Elias Hj Idris
Di dalam al Quran, banyak Allah ceritakan tentang tanda-tanda dan sifat orang (lelaki dan wanita) yang memiliki iman sempurna atau disebut iman A’yan di antaranya;

i)   akan redha apabila menerima nasib buruk dan malang. Ia disebabkan kita yakin bahawa Allah yang mentaqdirkannya dan Allah cukup adil dan segala taqdirNya itu akan membawa kebaikan dan bukan untuk menganiaya kita. Lagi pun nasib buruk itu bukannya selalu datang menimpa kita, sedangkan nikmat Allah yang lain terlalu banyak dan tidak terhitung kita gunakan saban masa. Contohnya, udara yang kita hirup.

Dia dan rakan-rakannya dihukum mati (tembak) kerana
perjuangan jihad mereka dalam mencari keredhaan Ilahi

ii)   apabila datang ujian, kita akan bersabar. Allah datangkan ujian itupun dengan dua sebab;
  -  untuk menghapuskan dosa.
  -  untuk meninggikan darjat kita di akhirat nanti.

iii)   apabila datang nikmat Allah sama ada lahir atau batin, kita akan bersyukur. Kita rasakan bahawa kesemua nikmat yang ada pada kita itu adalah pemberian Allah s.w.t.

iv)   setiap kali setelah selesai berusaha, berikhtiar dan beribadah kepada Allah, kita akan menyerahkan urusan kita kepada Allah untuk menentukannya. Kita akan pasrah terhadap ketentuanNya. Jika ada baiknya untuk kita dan diizinkan oleh Allah, maka jadilah pekerjaan itu. Jika Allah tidak menghendaki jadinya perkara tersebut, kita akan terima dengan senang hati.

v)   setiap kali terbuat dosa, hati kita akan terasa takut dan cemas dengan ancaman dan azab Allah. Dengan itu kita akan cepat-cepat bertaubat kepada Allah.

vi)   kita akan sentiasa beradab dan rasa malu dengan Allah. Kita akan melaksanakan ibadah dan perintah Allah dengan sebaik mungkin, cemas kalau-kalau tersilap dengan Allah. Rasa malu ini dapat diterjemahkan sehingga tidak sanggup mandi bertelanjang, walaupun secara berseorangan dalam bilik mandi.

vi)   kita juga akan merenung dan menyesali diri, adakah kita ini berada di dalam keredhaanNya atau kemurkaanNya?

Kita akan berasa lemah apabila berhadapan dengan Allah yang mempunyai kerajaan langit dan bumi. Kepada siapakah lagi kita akan mengharapkan bantuan dan pertolongan? Kita akan merasa lemah, tidak mampu menunaikan hajat sendiri tanpa bantuan Allah. Nyawa dan tenaga yang ada pada kita pun Allah punya. Kalau Allah matikan kita di dalam kita derhaka kepada Allah, lagilah teruk nasib kita. Oleh kerana itu, kalaulah tidak ada usaha untuk kita memperbaiki diri, takut-takut dalam sesaat dua ini Allah ambil nyawa
kita, mati dalam keadaan derhaka kepadaNya.

Namun bagi mereka yang berusaha memperbaiki dirinya, hati mereka akan sentiasa tenang dan bahagia. Bukan kerana kaya atau berada, tetapi kerana puas kepada apa yang ada. Rasulullah s.a.w bersabda; 

“Kamu tidak akan merasai kemanisan iman sehingga kamu menyintai Allah dan Rasul lebih dari segalanya. Tidak menyintai seseorang melainkan kerana Allah. Dan benci kembali kepada kekufuran seperti benci dibaling ke neraka.”


Hizri Takashi Sauti

Daripada Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah saw. hersabda;

"Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat daripada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat).

Allah swt. berfirman;

 "Apakah kamu tertipu dengan kelembutanKu?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepadaKu?. Demi kebesaranKu, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim (cendikiawan) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)"  -  hadis riwayat at-Termizi

Keterangan
Perjuangan dalam melawan nafsu....

Golongan yang dimaksudkan di dalam hadis ini ialah orang ­orang yang menjadikan agama sebagai alat untuk mendapat keuntungan dunia. Mereka rela menggadaikan agama untuk meraih keuntungan dunia yang sedikit. Dan apabila bercanggah kepentingan dunia dengan hukum syarak mereka berani mengubah hukum Allah dan memutarbelitkan kenyataan. Mereka juga pandai mengemukakan hujah-hujah yang menarik dan alasan­ alasan yang memikat hati, tetapi sebenarnya hujah-hujah dan alasan tersebut hanya timbul dari kelicikan mereka memutarbelitkan kenyataan. Mereka menipu orang lain dan juga menipu diri mereka sendiri.

Mereka akan dilanda kekusutan pemikiran yang sangat tajam sehingga orang alim yang banyak pengalaman pun akan kehabisan akal dan buah fikiran. Mereka menghadapi masalah-masalah yang meruncing dan akan menemui jalan buntu dalam permasalahan yang dihadapi.

Daripada Anas r.a. berkata, bersabda Rasulullah saw; "Selagi akan ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulama yang fasiq"  -  hadis riwayat Ibnu Ady

Keterangan

Nabi saw. menerangkan di akhir zaman nanti akan ada dua golongan ini. Ada orang jahil yang rajin beribadat dan ada pula orang aIim yang fasiq. Sebenarya syaitan telah berusaha sedapat mungkin untuk menyesatkan manusia. OIeh kerana itu ia menggunakan beberapa cara yang berlainan kepada orang-­orang yang berlainan pula. Bagi si jahil, syaitan selalu menyuruhnya supaya rajin berbuat ibadat, kerana ibadat orang yang jahil itu tidak sah dan tidak diterima di sisi Allah swt. Syaitan tidak mahu orang jahil itu rajin mengaji kerana apabila mengaji dia akan memperbaiki ibadatnya, maka ibadat tersebut akan diterima oleh Allah swt yang bererti kekalahan di pihak syaitan.

Begitu pula halnya dengan si alim yang sudah banyak ilmunya. Syaitan akan menyuruhnya malas beribadat dengan mengemukakan bermacam-macam alasan, sehingga si alim itu meninggalkan kefardhuannya. Maka dengan itu ilmu yang ada di dalam dadanya tidak berfaedah, bahkan akan menjadi musuh kepadanya pada hari qiamat nanti. Maka itulah kejayaan syaitan dalam usahanya.

Gejala yang sebegini rupa dapat dilihat di dalam masyarakat kita, di mana orang yang rajin beribadat itu adalah dari kalangan orang yang jahil dan yang mengabaikan hal-hal ibadat itu pula adalah terdiri daripada orang-orang yang mempunyai banyak ilmu pengetahuan.

Orang yang berilmu dan gigih dengan amalannya...
walaupun sekadar di atas tangga mesjid
0 Responses