Elias Hj Idris
Berikut ini adalah pencambahan buah fikiran di antara rafie1357 dalam menerangkan kesesatan yang dibawa oleh puak Wahhabi yang telah menjadi perdebatan hangat di sepanjang zaman. Idea ini sedang pesat berkembang di negara ini kesan kepulangan anak-anak Melayu yang dihantar belajar ke Arab Saudi.

Ramai ibu-bapa yang terperangkap kononnya Arab Saudi itu adalah segala-galanya selagi berkait dengan Islam. Sebenarnya, mereka terjerlus ke 'lubang buaya' apabila berada di sana.

TOK_BATIN wrote:
"Tok dulu pernah juga mengaji kitab ini, setelah itu tok tinggalkan kerana bagi tok apa yang ditulis hanyalah pendapat syeikh pengarangnya sahaja. Apalagi setelah tok cenderung kepada fahaman wahabi, tok bersikap kritikal kepada perkara-perkara yang di atas nama kan agama.
Namun begitu kalau diizinkan tok ingin berbincang atas apa yang tuan utarakan".


Salam kenalan! لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ

Minta maaf, sengaja aku tak menjawab soalan tuan sebab aku tidak lagi berdiskusi-muzakarah dengan golongan wahabi-talafi-najismi dan sebangsanya. Sudah 30 tahun aku tinggalkan golongan ini kerana tiada faedahnya bercakap dengan manusia-manusia yang berpegang dengan fahaman tajsim, berpegang kepada fahaman mutashabihah, tidak mempercayai ulama yang siddiq, menentang wali Allah yang terkenal kewalian mereka dan menentang ilmu tasawwuf. Hakikatnya mereka telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh!

Tetapi dek kerana tuan mungkin bukan pengikut tegar golongan tajsim ini atau baru nak berjinak-jinak dengan "ular yang di sangka merpati jinak", maka tercetus di hati untuk sedikit kata-kata... dengan harapan tuan akan balik ke pangkal jalan cahaya.

Komen awal aku pada tuan, inilah langkah paling buruk, kerana meninggalkan cahaya petunjuk kepada kegelapan.

Mengapa?

Kerana tuan tidak dapat bezakan ulama billah dengan ulama dunia! Tuan katakan kitab itu pendapat imam semata-mata. Tuan menganggap tulisan beliau itu karangan orang awam! Sungguh malang tuan.
Kami, Ahlus Sunnah Wal Jamaah mengakui dan menerima sepenuh hati bahawa beliau adalah ulama pewaris Nabi yang unggul, aulia Allah yang ternama, pejuang kebenaran, pembela Al-Qur'an dan As-Sunnah yang tiada taranya ilmu dan rahsia ketuhanan kurnia Allah kepada beliau.

Pertama:

Beliau adalah dari keturunan yang suci dan terpelihara sejak dari kecil lagi. Beliau adalah dari keturunan ahli bayyit Nabi yang suci.

Keturunan sulbi beliau adalah seperti berikut;

Gawth al A'zam Sayyadina Shaykh Abd'al-Qadir al-Jilani, Ibn
As-Sayyad Abu Salih Musa, Ibn
As-Sayyad Abdallah al-Jili, Ibn
As-Sayyad Yahya as-Zahid, Ibn
As-Sayyad Muhammad, Ibn
As-Sayyad Dawud, Ibn
As-Sayyad Musa, Ibn
As-Sayyad Abdallah, Ibn
As-Sayyad Musa al-Jawn, Ibn
As-Sayyad Abdallah al-Mahd, Ibn
As-Sayyad al-Hasan al-Muthanna, Ibn
Sayyadina al-Imam al-Hasan, Radi Allahu Anhu, Ibn
Imam ul mashariqi wal magharib, Sayyaduna Ali ibn Abi Talib, (Radi Allahu Anhu), dan daripada Sayyadatina Fatima az-Zahra, (Radi Allahu Anha) puteri yang mulia.

Khaatam an-Nabiyyin Habibi Rabbil aalamin Sayyadina wa Mawlana Muhammad ibn Abdillah, Nurin min Nurillah, Allahumma Salli wa Sallim wa Baarik alayh.

Kedua:

Beliau adalah orang manusia paling alim di dalam syari'at dan haqiqat pada zaman beliau yang terkenal dengan ulama-ulama ternama dan masyhur.

Dari Imam Abul Hassan Ali Al-Muqri ash-Shattanawfi al-Misri...

"In his book the Bahja, that highly erudite scholar, Shaikh al-Imam Abu 'l-Hasan 'Ali al-Muqri ash-Shattanawfi al-Misri, provides many reports concerning our own master and Shaikh, the Reviver of the Sunna and the Religion [Muhyi 's-Sunna wa 'd-Din], Shaikh 'Abd al-Qadir al-Jili, including accounts of his marvelous exploits and his charismatic talents (may Allah be well pleased with him). He attributes the following report to Qadi 'l-Qudah [Chief Justice] Abu 'Abdi'llah Muhammad, the son of Shaikh al-'Imad Ibrahim 'Abd al-Wahid al-Maqdisi:


"I heard our Shaikh, Muwaffaq ad-din ibn Qudama, say: 'We entered Baghdad in the year [A.H.] 561, and we found that leadership there had accrued to Shaikh 'Abd al-Qadir, in the domains of religious knowledge and practice, spirituality [hal], and legal consultation [istifta'], to such a degree that no seeker of knowledge would need to go looking for anyone other than him. This was due to his mastery of a vast array of the sciences, his inexhaustible patience with serious students, and the breadth of the feeling within his breast. He was the source of complete satisfaction, and Allah had made him the repository of beautiful qualities and precious states of being. I have never seen the like of him again."

Disebabkan kedudukan beliau yang begitu tinggi di sisi Allah Ta’ala dan jasa beliau kepada seluruh ummat manusia dan jin maka beliau telah diberi panggilan 'muhyiddin' – yang menghidupkan agama tauhid, dan Qutbur-Rabbani – Paksi Kerohanian kepada KeTuhanan, dan Ghauth Al-A’zham – Wali Allah terbesar.

(catatan oleh : Shaikh Abdur Rahman ibn Shaikh Umar Ali al-Qadiri, di dalam Al-Jawhar un Nafis, The Most Precious Pearls, m.s 29).

Ketiga;

Ulama-ulama Ahlus Sunnah memuji ketinggian darjat, ketinggian ilmu dan taqwa beliau.

Imam Nawawi di dalam kitab beliau Bustanul Arfin berkata;

Imam Muhyiddin an-Nawawi Rahmatullahi ‘alayh (631-676 A.H) wrote the following about Shaykh ‘Abdul Qadir Jilani Rady Allahu ‘Anhu in his kitab (book) entitled Bustan u’l ‘Arifin (Garden of the Spiritual Masters):


“In all that has reached us from trustworthy reporters, concerning the charismatic talents of the saints (karamat al-awliya), we learn of none more numerous than the charismatic talents of the Cardinal Pole (Qutb), the Shaykh of Baghdad, Muhyi’d Din ‘Abd al-Qadir al-Jili (may Allah be well pleased with him).


He was the Shaikh of the principle Shafi’i and Hanbali authorities in Baghdad. Leadership in the sphere of knowledge devolved upon him in his day and age. More than a few of the notable figures received their education in his fellowship, and most of the preeminent Shaikhs of ‘Iraq became affiliated with him. His teaching was propagated by a host of those endowed with splendid spiritual states. His countless students included many of the masters of exalted spiritual stations. The Shaikhs and scholars (may Allah be well pleased with them all) were unanimous in declaring him worthy of the greatest honour and respect, in confirming his authority, in referrring to his statements, and in having recourse to his judgement…..


He had an exalted way of speaking about the esoteric sciences (‘ulum al-ma’arif). His anger was intense whenever the sanctuaries of Allah (Glory be to Him and Exalted is He) were violated. He was openhanded and magnanimous in the most beautiful way. To put it in a nutshell, there was none like him in his day and age. 

Pertanyaan aku, hamba Allah.....

Agak-agak pada pendapat tuan, bahawa Imam Jilani رضي الله عه sengaja mereka-reka cerita di dalam kitab karangan beliau. Betapa rendahnya mentaliti tuan dalam menilai imam yang begitu besar jasanya dalam dunia Islam.

Bagaimana Allah Ta'ala akan memberikan petunjuk jika tuan sendiri mencari jalan kegelapan?

لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ


Ada 'mangkuk tingkat' a.k.a 'mangkuk hayun'
ketawa suka bila gambar ni digunakan!
Mereka yg belajar agama dr link internet n berlagak pandai;
sedangkan mereka hanya 10 si buta dengan gajah!
Persepsi mereka tentang agama berbagai2; asyik2 bid'ah!
Lastnya... jatuh masuk gaung kesesatan.


TOK-BATIN quote:

"Kami bukan majusi, nasrani mahu pun yahudi, jika kami sesat tuntunlah kami kembali. Kerana ingin kembalilah kami minta pencerahan dan petunjuk dgn kitabullah dan sunnahturrasul, kami tak mahu dituntun ke PERIGI BUTA 


Walau siapa pun ulama yang tuan barisi (semoga redha Allah pada mereka), mereka tetap manusia biasa.

Wahai saudara ku, berdirilah atas kaki sendiri, usahlah berselindung di sebalik jubah2 ulamak, syeik itu, syeik ini, bergantung lah pada kitabullah dan hadis nabi, usahlah bergantung pada janggut2 mereka, tak kiralah mereka ahli bait atau pun tidak, mereka tak terpelihara dari membuat silap. (Dalil nya sabda Nabi: Jika anak ku Fatimah mencuri, nescaya aku akan potong tangannya. Itu anaknya sendiri, ini kan pula dah berapa generasi).

Tok tak mintak banyak, tok hanya mintak dalilnya, jika Qur'an ayat mana. jika Hadis Matan dan sanadnya. kerana tok yg jahil ini mungkin terlepas pandang. Itu sahaja. Kerana bagi Tok ini perkara agama, perlulah sandarannya, lainlah kalau perkara tanam tembakau, nak guna baja cap apa, atau racun jenis apa, tak perlulah dalilnya dari kitabullah."


Bismillah....

Aku tertanya-tanya sejauh mana pengakuan tuan ingin kembali kepada cahaya kebenaran? Aku tertanya-tanya lagi sejauh mana ikhlas tuan meminta supaya dituntun keluar dari kesesatan?

Aku tertanya-tanya di dalam diriku lagi, mengapa aku sedang berbicara dengan orang yang terang-terangan mengaku wahhabi!

Aku kenal wahabi-talafi-najdi dan sebangsanya bukan sehari dua. Aku kenal wahabi-talafi-najismi dan sebangsanya - perangai, watak dan sikap bukan perkahabaran tetapi hakikatnya.

Ada dua hal yang bertentangan di sini...

Satu pihak tuan minta dipimpin dan ditunjukki jalan yang benar, tetapi mempunyai kesombongan yang amat ketara kerana menolak mentah-mentah hujjah ulama billah!

Mungkinkah ada titik pertemuan di antara kita?

Wahhabi berpegang kepada fahaman tajsim, iaitu menjisimkan Allah - mensyirikkan Allah Ta'ala.

Jadi mana mungkin akan ada titik pertemuan di antara kita?

Wahhabi menolak pendapat ulama billah sedangkan kami Ahlus Sunnah menyakini dan menerima sepenuh hati segala pendapat mereka. Kami yakin dengan penuh keyakinan, mereka sebagai hamba-hamba pilihan Allah yang khusus.

Mungkin ada titik persamaan di antara kita?

Satu ketika dahulu golongan Mu'tazilah berkuasa, mempengaruhi ulama, mempengaruhi pemimpin sehingga ramai yaang menjadi pengikut. Mereka menolak ulama Ahli Sufi. Tidakkah tuan perhatikan bagaimana mereka semua menjadi sesat dan menyesatkan orang lain'

Minta maaf tuan. Inilah sebabnya aku tak mahu berbincang dengan golongan wahabi-talafi-najismi sebabnya mereka telah dibutakan oleh kesombongan diri. Mereka merasakan lebih bijak dari ulama-ulama yang terdahulu, sedangkan Allah Ta'ala dan Nabi-Nya memerintahkan kita mematuhi ulama sebagai pewaris Nabi.

Kononnya mereka pegang Al-Qur'an dan hadis Nabi. Perkataan Ulama mereka tak pakai sebab, kononnya ulama itupun manusia biasa. Kononnya Wahhabi ini berdiri di atas kaki sendiri. Mereka tafsir sendiri Al-Qur'an. Mereka fahami sendiri hadis Nabi mengikut akal mereka. Sedangkan Nabi telah memberi amaran keras terhadap orang-orang yang berbuat demikian.

Di satu pihak tuan mengatakan ikut Al-Qur'an dan hadis Nabi, tetapi pada hakikatnya tuan menentang Allah dan Rasul-Nya kerana keengkaran pada ulama yang bertaqwa.

Kononnya tuan nak berdiri sendiri. Baik, di mana perdirian tuan? Apa ilmu yang tuan ada? Apa ilmu alat yang tuan ada untuk memahami isi-isi Al-Qur'an dan hadis Nabi? Berapa banyak ayat al-Qur'an dan hadis Nabi yang tuan hafal. Berapa banyak lughah Arab yang tuan mahir. Bolehkah tuan boleh bezakan mana ayat muhkamat dan mutashabihah. Adakah tuan ini ahli ijtihad?

Jika aku bentangkan dalil-dalil al-Qur'an bagaimanakah cara tuan memahaminya? Dengan ilmu apa tuan memahami al-Qur'an? Adakah dengan akal? Adakah dengan nafsu sebagaimana yang dibuat oleh Wahhabi-talafi-najismi? Perlu diingat ayat-ayat al-Qur'an adalah kalamullah yang Maha Tinggi, mempunyai makna-makna yang sangat halus dan tersembunyi. Oleh sebab itu ia memerlukan pakar dalam memahami dan menterjemahkannya. Maka di sini mereka inilah ulama-ulama dari kalangan sahabat, tabiin dan generasi kemudiannya yang jauh lebih arif buat memahaminya. Dan agak malang, Wahhabi tidak mengakui hakikat ini.

Penjelasan daripada hakikat Nur Muhammad adalah tafsiran kepada ayat-ayat ini...

Pertama: Firman Allah

قَدْ جَآءَكُمْ مِّنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَـبٌ مُّبِينٌ

“Sesungguhnya telah datang kepada kamu dari Allah, cahaya dan kitab yang menerangkan”. (Al-Maaidah, ayat 15)

Kedua: Firman Allah

Mentafsirkan ayat نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ يَهْدِي ٱللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَآءُ di dalam surah An-Nur: ayat 35, Ibnu Abbas mentafsirkannya sebagai Nur Muhammad di dalam sulbi nabi-nabi sebelum Baginda Rasulullah saw mulai dari Nabi Adam Alaihis Salam.

Dari tafsir Tanwîr al-Miqbâs min Tafsîr Ibn ‘Abbâs
________________________________________

{ ٱللَّهُ نُورُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ٱلْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ٱلزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لاَّ شَرْقِيَّةٍ وَلاَ غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيۤءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ يَهْدِي ٱللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَآءُ وَيَضْرِبُ ٱللَّهُ ٱلأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَٱللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلَيِمٌ }

Ketiga: Firman Allah ayat 119 Surah al-Syu’ara’

وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ

"Dan perubahan gerak engkau di kalangan mereka yang sujud"

قَالَ مُجَاهِد وَقَتَادَة : فِي الْمُصَلِّينَ . وَقَالَ اِبْن عَبَّاس : أَيْ فِي أَصْلَاب الْآبَاء , آدَم وَنُوح وَإِبْرَاهِيم حَتَّى أَخْرَجَهُ نَبِيًّا . وَقَالَ عِكْرِمَة : يَرَاك قَائِمًا وَرَاكِعًا وَسَاجِدًا ; وَقَالَهُ اِبْن عَبَّاس أَيْضًا

Huraian lengkap telah pun dibentangkan pada ms 3 dalam thread ini. Cubalah diulang-ulang baca sampai faham. Semua huraian - tafsiran adalah daripada Ibnu Abbas dan juga ulama-ulama yang dipercayai.

http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8425&postdays=0&postorder=asc&start=30

Tapi ingat ini adalah kalamullah. Ia bukan novel atau cerita dongeng. Setiap kalimat al-Qur'an mempunyai makna-makna halus dan tersembuyi. Maka para ulamalah yang mengeluarkan makna tersembunyi ini, iaitu dalam bentuk tafsir bagi setiap maknanya.

Pentafsiran ulama kepada ayat-ayat ini sahaja sudah cukup untuk penjelasan darihal Hakikat Nur Muhammad.

Adakah tuan beriman dengan ayat ini dan penafsirannya oleh ulama billah darihal Hakikat Nur Muhammad?
3 Responses
  1. apabila ada puak laknat yg menjisimkan Allah swt - berupa mesti memerlukan tempat/ruang jelas mereka itu sesat yang nyata. Agak malang, puak2 yg belajar agama melalui link internet berasakan mereka berada di jalan benar; maka itu yg diwar-warkan sehingga mengkafirkan pihak yg tidak sehaluan.
    Yeah... dgn kehendak iblis laknatullah (setelah diperkenankan Allah) untuk menyesatkan mereka - agar menjadi teman di neraka 'weil'. waliya'uzubillah.


  2. Anonymous Says:

    Mereka (golongan wahabi) tidaklah memikirkan zat Allah (kaifiyat Allah bersemayam, yadd Allah, wajh Allah dan sebagainya). Tetapi, mereka hanya memilih kaedah para Salaf iaitu tidak menakwil dan tidak menggunakan akal dalam memahami 'aqidah. Mereka sama sekali tidak fikirkan cara Allah beristiwa', cuma golongan yang membenci mereka sahaja yang menuduh dengan tuduhan yang tidak berasas. Lihatlah kesan menggunakan 'aqal dalam memahami 'aqidah iaitu terlahirlah golongan Jahmiyyah (menolak sifat-sifat Allah yang jelas dalam Quran dan Hadith shahih).

    Semoga Allah berikan kefahaman.


  3. Anonymous Says:

    tauhid 3 serangkai bida'ah dalam aqidah, tak pernah dikenali di zaman nabi saw atau sahabat atau tabi'en.