Elias Hj Idris

Tunku Abdul Rahman: UMNO Mahathir Khianati Saya, Fitnah Saya, Curi Harta Kami…

Pendedahan ini tidak disiarkan di kaca TV Malaysia semasa di awal kekuasaan rejim Umno -Mahathir untuk mengelakkan kisah lama terbongkar. Saksikan kebenaran dalam klip video pendek di bawah ini:

http://cabang-sipitang.blogspot.com/2012/06/tunku-abdul-rahman-mahathir-khianati.html

Kata Tunku Abdul Rahman,

“Mahathir buat satu surat kepada saya, tapi dah diedar beratus ribu salinannya kepada semua orang. Tentera, polis, orang-orang kebanyakan ni… diedarkan. Dia maki saya dalam surat itu dengan berbagai-bagai perkataan.”

“Saya ini dibenci oleh semua orang Melayu. Dibenci oleh pegawai-pegawai kerajaan. Dibenci oleh askar Melayu. Dibenci oleh polis dan sebagainya. Di situ nampaknya, caranya, tujuannya nak bagi orang semua benci kepada saya, buang saya, ubahkan pemerintahan Malaya ini.”
“Dia kata saya ni pro-Cina. Saya berjuang begitu lama dan susah payah, adakah nak angkatkan Cina saja. Ini semua untuk nak bagi tempat dalam kalangan orang Melayu. Itulah tujuan perjuangan saya ini. Dia kata saya pro-Cina, saya buat itu ini bagi Cina, macam-macamlah dia kata. Jadi, tunjuk di situ khianatnya.”

Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj

“Mahathir dipecat dari Umno sahaja, kami tidaklah buat apa-apa. Kami cuma pecat saja dia. Tapi kalau dia (Mahathir) tentu dia buat macam sekarang ni, kurung dalam penjara.”

Tindakan UMNO Baru dengan budaya memfitnah dan memburuk-buruk lawan seteru politiknya sudah lama dipraktikkan sejak krisis politik Mahathir dengan Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdul Razak.

Krisis Perlembagaan 1988 juga disebabkan oleh tindakan Tun Mahathir sendiri yang memperlihatkan sekatan terhadap kebebasan kehakiman yang dijamin oleh Perlembagaan Malaysia.
1 Response
  1. Anonymous Says:

    Itulah pepatah Melayu sudah banyak kali kasi ingat !!!
    Kalau jumpa Ular dgn Keling mana satu bunuh dulu??