan Ahlulbaitnya tersangat panjang lagi berliku2, tenggelam ditelan Fitnah Awal Zaman hinggalah ke Akhir Zaman ini. Sehingga bangkit Sang Juru Penyelamat yg dinanti2kan itu, telah membangkitkan, mengkhabarkan... Allahu'alam....