Elias Hj Idris
Lelaki digalakkan untuk mencari isteri solehah. Jauhi jenis perempuan-perempuan di bawah untuk dijadikan isteri nescaya kamu akan bahagia:


Gambar hiasan: Tiada kena-mengena dengan mereka
yang masih hidup atau yang telah pun mati!
Kalau ada pun mungkin secara kebetulan...

1. Al-Anaanah: Banyak keluh kesah. Perempuan yang selalu berasa tidak cukup, apa yang diberi semua tidak cukup. Diberi rumah tak cukup, diberi motor tak cukup, diberi kereta padanya tetap tidak cukup. Malah dia tidak redha dengan pemberian daripada suaminya.
Dia tetap asyik ingin memenuhi kehendak nafsunya saja tanpa menghiraukan perasaan suami, tidak hormat kepada suami apa lagi berterima kasih pada suami. Bukannya hendak menolong suami, apa yang suami beri pun tidak pernah puas. Ada saja yang tidak cukup padanya.

2. Al-Manaanah: Suka mengungkit. Kalau suami melakukan perkara yang dia tidak berkenan maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu. Sangat mudah hendak membicarakan perihal suami. Tidak tahu mengenang budi, tidak bertanggungjawab, tidak sayang dan macam-macam. Walaupun suaminya sudah memberi segala bentuk perlindungan kepadaadanya.

3. Al-Hunaanah: Ingin pada suami yang lain atau berkenan kepada lelaki lain. Sangat suka membanding-bandingkan suaminya dengan suami/lelaki lain. Dia sentiasa tidak redha dengan suami yang ada.

4. Al-Hudaaqah: Suka memaksa. Bila dia hendakkan sesuatu benda maka dipaksa suami melakukannya. Pagi, petang, siang dan malam asyik menekan dan memaksa suami. Ada kalanya dibuat dengan berbagai ancaman. Ingin lari, ingin bunuh diri, ingin memberi malu kepada suami. Suami dibuat seperti orang suruhannya saja, bukan sebagai pemimpinnya. Apa yang dipentingkan adalah kehendak dan kepentingan dirinya saja.

5. Al-Hulaaqah: Sibuk bersolek atau tidur atau santai-santai hingga lalai dengan ibadah asas, seperti solat berjemaah, wirid zikir, mengurus rumah-tangga, berkasih sayang dengan anak-anak dsb.

6. As-Salaaqah: Banyak berbicara, bergosip. Siang malam, pagi petang asyik bergosip. Apa saja yang suami kerjakan selalu tidak benar pada matanya. Pada zaman sekarang ini bergosip bukan saja berbicara di depan suami, tetapi dengan telefon, SMS, internet, dan macam-macam cara yang lain . Apa yang jelas isteri jenis ini asyik menyusahkan suami dengan kata-katanya yang menyakitkan hati yang mendengarnya.
0 Responses