Elias Hj Idris

Kata Hikmah dari Sayidina Ali

Untuk mengetahui apakah hakikat sebenar kesedaran, marilah kita dengar apa yang pernah dikatakan oleh Sayidina Ali k.w. yang antara lain bermaksud: “Manusia ketika hidup di dunia semuanya tidur (mimpi), bila mati baru mereka terjaga (tersedar).” Kata-kata itu sungguh mendalam dan tersirat maknanya.

Rupa-rupanya hanya apabila seseorang itu mati kelak barulah hakikat kehidupan ini tersingkap dengan sejelas-jelasnya. Ketika itu barulah si mati dapat “melihat” hidup dengan jelas dan tepat.

Setelah diri berada di alam barzakh (alam kubur), barulah manusia insaf apakah sebenarnya yang perlu dicari dan dimiliki dalam hidupnya ketika di dunia sebelumnya. Aneh, hanya apabila meninggal dunia, baru manusia menyedari tentang hakikat hidup di dunia.

Seperti kata pepatah, “Setelah terantuk (mati), barulah dia tengadah (sedar).” Rupa-rupanya apa yang diburu semasa hidup di dunia hanyalah dosa. Manakala apa yang dihindarinya pula adalah pahala.

Ah, betapa tersasarnya tujuan hidup selama di dunia akibat buta mata hati. Dalam alam kubur, ketika debu-debu tanah menjadi ‘bumi dan langit’, barulah kita terjaga daripada “mimpi” selama ini.

Sayangnya, pada ketika itu, segala-galanya sudah terlambat. Apa gunanya sedar di alam kubur kerana saat itu kita tidak boleh berbuat apa-apa lagi untuk memperbaiki keadaan. Sepatutnya kesedaran semacam itu perlu kita miliki sewaktu hidup di dunia ini.

Jelaslah, sekiranya hidup di dunia dilalui dengan penuh kesedaran, barulah ada kebaikan dan manfaatnya. Sebaliknya, sekiranya kesedaran itu hanya dimiliki di alam kubur, maka segala-galanya sudah terlambat!

Sedar vs Tahu

Kesedaran itu terletak di mana? Apabila Sayidina Ali menggunakan istilah ‘tidur’ dan ‘terjaga’, apakah beliau merujuk kepada mata? Selalunya, ketika hidup mata seseorang terbuka (terjaga) dan apabila mati matanya tertutup. Anehnya, Sayidina Ali menyatakan sebaliknya – apabila hidup, yakni ketika mata terbuka itu yang dikatakan bermimpi manakala apabila mati (mata tertutup) dikatakan terjaga!

Apa yang dimaksudkan oleh Sayidina Ali dengan ‘terjaga’ (tersedar) tidaklah merujuk kepada mata di kepala, sebaliknya merujuk kepada mata di hati (di dalam dada).

Ramai manusia yang hidup dengan mata hati yang tertutup. Bila mati baru mata hati itu terbuka.

Mata hati inilah yang disebut dalam al-Quran sebagai yang ‘...berada di dalam dada’.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: “Apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu dengan hati yang mereka miliki dapat memahaminya atau dengan telinga yang mereka miliki dapat mendengar semuanya?

Sesungguhnya (mereka yang tidak memahaminya) bukanlah kerana mata yang buta, tetapi yang buta itu ialah hati yang tersembunyi di dada.” (Surah al-Haj 22: 46)

Seseorang akan memiliki satu kesedaran hanya apabila mata hatinya terbuka. Dia melihat sesuatu bukan hanya dengan pandangan mata kepala malah disertai dengan pandangan mata hati.

Pandangan mata hati adalah pandangan yang paling tepat dan benar kerana ia mampu melihat yang tersirat di sebalik yang tersurat, dapat menerobos yang batin daripada yang lahir dan mampu membezakan antara yang hakiki dengan yang ilusi.

Empat Pandangan Manusia

Sebenarnya, manusia memandang apa sahaja di dunia dengan empat jenis pandangan:

• Pandangan mata;
• Pandangan akal;
• Pandangan nafsu; dan
• Pandangan mata hati.(Hati Nurani)

1. Pandangan Mata
Pandangan mata, sifatnya selalu menipu. Contohnya, menerusi pandangan mata, kita melihat rel kereta api semakin jauh semakin menirus. Tetapi itu sebenarnya salah. Realitinya, rel itu tetap sama. Hanya mata kita yang tertipu. Begitu juga kayu lurus yang dimasukkan separuh ke dalam air – kelihatan bengkok (sebenarnya ia tetap lurus).

Bulan dilihat indah dari jauh, tetapi kita tahu sebenarnya permukaan bulan penuh dengan lopak-lopak, lubang dan benjolan-benjolan yang tidak rata seolah-olah muka seorang yang berjerawat. Ya, begitulah, ramai manusia yang tertipu dengan pandangan mata.

2. Pandangan Akal
Pandangan akal (fikiran) pula sifatnya boleh tersalah. Berdasarkan kajian Ciaudius Ptolemy (saintis terkemuka pada zamannya), bentuk bumi adalah mendatar. Dunia ini ada hujungnya, yang mana jika sesiapa belayar sampai ke hujung dunia, dia akan terjatuh di penjuru itu.

Manusia zaman itu sangat percaya kepada “pandangan akal” Ptolemy hinggakan tidak ada siapa yang berani belayar jauh, takut-takut terjerlus di hujung dunia. Manusia pada zaman pertengahan pula percaya bahawa bumi adalah pusat edaran jagatraya (Centre of Universe).
Namun kepercayaan mereka disalahkan kemudiannya oleh Galileo Galilei dan Nicholas Copernicus yang menjelaskan bumi bukanlah pusat edaran bagi jagatraya, tetapi matahari.

Begitulah pandangan akal manusia yang saling salah menyalahkan antara satu sama lain. Penemuan orang terdahulu dibatalkan oleh kajian orang sekarang. Kajian orang sekarang dibatalkan pula oleh kajian orang akan datang. Akal bersifat terbatas, maka begitulah pandangannya, juga terbatas. Justeru, pandangan akal boleh tersalah.

3. Pandangan Nafsu
Pandangan ketiga ialah pandangan nafsu. Pandangan ini sifatnya melulu. Jika pandangan akal terbatas, nafsu pula selalu terbabas.

Tidak ada yang dilihat oleh nafsu melainkan peluang dan ruang untuk melampiaskan kejahatannya. Sesuatu yang sudah cantik pada pandangan orang lain dipandang sebagai buruk dan keji kerana tidak mengikut selera nafsunya.

4. Pandangan Mata Hati
Pandangan yang keempat ialah pandangan mata hati. Ini adalah pandangan yang paling tepat dan hakiki. Hati pada asalnya adalah bersih dan baik. Apa sahaja yang dilihatnya akan sentiasa memberi kebaikan dengan syarat kebersihan dan kesucian hati itu terjaga.

Metafora Kuih

Supaya mudah difahami mari kita lihat metafora ini. Katalah, melihat kuih… di mana kita boleh melihatnya dengan empat pandangan. Kalau kuih dipandang dengan pandangan mata, kita akan tahu apa nama kuih, warna dan bentuknya.

Itu pandangan mata biasa. Bagaimana pula jika kuih itu dipandang dengan pandangan akal pula? Ini adalah pandangan pakar-pakar pembuat kuih (chef atau pakar masakan). Mereka ini memandang dengan penuh kajian dan penelitian. Dengan itu mereka mampu menganalisis. Misalnya apakah kuih itu seimbang dari segi bahan-bahannya, ketepatan mengadunnya, kemahiran menguli dan membakarnya?

Pakar-pakar masakan ini mempunyai ilmu yang cukup untuk mengkaji apakah kesilapan (jika ada) dan ketepatan pembuatan kuih tersebut. Inilah kelebihan pandangan akal berbanding pandangan mata biasa.

Lain pula keadaannya dengan orang yang memandang kuih dengan pandangan nafsu. Mereka ini tidak ambil pusing langsung apakah bentuk, nama atau cara pembuatan kuih itu. Apa yang penting, makan dulu.

Sehinggakan dengan kegelojohan itu dia tidak sempat bertanya pun siapa yang empunya kuih tersebut. Inilah buruknya pandangan nafsu. Yang dipentingkan hanya kesedapan dan keseronokan.
Melihat dengan pandangan mata hati akan menyebabkan kita seolah-olah dapat melihat pembuat kuih tersebut. Katalah, anda sedang berada di luar negara. Apabila musim hari raya tiba, anda mendapat kiriman bungkusan dari kampung. Apabila bungkusan itu dibuka dan anda melihat kuih di dalamnya, dengan tidak semena-mena air mata anda mengalir. Bila terlihat sahaja kuih, hati anda sedih. Kenapa?

Ya, kerana anda melihat wajah ibu (pembuat kuih) di sebalik kuih itu. Anda terkenang kasih-sayang, keprihatinan, kelembutan dan segala-gala yang baik daripada ibu anda.

Pandangan itu menjangkau sesuatu yang lebih bererti, bukan sekadar pada tulang, daging dan urat ibu kita tetapi kepada yang lebih maknawi, yakni budi, kasih dan sayangnya. Tanyakan hati kita, manakah pandangan yang lebih tepat dan murni? Pastinya hati kita akan menjawabnya, itulah pandangan mata hati!

Diri pada Pandangan Mata Hati

Sebenarnya diri kita juga boleh dilihat dengan empat pandangan. Cuba bayangkan, apabila kita berada di hadapan cermin. Apabila kita memandang dengan pandangan biasa (hari-hari kita memandangnya begitu), kita akui itulah diri kita.

Kemaskan rambut, betulkan tudung atau rapikan baju, lalu kita pun beredar. Itulah pandangan mata biasa. Namun ada orang yang melihat dirinya dengan pandangan akal. Bagaimana?

Dengan akal fikiran, berlakulah analisa diri sendiri terhadap wajah yang dipantulkan oleh cermin. Ah, semakin tembam aku ini. Semakin putih wajahku. Oh, sudah ada garis-garis kedut di pelipis mata.

Begitulah hasil analisa akal menerusi pandangannya. Hasil pandangan itu, kita pun bertindak mengurangkan berat badan, membetulkan kedudukan pakaian, menggunakan bahan kosmetik untuk merawat wajah dan berazam untuk memulakan diet atau senaman. Diri kita juga boleh dilihat dengan pandangan nafsu.

Katalah, kita masih pada usia muda (remaja). Muda hanya sekali, begitu bisik pandangan nafsu. Jangan disia-siakan peluang yang datang hanya sekali itu. Maka nafsu yang sentiasa merangsang kepada kejahatan ini akan memberi “nasihat” ke arah jahatnya. Mana lagi disko, dangdut dan tempat-tempat peleseran yang belum dikunjungi. Tunggu apa lagi, ayuh pergi!

Begitulah pandangan nafsu pada orang muda. Bagi orang yang telah berusia pula, pandangan nafsu ada helahnya tersendiri; Eh, engkau belum tua lagi!

Apakah kau lupa, ‘Life begin at forty. Man is like wine… Akibatnya, orang yang telah tua tidak merasakan dirinya tua lagi – miang-miang keladi, semakin tua makin jadi. Maksiat terus diratah semah-mahu, banyak dan secepat-cepatnya - seolah-olah pasukan bola yang memburu gol pada waktu kecederaan!

Apabila diingatkan, datuk dah senja ni… Dia tidak akan menerimanya bahkan istilah orang tua kerap ditukar menjadi “orang lama”. Ya, mungkin si tua yang didominasi pandangan nafsunya ini, sudah pencen dalam kerjayanya tetapi belum pencen dalam melakukan dosa!

Bagaimana pula orang yang melihat dirinya dengan pandangan mata hati? Orang muda akan menghargai umurnya dengan melakukan ketaatan kepada Allah. Muda bukan sekali, tetapi dua kali. Begitu bisik hatinya.

Kali pertama ialah umur muda di dunia yang bersifat sementara. Manakala muda kali kedua ialah muda di dalam syurga yang abadi selamanya (menurut sesetengah ulama umur ahli syurga sekitar 30-an).

Orang muda yang dipengaruhi oleh pandangan mata hati ini insaf bawa muda adalah saat terbaik untuk mendekatkan diri kepada Allah. Mereka ini sedar bahawa antara soalan yang akan ditanyakan di padang mahsyar nanti ialah, "Ke mana umur mudamu sudah kamu habiskan?"

Allah tidak bertanyakan umur tua, ini kerana umur muda adalah ‘prime time’ (masa yang sangat berharga) untuk seseorang manusia, dan alangkah baiknya jika ‘aset’ yang sangat berharga itu diserahkan kepada Allah? Bukankah itu petanda kita benar-benar mencintai-Nya?

Lalu hati orang muda itu pun berazam, jika demikian aku akan gunakan umur muda yang sementara ini untuk mendapat umur muda yang kekal abadi di syurga.

Demikianlah azam orang muda yang memandang dengan pandangan mata hati. Lalu dia akan menyegerakkan amalan kebaikan, tidak bertangguh-tangguh taubat dan segera meninggalkan kejahatan.

Usia muda dianggap sebagai satu kesempatan bukan satu penangguhan. Rasulullah s.a.w bersabda: “Allah suka orang yang bertaubat, tetapi Allah lebih suka orang muda yang bertaubat.”

Pandangan Mata Hati Imam Syafii

Orang tua yang melihat dengan pandangan mata hati akan bertambah serius dalam melaksanakan kebaikan dan ‘berpatah arang’ dengan kejahatan. Masa telah begitu suntuk. Entah sempat, entahkan tidak. Itulah rasa hati mereka.

Mereka tidak sudi lagi berpaling kepada yang mengganggu dan menggugat. Tumpuan utama hanyalah mengejar masa. Imam Syafii misalnya, pada usia empat puluh tahun sudah pun berjalan dengan memakai tongkat.

Orang keliling kehairanan, justeru Imam Syafii masih tegap dan sihat. Bukankah beliau seorang pemanah yang tepat dan penunggang kuda yang cekap?

Ketika menjawab soalan orang tentang mengapa dia bertongkat, Imam Syafii berkata, “Tongkat ini untuk mengingatkan bahawa aku telah tua. Cukuplah semua hadiah dan sanjungan yang telah ku terima selama ini. Aku tidak perlukan lagi."

"Tumpuan sepenuh hatiku sekarang ialah menuju Allah!” Demikian “orang tua” yang memandang dirinya dengan pandangan mata hati. Sayangnya, kebanyakan kita yang mendakwa pengikut setia Imam Syafii tidak pula bersikap begitu. Kita tidak mencari tongkat “pengingat” seperti beliau, sebaliknya kita sibuk mencari tongkat “penggiat” – tongkat Ali!


Kesimpulannya:

Sekarang bagaimana? Setiap kali kita memandang wajah di cermin, kita melihat dengan pandangan yang mana? Pandangan mata, akal, nafsu atau hati?

Sebagai seorang Islam, kita diajar supaya setiap kali bercermin muka kita disunatkan membaca doa berikut: “Ya Allah, sepertimana Kau telah sempurnakan ciptaan wajahku, maka Kau sempurnakanlah pekertiku.” Ini menunjukkan bahawa menerusi doa ini Islam mengajar kita, jangan sekali-kali hanya melihat wajah lahir (muka) tetapi perlu melihat wajah batin kita (pekerti). Pekerti kita itulah hakikat diri kita yang sebenar.

Jasad yang tercipta dari tanah, bukanlah hakikat diri kita. Ia akan kedut, reput bahkan hancur akan dimamah ulat, cacing dan tanah. Jadi diri kita yang hakiki ialah budi pekerti kita, yang tidak akan hancur selama-lamanya. Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.

Apa yang dilihat dengan pandangan mata hati inilah yang dikenang oleh manusia dan diberi ganjaran oleh Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w bersabda: “Allah tidak menilai rupa lahir kamu tetapi Allah menilai amalan dan hati kamu.”

Demikianlah apa yang dikatakan celik mata hati atau kesedaran. Tegasnya, mata hati akan celik hanya apabila kita melihat kehidupan ini sejajar dengan kehendak atau ketetapan Pencipta hidup – Allah.

Inilah pandangan hidup (worldview) yang paling jelas tepat. Bermula dengan pandangan yang tepat inilah kita boleh menjalani hidup dengan sebaik-baiknya.

Jika tidak, terjadilah apa yang ditegaskan oleh Allah menerusi firman-Nya yang bermaksud:

“Dan sesungguhnya Kami sediakan bagi neraka jahanam itu golongan jin dan manusia yang mereka itu mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya, dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya; mereka itu ibarat binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.” (Surah al-A’raaf 7:179).


http://genta-rasa.com/2009/06/25/celikkanlah-mata-hati/#more-456


_________________

Alhamdulillahi alladzi ahyana ba`da ma amatana wa ilayhi an-nusyur (Segala

puji bagi Allah I yang telah menghidupkan kita setelah kematian kita, dan

kepada-Nyalah kita akan kembali).
4 Responses
  1. Anonymous Says:

    Matikanlah diri-mu sebelum kamu sebenar2 dimatikan.
    Bersolatlah kamu sebelum orang lain kamu disolatkan.
    Mati Sementara disitulah bayangan di Alam Kematian.
    Ketika mati sementara mula tersadar itu ke"Hidup"an..

    Mana bisa mati sementara sebelum bener2 dimatikan.
    Selagi nyawa menghidupkan belum dicabut dari badan.
    Karna kuat berpegang pada yg mati terhijab kebenaran.
    Melaenkan pasrah pada-Nya nescaya disitu ada jalan..

    Allah'alam...


  2. Anonymous Says:

    Setelah dilahirkan menjelang dewasa jalani kehidupan.
    Membujur lalu melintang patah nahi munkar pekerjaan.
    Badan-diri penuh sarat muatan terhijab membebankan.
    Latihan pembersihan jiwa dialam kesufian menakjubkan....
    Jika sudah terbuka hijab2 bertahta membaluti dibadan.
    Dipertonton pameran cermin2 dosa aib diri memalukan.
    Tobat nasuha dosa nestapa dijalan lama tiada ulangan.
    Majulah kedepan dijalan luros menuju jalan Ketuhanan....
    Koq begitu antara bayangan mati suri membangkitkan.
    Cari jalan mati sementara dari Mursyid satu kewajiban.
    Agar mata ikan kering dicelekkan bisa memerhatikan.
    Sebelum sebener2 mati bercerai SiNyawa dari SiBadan....
    Apa naseb SiPolan setelah bercerai Nyawa dari Badan?
    Yg pasti bini cantik ditinggalkan ha3... orang peraidkan.
    Dikala itu baru sedar mahu insaf namun sudah kelewatan.
    Tunggulah alam kubur siksaan menakutkan mengazabkan....


  3. Anonymous Says:

    Dunia atau alam hanya ada satu, tetapi diri atau jiwa sebenarnya tidak melihat dunia itu dalam keadaan sebenarnya. Semua yang dilihat, didengari dan dirasai oleh jiwa adalah melalui panca indera yang kemudian ditafsirkan oleh akal dan hati. Lama-kelamaan akal itu menjadi alat untuk menilai dan mentafsir apa sahaja yang disampaikan oleh panca indera. Ketika itu jiwa atau diri atau nafs itu tidak lagi melihat atau mendengar atau merasa dalam keadaan dunia yang sebenarnya. Ia mulai berinteraksi melalui tapisan akal atau hati yang kedua-duanya dinamakan minda. Akhirnya jiwa itu tidak lagi hidup dalam dunia yang sebenar tetapi hidup dalam mindanya atau dunia ciptaannya sendiri. Keadaan ini seolah-olah jiwa itu seperti seorang yang sedang bermimpi atau tidur. Manusia hidup dalam minda atau dunia ciptaannya dan kerana itu walaupun perkara yang dilihat, atau didengar itu satu jua adanya, namun manusia melihatnya berbeza-beza. Apa yang terkandung dalam mindanya adalah hasil dari pengalaman, maklumat, kepercayaan, idea dan apa saja yang dimasukkan secara sedari atau tidak sedari. Itulah delusi, ilusi, maya namun jiwa itu merasakan ia adalah sebenar-benar hak walaupun hakikatnya hanyalah pandangan dan pemikirannya sendiri. Dalam dunia ciptaannya atau mindanya itu, dirinyalah yang menjadi watak utama sedangkan watak-watak lain hanya sampingan. Watak utama itulah yang dinamakan ego. Ego adalah watak virtual atau maya, di mana diri atau nafs itu melihat dirinya seperti yang ia bayangkan dan mahukan.Oleh kerana masing-masing diri mencipta dunia mayanya tersensendiri maka disitulah mulanya konflik antara manusia. Ego selalu ingin menonjolkan dirinya supaya dia dipandang hebat pada pandangan mata manusia. Masing-masing ego merasakan takut kalau-kalau dirinya tenggelam dan tidak dipandang manusia. Panjang cerita ego ini, pendek kata ego ini hidup dalam ketakutan dengan bayang-bayang yang diciptakan sendiri. Oleh kerana itu, perjuangan orang sufi ialah untuk melemahkan atau mendidik ego di dalam minda ini supaya akhirnya jiwa sebenarnya itu yang menggunakan minda dan bukannya minda atau ego itu yang menggunakan jiwa atau diri atau nafs. Insyaallah kita berjumpa lagi.


  4. Anonymous Says:

    Subhanallah. Moga Allah pelihara mata hati kita, amin