Elias Hj Idris
Nota:  Posted by Schanizan at 8:32 pm on Thursday, 19 January, 2012. Copy & paste dari blog TIAFl; Terlalu penting untuk dilalaikan... untuk mudah merujuk di belakang hari.

Assalammualaikum WMT dan salam hormat,
Rahmat dan redha Allah swt buat sekalian amal dan perbuatan, DIA yang tiada selain DIA yang wajib disembah, DIA yang tiada selain DIA bagi segala pujian, DIA yang tiada selain DIA tempat memohon segala hajat, DIA yang tiada selain DIA sebagai tempat meletak harapan bagi setiap amal dan ibadah, DIA, DIA ALLAH, Zat yang Maha Hebat lagi Berkuasa atas segala sesuatu yang telah telah terjadi, sedang terjadi dan akan terjadi. ALLAHu Akbar, ALLAHu Akbar, ALLAHu Akbar Wa lILLAHil Hamd.

Bergemerlapan alam menyambut hadirNya, membawa sinar harapan dan cahaya kebenaran bagi mereka yang sentiasa menantikan kebenaran dan kejayaan yang hakiki. Insan digelar Rasulullah S.A.W, yang tanpa asbab hadirNya, maka teruslah gelap bagi mereka yang dalam kegelapan, terus teraba-raba bagi mereka yang sudah sedia meraba-raba dalam mencari kebenaran. Seluruh selawat dan salam penuh mahabbah ke sisi Junjungan Rasulullah S.A.W, keluarga Baginda dan sahabat-sahabat Baginda sekelian. Semoga dibangkitkan kita di akhirat kelak dalam keadaan disyafaatkan Rasulullah S.A.W, begitu juga dengan kehidupan dan amal di dunia ini beserta syafaat dari Baginda S.A.W. Amin Amin Amin. ALLAHumma Solli Ala Sayyidina Muhammad wa ala alihi wa sohbihil kiram.

Para Pembaca dan saudara/ri yang dirahmati ALLAH sekalian,
Hidup kita, mati kita di bawah satu bumbung, di atas satu landasan, dikeliling dengan satu dinding yang sama, iaitu Islam, iman dan ihsan.

Begitulah jua kita dalam setiap perkara yang kita lakukan, selagi bergelar Islam, Al-Quran dan Sunnah adalah cara hidup, cara hidup yang selamat, di mana berbahagialah mereka yang tetap berada di dalamnya.

Dalam setiap perbuatan dan amal, semuanya berasaskan dari ilmu, ilmu beriringan dengan adab dan akhlak, adab dan akhlak beserta dengan displin, disiplin berturutan dengan akal yang disulami oleh jiwa penuh tunduk dan tawadhuk.

Sehubungan dengan itu, perkara di atas cukup kerap diulang sebut berkali-kali. Tambah lagi, pesan guru, sehingga sekarang tergiang-giang di lubuk hati; ‘Tamak bukan pakaian ahli salik'.
Kerap kali dahulu sang faqir terfikir-fikir, apakah yang dimaksudkan dengan tamak oleh guru nan tersayang.

Sampai suatu ketika, guru bersuara;
"Kita beramal hari ini, semalam, hendakpun esok, bukan kederat kita, tapi kederat ALLAH, tanpa DIA, tanpa Rahmat DIA, nak sebut nama DIA pun tak boleh, tapi bila DIA izinkan, bukan juga bermakna DIA anugerah, tapi juga ujian, nak uji, hang ni beriman pada DIA atau pada amalan hang!"

Dari situ, tersentak sang faqir yang sewaktu itu berada dalam kubuk ‘gila beramal’, asal dapat saja, buat sehingga ditanya pada satu masa yang sama, "Hang beramal banyak-banyak la nie untuk apa sebenaqnya?"

Apa yang dapat terkeluar dari mulut sang faqir di masa itu, hanya 'uk ak uk ak…'

Sehingga guru tersayang berkata, "Ingat! Tamak bukan pakaian ahli salik."

Para Saudara sekalian,
Hanya kerana orang itu hebat, selepas beramal itu dengan kekaguman tersebut kita ingin mengikut jejak langkahnya, maka renungkan semula sebelum beramal, benarkah langkah kaki tersebut?

Sedarlah, apabila memasuki alam amal, di dalamnya penuh dengan hasutan, penuh dengan putar belit, penuh dengan manis-manisan yang boleh merosakkan HATI, yang apabila rosak hati, maka punah jua QALBU; dengan punahnya QALBU, ranap jua QALBI, dari ranap QALBI, maka AIB ROH, roh yang sekian lama mengabdikan diri kepada ALLAH, akan tetapi dek kerana tekanan dari nafsu, kecundang seluruhnya. NauzubILLAH.

Dalam beramal, keseronokan untuk beramal digelar Warid Ittiba’, iaitu rasa gejolak untuk ingin dan terus ingin. Di tahap ini, sang salik boleh jadi selamat dan mungkin juga dalam bahaya yang teramat.

Selamat dengan adanya seliaan guru dan sentiasa adanya muraqabah. Bahaya apabila ada perasaan 'syok sendiri’. Merasakan kagum pada amal, diri dan kedudukan; tambah bahaya apabila tiada seliaan guru dan jauh dari muraqabah dengan guru.

Dari warid ittiba’ ini, melangkah sang salik pada warid kauni, di dalam warid inilah berlakunya berbagai-bagai ‘syok’ kerana berlakunya pembukaan, berlakunya hal-hal khirqul adah (mencarik adat). Dengan tiadanya seliaan guru, maka sang salik pasti akan kecundang kerana tipu-daya syaitan yang teramat dashyat di warid kauni ini. Hal ini berikutan Alam Malakut tempat tinggal asal semua makhluk ghaib, termasuk malaikat (malakut atasan), berada di sini.

Namun, yang sering berlaku kecundang itu adalah pada mereka yang dari awal-awal lagi sudah kecundang di alam malakut bawahan ini, tempat yang penuh tipu-daya. Inilah yang terjadi kepada Ayah Pin dan lain-lain ajaran yang diwartakan sesat. NauzubILLAH.

Adapun warid kauni inilah yang paling dibimbangi oleh para ahli sufi kerana pada warid ini penuh dengan perhiasan, kekaguman, ketakjuban yang dari sini boleh membuatkan sang salik itu kecundang. Begitulah yang terjadi kepada murid kepada Syeikh Junaid Al Baghdadi; yang merasakan hebat dari gurunya, sehingga meninggalkan muraqabah dengan guru, ramai pengikut dan kesudahan, rupa-rupanya telah ditipu oleh syaitan akibat terpesona dengan pembukaan-pembukaan tanpa ada rujukan itu.

Ketahuilah bahawa warid yang ingin dituju adalah warid wisal, iaitu sampai, sampai ke hadrat ALLAH S.W.T dalam keadaan dirahmati dan diredhai, serta yang paling utama bebas dari syirik, baik syirik jali, khafi atau mukhafi.

Para Saudara yang dirahmati sekalian,
Tiada guru atau sahabat yang inginkan keburukan pada sahabat yang lain, semata-mata kerana ingin sama-sama berjalan di landasan yang jauh daripada noda sang iblis.

Seringkali sang faqir berkata, elakkan diri daripada melakukan kaedah yang pelik lagi mendatangkan fitnah di hadapan pesakit, apatah lagi mengeluarkan dakwaan yang boleh mengharukan lagi amalan pesakit.

Tidak bermaksud menghalang kaedah-kaedah, cuma demi untuk mengelakkan fitnah. Lihat saja, guru-guru tua terdahulu, jika ada keperluan untuk membuat sesuatu yang pelik di mata pesakit, maka mereka akan berseorangan di dalam bilik, tanpa dilihat pesakit. Ini yang sebaiknya.

Harus diingat, tugas seorang perawat (pendoa) adalah semata-mata mendoakan dan yang paling utama adalah sedaya upaya membawa pesakit kembali semula kepada fitrah asal hamba ALLAH, bukan hamba scan, bukan hamba amalan dan bukan hamba kepada penyakit yang sedang dihadapi, tidak kira sakit jasmani atau rohani.

Perlu kita maklum bahawa, fenomena akhir zaman bukan fenomena Harry Potter, fenomena ombak rindu, fenomena hantu dan sebagainya.

Akan tetapi ia merupakan fenomena pembahagi haq dan bathil itu seumpama senipis kulit bawang, belum tentu yang dilihat haq itu sebenar haq, yang dilihat bathil itu sebenar-benar bathil!

Maka, oleh itu, apa sahaja yang boleh mendatangkan fitnah wajar kita elak, bukan sahaja yang boleh menjadikan amalan pesakit semakin bermasalah, malahan akan menjadikan amalan pendoa semakin bercelaru. Elakkan memberi sangkaan atau dakwaan yang boleh mendatang fitnah, fitnah kepada amal diri.

Kenapa?

Kerana merasakan lebih banyak amal, lebih ampuh kaedah rawatan, lebih ampuh doa, lebih jauh dari segala serangan.

Kita beramal, kita bertariqat, kita merawat, kita sakit, kita sembuh, kita tunduk, kita tegak, kita sujud, tiada yang lain melainkan untuk menjadikan kita hambaNYA yang makin bertaqwa, makin rapat kepadaNYA dan sedar hakikat sebenar kejadian siapa kita.

Para Saudara sekalian,

Tugas sang faqir ini, dari awal lagi sang faqir kerap kali ulangi, sang faqir bukan seorang guru, apatah lagi seorang pembentuk jalan; tidak layak langsung dengan kedudukan sebagai seorang yang jahil dan baharu tetapi sang faqir hanya sekadar penurap jalan, yang cuba sedaya mungkin menurap jalan berlubang, yang bermasalah, untuk saudara-saudara lain mudah berjalan dan selamat tiba ke destinasi.

Pernah diungkap guru tersayang;

"Kita nak teguq benda, cukup sekali dua, teguq benda yang betul, kalau ketagaq, tak mau dengaq, cukuplah, sebut saja; "Ya ALLAH, aku sudah menjalankan apa yang sepatutnya - dari awal hingga akhir, Engkau jua ya Allah yang menentukan segalanya."

Kepada saudara-saudaraku di luar sana, ketahuilah, bahawa sang faqir sentiasa ingin seiringan berjalan, tiada sesiapa yang kurang, tiada siapa pula yang berlebih.

Sama-sama di atas satu landasan yang semoga dengannya dapat kita meraih rahmat dan redha ALLAH pada setiap amal dan perbuatan dalam sedar dan jaga, hidup dan mati, dunia dan akhirat.

Andai ada yang tidak senang, tidak dapat ikut cara sang faqir, maaf seribu maaf didahulukan.

Adapun DIA Yang Awal, DIA Yang Akhir, DIA yang Zahir, DIA jua yang batin. Maka segalanya dariNYA, kembali kepadaNYA.

2 Responses
  1. Anonymous Says:

    PESANAN BUAT SANG SALIK.... Sang Salik adalah orang yg berjalan, aka Sang Musafir Kelana mengembara berjalan2 dijalan Ketuhanan. Perjalanan Sang Salik bukan seperti jalan orang kebanyakan kerjaan hariannya hanya pintar jalan2nya jalan cari makan, memenuhi kebutuhan harian. Banyak makan kenyang perut senang hati. Besoknya berulang lagi, jalan2 cari makan lagi ngak henti2. Hingga perut membuyut akhirnya bawa mati...

    Jalan Si-Salik itu mencari jalan asal yg lurus, namun setelah tersalah bawa penghidupan dan salah ertikan apa itu "Hidup", jalan nan lurus sudah gelap jadi bengkang bengkok berliku2nya jalan. Walo pun papan-tanda amaran sudah banyak tetapi mengapa maseh tersesat terbabas dijalan..?? Hijab2 Ghain, ato Ghairullah, ato Katrah2 itulah penghalang utama yg mahu dibuangkan. Sekarang sudah ada beribu2 jalan terbentang luas. Jalan yg mana satukah yg mahu diikut...??? Ngak ketahuan... Allahu'alam....


  2. Anonymous Says:

    Dia yg Awal dan Dia yg Akhir,
    Dia yg Batin dan Dia yg Zahir.
    Awal-Nya adalah Dia yg Batin,
    Akhir-Nya adalah Dia yg Zahir.