Elias Hj Idris
Abah... siap dengan uniform S.Cnya - 1948

Abah... sewaktu berusia 19 tahun telah join S.C (Special Constable) di Pondok Tanjung, Perak kerana semangat yang kental bagi menentang keganasan gerila komunis.

Itu mengikut cerita abah.

Benarkah anggota PKM itu pengganas komunis yang melakukan perang gerila terhadap tanahair tercinta ini?

Panjang ceritanya, namun ia bermula apabila Inggeris di Tanah Melayu menguat-kuasakan Undang-undang Darurat, Jun 1948 hasil hasutan jahat Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (U.M.N.O)! Melalui undang-undang ini kesemua parti politik diharamkan (kecuali parti UMNO) dan semua pemimpinnya ditangkap (pun kecuali UMNO).

Kenapa UMNO bertindak demikian?

Pada Oktober, 1947 Dr Burhanuddin Al-Helmy, Miau Siu dan Gnapathy telah menghadiri Persidangan Kemerdekaan negara-negara Asia yang berlangsung di New Delhi. Ia merupakan kesepakatan negara2 dijajah oleh kuasa penjajah barat dalam usaha untuk mencapai kemerdekaan.

Pada Mac, 1948 Barisan Tenaga Buruh Tanah Melayu telah mengadakan mogok sehingga melumpuhkan jentera pentadbiran Inggeris di Tanah Melayu. Getah tidak ditoreh serta lombong bijih timah tidak beroperasi. Ia baru membuka mata Inggeris tentang keseriusan tuntutan dan perjuangan kemerdekaan di negara ini oleh para pejuang yang tidak pernah kendur.

UMNO, yang sentiasa leka dengan foya-foya dan gemar bercanda di setiap majlis sosial puak penjajah mula terasa kedudukan/keseronokan mereka yang mula tergugat; lalu mengusulkan cadangan - satu undang-undang untuk mengekang kebangkitan rakyat menentang penjajah Inggeris. Itulah bermulanya Undang-undang Darurat yang diluluskan pada Jun, 1948!

Kesannya, ramai pejuang kemerdekaan yang ditangkap dan dipenjarakan - termasuk Dr Burhanuddin Al-Helmy, Ahmad Boestamam dll. Sementara Ibrahim Yaacob melarikan diri ke Indonesia. Anggota Parti Komunis Malaya telah melarikan diri ke dalam hutan dan menersukan perjuangan mereka dari sana - untuk kemerdekaan negara!

Dan era baru bagi orang-orang Melayu bermula apabila sekelian anak muda Melayu direkrut untuk menjadi anggota tentera - yang dibekalkan senjata api (senapang dan rifel) buat memburu sekelian pejuang yang melarikan diri ke hutan itu. Jika ditakdirkan mati, anak-anak Melayu yang menjadi tentera itu akan dicap 'HERO'... mati sebagai pahlawan negara!

Anggota lain juga dirtubuhkan, termasuk pasukan S.C. yang abah ikut serta ini. Ia anggota tambahan buat menjaga keselamatan segala kepentingan penjajah; landasan keretapi, jembatan, estet-estet tuan besar Inggeris, ladang-ladang dan segala kepentingan mereka yang lain.

Senang cakap la... anak-anak Melayu itu direkrut untuk jadi pecacai dan 'anjing buruan' Inggeris saja buat memburu pejuang yang masih kental semangat perjuangan mereka. Dalangnya, adalah UMNO yang merasakan kedudukan/keseronokan mereka mula tergugat kesang kebangkitan rakyat itu melalui KMM, INSAF, API dsb.

Abah pun masuk S.C kerana nak menghadapi pengkhianatan gerila komunis terhadap segala kepentingan Inggeris. Dalam tugasnya, abah bersama kengkawannya ditugaskan meronda landasan keretapi dari Ayer Kuning, Taiping hingga ke lubang gelap di Bukit Berapit.

Mereka diwajibkan meronda setiap 3 jam sekali ke lubang gelap itu untuk memastikan gerila komunis tidak mensabotaj landansan yang boleh membuatkan keretapi tergelincir atau terbalik di kawasan berkenaan.

Ewah... ewah dengan penuh bersemangat!

Pada waktu-waktunya, ada di antara kengkawan abah yang tidak datang bertugas, tetapi dek semangat yang berkobar-kobar abah dan dua orang temannya tetap menjalankan tugas tersebut - meronda di waktu malam hingga ke lubang gelap di Bukit Berapit. Walaupun arahan tegas dikeluarkan - mesti dalam jumlah anggota seramai paling kurang sembilan orang, namun abah tetap berkeras - mereka bertiga pun sudah memadai!

Yeah, kalau mati diserang dek gerila komunis pun mereka akan dapat jadi 'hero' tercatat sebagai pahlawan negara. Dogma Inggeris terhadap anak-anak Melayu yang perasan megah dengan sepucuk senapang, rifel atau pistol sambil dikenakan uniform yang keras penuh kanji tepung ubi itu!

Abah... abah... teman selalu tersenyum sendirian setiap kali mendengarnya bercerita tentang keberaniannya itu; keberanian yang tidak membawa makna apa-apa kepada penjajah? Jadi pecacai, selayaknya hanya bermain dengan dogma semata-mata - hero negara!

Apa yang dia dapat sehingga kini? Walaupun geng komunis tidak mempengapakan landasan di sepanjang kawalannya dan rakan-rakan, namun faedahnya diraih oleh penjajah. Ia menjamin kelancaran mereka untuk mengaut segala khazanah yang ada melalui pengangkutan kereta api - dibawa ke pelabuhan dan diangkut ke luar, ke persada Queen di UK sana.

Kononnya, selepas merdeka ada ribuan pound kerajaan British peruntukkan sagu hati buat bekas anggota pasukan keselamatan - yang disampaikan kepada kerajaan. Namun ia hanya sekadar berita momokkan; sagu hatinya ada, tetapi tercicir entah di mana? Daftar nama entah sudah berapa kali?

Abah... selepas menyedari akan kepalsuan dogma Inggeris - 1957


(Ermm... nanti panjang pula ceritanya. Kemudian la kita sambung).




Abah yang ada sekarang... di usia 82 tahun; masih cergas -
mampu memandu kereta untuk perjalanan jarak jauh;  
ikon penduduk setempat dalam menilai erti kepalsuan kerajaan dan parti pemerintah.

**Konon diberitakan ada imbuhan/pampasan buat anggota pasukan keselamatan zaman penjajah; di mana beberapa ratus juta pound telah dibayar oleh kerajaan British.
Namun apa yang abah dapat?

Kini, dia penggerak di belakang tabir parti PAS di Beruas, Perak. Di PRU12,  
kerusi parlimen telah disapu dek Pengerusi DAP Perak sementara DUN Pengkalan Baru -
masih dipegang oleh Umno yang menang menipu sekadar 14 undi.
YB Umno itupun anak saudaranya sendiri!




1 Response
  1. Anonymous Says:

    38Ini Pak Lang Deris,beliau seorang pesara kerajaan-JKR. Saya pernah berkerja bersama beliau sekitar tahun
    80an dahulu sebelum beliau bersara.Kini menetap diKg Dendang,Bruas.