Elias Hj Idris
Tok_Batin, seorang Wahhabi tegar masih belum puas dengan propaganda fahamannya itu. Mari kita ikuti perdebatannya dengan sdra rafie1357 untuk memahami apa persoalan yang berbangkit? Dia menulis; 

Salam tuan rafie1357, semoga Allah merahmati kita semua.

Sedari awal aku cuma meminta dalil yang tegas dari Al-Qur'an mahu pun hadis. Sedangkan suruhan solat dan zakat ada (dan dirikan solat, dan keluarkan zakat...), suruhan puasa ada (diwajibkan atas kamu berpuasa....), larangan zina ada (dan janganlah kamu menghampiri zina....)

Tapi tuan ibarat ayam jawi, asyik melarikan kepala dan berselindung di bawah kepak dan ketiak para ulama. Aku yang jahil ini inginkan pencerahan, tetapi tuan dengan pelbagai dalih, konon tidak mahu berususan dengann Wahhabi.

Tak usahlah kita berqias pada tajwid dan sebagainya. Ia perkara berbeza, walau sekagum mana pun kita pada ulama, janganlah terus bertaklik buta. Inilah punca yang bakal menyebabkan tapak yang enam akan ditambah menjadi tujuh, tiang yang lima ditambah menjadi enam. Ingat, ulama pun manusia biasa, tidak sempurna; gading mana yang tidak retak... kalau mana yang sahih kita ikut.

Sesiapa pun boleh memahami al-Qur'an, baik Badwi mahupun cendikiawan. Kitabullah ini diturunkan untuk semua... Dan setahu akulah dalam agama kita tiada sistem kerahiban, kepaderian!

Dan bagi aku yang jahil ini, cara kita memahami kitabullah mestilah dalam konteksnya. Contohnya, janganlah jika terjumpa ayat cahaya terus ditafsirkan cahaya (nur) Muhammad. Kena tengok turutan ayat, sebelum dan selepas - tidak boleh sekerat-sekerat; kelak nanti ayat "Dan jangan lah kamu hampiri zina....." Kita ambik sekerat lalu jadi "... hampirilah zina". Oooo ini manyak bahaya wooo.... ayat sebelumnya kita tidak ambil pun.

Tak apa, aku tak akan meminta lagi.

Ihsan: hanief.blogspot.com -
 Tajdid yang menggunakan kepala hotak sendiri!

Jawapan sdra rafie 1357;

Bismillah....

Salam tuan ayam jantan yang pandai berkokok! Ini ayam jawi yang selindung di bawah ketiak ulama, mahu sedikit bicara dengan tuan...sudilah dengar dengan hati sanubari!

Kata kamu, "Sedari awal aku cuma meminta dalil yang tegas dari Al- Qur'an mahupun hadis."
Dalil yang tegas macamana tu. Macam a, b, c ke?

Aku sudahpun bagi dalil Al-Qur'an, tetapi akal tuan yang menjajau, melilau tidak tentu hala sebab tidak dapat mengakui keterangan Al-Qur'an. Lihat dengan mata hati secara terbuka akan ayat-ayat ini . Ia ditafsirkan oleh Ibnu Abbas, sahabat Nabi saw (itu pun kalau tuan masih percayakan Al-Qur'an dan mengakui sahabat Nabi).

Pertama:

Berkenaan dengan ayat 119 Surah al-Syu’ara’ وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِين

Dan perubahan gerak engkau di kalangan mereka yang sujud
قَالَ مُجَاهِد وَقَتَادَة : فِي الْمُصَلِّينَ . وَقَالَ اِبْن عَبَّاس : أَيْ فِي أَصْلَاب الْآبَاء , آدَم وَنُوح وَإِبْرَاهِيم حَتَّى أَخْرَجَهُ نَبِيًّا . وَقَالَ عِكْرِمَة : يَرَاك قَائِمًا وَرَاكِعًا وَسَاجِدًا ; وَقَالَهُ اِبْن عَبَّاس أَيْضًا

Kata Mujahid dan Qatadah: (perubahan gerak engkau di kalangan mereka yang sujud) iaitu di kalangan mereka yang sembahyang. Kata Ibn ‘Abbas: dalam sulbi bapa-bapa kamu (turun temurun) Adam, Nuh, dan Ibrahim, sehingga Allah keluarkan Baginda Muhammad saw sebagai nabi akhir zaman.

Kedua:

Mentafsirkan ayat نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ يَهْدِي ٱللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَآءُ  dalam surah An-Nur: ayat 35, Ibnu Abbas mentafsirkannya sebagai Nur Muhammad dalam sulbi Nabi-nabi sebelum Baginda Muhammad saw mulai dari Nabi Adam Alaihis Salam.

Dari tafsir Tanwîr al-Miqbâs min Tafsîr Ibn ‘Abbâs
________________________________________

{ ٱللَّهُ نُورُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ٱلْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ٱلزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لاَّ شَرْقِيَّةٍ وَلاَ غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيۤءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ يَهْدِي ٱللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَآءُ وَيَضْرِبُ ٱللَّهُ ٱلأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَٱللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلَيِمٌ }

Allah then mentioned the honour and blessings that He had bestowed upon the believers, saying: (Allah is the Light of the heavens and the earth) He is the guide of the dwellers of the heavens and earth. Guidance from Allah is of two types: clarification and making things known; it is also said that the verse means: Allah is the embellisher of the heavens by means of the stars and the embellisher of the earth by means of plants and water; it is also said that this means: Allah enlightens the hearts of the believers among the dwellers of the heavens and the earth.

(The similitude of His light) the light of the believers; it is also said that this means: the light of Allah in the heart of the believer (is as a niche wherein is a lamp. The lamp is in a glass) made of gems. (The glass is as it were a shining star) one of the following five planets: Mercury, Jupiter, Venus, Mars and Saturn. All these planets are luminous. ((This lamp is) kindled from a blessed tree) from the oil of a blessed tree, (an olive neither of the East nor of the West) in an open space, not touched by the shade of the East nor by the shade of the West; it is also said that this means: in a location which is untouched by the sun when it rises and when it sets, (whose oil) the oil of the tree (would almost glow forth (of itself)) from behind its rind (though no fire touched it. Light upon light) the lamp emits light and the glass emits light and the oil emits light, (Allah guideth unto His light) Allah honours with knowledge; it is also said that this means: Allah honours with His religion (whom He will) whoever deserves it; it is also said that the verse means: the likeness of the light of Muhammad in the loins of his forefathers is like this, up to Allah's saying (… kindled from a blessed tree). He says: the light of Muhammad in Abraham was an upright religion (olive tree), and Abraham was neither Jew nor Christian (neither of the East nor of the West), the works of Abraham would almost glow forth in the loins of his forefathers like this (would almost glow forth (of itself)), up until Allah's saying (kindled from a blessed tree) He says: as if it is the light of Muhammad (pbuh) and if Abraham was not a prophet, he would still have this light (though no fire touched it); it is also said that the latter passage means: Had Allah not honoured Abraham, he would not have had this light; it is also said: if Allah had not honoured His believing servant with this light, he would not have had i

Tuan faham apa makna tafsir? Tuan faham apa makna ta'wil? Al-Qur'an kalamullah mengandungi dasar-dasar hukum. Setiap dasar hukum perlukan tafsiran orang yang mahir dalam ilmu Allah. Mereka adalah manusia-manusia pilihan dari kalangan ulama-billah!

Aku sudah pun bentangkan amaran Nabi yang melarang tafsirkan Al-Qur'an mengikut nafsu /aqal sendiri. Adakah tuan mengambil pelajaran? Tidak! Kesombongan telah membutakan mata hati! Mulut mengucap pegang Al-Qur'an dan Hadis, tetapi hati berpegang kepada nafsu dan akal dengan pendapat sendiri!

Cuba perhatikan lagi amaran Allah ke atas mereka yang mentafsir /ta'wil ayat-ayat Al-Qur'an mengikut nafsu sendiri.

هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَـبَ مِنْهُ آيَـتٌ مُّحْكَمَـتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَـبِ وَأُخَرُ مُتَشَـبِهَـتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فى قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَـبَهَ مِنْهُ ابْتِغَآءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَآءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَالرَسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَـبِ

"Dialah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama, berkata: Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang mempunyai kefahaman."   -  Aal-e-Imran: 7

Perhatikan baik-baik akan ayat Allah yang ini...

"Padahal tidak ada yang mengetahui takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama...."

Siapakah yang mendalam pengetahuannya tentang agama jika bukan ulama? Siapa yang mengetahui rahsia-rahsia ketuhanan jika bukan ulama-billah yang mendapat cahaya ma'rifat?

Bagaimana orang-orang seperti Wahhabi, termasuk guru Wahhabi di Malaysia, iaitu si Asri Perlis yang bukan pun ulama dapat memahami ayat-ayat Allah yang sangat halus dan tersembunyi? Adakah kalian hafal Al-Qur'an? Berapa banyak Hadis Nabi saw yang kalian hafal?

Bila tak ada ilmu yang cukup, di mana cuma hafal beberapa ayat Al-Qur'an dan beberapa hadis Nabi kemudian berlagak seperti ulama, akhirnya mereka menjadi pendusta! Mereka menjadi pendusta ayat-ayat Allah dan RasulNya.

Awaslah, wahai tuan yang pandai berkokok! Si buta tidakkan dapat memimpin si buta!

Kata kamu; "Tak usahlah kita qias pada tajwid dan sebagainya, itu perkara berbeza."

Aku nak tanya dengan tuan yang berkokok bagai ayam jantan yang berani, jangan lari daripada pertanyaan aku ini. Aku minta tuan baca kitab tajwid- seluruh isi kitab tajwid, mana dalil Al-Qur'an atau Hadis Nabi yang menyebut hukum-hukum tajwid - idgham, izhar, iqlab, mad-lazim, mad-lin, alif-lam qamariyah dll.

Tunjukkan aku mana dalil ayat-ayatnya? Mengapa kalian mengamalkan barang yang tiada dalil Al-Qur'an dan Hadis Nabi? Sifat pura-pura kalian terserlah lagi sepertimana juga Wahhabi-wahhabi terdahulu yang melarikan diri apabila aku bertanya akan dalil-dalil ini. Tidak ada seekor ayam jantan yang mengaku hero sudi menjawab.

Kata kamu, "Sedangkan suruhan solat dan zakat ada (dan dirikan solat, dan keluarkan zakat...), suruhan puasa ada (diwajibkan atas kamu berpuasa....)

Memang ada perintah Allah berkenaan solat dan puasa. Soalan aku ialah ada tak sebut dalam Al-Qur'an rukun 13 solat? Apa ayatnya?

Mana dalil Al-Qur'an atau Hadis Nabi yang menyusun syarat sah dan batal solat? Tunjukkan aku ayat berapa dan surah apa?

Kalian mahu dalil yang tegas berkenaan Nur Muhammad! Sekarang aku minta kalian keluarkan dalil tegas berkenaan rukun 13 yang kalian amalkan dalam solat. Mana dalil syarat sah dan batal yang tersusun dalam Al-Qur'an?

Tak boleh jawab, kan?

Sememangnya kalian takkan boleh jawab. Kalian terpaksa makan najis yang kalian campak ke langit!

Sebab itu apabila aku kemukakan soalan-soalan ini, Wahhabi-talafi-najdi yang sebangsanya - yang tak kenang budi ulama melarikan diri dengan berbagai alasan dan helah samalah seperti yang di buat oleh tuan.

Kata kamu; "Walau sekagum mana pun kita pada ulama, janganlah terus bertaklik buta. Inilah punca yang bakal menyebabkan tapak yang enam akan ditambah menjadi tujuh, tiang yang lima ditambah menjadi enam. Ingat, ulama pun manusia biasa, tidak sempurna; gading mana yang tidak retak... kalau mana yang sahih kita ikut."

Bukan setakat ikut, dengar pun jangan!

Taklik buta atau bertaqlid buta? Guru Wahhabi salah ajar ke?

Taqlid buta adalah menuruti apa sahaja perkataan ulama walaupun ia bertentangan dengan perintah Allah dan RasulNya.

Jika sejumlah besar ulama yang memberikan tafsiran sesuatu ayat Al-Qur'an pada nada yang sama, di manakah taqlid butanya?

Apa yang jelas adalah taqlid buta Wahhabi-talafi-najdi yang menjadi 'budak' suruhan guru-guru Wahhabi Arab najdi dan guru Wahhabi Malaysia.

Kata kamu; "Sesiapa pun boleh memahami al-Qur'an, baik Badwi mahupun cendikiawan. Kitabullah ini diturunkan untuk semua... Dan setahu akulah dalam agama kita tiada sistem kerahiban, kepaderian!"

Siapa pun boleh memahami Al-Qur'an?

Ye betul sesiapa pun boleh memahami ayat Al-Qur'an yang telah ditafsirkan oleh ulama. Tafsiran Al-Qur'an oleh ulama sudah dibukukan menjadi kitab-kitab dalam berbagai ilmu Islam. Kitab-kitab fiqh, tajwid, kitab tauhid, kitab tasawuf adalah tafsiran-tafsiran terhadap ayat-ayat Al-Qur'an dan Hadis Nabi yang telah djadikan kitab oleh para ulama.

Dan aku juga menyampaikan 'amaran' Allah dan RasulNya;

Haram mentafsirkan Al-Qur'an dan Hadis Nabi jika kamu bukan ahlinya, yakni jika belum layak sebagai mujtahid. Hafal dahulu Al-Qur'an, hafal Hadis-hadis Nabi berjumlah lebih 500,000, belajar nahwu- sarf, belajar 15 lughah bahasa Arab, belajar dulu sirah Nabawiyyah. Apabila cukup syarat mujtahid, maka tafsirlah sendiri. Janganlah gopoh dan gelojoh. Setiap suatu ada masanya, dan ada syaratnya.

Dalil pengharaman ini aku sudah kemukakan di atas. Jika tuan orang yang berakal dan beriman pasti akan akur dengan ayat tersebut!

Kata kamu: "Dan bagi aku yang jahil ini, cara kita memahami kitabullah mestilah dalam konteksnya. Contohnya, janganlah jika terjumpa ayat cahaya terus ditafsirkan cahaya (nur) Muhammad. Kena tengok turutan ayat, sebelum dan selepas - tidak boleh sekerat-sekerat; kelak nanti ayat "Dan jangan lah kamu hampiri zina....." Kita ambik sekerat lalu jadi "... hampirilah zina". Oooo ini manyak bahaya wooo.... ayat sebelumnya kita tidak ambil pun."

Tuan mengaku jahil, tetapi pada masa yang sama cuba mempertikaikan tafsiran para ulama. Mereka yang mentafsirkan ayat Nur Muhammad itu, termasuk di dalamnya ialah Ibnu Abbas. Adakah di antara kalian termasuk guru Wahhabi Malayisa, iaitu Asri Perlis itu terlebih bijak daripada Ibnu Abbas?

Tuan masih mahu engkar lagi? Memang benarlah kejahatan kalian ini! Di sana syaitan bertepuk tangan melihat kejayaan dia atas anda semua!

Belum terlambat lagi; aku masih mempunyai harapan yang tuan masih boleh berubah! Tuan masih mempunyai waktu yang bersisa! Cuba renungkan dan mintalah petunjuk daripada Allah, pasti akan terbuka segala kejahilan yang menyelubungi jiwa!
1 Response
  1. hamba hina Says:

    asalammualaikum.... syukur,syukur,syukur......jauhari juga yang mengenal manikam.....intan tetap intan, kaca tetap kaca.....teruskan perjuangan wahai sahabatku....ya muhammad