Elias Hj Idris
Demikian sifat semulajadi forum TranungkiteOnline (TKO) yang digunakan orang sekadar untuk melampiaskan rasa dendam dan sakit hati yang mencengkam. Jika tidak dapat tanduk, telinga pun cukup untuk dipulas; janji hatinya puas apabila dapat mengena atau menghinakan orang yang tidak sehaluan.

Kronologi mulanya ialah di 'Shout Box' TKO (TranungkiteOnline) apabila teman menegur;

ikanlepu: Jgn terlibat dgn riba; utang kereta/umah sbb ia dosa besar (tak kira ler darurat ke hape. Ia ttp mengundang kemurkaan-Nya). Jatuh fasiq, klu tak munafiq pun. Jika duduk dlm dosa besar camne diri tu dgn Tuhan? Pastu nak doa - nangis2. Kan hipokrit! Cam org munafiq. Tp pd majoriti Melayu, ni okey. Tu sbb mulut Melayu pun ble tahan. Bila buat pertimbangan, out! Kita tak rasa apa2 sbb sekularisme dah mengajor gitu sejak lama. Yang tau agama pun buat juga (pastu nak cerita bab perjuangan!). Kelakar tak?
Sun Dec 16, 2012 11:59 am

ikanlepu: Walau pun nege ribu2 tiap ari, teman tkde akaun bank. Sume main cash sbb walaupun kita simpan, ia tetap subahat n meredhai sistem riba yg ada pd bank. Kolot? Bab nak jaga diri drp kemurkaan Allah swt ni tkde cerita kolotnya! Adakah Islam itu kolot krn menegah kemungkaran? Satu lg daily trading - jual-beli saham harian dikira sbg judi (pun dosa besar juga!) Jgn cerita bab perjuangan klu benda serius camni pun kita gagal!
Sun Dec 16, 2012 12:20 pm

ikanlepu: Cukup tazkirah pagi buat mrk yg 'anti' dgn ilmu rasa (bila solat tu tkde rasa, gamaknyer - main buat je mcm Cina sembah to'kong). Klu rasa terkasor, minta ampun pd Tuhan yg menjadikan kamu. Penting teman cuma bagi tau... the choice is yours!
Sun Dec 16, 2012 12:24 pm

Fazenne: Salute bro ikanlepu... tp x takut ke kena bantai dgn 99% org Melayu yg sokong perbankan Islam dan meng"convert"kan riba' jadi halal? (sbb mereka tak mampu lari dari hutang dan riba')
Sun Dec 16, 2012 3:23 pm

ikanlepu: Teman mmg dah sllu kena bantai... oleh mrk yg keliru, sbnrnyer. Ttg hakikat/ma'rifat tu kot ler isunyer tinggi dan dibantah oleh mrk yg perasan tau, tp tkkn bila bercakap ttg riba pun teman tak betui jg. Cth mudah ler... mike dlm kemurkaan kereta utang, tetiba eksiden, mati; mati dlm kemurkaan! Klu teman ckp lelebih nanti ramai yg akan serbu n teman kena sergah. Tapi cuba fikir dgn ilmu bila mati lagu tu... tatau ler kot ada khilaf ulama, kata dibenarkan!
Sun Dec 16, 2012 3:57 pm

ikanlepu: Itu sbb Nabi saw kata perang yg lebih besar ialah melawan nafsu. Itu yg umat arini kalah; krn nafsu nakkn kereta bru walaupun kereta lama dah abih bayar n masih cantik. Utang beli umah walaupun umah dlu deret setingkat saja - pun dah abih bayar. Dlm Islam (ikut kata tuk guru) diberikan keringanan pd kereta n umah yg pertama, tapi dosa besar tu ttp ada. Tiap solat kena minta ampun... merayu minta dpt selesaikan segera. Hanya pd Dia kita minta untuk lari drp kebejatan riba. Bkn dok gila kat Audi R8 ler.... hehehe.
Sun Dec 16, 2012 3:52 pm

Nampak macam takde apa-apa kerana ia adalah hakikat kehidupan dalam meniti ruang di sana-sini tersadung kemurkaan-Nya - kerana dosa-dosa besar yang dilakukan (ya la... dosa kecil yang diulang 3 kali berturut-turut pun sudah boleh menyebabkan seseorang itu jatuh fasiq, inikan pula melakukan dosa besar yang paling ditegah Allah swt.

Namun tetiba sahaja timbul satu makhluk yang menyamar agar identitinya tidak dikenali; seakan tidak menyukainya.... Maka timbullah watak ini; watak yang takde akai ini; pertama dia melampiaskan rasa dengki dan sakit hatinya...

dRsatim: Setakat nak CnP buku kedai mamak, siapa pun boleh! sana kencing, sini kelentong, berak merata rata, fitnah sana, skandal sini..owh Ikanlepu tak guna akaun bank konon..klu nak tipu pun, agak agak la Elias, umur macam kamu elok elok la bawa bertaubat, nie bukan akaun bank kamu ke, Elias Bin Idris, Hong Leong Bank 188-51-00627-9
                    Mon Dec 17, 2012 9:06 am

Ini adalah jawapan teman terhadap salakannya itu;

Mmg ler kita sekadar mampu C n P je tulisan drp tokoh-tokoh agama yang hebat seperti SAQJ. Malah tulisan ttg bab tasauf pun tkkn ada sesape dr kalangan orang Melayu arini yang mampu meluahkan apa yang tersirat drp kaca telek bab tasauf yang selari dgn agama.


Kita sekadar nak ajak org mengikuti tulisan ulama2 tersohor yang jauh maqamnya drp kita. Klu tak dapat ikut jejak mrk, dapat tempias pun sudah cukup baik. Menyukai hasil pengajaran mereka itu adalah sebaik2 perbuatan buat insan yang lemah n pemalas mcm kita ni.

Sedap dRsatim tulis, "...sana kencing, sini kelentong, berak merata rata, fitnah sana, skandal sini..."

Setakat yang teman tau, orang ini memang yang ada sifat yang begini. Nak cerita pun itu 'aib orang. Biar la klu dia nikmati bahagia begitu. Kita bersimpati dgn orang yang baru belajar nak jadi baik. Maka banyaklah dugaan yang harus ditempuhinya. So, kita sedia meraikan.

"... akaun bank kamu, Elias Bin Idris, Hong Leong Bank 188-51-00627-9"

Hebat pecacai takde akai ni... no akaun ni mmg ada lama dlu (dah mati pun dan Hong Leong Bank mungkin sudah serahkan sejumlah wang yang ada di dalamnya kepada Pemegang Amanah Raya - sbb ia dikira wang yg tidak dituntut!)

No akaun tersebut telah ditulis oleh seorang kawan baik (masa tu) sewaktu membuat blog (http://ikanlepu.blogspot.com) di mana di dalamnya terdapat ruang pesanan novel-novel karya Elias Hj Idris. Ia merupakan akaun untuk menerima wang bayaran (namun teman TAK PERNAH sentuh pun - itu sebab ia 'mati').

Maknanya, teman mmg tak guna akaun bank (berkenaan). Peliknya, camne dRsatim boleh tau secara tuntas dan jelas akan nombor akaun berkenaan? Ooo... mungkin dia ada masuk ke blog tersebut sambil bercadang untuk memesan novel lalu ternampak no tersebut! Tapi err... setau teman, pecacai tkde akai TAKKAN mau novel yang ada banyak 'angan-angan' camtu.

Nota:  Tentang avatar yang digunakan... ya la Rahmat Allah swt itu menyeluruh. Teman pernah melihat avatar ini dalam simpanan seseorang - waktu itu di anjung sebuah mesjid. Malah teman pernah bertanya kenapa 'suka' simpan avatar berkenaan - yang nampak pelik?
0 Responses