Elias Hj Idris

Kaedah bacaan Yaasin Hajat 28 'Mubin.


Setiap kali sampai ke ayat 'MUBIN' ke-12,... 17, 24, 47, 60, 69 > mulakan bacaan Yaasin balik dari ayat 1.

Setiap kali sampai kepada ayat 'MUBIN' sebutkan doa hajat anda > TARIK NAFAS, TELAN dan HEMBUS pada air mineral atau garam kasar yang disediakan.

Air mineral - guna untuk minum & mandi.

Garam kasar - campur sikit dalam air mandian & tabur sekeliling rumah.

by: Pusat Rawatan Islam Terapi bil Quran, Malaysia
Elias Hj Idris
Syaikhul Akbar Ibnu Arabi dalam kitab Futuhatul Makkiyah membuat klasifikasi tingkatan wali dan kedudukannya. Jumlah mereka sangat banyak, ada yang terbatas dan yang tidak terbatas. Sedikitnya terdapat 9 tingkatan, secara garis besar dapat diringkas sebagai berikut;

1. Wali Aqthab atau Wali Quthub

Wali yang sangat paripurna. Ia memimpin dan menguasai wali di seluruh alam semesta. Jumlahnya hanya seorang setiap masa. Jika wali ini wafat, maka Wali Quthub lainnya yang menggantikan. Wali Quthub ini memiliki gelar Abdullah.

2. Wali Aimmah

Pembantu Wali Quthub. Posisi mereka menggantikan Wali Quthub jika wafat. Jumlahnya dua orang dalam setiap masa. Seorang bernama Abdur Robbi, bertugas menyaksikan alam malakut. Dan lainnya bernama Abdul Malik, bertugas menyaksikan alam malaikat.

3. Wali Autad

Jumlahnya empat orang. Berada di empat wilayah penjuru mata angin, yang masing-masing menguasai wilayahnya. Pusat wilayah berada di Ka’bah. Kadang dalam Wali Autad terdapat juga wanita. Mereka bergelar Abdul Hayyi, Abdul Alim, Abdul Qadir dan Abdu Murid.

4. Wali Abdal

Abdal berarti pengganti. Dinamakan demikian karena jika meninggal di suatu tempat, mereka menunjuk penggantinya. Jumlah Wali Abdal sebanyak tujuh orang, yang menguasai ketujuh iklim. Pengarang kitab Futuhatul Makkiyah dan Fushus Hikam yang terkenal itu, mengaku pernah melihat dan bergaul baik dengan ke tujuh Wali Abdal di Makkatul Mukarramah.

Pada tahun 586 di Spanyol, Ibnu Arabi bertemu Wali Abdal bernama Musa al-Baidarani. Abdul Madjid bin Salamah sahabat Ibnu Arabi pernah bertemu Wali Abdal bernama Mu’az bin al-Asyrash. Beliau kemudian menanyakan bagaimana cara mencapai kedudukan Wali Abdal. Ia menjawab dengan lapar, tidak tidur dimalam hari, banyak diam dan mengasingkan diri dari keramaian.

5. Wali Nuqoba’

Jumlah mereka sebanyak 12 orang dalam setiap masa. Allah memahamkan mereka tentang hukum syariat. Dengan demikian mereka akan segera menyadari terhadap semua tipuan hawa nafsu dan iblis. Jika Wali Nuqoba’ melihat bekas telapak kaki seseorang diatas tanah, mereka mengetahui apakah jejak orang alim atau bodoh, orang baik atau tidak.

6. Wali Nujaba’

Jumlahnya mereka sebanyak 8 orang dalam setiap masa.

7. Wali Hawariyyun

Berasal dari kata hawari, yang berarti pembela. Ia adalah orang yang membela agama Allah, baik dengan argumen maupun senjata. Pada zaman nabi Muhammad SAW sebagai Hawari adalah Zubair bin Awam sebagaimana disebutkan di dalam sebuah hadits. Allah menganugerahkan kepada Wali Hawariyyun ilmu pengetahuan, keberanian dan ketekunan dalam beribadah.

8. Wali Rajabiyyun

Dinamakan demikian, karena karomahnya muncul selalu dalam bulan Rajab. Jumlah mereka sebanyak 40 orang. Terdapat di berbagai negara dan antara mereka saling mengenal. Wali Rajabiyyun dapat mengetahui batin seseorang. Wali ini setiap awal bulan Rajab, badannya terasa berat bagaikan terhimpit langit. Mereka berbaring diatas ranjang dengan tubuh kaku tak bergerak. Bahkan, akan terlihat kedua pelupuk matanya tidak berkedip hingga sore hari. Keesokan harinya perasaan seperti itu baru berkurang. Pada hari ketiga, mereka menyaksikan peristiwa ghaib.

Berbagai rahasia kebesaran Allah tersingkap, padahal mereka masih tetap berbaring diatas ranjang. Keadaan Wali Rajabiyyun tetap demikian, sesudah 3 hari baru bisa berbicara.

Apabila bulan Rajab berakhir, bagaikan terlepas dari ikatan lalu bangun. Ia akan kembali ke posisinya semula. Jika mereka seorang pedagang, maka akan kembali ke pekerjaannya sehari-hari sebagai pedagang.

9. Wali Khatam

Khatam berarti penutup. Jumlahnya hanya seorang dalam setiap masa. Wali Khatam bertugas menguasai dan mengurus wilayah kekuasaan ummat nabi Muhammad SAW.



http://majlisdzikrullahpekojan.org/tasawuf/hierarki-kewalian.html
Elias Hj Idris

Ingat, spt kata Pak Samad Said,[b] "kita datang ini satu roh satu jasad, bila pulang sekali bawalah bakti padat berkat" - pesan sdra matt007.



Elias Hj Idris

Ketua sesuatu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka:
maka beginilah jadinya

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. Rasulullah saw bersabda; "Apabila umatku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu;


1.  Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu;
2.  Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan;
3.  Zakat dijadikan hutang;
4.  Suami memperturutkan kehendak isteri;
5.  Anak derhaka terhadap ibunya;
6.  Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya;
7.  Dia yang suka menjauhkan diri daripada ayahnya;
8.  Suara sudah ditinggikan di dalam mesjid;
9.  Yang menjadi ketua sesuatu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka;
10.  Seseorang yang dimuliakan kerana ditakuti akan kejahatannya;


Pencetus segala-galanya
11.  Khamar, iaitu arak sudah diminum di merata tempat;
12.  Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki);
13.  Para artis-artis disanjung-sanjung;
14.  Muzik yang banyak dimainkan;
15.  Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) akan generasi pertama (sahabat).


Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi ataupun mereka bakal dirobah menjadi makhluk lain”.  -  H.R Termizi


Keterangan:
Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah saw. ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir saja.

Sebagai peringatan...
Elias Hj Idris
 
Kamu... yang terbentuk daripada benih ayah dan ibu

BISMILLAH itu mula disebut, Rahman dan Rahim sifat mengikut, dunialah akhirat nyatalah luput, jalan hakikat pula diturut.
Alhamdulillah pujinya insan, Robbil 'alamin sifatnya Tuhan, selawat Nabi akhir zaman, Muhammad Amin Habib-ur Rahman.
Jalan yang takzim pula dikata, atas Nabi junjungan kita, sahabat empat nyatalah serta, tiada berhenti sekejap masa.
Jalan hakikat sangat terbilang, tiada binasa urat dan tulang, daging dan darah tiada hilang, maka sifat itu dibawa pulang.
Jikalau sifat kita sudah binasa, kepada Nabi tiada berjumpa, segala amalan tiada tiba, tiada dapat syurga yang baqa'.
Jangan binasa sifatmu tuan, tiada bertemu hamba dengan Tuhan, hakikat kita tinggal di jalan, segala amalan menjadi haiwan.
Jika begitu kalau kita tidak mengkaji, kepada Nabi mendapat keji, malaikat tidak membawa wahyu, Allah tiada mungkirkan janji.
Mengenal Tuhan tak boleh nyata, kerana tak boleh dipandang mata, hingga diri jua yang dicita, kenal olehmu sifatnya kita.
Tatkala Adam dengan Hawa, dendam berahi antara keduanya, napi dan isbat itulah Dia, kepada kita menjadi rahsia.
Cari guru mengenal diri, yang diamanat olehlah Nabi, jangan takut penat dan rugi, asalkan dapat ilmu sejati. Guru yang mursyid hendaklah dicari, Itulah ulamak mewarisi Nabi, jika di situ ia mengajari, di situlah tuan menyerah diri.
Wahai sekalian saudara-saudaraku, mengenal waktu biarlah tentu, jikalau tak kenal waktu itu, akhirnya kamu menyembah batu.
Waktu kita di alam roh, berkata Allah pada nyawa, bukankah Aku Tuhanmu segala, betullah Tuhan itu katanya nyawa.
Jadi olehmu mursyid yang utama, yang sebenar makrifah boleh dibawa, seperti badan dengannya nyawa, dunia akhirat bersama-sama.
Hakikat makrifat menyucikan badan, air Maal Hayat yang menjalankan, zikrullah yang diasyikkan, kurangkan tidur ataupun makan.
Jalan hakikat bukan kepalang, jalan disuluh semuanya terang, zahir dan batin semuanya lapang, kerana sirr yang empunya pandang.
Wahai saudaraku dengarlah tuan, yang sebenar hidup itu katanya Tuhan, kuntum yang tujuh di situlah tersimpan, itulah pakaian Wali 9.
Kuatnya tubuh itulah nyawa, sekalian yang zahir takluk padanya, syurga yang tujuh dia yang punya, kepada kita menjadi rahsia.
Jalan hakikat sangat terpilih, hendaklah tahu asalnya benih, napi di dalam hati yang putih, makrifat kita baharulah jernih.
Adapun sifat makni itu tiada bersekutu, sifat Allah namanya itu, tiada boleh bandingankan sesuatu, wujud Allah namanya itu.
Tuntutlah ilmu walau di mana, amal dan ilmu tiada terhingga, amal tanpa ilmu diazab kita, di akhirat tiada lagi berguna.
Kejadian kita dari air yang lazat, cahayanya seperti kilat, tatkala asyik tiada ingat, baharulah ada junub dan janabat.
Di wadi mani manikam, asalnya ia daripada kalam, dengan khudrat Tuhan Halikul Alam, Yang menjadikan tubuh anak Adam.
Jika tarekat hendak dibawa, carikan guru akan petuanya, supaya kita jangan bertuhankan nyawa, hakikat kita tiada derhaka.
Siapa beramal dengan jahalnya, tiada tahu sah batalnya, amal tiada diterima Tuhannya, di dalam neraka kekallah kita.
Wahai segala saudara-saudaraku, mengenal Kaabah biarlah tentu, jikalau tak kenal Kaabah itu, akhirnya kamu menyembah batu.
Wahai saudara tua dan muda, fikirkanlah kamu sentiasa, janganlah seperti orang yang buta, tinggal ilmu mencari harta.
Hidup tiada ingat akan mati, bersuka ria sepanjang hari, hanya harta dapatkan diri, tiga lapis kain kapan sahaja diberi.
Jalan hakikat bukannya kepalang, jalan disuluh semuanya terang, jikalau hati syak dan waham, cahaya yang terang menjadi kelam.
Wahai sekalian saudara-saudaraku, jalan hakikat demikianlah itu, jikalau boleh pintalah selalu, jangan binasa sifatmu itu.
Hati yang mukmin suci dan ikhlas, laksana air di dalam gelas, cuci hatimu seperti kapas, makrifah kita baharulah jelas.
Syariat itu martabatnya tinggi, yang dipakai oleh Saidina Ali, barang siapa dapat asalnya jadi, yang bergantung tiada bertali.
Syariat, tarekat terlalu mulia, Itulah pakaian wali anbia, barang siapa dapat asalnya, bolehlah membawa badan serta nyawa....
Elias Hj Idris


Teman tiba awal di surau HUKM itu - di awal pagi. Sepanjang masa air mata berderai, tak tau kenapa? Hati sebak dan sebu sentiasa. Pertama kali terserempak dengan beliau di Stadium Merdeka ketika arwah turun dari restoran kepala ikan pada suatu tengahari 1982. Teman senyum rasanya terlupa untuk ucapkan salam, dan arwah juga begitu.

Ketika disolatkan jenazahnya di surau berkenaan teman ikut solat 2x dengan imam yang berlainan; satu drpnya Dr Haron Din (yang sedang keuzuran waktu itu). Seorang lagi imam teman tak ingat... (3 kali disembahyangkan jenazahnya).

Sembahyang jenazah kali yang ketiga itu teman sudah tidak tertahan lalu menangis di belakang surau berkenaan. Pun... masih tidak faham kenapa harus menangis? Kemudian sebaik jenazahnya diangkat untuk dibawa ke TUDM airport, Subang teman bergegas ke sana. Jenazaahnya agak lewat tiba kononnya ada pemimpin negara (tatau siapa?) yang mahu melihat jenazahnya sebagai penghormatan terakhir.

Di airport, mulanya teman berada di tepi laluan naik ke kapal terbang Hercules C30. Lama menunggu, kemudian naik ke bangunan terminal untuk pemandangan yang lebih luas. Orang semakin ramai... yang peliknya walaupun hari terang-benderang segumpalan awan hitam jelas kelihatan sedang berkumpul di langit menghala ke utara. Seakan mau hujan. Kami kepanasan... berpeluh hingga basah baju.

Teman melihat dengan jelas kerandanya dinaikkan ke dalam perut kapal terbang dan sebaik ia bergerak menuju ke landasan hati bertambah sayu, sedu dan... menangis lagi.

Dan sepanjang perjalanan pulang perasaan ini berbaur... dan teman di Kedah memberitahu keadaan di sana gawat sekali bersedia untuk menyambut ketibaan jenazah. Lapangan terbang sesat, jalan sesat dan sekitar kawasan Madrasah Darul-Ulum itu dibanjiri manusia yang entah datang dari mana?

Itulah pejuang sejati yang amat dikasihi... muda-mudahan rahmat yang tidak terperi daripada Pencipta dirinya.

Dan ketika mencoret inipun air mata sedang bergenang.... Al-Fatehah.


Elias Hj Idris
Peserta Bersih 3.0 disembur air kimia

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
"Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada, beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya.
Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.