Elias Hj Idris
... Maha Suci Allah.. DI TEMUKANNYA INJIL ASLI DI TURKI ...




Bismillahir-Rah maanir-Rahim ...
Belum lama ini, pemerintah Turki mengumumkan tentang penemuan Kitab Injil Asli Barnabas, salah satu murid pertama Jesus (Isa Al-Masih).

Hal ini tentu saja bisa mengejutkan banyak pihak, termasuk kubu Vatican itu sendiri. Sebagaimana yang diberitakan oleh DailyMail, basijpress dan NationalTurk, bahawa Injil Barnabas asli tersebut ditemukan pada tahun 2000 lalu di Turki, namun ditutupi oleh pemerintah Turki selama lebih daripada 12 tahun, dan baru sekarang baru dibenarkan untuk pengetahuan umum. Lembaran-lembaran kulit haiwan itu ditulis dengan huruf Syriac dengan dialek bahasa Aram, iaitu bahasa yang sama seperti bahasa umum yang digunakan pada masa Jesus Isa Al-Masih.

Pemerintah Turki menyakini bahawa kitab kulit haiwan tersebut adalah Injil Barnabas original. Apa yang menarik dari Kitab Injil Barnabas Asli - asal Turki tersebut menyatakan bahwa 'Jesus tidak pernah disalib', dan terdapat ayat-ayat yang menyatakan bahawa Islam adalah agama yang benar serta pengakuan tentang kehadiran Nabi Akhir Zaman, Muhammmad SAW.

Pengakuan itu terdapat pada bab 41 dari Kitab Barnabas yang ditemukan di Turki itu. Berikut ini ialah terjemahannya; "Allah telah menyembunyikan diriNya sebagai Malaikat Agung Michael berlari mereka (Adam dan Hawa) dari syurga, (dan) ketika Adam berbalik, dia melihat bahawa di atas pintu gerbang ke syurga tertulis "La Ela ELA Allah, Mohamad Rasul Allah". Kitab yang masih menjadi perdebatan itu dimaklumkan kini tersimpan di Justice Palace, Ankara, Turki dengan pengawalan ketat polis bersenjata lengkap dan tahap keamanan yang maksimum.

Pihak Iran melalui Basij Press menyatakan bahawa apa yang tertulis di kitab Barnabas asli tersebut adalah bukti tentang kebenaran Islam, yang walaupun jelas begitu ditanggapi oleh sinis dari berbagai pihak.

Bahkan pihak Kristen dari berbagai jamaahnya telah menyatakan bahawa Kitab Barnabas itu amat diragui kebenarannya (keotentikan).

Walaupun begitu pihak Vatican adalah lebih - telah mengajukan permohonan rasmi kepada pemerintah Turki untuk membaca dan menganalisa keaslian kitab penuh kontroversi itu.

Para agamawan menyatakan bahawa jika Al-Kitab Barnabas tersebut terbukti asli, maka akan mengakibatkan rosaknya kredibiliti pihak gereja, dan bakal menimbulkan revolusi agama Nasrani secara besar-besaran di seluruh Dunia. Tentu saja penemuan itu cukup menarik, sama menariknya dengan penemuan dan fakta sejarah bahawa Benua Amerika pertama kali ditemukan oleh para pelaut di era kecemerlangan Islam.

Wallahu a'lam bish-shawab ...

Semoga kita dapat mengambil pengetahuan yang bermanfaat dan bernilai ibadah ....

Dari Sahabat Untuk Sahabat ... Semoga tulisan ini dapat membuka pintu hati kita yang telah lama terkunci. Semoga ia bermanfaat dan penuh kebarokahan daripada Allah swt.

BERSIHKAN HATI MENUJU RIDHA ILAHI
----------------------------------------------------------------------------------------------
.... Subhanallah wabihamdihi Subhanakallahum ma Wabihamdika Asyhadu Allailaaha Illa Anta Astaghfiruka Wa'atuubu Ilaik ...
0 Responses